[Visa din] Samlingstråd för alla med Transition hojjar!

H. sa:
Makten sa:
jofahjalm sa:
Det är lite humor att maktens kortslagiga xc-hoj väger mer än min freeridecykel som jag rejsar alper med.

Min hoj imploderar i och för sig inte varannan tur heller:-) Megan är väldigt lik Scout faktiskt, fast med mer slaglängd. Sen har jag en del tunga grunkor på cykeln för att jag (nog) tycker att det är värt det. Kanske att jag kan lätta bort ~1 kilo utan att lägga ohemula summor. Vi får se, det är ändå en väldigt liten procentuell skillnad.

Edit: Det är nog lätt att få uppfattningen att Transition Scout är en nätt stigcykel. Det är den definitivt inte. Ramen är jäkligt köttig och geometrin är "mer än stig" om man säger så.
+1

Scouten är väl en kortslagig parkcykel/trailcykel för British Columbia-terräng. Det betyder ju att den måste hålla för ganska aggressiva påfrestningar, samt ha geometri därefter. Hur många mm slaglängd den har är sekundärt.
Den var ju en kortslagig stigcykel som helt klart inte höll för påfrestningar fram till nyligen.. ;-)

Makten sa:
Min hoj imploderar i och för sig inte varannan tur heller:-) Megan är väldigt lik Scout faktiskt, fast med mer slaglängd. Sen har jag en del tunga grunkor på cykeln för att jag (nog) tycker att det är värt det. Kanske att jag kan lätta bort ~1 kilo utan att lägga ohemula summor. Vi får se, det är ändå en väldigt liten procentuell skillnad.

Edit: Det är nog lätt att få uppfattningen att Transition Scout är en nätt stigcykel. Det är den definitivt inte. Ramen är jäkligt köttig och geometrin är "mer än stig" om man säger så.

Jag tror nog inte de är cyklar som känns så lika och det borde du nog vara glad på. Megan är ganska mycket flackare jämfört med den geometritabellen och det dynamiska åkläget ger en lång stabil cykel. Megan är inte den perfekta cykeln för platt stigcykling.

Men vad är det du sätter på cyklarna som gör dom så tunga? Varken min Orange Five eller min Mega är i närheten av sådana vikter. Ingen av cyklarna har några lättviktsprylar alls. Jag är verkligen inte känslig för vikt på grejerna, men när en kortslagig stigcykel ska väga som en downhillcykel börjar det bli lite intressant.

jofahjalm sa:
Jag tror nog inte de är cyklar som känns så lika och det borde du nog vara glad på. Megan är ganska mycket flackare jämfört med den geometritabellen och det dynamiska åkläget ger en lång stabil cykel. Megan är inte den perfekta cykeln för platt stigcykling.

Hur menar du att den är flackare? Samma gaffelvinkel på pappret i alla fall. Jag har som hastigast plattrullat Felix Mega och den kändes väldigt, väldigt lik Scouten i vinklar och vrår. Möjligen mindre krallig faktiskt, men det har nog med komponentvalet att göra.

Scouten är näppeligen den perfekta cykeln för "platt stigcykling" heller, men i och med att jag är ganska feg så hjälper den mig på traven en aning:-) Sen klättrar den nåt helt magiskt mycket bättre än 5010:an som den ersatte.
Jag tror att om/när det kommer en karbång-variant så kan man få den mer rimlig för stigcykling. Sen tror jag nog att det där med kortare offset på gaffeln kan vara nåt, men det blir dyrt att testa i efterhand.

Men vad är det du sätter på cyklarna som gör dom så tunga? Varken min Orange Five eller min Mega är i närheten av sådana vikter. Ingen av cyklarna har några lättviktsprylar alls. Jag är verkligen inte känslig för vikt på grejerna, men när en kortslagig stigcykel ska väga som en downhillcykel börjar det bli lite intressant.

Hope-hjulen väger rejält och nu har jag däck som väger precis under kilot styck. Gaffeln är coil (dock "bara" 2100 gram), tung sänkstolpe, tung sadel, tung styrstam, tunga bromsar, och så vidare. Växlarna är väl det enda som inte väger bly:-)) Många bäckar små liksom...
Nu är det heller inte en "kortslagig stigcykel", som sagt. Den är redigt flack, ganska lång och byggd för 150-gaffel även om det är 130 bak. Den förra iterationen av Scout var nog betydligt mer beskedlig. En helt annan hoj som var rätt lik SC 5010.

Hade jag börjat från noll hade jag nog valt en Smuggler i kolfiber, med lättare grejer på. Men så blev det inte. Nöjd oavsett!
Edit: Jag satt faktiskt och plöjde geometritabeller i nån vecka och Scouten hade alla rätt. Först avfärdade jag den som alldeles för dyr för en alu-ram, men hittade inga vettiga alternativ med såpass korta kedjestag (425).

Senast ändrad:
Är det inte helt enkelt så att kortslagiga trailcyklar numera har geometrier som får bara ett par år gamla enduros och AMs att skämmas lite? Vilket gör det möjligt att bygga väldigt kapabla men kortslagiga cyklar. Scout är väl lite mitt emellan sett till slaglängd i och för sig. Förmodligen ganska lagom lite beroende på hur den kittas. Kittas den med alpdelar blir den rejält tung även om den inte riktigt kan leverera som en långslagig cykel.

Senast ändrad:
Att du upplever att den klättrar mycket bättre än 5010an säger mer om hur din 5010 förvandlades som något långt ifrån hur 5010an var tänkt från början.
Fattar verkligen inte grejen med svintung kortslagig hoj för stigcykling.

glitch sa:
Att du upplever att den klättrar mycket bättre än 5010an säger mer om hur din 5010 förvandlades som något långt ifrån hur 5010an var tänkt från början.

Vikten hade ungefär noll med klätteregenskaperna att göra. Kort hjulbas och flackt sadelrör är inte optimalt uppför.

Makten sa:
glitch sa:

Vikten hade ungefär noll med klätteregenskaperna att göra. Kort hjulbas och flackt sadelrör är inte optimalt uppför.

Sen var den väl ärligt talat lite för liten för dig också? Då kan du ju ha en riktig bergsget till cykel och den suger ändå när du får styret i knät.

"Jag tror att om/när det kommer en karbång-variant så kan man få den mer rimlig för stigcykling."

https://www.merlincycles.com/transi...RZWnYudoqHtBgWYZVVO0_z5e2j32woOYaAnW8EALw_wcB

Jag vill inte regna på din parad här men.. ? Eller menar du att den inte finns i vettig storlek? Kostar gör den ju också onekligen.

Makten sa:
Hur menar du att den är flackare? Samma gaffelvinkel på pappret i alla fall. Jag har som hastigast plattrullat Felix Mega och den kändes väldigt, väldigt lik Scouten i vinklar och vrår. Möjligen mindre krallig faktiskt, men det har nog med komponentvalet att göra.

Scouten är näppeligen den perfekta cykeln för "platt stigcykling" heller, men i och med att jag är ganska feg så hjälper den mig på traven en aning:-) Sen klättrar den nåt helt magiskt mycket bättre än 5010:an som den ersatte.
Jag tror att om/när det kommer en karbång-variant så kan man få den mer rimlig för stigcykling. Sen tror jag nog att det där med kortare offset på gaffeln kan vara nåt, men det blir dyrt att testa i efterhand.

Hope-hjulen väger rejält och nu har jag däck som väger precis under kilot styck. Gaffeln är coil (dock "bara" 2100 gram), tung sänkstolpe, tung sadel, tung styrstam, tunga bromsar, och så vidare. Växlarna är väl det enda som inte väger bly:-)) Många bäckar små liksom...
Nu är det heller inte en "kortslagig stigcykel", som sagt. Den är redigt flack, ganska lång och byggd för 150-gaffel även om det är 130 bak. Den förra iterationen av Scout var nog betydligt mer beskedlig. En helt annan hoj som var rätt lik SC 5010.

Hade jag börjat från noll hade jag nog valt en Smuggler i kolfiber, med lättare grejer på. Men så blev det inte. Nöjd oavsett!
Edit: Jag satt faktiskt och plöjde geometritabeller i nån vecka och Scouten hade alla rätt. Först avfärdade jag den som alldeles för dyr för en alu-ram, men hittade inga vettiga alternativ med såpass korta kedjestag (425).

Om man mäter gaffelnvinkel på en Mega så är den under 64 grader (jag tror mtbr mätte den till 63,7 grader). Tabellen stämmer helt enkelt inte med verkligheten. Den bakåtgående hjulbanan kör också att stagen är typ 450 mm vid sag. Jag tycker megan känns som min DH i geometrin.

Det är ju du som ska hojja på cykeln och jag har inga åsikter om det hela är bra eller dåligt. Jag blev bara förvånad över att ekipaget hade en sådan vikt. Att du är nöjd med din hoj är det som räknas.

