[Visa din] Samlingstråd för alla med Transition hojjar!

Eftersom vikter diskuterats hett i denna tråden kände jag idag när övrigt mekande gick åt skogen att jag i alla fall kunde väga min smuggler XL. Den vägde in på 14.35kg, är snarare byggd för budget och hållbarhet än något annat så det var en positiv överraskning. Men de kanske la på sig vikt först vid 2017 med uppdateringen av ramen? Min är en 2016.

Alfakrull sa:
Men de kanske la på sig vikt först vid 2017 med uppdateringen av ramen? Min är en 2016.

Av allt att döma, ja. De tröttnade väl på att få in reklamationer på spruckna ramar:-) Jag vet inte vad den förra vägde men det kan nog vara uppåt ett kilo mindre.

--------

Och så tar jag tillfället i akt att visa en hyfsat färsk bild på min Scout i sitt nuvarande utförande. Fortfarande mycket nöjd och jag har fortfarande inte lyckats väga den. Men gissar på nånstans mellan 15,5 och 16 kilo. Det vore nästan lite episkt om den väger mer än 16 pannor:-))

R0000901_2.jpg

Det är lite synd med den där fula pumpen på ramen, men jag har inget annat vettigt ställe att sätta den.

Byggde mig en Smuggler av delar från en jeffsy AL. Detta inkluderar otrendig icke-boost Pike och ocyklingsbara hjul med inre fälgdim på 22,5 mm.

Nu har snön knappt släppt här men den känns snabb uppför och utför. Jeffsyn var som en oljad blixt utför men klättrade i ärlighetens namn inte så bra.

Large ram till mina 179 cm gör att jag på millimetern får dit en e13 150 mm dropper.

Notera även att smugglerloggan är vänd åt
fel håll på sadelstaget :p

Bilagor

• A3074410-5FE8-4F8A-BF19-72BA3198C608.jpeg
    A3074410-5FE8-4F8A-BF19-72BA3198C608.jpeg
    493.4 KB · Besök: 179
Så rena och fina,
Här är min parkerad i göteborgskt skethöl.

Bilagor

• 20190405_101859.jpg
    20190405_101859.jpg
    552.4 KB · Besök: 250
revben sa:
Så rena och fina,
Här är min parkerad i göteborgskt skethöl.
Skethöl måste ändå vara något man säger ute på slätta, på redig göteborgska blir det väl skethåål? Men jag kanske inte kan klaga, min smuggler har spenderat typ all tid i ett göteborgskt cykelrum på sistone.

Edit: särskrivning. Pinsamt.

Senast ändrad:
Så kan det vara, men jag är ju smålänning egentligen och där går det bra med skethöl :).

...................... 2019 Började som lättviktare på 12.6 kg. Nu väger den in på 13.2kg. Har rullat 137 mil och känns fortfarande roligare för varje tur

Bilagor

• A64A1BEB-A334-4267-B955-924A3BBDC886.jpeg
    A64A1BEB-A334-4267-B955-924A3BBDC886.jpeg
    819.3 KB · Besök: 192
  • E3E5A733-E280-49E2-B530-50B910B3E153.jpeg
    E3E5A733-E280-49E2-B530-50B910B3E153.jpeg
    604.6 KB · Besök: 158
  • D3071C5A-EBC0-4727-9E7A-6634D6F928B1.jpeg
    D3071C5A-EBC0-4727-9E7A-6634D6F928B1.jpeg
    450.4 KB · Besök: 135
Senast ändrad:
Dagsfärsk bild på nytvättat båtankare! Klurar på nåt med större hjul och framför allt lägre vikt, men samtidigt gillar jag Scouten som fan.
När man i god form påbörjar en tur så brukar den kännas perfekt, men när man efter nån timme börjar bli trött gör sig vikten påmind och den känns inte längre ett dugg rapp. Man måste helt enkelt orka cykla hyfsat fort för att den ska komma till sin rätt.

DSC04548_2.jpg

Makten sa:
Dagsfärsk bild på nytvättat båtankare! Klurar på nåt med större hjul och framför allt lägre vikt, men samtidigt gillar jag Scouten som fan.
När man i god form påbörjar en tur så brukar den kännas perfekt, men när man efter nån timme börjar bli trött gör sig vikten påmind och den känns inte längre ett dugg rapp. Man måste helt enkelt orka cykla hyfsat fort för att den ska komma till sin rätt.

Fin, att du kör zee, respekt, nu känner jag att du är en man med god smak, ser jag xt 2 piston bromsok?

Makten sa:

En eaglegrupp och lite lättare hjul?

