Visa din Rapha (och lite nyheter...)

Min sambo har ett par souplesse bibs och säger att de är de skönaste byxorna hon haft. Hon har bl.a. haft två par Assos. Passformen är normal, hon har i princip alltid S i byxor och även i Rapha. Hon sa att hon nog skulle kunnat ha XS om hon velat ha dem riktigt tajta.

Gaah. Postorder och storlek, alltså.

Jag sitter och funderar på att köpa en Classic Jersey, men jag har storleksbekymmer. Jag är vanskapt, i det att jag har kort överkropp och en del trivselkilon runt magen. 170 cm lång, c:a 67 kg tung.

Mitt bröstmått är 95 cm, vilket pekar på medium, vilket också förhoppningsvis borde funka för min mage, men rygglängden fick jag och frugan till 52 cm, vilket är rätt mycket mindre än rekommenderat 62-68 cm för medium, så det pekar på small.

Ska man optimera för längden och låta tyget sträckas ut, eller ska man optimera för bredden och acceptera att jerseyn blir lite för lång?

Jag skulle gissa S, givet att Classic och Club jerseys är lite rymligare över bröstet. Men med Raphas "classic guarantee" har du ju dessutom 90 dagar på dig att prova och bestämma dig.

Jag är 173/67, tycker medium i classic sitter väldigt slappt runt bröstkorgen men lacom i längden.
Small sitter som en smäck, en lite kortare än vad jag gillar, men det är ju en vanesak.

Min hi-viz pink brevet jersey luktar som en blandning av kadaver och hårpermanentväska när jag tvättar den i Grumme fintvätt så som jag alltid tidigare gjort med mina andra jersey. Fy hunna.

tillägg: den kortärmade, inte den långärmade

Senast ändrad:
Sporttvätt är inte bra för yllekläder, innehåller enzymer som bryter ner yllefibrerna. Men en enstaka gång gör antagligen ingen skada.

En enda tvätt med tvättmedel som innehåller enzymer är tillräckligt för att förstöra ullens egenskaper.

Tvätt i 30 grader med flytande Y3 gör att det tar lång tid innan det sätter sig någon lukt. Det plagg som en gång har blivit inpyrt går aldrig att återställa till luktfritt, oavsett vilka kemikalier som används (har iofs inte testat syra). Bakterierna aktiveras när de har kommit upp i arbetstemperatur, dvs när man börjar svettas. Det är en fråga om att lida eller slänga.

Jodå lukt går att få bort. Men i värsta fall kanske plaggen inte mår så bra av det ;-)

Jag tippar i lite vanlig grönsåpa i maskinen om något inte luktar helt rent efter senaste tvätten. Det brukar räcka. Dödar inte ylle heller.

Alltså den här kräkluktande jerseyn har bara fått vara med på några "kortare" fikaturer och en onsdagsspurt, har inte hunnit randonnöra in den ordentligt och torka mig efter toalettbesök med den. Det måste ju vara nåt materialfel. Har hunnit med tre tvättar och efter varje stinker den tills att den torkat.

Spacekitty sa:
Alltså den här kräkluktande jerseyn har bara fått vara med på några "kortare" fikaturer och en onsdagsspurt, har inte hunnit randonnöra in den ordentligt och torka mig efter toalettbesök med den. Det måste ju vara nåt materialfel. Har hunnit med tre tvättar och efter varje stinker den tills att den torkat.

Du kanske ska ta upp saken med Raffa? Det låter ganska extremt och de har ju en hyfsat generös bytespolicy.

Hur är Rapha i storleken kontra craft och Gore bikewear? Funderar på att beställa ett par Classic bibs eller brevet bibs. Vill ha en skön byxa med en bekväm padding.

Senast ändrad:
Det är alltid svårt att säga exakt eftersom olika kollektioner har olika passform. Jag har ett par Craft i strl S som sitter som Rapha Pro vilka jag också har S i. De Rapha Classic bibs jag har är strl S men skulle köpa XS om jag köper ett par till.

Jag har generellt S i byxor.

Jag fick en 25%are mailad till mig nu i helgen, men är egentligen bara behov av en keps och då känns frakten lite krallig..

Nån som vill köra ett samköp?:)

Edit*
Giltig till imorn kl 23.59

Senast ändrad:
Jocke77 sa:
Det är alltid svårt att säga exakt eftersom olika kollektioner har olika passform. Jag har ett par Craft i strl S som sitter som Rapha Pro vilka jag också har S i. De Rapha Classic bibs jag har är strl S men skulle köpa XS om jag köper ett par till.

Jag har generellt S i byxor.