Däremot tror jag inte man ska försöka övertala andra att 130 mm-hoj kommer kunna prestera som en världsmästarfreeridecyel när terrängen blir grövre och hastigheterna ökar.

AX3L sa:
Sen var den väl ärligt talat lite för liten för dig också? Då kan du ju ha en riktig bergsget till cykel och den suger ändå när du får styret i knät.

Mja, den var nog rätt lagom med avseende på hur den är tänkt att funka. Finns massa fördelar med kort cykel som inte är tokflack också:-)

"Jag tror att om/när det kommer en karbång-variant så kan man få den mer rimlig för stigcykling."

https://www.merlincycles.com/transi...RZWnYudoqHtBgWYZVVO0_z5e2j32woOYaAnW8EALw_wcB

Jag vill inte regna på din parad här men.. ? Eller menar du att den inte finns i vettig storlek? Kostar gör den ju också onekligen.

Det där är den gamla geometrin som är helt annorlunda. Ganska lik 5010 faktiskt. 2018 och 2019 har den nya geometrin men finns bara i alu än så länge. Däremot finns senaste Smuggler i karbång, så det är förmodligen bara en tidsfråga.

jofahjalm sa:
Om man mäter gaffelnvinkel på en Mega så är den under 64 grader (jag tror mtbr mätte den till 63,7 grader). Tabellen stämmer helt enkelt inte med verkligheten. Den bakåtgående hjulbanan kör också att stagen är typ 450 mm vid sag. Jag tycker megan känns som min DH i geometrin.

Det är ju du som ska hojja på cykeln och jag har inga åsikter om det hela är bra eller dåligt. Jag blev bara förvånad över att ekipaget hade en sådan vikt. Att du är nöjd med din hoj är det som räknas.

Däremot tror jag inte man ska försöka övertala andra att 130 mm-hoj kommer kunna prestera som en världsmästarfreeridecyel när terrängen blir grövre och hastigheterna ökar.

Tyvärr blir det tungt om man har specifika krav på egenskaper som andra inte verkar bry sig om;-) Att just den här ramen väger ett ton är ju lite tråkigt men hellre önskvärd geometri än att bara ta nån random ram som råkar vara lätt och inte har den geometri man eftersöker. Jag hade inte mycket val, helt enkelt. Sen tycker jag att viktens betydelse överdrivs något kopiöst. Klart det är najs med en nättare cykel, men man får antingen gräva väldigt djupt i plånboken eller stå ut med vekare grejer som känns annorlunda till det sämre.

Det är nog ingen som försökt övertala andra att 130 mm är mer än 130 mm, nej. Däremot är det lätt att glömma att 130 mm är 81% av 160 mm. Det är ingen astronomisk skillnad direkt.

Ja, att ramen väger lite mer är ju inte ko på isen, men när du börjar fundera på att ha en Hellascykel som väger 16 pannor börjar jag undra vad som gör det hela. Jag tror att min Five väger typ 13,5 kg utan några lättviktsprylar. Den har hjul som har hållt två säsonger, DH-styre, DH-pendaler, Hucknorris i bakdäcket, SLX-kasett osv.

Jag tycker dom där mm extra slaglängd gör betydligt större skillnad än vad man skulle förvänta sig från siffrorna. Nu har megan också 165 mm slag bak. Min egna teori är att det är ffa hur mycket sag man måste lyfta cykeln ur innan det börjar hända grejer som är den bästa förklaringen.

jofahjalm sa:
Ja, att ramen väger lite mer är ju inte ko på isen, men när du börjar fundera på att ha en Hellascykel som väger 16 pannor börjar jag undra vad som gör det hela. Jag tror att min Five väger typ 13,5 kg utan några lättviktsprylar. Den har hjul som har hållt två säsonger, DH-styre, DH-pendaler, Hucknorris i bakdäcket, SLX-kasett osv.

