Visa din Ridley...

Skogling

Aktiv medlem
Visa din Ridley...
Så äntligen en tråd för dig som har en Ridley. Här är min:

Uj.jpg

Visa din Ridley...
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> För mycket pengar.
> Dålig smak.
> Dum i huvet.
>
> Jag hittade bara 3 fel...

Han har ju inget stöd!

Visa din Ridley...
det måste ju vara ett proffs som äger den. kanske den där louis amstrong eller vad han nu hette. bara han som är så bra att priset löner sig.

men ingen som har sett flaskan? går ju inte psykla utan ju

Visa din Ridley...
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> För att jag sålde min Ridley? ;)

Aah, fast det måste väl finnas andra inspirerande Ridleys, eller är det hysch-hysch om man inte har en fulmoddad eller photoshopad tempo-ridley?

Visa din Ridley...
Varför dog den här tråden?
Är det ens möjligt (eller tillåtet) att försöka få en tråd som varit död i 8 år att återuppstå?

Måste ju finnas många fina Ridleys där ute!

Gör ett försök med min Fenix SL 2019 med Chorus grupp från 2009 (flyttad från föregående ram, finns i Visa din Merckx tråden) :)

Bilagor

• Ridley Fenix SL.jpg
    Ridley Fenix SL.jpg
    1 MB · Besök: 128
Visa din Ridley...
Jag har en Scott Speedster Gravel storlek L (56) sedan tidigare som jag använt främst som pendlarcykel (jag har 25km enkel till jobbet). Jag har dock alltid gillat och under våren blivit allvarligt biten av landvägscykling! Därför var jag på jakt efter en carbon cykel med elektriska växlar, hydrauliska bromsar och intern kabeldragning. Jag sneglade väldigt mycket på en Trek Domane SL 6, men priset avskräckte(!). När jag av en händelse såg Heliumen på rea på XXL var jag tvungen att slå till, nästan halva priset för de komponenter jag ville ha ?!

Dock fanns bara storlek M (54) kvar vilket gjorde mig lite osäker, jag är 185 med 86cm ben. Skulle jag kunna sitta bekvämt på den? När jag monterat ihop cykeln och ställt in sadeln upplevde jag att den såg i stort sett lika stor ut som min Scott, vilket lugnade min oro.

Redan på första turen (50km) upplevde jag att storleken var bra och en otrolig skillnad med gamla cykeln. Ramen absorberar ojämnheter på ett helt annat (mycket bättre) sätt, de elektriska växlarna (jag har aldrig provat tidigare) är helt överlägsna mina gamla mekaniska (även fast båda är 105). Sittställningen är mer aggressiv, men samtidigt mer bekväm än på gamla cykeln.

Sadeln (Selle Italia Modell Y) är otroligt bekväm, enda synpunkten är att den är väldigt ”greppig” så att byxorna fastnar i den. Jag är van att det går att glida på sadeln för att hitta rätt sittställning, här måste man lyfta på rumpan och sätta ner den exakt rätt. Jag tycker dock att sadeln är så bekväm att sitta på (förutsatt att man hamnat rätt ?) att jag inte kommer byta den.

Sammanfattningsvis så har jag nu lagt 420km på Ridleyn (drygt 100km på längsta passet) och jag är supernöjd!! Jag var rädd att ramen skulle vara för liten, något som visat sig vara felaktigt. Jag kommer fortsatt nyttja Ridleyn som ”finväder pendlare” och för träning. Min gamla Scott är numera förpassad till ”fulväder” och vinterpendlare. Bästa köpet jag gjort på länge!

Visa din Ridley...
Det är en XL men med reach på hela 412 mm, stack 633 mm är den längre än många andra märkens XXL.
Tex populära Trek Domane SL med endast 386 mm reach i största strl eller likaså populära Specialized Roubaix som är lite längre med 403 mm reach i största strl.
Jag har en lvg-cykel med reach >43 cm, 12 cm styrstam och styre med ~10cm reach, trots att jag bara är drygt 190cm lång.
Jag gillar att sitta utsträckt.

Redigerat: Till mindre fel, förhoppningsvis

Senast ändrad:
Visa din Ridley...
@NickPick
Även du har bytt hjul, skivor och däck ser jag.
Var du som jag missnöjd med de cykeln levererades med, eller?
Både ja och nej. Hjulen var nog rätt "bra" men varken däck eller slang var ju i den nivå jag önskade. Slumpen föll sig att jag sålde min förra cykel med dom hjulen (kompletta) och fick då "möjlighet" att ha dessa hjul direkt från start.
Mina handtag är monterade för långt ner har jag konstaterat, annars är jag nöjd. Känns ovant med 110-stam också. Inte kört det på många år.

Visa din Ridley...
Hjulen var nog rätt "bra" men varken däck eller slang var ju i den nivå jag önskade.
Däcken är ju om inte dåliga så åtminstone inte de roligaste och kanske inte ens de snabbaste, även Vittoria själva skriver att de ffa är ett slitstarkt träningsdäck

Men slangarna däremot, de är dubbelt så tunga som bra butylslangar för 32 mm däck
RidleyGrifn_slang.jpg

Känns ovant med 110-stam också. Inte kört det på många år.
För mig passar sittställningen riktigt bra. Men jag skall plocka bort några distanser,
eller snarare flytta dem till ovanpå stammen.

Visa din Ridley...
Mina damer och herrar... En grifn verkar ha plats med 40mm breda däck trots 2x11.
Crest mk3fälg med tufo Thundero 40mm (40mm). Böjde bort vajersnutten men klipper man av den har man noll problem tror jag.
Kanske 7mm till fästet:)

Bilagor

• IMG_4664.jpeg
    IMG_4664.jpeg
    421.8 KB · Besök: 106
Visa din Ridley...
Köpte en Ridley från XXL på rea. Den var rätt dåligt monterad så jag fick skruva isär och skruva ihop den innan den gick att använda. Har bytt det mesta. Styre, sadel, sadelstolpe och däck. Grymt nöjd med den än så länge.
Visa bilaga 744336

Även jag köpte en och fick idag bekräftat att storleken är rätt. Bike fit om någon vecka.

Tillbaka
Topp