KiwiQ sa:
Fin, att du kör zee, respekt, nu känner jag att du är en man med god smak, ser jag xt 2 piston bromsok?
Nä, det är vanliga SLX. Med min relativt milda framfart behövs inga superbromsar. Har dock 203 mm skiva fram som jag tycker ökade nypet markant mot 180.

marr sa:
Vaaaa? Med Eagle kommer det ju bara gå ännu långsammare. Och så blir cykeln ännu tyngre.
Lättare hjul hade varit nåt, men jag känner att det är för mycket annat som väger för att det ska vara värt det. Bättre att köpa ny cykel;-)

Makten sa:
KiwiQ sa:
Nä, det är vanliga SLX. Med min relativt milda framfart behövs inga superbromsar. Har dock 203 mm skiva fram som jag tycker ökade nypet markant mot 180.

marr sa:
Vaaaa? Med Eagle kommer det ju bara gå ännu långsammare. Och så blir cykeln ännu tyngre.
Lättare hjul hade varit nåt, men jag känner att det är för mycket annat som väger för att det ska vara värt det. Bättre att köpa ny cykel;-)

Orken hade kanske varat lite längre med högre kadens tänkte jag.

marr sa:
Orken hade kanske varat lite längre med högre kadens tänkte jag.
Det tror jag inte. Använder bara de lättaste växlarna på 11-34-kassetten när det är ganska brant uppför ändå.
Seriöst fattar jag inte vad man ska ha Eagle till om man cyklar i Stockholm. Dyrt, tungt, fult. :-))

Edit: Med ork syftar jag mer på att man har kraft och koncentration till att flytta runt kroppen hela tiden och försöka ståcykla så mycket som möjligt.

Senast ändrad:
Slängde ihop en Sentinel i veckan.
Vet inte om det var en bra eller dålig idé tanke på att endurotävlingspremiären ska göras om endast två veckor.

Bilagor

• 82EDC319-E674-4E12-ADF2-5ECA4B35D3D5.jpeg
    82EDC319-E674-4E12-ADF2-5ECA4B35D3D5.jpeg
    441.7 KB · Besök: 140
När denna tråden ändå är på förstasidan... är det någon som har ett extra växelöra över de vill bli av med så köper jag gärna det. Ska vara samma öra på stighojarna från 2015 och framåt tydligen, så har du ett öra från en smuggler, sentinel, patrol eller scout så ska det funka.

Min Scout är på fjärde säsongen - en 2016. Köptes som komplett hoj med lägsta specen, men vid det här laget är allt utbytt.

@revben: nej men Velotek har dem.

Bilagor

• IMG_20190505_152643.jpg
    IMG_20190505_152643.jpg
    615.8 KB · Besök: 164
Min 16 Patrol. Köpte ramen här på happy för en schysst peng då den varit kraschad. Satte på de delar jag hade och uppgraderar när jag kan.

Enormt mycket cykelglädje, jag gör saker med den här hojen jag aldrig trodde jag skulle klara av och snabbt går det. Kommer köra den tills den dör.

Bilagor

• 1D133446-918A-426A-AC60-943E4D74DC81.jpeg
    1D133446-918A-426A-AC60-943E4D74DC81.jpeg
    396.1 KB · Besök: 140
Vad kör du med för bakdämp på denna? Har också en smuggler -18, dock med fox dps dämpen som följer med. Går i tankarna på en uppgradering...

Maggieboi sa:
Vad kör du med för bakdämp på denna? Har också en smuggler -18, dock med fox dps dämpen som följer med. Går i tankarna på en uppgradering...

Vad har du för inställningar på dps:en och hur skulle du vilja att bakänden uppförde sig annorlunda?

alex.asu sa:
Maggieboi sa:

Vad har du för inställningar på dps:en och hur skulle du vilja att bakänden uppförde sig annorlunda?

Har inte inställningarna i huvet, men skulle vilja ha en "poppigare" känsla. Kör mycket i hellasgården och skulle vilja att den var lite livligare. Har inte riktigt lyckats blivit vän med bakdämpen... vet inte om det är för att jag alltid kört RS och är van med det eller om det cykeln i sin helhet. Sjukt nöjd i övrigt dock.

Maggieboi sa:
alex.asu sa:
Maggieboi sa:

Har inte inställningarna i huvet, men skulle vilja ha en "poppigare" känsla. Kör mycket i hellasgården och skulle vilja att den var lite livligare. Har inte riktigt lyckats blivit vän med bakdämpen... vet inte om det är för att jag alltid kört RS och är van med det eller om det cykeln i sin helhet. Sjukt nöjd i övrigt dock.

Har lika DPS på min smuggler och den är poppig utan att vara stötig. Röd spacer och 125 psi till mina 70 pannor.

