Visa din Plusbike

inzani

Ny medlem
Visa din Plusbike
Det är dags för en officiell tråd för dessa halvmesyrer. Lätta/snabba XC nördar bör kolla bort. Här huserar vi med 2.8" och över :D

Öppnar med en bild på pärlan som fick sig megastyvamegalätta LB kolplast hjul 40/33.6mm.

50mil på cykeln so far och är mer än nöjd. Byter inte ner mig!!!!

Bilagor

• IMG_20160705_173940.jpg
    IMG_20160705_173940.jpg
    353.9 KB · Besök: 50
Visa din Plusbike
Jag har ca 12 mil på min Spez Stumpjumper FSR med 27,5 x 3 tums hjul. Enda modifieringen är tubeless. Ingen bild på hojen ännu men har före och efterbilder på däcken stående på vågen.

Galet nöjd med greppet och hur väl den rullar både i terräng och på grusväg. Utväxlingen för transportsträckor är inte trevlig men den är ju inte gjord för plattmark i hög fart heller.

F

Visa din Plusbike
Nu har ju jag sålt min Nukeproof Scout men den var rätt mysig. Fick bli Nobby Nic 27.5x2.8 på ett par DT XM551.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    459.5 KB · Besök: 45
Visa din Plusbike
Det var ju en lämplig tråd. Min Sobre DAD rullar på 27,5x2.8 Trailblazers sittandes på Funworks budgetfälgar Traileride +35, 40mm ytter och 35mm inner. Rätt nöjd än så länge. Tejpning och slanglöst gick tokenkel å de känns både styva o lätta.. Annars är det en mix av mina favvos, Hope, Thomson, Brooks och en SID RCT3..

Bilagor

• sobredad.jpg
    sobredad.jpg
    562.9 KB · Besök: 42
Visa din Plusbike
#1725 det ser ut som det är rätt smala fälgar på stumpjumpern. Hur tycker du det fungerar på så pass breda däck? Dom känns inte lite sidoinstabil och vill kränga onödigt mycket?
Är det olika fram å bakdäck?

Varit 3 svängar på lokala downhillbacken å åkt med min. Första gången med nobby nic runtom och dom andra 2 med rocket ron runtom. Mer grepp i NN men roligare med rocket ron. Kul att åka på sladd ;) Men grepp & sidostabilitet finns det gott om iaf på org 40/45 fälgar!

Visa din Plusbike
Ingen plus cykel i grunden (spectral cf 9.0sl) men det fick plats:) ganska så najs med fetingdäck, funkar för övrigt sinnessjukt bra i järvsö!!

20160610_184955.jpg

Senast ändrad:
Visa din Plusbike
Tjejens Rhyme 6fattie.
Jag är grymt avundsjuk, får nog snart bli en n+1 för mig. =)

hcZOemFR2NBkPB2NiQgZzvDbyb6GVoChHtCXZBmAbXI-2048x11521.jpg

Ändringar från original:
NNN 3.0 TS fram och vanliga lättvikts 29"-slangar (19A)
35 mm styrstam
Low riser 685 mm bars
Smalare sadel
Fast stolpe eftersom dropper-posten var för kort...
Flyttat kedjelinjen 3mm mot ramen eftersom kedjan hoppade ner direkt vid bakåttramp

Senast ändrad:
Visa din Plusbike
inzani sa:
#1725 det ser ut som det är rätt smala fälgar på stumpjumpern. Hur tycker du det fungerar på så pass breda däck? Dom känns inte lite sidoinstabil och vill kränga onödigt mycket?
Är det olika fram å bakdäck?

Varit 3 svängar på lokala downhillbacken å åkt med min. Första gången med nobby nic runtom och dom andra 2 med rocket ron runtom. Mer grepp i NN men roligare med rocket ron. Kul att åka på sladd ;) Men grepp & sidostabilitet finns det gott om iaf på org 40/45 fälgar!

Specialized Ground Control bak och Purgatory fram, båda på fälg med 29 mm innermått - med lågt däcktryck så kränger de en del när det börjar gå fort i kurvorna. Jag kan säga att jag ännu inte vet vilket däcktryck som jag ska ha för mina 95 kg och bröt och stök på Fornstigen eller Hellas.