Samma här fast "ett snäpp upp". ProTeam Bibs M sitter bättre än Classic Bibs M vilka känns lite lösa och jag skulle köpa S i dessa om jag köpte ett par till. Hur Brevetbrallan är i jämförelse vet jag inte än, men gissar att den är mer "Classic" än "Pro"

Det här med storlek är ju inte ett så jättekomplicerat problem.

Köp en två storlekar och sen skicka tillbaka den som inte passar (gratis). Enda är väl att man måste ligga ute med dubbla priset i en vecka.

Vill ha nåt ljusblått eller ev Rosa och har mycket vitt, svart och grått.
Har
Classic x 2
Lightweight x 1
Brevet x 1

En mer sommaraktig kortärmad.

Vilken ska man satsa på?
Core
Pro Team Climber
Pro Team
Club - men har testat den och gilla ej passform och sen lite väl tjock.

Super lightweight finns ju bara i svart (av de jag kan tänka mig) så den går nog bort.

micro553 sa:
Vill ha nåt ljusblått eller ev Rosa och har mycket vitt, svart och grått.
Har
Classic x 2
Lightweight x 1
Brevet x 1

En mer sommaraktig kortärmad.

Vilken ska man satsa på?
Core
Pro Team Climber
Pro Team
Club - men har testat den och gilla ej passform och sen lite väl tjock.

Super lightweight finns ju bara i svart (av de jag kan tänka mig) så den går nog bort.

Vill du inte ha tight passform och utesluter super lightweight (som jag tycker är bästa alternativet) så kör på Core eller möjligtvis Training Jersey (som är gamla Pro Team).

Hade som emilh också sagt super lightweight men jag håller med om att det är dåligt med färgutbud i år om man inte vill ha de där konstiga "batiktröjorna". Jag äger själv tre stycket SL-jersey som jag är mycket nöjd med. Har bla den mörkblå med gul rand och tycker den är riktigt snygg.

Bland de förslag du skrev hade jag tagit Core....gillar inte de extremt långa ärmarna på Pro.

Har väl inget egentligen emot tajt passform dock tror jag att de längre ärmarna inte är så skönt.

Men vet ju inte då jag aldrig testat.

Men Core sitter väl ännu lösare än Classic - eller?

Fick nyligen hem superlight i den blå/grå varianten och den ser inte lika "batikaktig" ut i verkligheten. Jag gillar den; väldigt tunn och lätt.

Tyvärr (för mig iallafall, förstår inte riktigt bakgrunden) är mittfickan ganska smal och hög i överkant så det är väldigt vårt att få tag i saker där under färd. Bäst lämpad till reservslang etc.

ohellstrom sa:
Fick nyligen hem superlight i den blå/grå varianten och den ser inte lika "batikaktig" ut i verkligheten. Jag gillar den; väldigt tunn och lätt.

Tyvärr (för mig iallafall, förstår inte riktigt bakgrunden) är mittfickan ganska smal och hög i överkant så det är väldigt vårt att få tag i saker där under färd. Bäst lämpad till reservslang etc.

Tror det har lite att göra med de två band som är insydda längs ryggen för att förhindra att tröjan blir allt för säckig med mycket i fickorna, något som ju då ytterligare motarbetas med en lite för smal mittenficka ;)

emilh sa:
ohellstrom sa:

Tror det har lite att göra med de två band som är insydda längs ryggen för att förhindra att tröjan blir allt för säckig med mycket i fickorna, något som ju då ytterligare motarbetas med en lite för smal mittenficka ;)

Jo, bredden på fickan hänger rimligen ihop med att banden behöver gå där de går. Kombinationen med den relativt högt placerade öppningen är dock lite olycklig. Sen kan man givetvis diskutera hur mycket man ska ha i sina ryggfickor ;)

Jag har en sån där aero jersey i kortärmad i en ljusgrön variant. Den har de där halvlånga ärmarna och jag älskar dem. Har såna på andra tröjor också o föredrar den varianten vs såna där korta som åker upp o visar bics o trics... :)

Vet faktiskt inte om jag ens går i en Pro Team - då jag har ganska grova armar.

Vill minnas att jag läst att nya Pro Team inte har så elastiska ärmar?!?

Classic o Brevet i M sitter bra - dvs ganska tajt.

micro553 sa:
Vet faktiskt inte om jag ens går i en Pro Team - då jag har ganska grova armar.

Vill minnas att jag läst att nya Pro Team inte har så elastiska ärmar?!?

Classic o Brevet i M sitter bra - dvs ganska tajt.

Finns ingen vanlig "Pro Team" längre. Den som tidigare hetter Pro Team Jersey är numera Training Jersey, sen finns det Aero Jersey som har rätt smala ärmar. Det är dock inte alls samma tröja som förra årets Aero Jersey :)

Tillbaka
Topp