Tycker foxen är grymt mycket skönare än de instegs-rs jag haft tidigare.

Maggieboi sa:
alex.asu sa:
Maggieboi sa:

Hej!
Jag upplever DPS:en som mycket poppig, så jag tycker nog att du ska labba med inställningarna lite först då innan du uppdaterar.
Mindre returdämpmning, större volymspacer eller högre lufttryck är alla vägar att utforska för mer poppighet enligt min erfarenhet. Har du original spacer i är det nog dock den största redan.
Mer eller mindre kompressionsdämpning kan båda upplevas som mer eller mindre poppigt lite beroende på övriga inställningar och på hur kicken (eller avsaknaden av) ser ut.
Som sagt, bara min erfarenhet; kanske upplevs dämpning och luftfjäder helt annorlunda vid andra luftryck än de jag kört med.
Är det länge sedan sedan luftburks-service kanske det är onödigt mycket friktion i luftfjädern som spökar?

Jag tror inte min Bandit som nu börjar få ett antal år på nacken har varit uppe i den här tråden.
På bilden med för dagen nya hjul och däck. Sänkte vikten ca 800 gram jämfört med orginalhjul och Ardents med slang i!
Nya hjulen är Stans Flow Mk3 fälgar på Tune KingKong nav och DT revolution race ekrar. På det Nobby Nic utan slang.
Nyahjul.jpg

Dock behöver jag nya bussningar till dämparlänkaget. Nån som har koll om det är standardgrejer eller nåt som är specifikt för Transition?

Freeskier sa:
Dock behöver jag nya bussningar till dämparlänkaget. Nån som har koll om det är standardgrejer eller nåt som är specifikt för Transition?

I länkaget är det lager och det är standardsort.
Här är TBCs kit men du kan ju köpa lagren i rätt storlek vars du vill, länken är mest till för att där står vilka och hur många du behöver.

https://transitionbikes.com/Store_Detail.cfm?C=Support&SC=&P=9709

Eller menar du dämparbussning?
Det är också standardpryl.

Schreddan sa:
Freeskier sa:

I länkaget är det lager och det är standardsort.
Här är TBCs kit men du kan ju köpa lagren i rätt storlek vars du vill, länken är mest till för att där står vilka och hur många du behöver.

https://transitionbikes.com/Store_Detail.cfm?C=Support&SC=&P=9709

Eller menar du dämparbussning?
Det är också standardpryl.

Visst ja, det är lager... Tack!
Det är det undre av lagren som börjat glappa lite. Men det lär vara lika bra att byta dämparbussning om jag ändå byter lager.

Smuggler v2.0

Gaffel förlängd till 140mm, 1.5° angleset, nytt styre, styrstam, bromsar och hjul. Överlevde en helg i Åre med bravur, sjukt rolig hoj även fast den väger som ett bojsänke.
IMG-0055.JPG

Första inlägget på över ett år i denna tråd! Köpte en Transition Spur ramset. Utöver detta har jag specifikt för denna cykel endast köpt styre, styrstam och dropper. Än så länge. Resten har jag plockat ihop vad jag hade liggandes. Kommer köra den så här under vintern, för att byta till andra delar till våren.
Ram i storlek XL med Syncros 150 mm dropper, den längsta jag kunde hitta med 10 mm setback. Har även en 60 mm stam istället för original 50 mm, för att få "rätt" mått mellan styre och sadel.

IMG_0040.jpg

Första inlägget på över ett år i denna tråd! Köpte en Transition Spur ramset. Utöver detta har jag specifikt för denna cykel endast köpt styre, styrstam och dropper. Än så länge. Resten har jag plockat ihop vad jag hade liggandes. Kommer köra den så här under vintern, för att byta till andra delar till våren.
Ram i storlek XL med Syncros 150 mm dropper, den längsta jag kunde hitta med 10 mm setback. Har även en 60 mm stam istället för original 50 mm, för att få "rätt" mått mellan styre och sadel.

Visa bilaga 452687
Grymt! Provat den ännu? Kanske borde testa en 200mm dropper?

Visa bilaga 452687
Snyggt!
Min är på G ?
DD33D8BA-3578-42E6-ABFE-DA01B565A4FE.jpeg
0E5B60E7-F304-4DDA-8405-742825848923.jpeg

Ska ut på en lite enklare provtur imorgon. Det blir lite mer körning på lördag.
Finns det en 200 mm dropper med setback?

Det finns 9point8 fall line som man kan köpa setback huvud till. Men effektiva sadelrörsvinkel blir redan flackare när man har sadeln så högt på en ram med offset sadelrör. Vill du verkligen sitta så långt bak?

Tillbaka
Topp