Vi var ute igår i Hellas och då lyckades jag kränga framdäcket så att det visslade till och skvätte gummigucka vid fälgkanten....bara pumpa och köra vidare men lite otäckt kändes det. Däcken är runda i sin profil så greppet är väldigt förutsägbart när de inte kränger.

Visa din Plusbike
Min plusdäck hoj, Marin Pine Mountain 1. Från butiken med Kenda Havok 71mm däck (stålkanttråd) på 44mm fälgar. Fantastisk rolig cykel. Kör med 0.95 bar fram och bak nu, vågar inte går lägre eftersom jag har inte lyckats hitta reserv slang än. Så småningom kommer att köra slänglös, men har inte haft tid att lösa det. En väldigt prisvärd paket som komplett cykel med stål ram och 1x10. Går inte att ta hem på Svenska butiker, denna hittade jag i England, de flesta är slutsålda i Tyskland. Tror Finland ska få leverans vid slutet av månaden.

Bilagor

• marin1sm.jpg
    marin1sm.jpg
    455.7 KB · Besök: 42
Senast ändrad:
Visa din Plusbike
29+ på eh försök.

tänkte först 27+ men insåg att det fanns plats för 29+ 2,8. så tänkte pröva konceptet utan att köpa ny cykel. om det blir lyckat blir det väl en n+1.

ekrade upp bakhjulet igår, tyvärr är tune king framnav restat någon vecka till. på framfälgen kommande vinterdäck. nya fälgarna 40 inner 45 ytter, easton arc 45.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    477.9 KB · Besök: 42
Visa din Plusbike
Argh... Var fanns dessa trevliga 2,8-3,0 däck när man labbade med feta däck på sin SS 2006?

filename=ss10.jpg

Eller ville ha voluminösa sulor till skogshojjen?!

filename=reign04.jpg

Visa din Plusbike
42Hz sa:
Argh... Var fanns dessa trevliga 2,8-3,0 däck när man labbade med feta däck på sin SS 2006?

26+ är det skralt med fortfarande, Surly Knard är det enda som finns. WTB Ranger 26*3 ska komma sades det tidigare men har inte sett det nånstans ännu.

Visa din Plusbike
26+ kommer aldrig slå genom. Det går inte att dödförklara en hjuldimension och därefter försöka intala folk att det inte alls var en så dålig dimension, bara man sätter ett + efter det.

Visa din Plusbike
20160610191657_IMG_8587.JPG
Trek Fuel EX 8 27.5+
Original, inget bytt (ännu).
Kör med slang 1.2 fram / 1.4 bak. Väger 92kg.
Är riktigt nöjd! Hittils kört 20mil: i bikepark, fjällen (Vemdalen & Storhogna) och diverse skogsstigar.

Finns dock en nackdel som till viss del är eller blir en vanesak. Jäkla lågt vevparti.. Man får parera och aktivt välja sina tramptag - annars smäller det i stenar o dylikt :-)

Bilagor

• 20160703_081619.jpg
    20160703_081619.jpg
    432.4 KB · Besök: 48
Visa din Plusbike
wenna sa:
Fet hoj! Såg en sådan en snabbis på en tävling i helgen då jag swoshade förbi den med min feting och lämna han i bakom mig ;)

Inte var de obbola challenge du tävla i? Var själv där på min å då var en till där som hade en genius lt 720+
Tror inte du swoosha om mig iaf ;)

Visa din Plusbike
inzani sa:
wenna sa:
Fet hoj! Såg en sådan en snabbis på en tävling i helgen då jag swoshade förbi den med min feting och lämna han i bakom mig ;)

Inte var de obbola challenge du tävla i? Var själv där på min å då var en till där som hade en genius lt 720+
Tror inte du swoosha om mig iaf ;)

Nej fan du har rätt...kollade resultatlistan. Gick i mål 46 sec bakom dig, men då hade du en slinga kvar. Körde bara korta. Lyckades stuka fotleden på rullgruset i första varvningen.

Visa din Plusbike
crossmax; inte slå igenom betyder ju inte frånvaro av att finnas. 26-cyklar är fortfarande världens helt utan konkurrens vanligaste mtb-dimension. om en tiondels promille av användarna vill ha tjocka däck är det en tveklöst lönsam investering att producera sådana.

ett exempel med extremt mycket mindre potential; schwalbe tillverkar sedan några år dubbdäck till brompton. det kan max finnas något tusental användare i hela världen som möjligen kan vara intresserade, i skandinavien, tyskland och möjligen delar av nordamerika.

eller alla submodeller av cabbar med årsproduktion på några hundra som även stora biltillverkare ser pengar i att tillverka.

man kan inte säga att dom slagit igenom:)

det har inte heller däckmodeller som vi i vår krets uppfattar som vanliga gjort. hur stor kan årsproduktionen av t ex race king 29 vara? kan gissa att den ryms i ett par långtradarsläp. eller hur många av 600 000 cyklar som exempelvis säljs i sverige årligen använder liknande däck?

däckbranchen är beundransvärd i sin diversifiering. 26+ är nog ingen större utmaning för dom. om dom eller vi bara vill.

Visa din Plusbike
29+ fs.

typ. har nu kört ett antal rundor, resultatet lyckat. var alltså nyfiken på plus, men inte tillräckligt att köpa ny hoj. insåg att det fanns plats för 2,8 på min cube kålracer, normalt har den crest och 2,25or. funderade på 27,5 plus, men vill ha högre vevhushöjd och inte lägre för den planerade användningen i stenrösen och rotmattor..

så jag byggde ihop nya hjul med tune king/kong och easton arc40. hittade inga 2,8-däck men bombolonis 3,0 är smalare än sin märkning. med 24ans på en vinkelslip tog jag bort yttre halvan av ytterknobbarna och fick nödvändig plats bak. gjorde sedan samma fram trots gott utrymme eftersom manövern effektivt minskade den självstyrning vid låga tryck som fanns innan.

operationen lägger på ett drygt kilo till den här 10kilos hojen, så den är fortfarande ganska lätt. rötter och stenar passeras närmast omärkligt med tryck under kilot, och särskilt klättring av branta backar med sådant, eller lösa underlag är märkbart förbättrad. originalhjulen är ändå väldigt bra därvidlag och jag fortsätter att använda dom på tävling, eller om terrängen kan förväntas bli lätt.

efter och före:

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    392.4 KB · Besök: 40
  • image.jpg
    image.jpg
    332.6 KB · Besök: 37
Visa din Plusbike
En Stumpjumper comp. Bild från helgens premiärtur:

IMG_20161007_152617.jpg

Positiva intrycken är; fantastiskt fäste och kontroll, hyfsat lättrullat, stabilt, plush

Negativt; jag slår i pedaler och vevar i stöket hela tiden. Mer låsning av bakdämparen skulle vara önskvärt, gungigt ibland.

Senast ändrad:
Visa din Plusbike
kais01 sa:
29+ fs.

typ. har nu kört ett antal rundor, resultatet lyckat. var alltså nyfiken på plus, men inte tillräckligt att köpa ny hoj. insåg att det fanns plats för 2,8 på min cube kålracer, normalt har den crest och 2,25or. funderade på 27,5 plus, men vill ha högre vevhushöjd och inte lägre för den planerade användningen i stenrösen och rotmattor..

så jag byggde ihop nya hjul med tune king/kong och easton arc40. hittade inga 2,8-däck men bombolonis 3,0 är smalare än sin märkning. med 24ans på en vinkelslip tog jag bort yttre halvan av ytterknobbarna och fick nödvändig plats bak. gjorde sedan samma fram trots gott utrymme eftersom manövern effektivt minskade den självstyrning vid låga tryck som fanns innan.

operationen lägger på ett drygt kilo till den här 10kilos hojen, så den är fortfarande ganska lätt. rötter och stenar passeras närmast omärkligt med tryck under kilot, och särskilt klättring av branta backar med sådant, eller lösa underlag är märkbart förbättrad. originalhjulen är ändå väldigt bra därvidlag och jag fortsätter att använda dom på tävling, eller om terrängen kan förväntas bli lätt.

efter och före:

Nu kanske du vet exakt vad du pysslar med och har bra anledningar, men... Vinkeln på sadel och styre är extreeeemt konstiga på din cykel! :-O Om du bara kör helt random så bör du prova att vinkla upp sadeln så att den är ungefär horisontell, samt vrida fram styret så att ändarna pekar svagt uppåt:-)

Visa din Plusbike
Makten, kul att du är observant. jo det här är är det nya svarta serru.

skämt åsido, sadelvinkeln är utprovad och inte random, hindrar att man tar ut samma böj i ländryggen, är för mig ffa bekvämare, kanske minskar det också risken för diskbråck, vem vet. ryggvnkeln med rak sadel och och lite drop är däremot mycket onaturlig. verkligen. vinkeln räddar också paketet från varje tendens till domning och gör också att man slipper blöja. den behövs helt enkelt inte, för sadeln träffar endast det den ska, nämligen sittknölarna. kört exvis 5 timmar i fredags. nej, man glider inte fram.

hade rakare position på styret innan, prövade ett tag lätt uppåtvinklat happykorrekt i våras, men vinklade ner när ytterändarna lite extra när jag fick tennisarmbåge, problemet försvann. är väl nu liknande vinkel som en banracer-mc, ingen tycks klaga där. eller på landsväg, där man sas vrider ner/fram handtagen 90 gr, det här är på sin höjd 7 gr. bakåtvinklingen av styret medför kort effektiv styrstam, och medför också att det är lätt att justera höjden utan att flytta spacers. handtagen sitter strax framför gaffelbenen. medför effektiv vrid gentemot vridcentrum och tillåter kortare styre trots dom stora och något tunga hjulen. har sågat mig fram i billiga alustyren och titrerat fram 57 cm. cx snubbarna kör med typ 49 cm, tycks inte lida våldsamt av det. det breda styrmodet kommer nog att gå över, dom är mest i vägen när man ska fram i skogen, och fördelarna är oklara.

kul med cykel, man får göra lite som man vill. ja alltså inte tävla med nedåtvinklad sadel före 2016 då, det ansågs ge någon otillbörlig fördel. och ja, upplever att kraften i trampet kanske blir bättre.

åtminstone slipper man få ont i underlivet.

Visa din Plusbike
Klart man får gör som man vill =)
Måste dock fråga om vinkeln på hur du har dina bromshandtag. De flesta försöker ju eftersträva en naturlig vinkel när du har armen rak vilket är armen rak med en lite böj uppåt i handleden, det blir ju för dig isf som att du skulle cykla med axlarna i höjd med styret. Hur tänker du? med tanke på att du haft problem med underarmarna så ser ju jag det där som något större avvikelse i den naturliga vinkeln än hur du har styret.

Visa din Plusbike
tack för ot-tipset:) känns tryggt att mina bilder skärskådas minutiöst.

vinkeln på bromshandtagen är ju då samma som dom andra cyklarna i den här tråden ser jag, men det kanske är un-happy?

mina f1-bromsar sköts iaf med pekfingrarna, och påverkar inte handens vinkel alls:)

tjena.

Visa din Plusbike
Jag tycker det verkar som en vettig ide för stigcyklande men jag får intrycket att den börjar dö av lite, 27.5+ trenden, eller har jag sovit under en sten?

Visa din Plusbike
Stervelo sa:
Jag tycker det verkar som en vettig ide för stigcyklande men jag får intrycket att den börjar dö av lite, 27.5+ trenden, eller har jag sovit under en sten?
Det som hänt är att det blivit vanligare med mellanmjölksdimensionen 2.5-2.6", något som har plustrenden att tacka för.

Visa din Plusbike
Körde 2.8 nobby nic från början men det var inget vidare. Körde ett tag 2.6 rocket Ron som var helt ok, men nu med 2.8 ikon / rekon så är det grymt

Tillbaka
Topp