Visa din PREMIUM

Visa din PREMIUM
Klart det skall vara premium på snabbkopplingen.
IMG_0014.jpeg

Visa din PREMIUM
För att få den genuina premium-känslan går jag också från 18"/8,5 (245 40-profil) till 17"/7,5 (225 50-profil). Är nu tillräckligt gammal för att inte fortsätta dumheterna med extrem lågprofil på vardagsbilar. Då fälgarna på bilden är smidda Fuchs(*) som bara väger 8,4 kg blir det totalt 22 kg mindre ofjädrad vikt = bättre komfort (Premium!), lägre energiförbrukning och snabbare acceleration (Premium!). Alldeles gratis. Super-Premium!

(*) Fuchs är mest kända för de klassiska femekrade smidda Porsche-fälgarna men har tillverkat smidda fälgar till nästan alla "bättre" bilar. Som standardfälg, tillvalsfälg eller eftermarknadsfälg. Smidda fälgar är mycket dyra. Om folk vet att de är smidda... Det roliga med mina är att de satt som standardfälg på vissa Audi 2017-2021. Det vill säga att det var de fälgar som levererades som standard. De ingick. Det, tillsammans med att de "bara" är 17" har gjort att de hamnat som vinterfälgar i de allra flesta fall. Vilket i sin tur gör att de är väldigt billiga (edit - dvs under 1000kr st - vilket är vansinne för en smidd fälg). Jag har köpt 8 stycken för att kunna ha Premium på vintern också... Jämfört med mina gamla vinterhjul spar jag 25 kg ofjädrad vikt.

Skulle vara intressant att höra med Audi hur de resonerade och varför de inte marknadsförde vilket Premium de faktiskt utrustade bilarna med. Fast jag är ju glad...

En länk till Fuchs (där står att fälgen väger 8,28 men när jag mätt mina så blir det 8,4):

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp