jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag gillar tanken! Däremot kommer jag behålla
> den med 27,5" bara för att jag vill kunna flytta
> reservhjul mellan cyklarna. Jag kan leva med
> bb-höjden :D Jag har 130 mm slag på en Pike,
> antar att det är 522 mm A2C?. Styrvinkeln är
> helt ok, att bomba ner för saker känns
> jättebra. Det enda som är svårt är att
> svänga, och då för att det inte finns någon
> dämpning att trycka ner cykeln i.
>
> Min 456 evo var 16" (S) och mycket för liten. Det
> är nog den stor skillnaden. Den hade också 150
> mm gaffel vilket gjorde bb-höjden ännu högre.
> Den cykeln hade också wheel flopp, men jag vet
> inte varför det blir så.
så du kör den exakt enligt geometritabellen på webbsidan viket borde innebära -35mm BB drop och 303mm över marken vid 25% sag. Det borde kännas ganska låg tycker jag... Inga problem med att du slår i med pedalerna?
För att svänga, kanske det är ditt tyngdpunkt som du ska flytta neråt? Det skulle kanske också lösa problemet med att du tycker att bbn är för högt...
Det där med wheel flop är svårt, det beror på HA, trail-värdet och inertia (tröghet på svenska?) enligt detta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_and_motorcycle_geometry#Wheel_flop . Flackare HA, längre trail (trail blir också längre om man har flackare HA utan att kompensera med mer Offset), och lägre hastighet bidrar till mer wheel flop.
Du kan räkna wheel flop-faktorn för båda cyklar och se om det finns en stor skillnad!
En sak till är att trail-värdet ändrar beroende på hur långt in i slaget man är, både på HT eller FS. Sen teorier angående wheel flop kommer från motorcykelvärlden eller landsväg där föraren, dvs tyngdpunkten, är ganska statiskt på sitt fordon. Jag undrar hur mycket man kan applicera det till MTB där föraren är, förhoppningsvis, mycket mer dynamisk!