Visa din Nishiki (...ännu en märkestråd)

Inga konstigheter.
C4D4FF04-9C14-4216-B222-3D04BC7704D5.jpeg

En tillpiffad gammal International från ca 84-85
Topeak MTX pakethållare med matchande väska(den med nedvikbara/expanderbara sidor)
Fortfarande 12vxl men numera SIS index 14-28 i kombination med 34/48.
Utbytta reglagen håller numera till på styrstammen som synes, istället för original på nedröret.
32-däck på rostfritt-stålfälgar smala med präglade fälgsidor som bromsas med Tektro dual-pivot, via moderniserad dubbelgrepp a’la R400 + froglegs.

På att göra listan finns utbyte alufälgar & racerventiler samt vändbara pedaler kombi-SPD

Bilagor

• 03A776D7-DA9B-4476-A802-EF063D6A25CA.jpeg
    03A776D7-DA9B-4476-A802-EF063D6A25CA.jpeg
    834 KB · Besök: 99
Senast ändrad:
Har inte lyckats äga någon Nishiki än.. De som jag skruvat på tycks däremot genomgående leva smutsiga liv, som pendelhärkar. Antar att sådana inte tål rengöring? Att slitdelarna plötsligt skulle bli för glappa..

Här är min Nishiki Continental från 86 på en 6 milare i förrgår.
Visa bilaga 566561
Visa bilaga 566562
Jag har nyligen bytt de slitna BioPace drev som satt på den till nya TA. Den har Tange 900 rör och lägg märke till bakväxeln med 3 pulleys: so weird that, as you cycled by, dogs barked, babies cried and your friends laughed. At you, not with you. ?

Jag kör både asfalt och grus med den, korta och längre turer, med och utan packning. Här är den på väg från Göteborg till Uppsala:
Visa bilaga 566565
Hej! Jag har samma cykel och behöver byta min biopace. Har du mer inför till vad du bytt till? Tack. Martin

Här är min Nishiki Continental från 86 på en 6 milare i förrgår.
Visa bilaga 566561
Visa bilaga 566562
Jag har nyligen bytt de slitna BioPace drev som satt på den till nya TA. Den har Tange 900 rör och lägg märke till bakväxeln med 3 pulleys: so weird that, as you cycled by, dogs barked, babies cried and your friends laughed. At you, not with you. ?

Jag kör både asfalt och grus med den, korta och längre turer, med och utan packning. Här är den på väg från Göteborg till Uppsala:
Visa bilaga 566565
Hej! Jag har samma cykel. Och behöver byta min biopace. Har du mer info till vad du bytt till? Tack. Martin

Hej alla ni med så himla fina continentals (eller annat), hur har ni gjort med hjul? Har ni rakt av bara bytt från 630 till 622 och fått bromsarna att lira eller har ni fått byta bromsar eller liknande? Eller kanske bara låtit 630:orna sitta kvar?

Hej alla ni med så himla fina continentals (eller annat), hur har ni gjort med hjul? Har ni rakt av bara bytt från 630 till 622 och fått bromsarna att lira eller har ni fått byta bromsar eller liknande? Eller kanske bara låtit 630:orna sitta kvar?
Hej! Min Continental har 622 hjul. Jag tror att de Continental/Ultra Tour jag har sett har 622 hjul, men jag är inte helt säker. (Det verkar som att de har bytt geometri lite här och där..)

Senast ändrad:
Hej! Jag har samma cykel. Och behöver byta min biopace. Har du mer info till vad du bytt till? Tack. Martin
Hej! Lite sent svar och du har säkert löst det nu, men det är iaf TA Zephyr (110 BCD) med 48T stora och 38T i mitten. Var medveten att du behöver varianten av den mindre som som ska sitta i mitten och en inte den som ska sitta innerst (till 2x). Lillklingan är 26T TA Zelito; original var det 28 men 26 funkar också utan problem. Jag köpte dem på bike-components; men TA brukar också finnas hos Veloform om du har nära dit..

Jag googlade runt motobecane tillverkad av Nishiki en ny cykel som är en retro av 1973 raser cykel motobecane SC1 typ.?

Köpte denna som som göra-allt-cykel för 10 år sen, men den har blivit stående i förrådet.
Den är lite för liten för mig.
Men en trevlig cykel i övrigt och i nyskick. Nu får den vandra vidare hos en god vän som ska slita på den som pendlare istället.

Bilagor

• IMG_3059.webp
    IMG_3059.webp
    584.1 KB · Besök: 46
Här är sista bilden på min Nishiki när den var komplett. Jag fotograferade av den för att se om jag kunde mäta av geometrin i datorn istället för med måttband, vattenpass och lod. Måtten blev rätt bra men analog mätning var snäppet bättre. Så strunta i att den är från fel håll osv osv.

Cykeln tjänade mig väl i nästan 20 år. Jag vann en Nishiki under en sändning av Tour de France på Eurosport, men uppgraderade till den här när jag skulle hämta ut den. Senare vann jag ett par Dura Ace tub kolfiberhjul på tidningen Kadens. De såldes dock efter ett par år till förmån för vanliga kanttråd då jag tröttnade på tub. Så grunden till mitt landsvägscyklande har verkligen inte varit dyr.

Men nu har jag sålt i princip alla komponenter och hjul som hörde till den. Resterna har blivit en stationär zwiftcykel i garaget.

IMG_8798-2.webp

Fick erbjudande om att ta över ett par gamla vrak av en kollega. Hoppsan, det var visst en Nishiki stålis! En timmes puts och byte av däck senare - Ta-daaa!

1000001608.webp

Har tyvärr ingen aning om vilken modell det är eller när den är ifrån men den har en liten bricka med märkesnamnet längst bak på överröret.

(Men visst skulle den bli ännu läckrare med tanwall- däck?)

Fick erbjudande om att ta över ett par gamla vrak av en kollega. Hoppsan, det var visst en Nishiki stålis! En timmes puts och byte av däck senare - Ta-daaa!

Visa bilaga 766555

Har tyvärr ingen aning om vilken modell det är eller när den är ifrån men den har en liten bricka med märkesnamnet längst bak på överröret.

(Men visst skulle den bli ännu läckrare med tanwall- däck?)
Såg i en Facebook Marketplace att fanns i grannbyn till mig en Nishiki hybrid comp till salu.
Fast man skall nog inte något till cykel om inte nog i när grannskapet skall ha extra cykel.😇

Tillbaka
Topp