29+ fs.
typ. har nu kört ett antal rundor, resultatet lyckat. var alltså nyfiken på plus, men inte tillräckligt att köpa ny hoj. insåg att det fanns plats för 2,8 på min cube kålracer, normalt har den crest och 2,25or. funderade på 27,5 plus, men vill ha högre vevhushöjd och inte lägre för den planerade användningen i stenrösen och rotmattor..
så jag byggde ihop nya hjul med tune king/kong och easton arc40. hittade inga 2,8-däck men bombolonis 3,0 är smalare än sin märkning. med 24ans på en vinkelslip tog jag bort yttre halvan av ytterknobbarna och fick nödvändig plats bak. gjorde sedan samma fram trots gott utrymme eftersom manövern effektivt minskade den självstyrning vid låga tryck som fanns innan.
operationen lägger på ett drygt kilo till den här 10kilos hojen, så den är fortfarande ganska lätt. rötter och stenar passeras närmast omärkligt med tryck under kilot, och särskilt klättring av branta backar med sådant, eller lösa underlag är märkbart förbättrad. originalhjulen är ändå väldigt bra därvidlag och jag fortsätter att använda dom på tävling, eller om terrängen kan förväntas bli lätt.
efter och före: