Visa din Orbea

Visa din Orbea
Orbea Rallon

Bilagor

• IMG_20170601_192243.jpg
    IMG_20170601_192243.jpg
    684.1 KB · Besök: 110
Visa din Orbea
Beställt en Rallon 29, tyvärr rätt lång leveranstid så ingen riktig bild än... men den kommer se ut nåt sånt här:
valentino-balboni-explains-why-t.jpg

Senast ändrad:
Visa din Orbea
Jag tog en oval 34t klinga på den, lite bredare däck. Körde en liten tur på vägarna hemma otroligt stabil det lilla jag testade. Racing Bike Sweden är väldigt duktiga och lyssnar på vad man vill ha.

Visa din Orbea
Min FS, Orbea Occam TR-H30. Hade lite svårt att bli kompis med den till en början, men nu är den riktigt kul.

Bilagor

• 20170927_184031.jpg
    20170927_184031.jpg
    326.2 KB · Besök: 93
Visa din Orbea
XL Rallon M-10 med uppgradering på gaffel till 36 Factory, samt bytt till Fox Transfer med Wolftooth reglage, Descendant kolfibervevar.
DSC_0941_fixed.jpg

DSC_0939_fixed.jpg

Visa din Orbea
fredrik168 sa:
Swoop sa:
XL Rallon M-10 med uppgradering på gaffel till 36 Factory, samt bytt till Fox Transfer med Wolftooth reglage, Descendant kolfibervevar.
Vad är det för storlek på den? Grymt fin hoj! Vill ha!!!

Tackar! Det är en XL (första ordet =)). Orbea rekommenderar L upp till 185 och XL från 182 och jag var lite orolig att den skulle ha för långt sadelrör, men det går utmärkt med en 150 mm Fox Transfer till mina 182 cm/85 inseam.

Visa din Orbea
Swoop sa:
fredrik168 sa:
Swoop sa:
Vad är det för storlek på den? Grymt fin hoj! Vill ha!!!

Tackar! Det är en XL (första ordet =)). Orbea rekommenderar L upp till 185 och XL från 182 och jag var lite orolig att den skulle ha för långt sadelrör, men det går utmärkt med en 150 mm Fox Transfer till mina 182 cm/85 inseam.

Men då måste man ju läsa och förstå!!!
Xl från 182 ?? Finns xxl?

Visa din Orbea
wow! den ser grym ut.
är i tankarna själv men brottas lite med storleken.
verkar som vi är byggda i samma form (182, 85cm inseam).

reachen är det som skrämmer mig lite med xl:n...
Vilken stem-längd valde du?
velade du länge?
når du pedalerna med 150mm dropper?
hur lång var lev-tiden?

Visa din Orbea
p.daugaard sa:
wow! den ser grym ut.
är i tankarna själv men brottas lite med storleken.
verkar som vi är byggda i samma form (182, 85cm inseam).

reachen är det som skrämmer mig lite med xl:n...
Vilken stem-längd valde du?
velade du länge?
når du pedalerna med 150mm dropper?
hur lång var lev-tiden?

Reachen känns bara bra, den är ju egentligen ett mått som man känner mest av när man står upp (IMHO). Det är ju inte reachen som påverkar (till 100% iaf) hur det känns att sitta på sadeln med händerna på styret, där är det stor inverkan av sadelrörsvinkel och styrstamslängd, styrlängd osv. För mig kändes ungefär som min gamla cykel (440 reach) att sitta på sadeln, lite mer känsla av att sitta mitt på cykeln nu bara. Att stå upp kändes bättre med långa reachen, då jag också fick känslan av att vara mer i mitten på cykeln. Men sen har jag bara cyklat en timme hittills, så ta det med salt...

150 mm dropper (Fox Transfer) funkar för mig med SPD, har ca 1 cm tillgodo, men det gäller att man väljer rätt dropper då de bygger olika mycket. Bästa valet vore nog en Bikeyoke Revive 160mm.

Valde 40 mm stam, funderade på 32 mm men det skulle kunna bli för kort tror jag.

Leveranstiden var 5 månader, men den sköts lite pga problem med måleriet om jag förstod det rätt. Kortare leveranstid om man väljer nån av de tre basfärgerna (men det är ju tråkigt! =).

Visa din Orbea
Då testar vi en sådan, min första med intern dragning å bara 125 mm i dropp men tanken är ju cp hög å går ej att såga av där så...känns bra lätt att installera med.
Så tack racing bike Sweden?

IMG_20180130_194159566.jpg

IMG_20180130_194141400.jpg

Visa din Orbea
Visa din Orbea
Dåså testat denna å riktigt kul fick massa pb å flytta topp tio placeringar på stava fast det var platta stigar å snö. Känns som om baken driftar skönt med i svängarna.
Tredje turen på den är bara lite synd att den är i alu...?

OI000257.jpg

Tillbaka
Topp