Nu har jag ju inte funderat på att ha en tung cykel, utan det har blivit så av oklara anledningar:-)) En hel del ligger nog i mina preferenser för större däck och bredare fälgar. Förstår inte hur man står ut med att cykla stig med 2 bar i däcken, nämligen.
Sen har jag ingen aning om vad alla småkomponenter väger. Stora billiga skivor, enkla men bra bromsar, enkelt vevparti, ganska grov styrstam, och så vidare. Det blir säkert ett kilo tillsammans på saker som jag aldrig ens kollat vad de väger. Stolpen väger 700 gram om jag inte missminner mig. Men så funkar den också, till skillnad från Reverb. Sadeln är nog tung, men jag vill inte ha ont i röven.
Sen har vi coil-gaffel. Obegripligt enligt vissa, medan någon som provade den började dregla omgående och undrade varför i helvete han körde på sin skit-Pike när det finns gafflar som funkar som en gaffel borde funka;-)

Sammanfattningsvis vill jag helt enkelt inte kompromissa bort massa trevliga egenskaper, och då får jag förmodligen stå ut med en tung cykel. Men som sagt; skulle jag börjat från scratch och ramen fanns i kolfiber så hade jag nog kommit undan med ~13 kilo eller nåt sånt. Men det hade blivit fruktansvärt dyrt. Edit: Faktum är att Hope Tech 35W är skapligt flexiga, så det är inte omöjligt att det blir något smalare och styvare grejer framöver. Finns alltid nåt att uppgradera:-P

Jag tycker dom där mm extra slaglängd gör betydligt större skillnad än vad man skulle förvänta sig från siffrorna. Nu har megan också 165 mm slag bak. Min egna teori är att det är ffa hur mycket sag man måste lyfta cykeln ur innan det börjar hända grejer som är den bästa förklaringen.

Det kan du nog ha rätt i. För min del behöver jag inte massa slaglängd, men geometrin gör fortfarande sin grej. Det är stor skillnad på vilka linjer jag vågar/kan ta med den här cykeln jämfört med den förra, trots samma komponenter och samma slaglängd.

Senast ändrad:
Jag förstår ju helt klart att geometrin känns bättre. Jag hade också lätt vald en Transition Scout i aluminium över din tidgare 5010 i bongplast p.g.a. geometrin. I Hellas tycker jag man klarar sig väldigt bra med lite slaglängd. Det är nästan aldrig en massa ihållande stök där slaglängd hjälper.

Om du kör plusdäck, jättefälgar och ska ha coil blir det klart en massa vikt.

jofahjalm sa:
Jag förstår ju helt klart att geometrin känns bättre. Jag hade också lätt vald en Transition Scout i aluminium över din tidgare 5010 i bongplast p.g.a. geometrin. I Hellas tycker jag man klarar sig väldigt bra med lite slaglängd. Det är nästan aldrig en massa ihållande stök där slaglängd hjälper.

Precis, och det är klart att cykeln blir lite effektivare med mindre slaglängd. Dock är det fortfarande ganska ovanligt med vettig geometri och just kort slaglängd, konstigt nog. Antar att det beror på att man i de flesta länder cyklar grusväg upp och sen stig ner. Behoven här i Sverige är därför lite annorlunda.

Om du kör plusdäck, jättefälgar och ska ha coil blir det klart en massa vikt.

Jag skulle inte säga att det är plusdäck, men nästan. Specialized 2,6:or mäter ganska precis 2,5" på breda fälgar. Tänkte jag ville ha lite mer grepp och komfort när vätan rullar in, men på sommaren har jag kört 2,35-2,4" och det känns lagom. Fälgarna är klart overkill dock. 30 mm innerbredd hade förmodligen kunnat vara både styvare och lättare, även i aluminium. Men gjort är gjort. Får se om jag byter. Då blir det kines-karbång tror jag.

Geometrin på cykeln är tämligen spot on i alla fall, och jag är glatt överraskad över att den längre hjulbasen och flackare gaffeln inte tycks innebära några direkta nackdelar. Tycker till och med att det är lättare att knixa sig fram i väldigt låg fart eftersom jag av nån anledning har lättare att hålla balansen på den. Ännu brantare sadelrör hade inte skadat, men med sadeln så långt fram det går blir det väldigt bra.

Coil ja... Det var mest ett infall. Tyckte Pike:n sög på att "hålla emot" mitt i slaget, och skulle jag uppgradera så kunde jag lika gärna prova nåt annorlunda. Särskilt med tanke på hur jäkla bra det blev med coil bak på förra cykeln. I sammanhanget är den inte särskilt tung med 2100 gram, men det är såklart en av alla de där sabla bäckarna som gör cykeln tung i slutändan. Håhå-jaja.

Edit: Och jag vidhåller att du borde prova en Ribbon coil. Tror den skulle passa herrn väldigt bra, eftersom den mår bättre ju mer man misshandlar den:-)) Något överdämpad för min milda framfart, men å andra sidan inbjuder den till att köra fortare än jag egentligen vågar. Vilket kan vara trevligt.

Senast ändrad:
Min smuggler landar ju också på 15+ vilket är befängt, men dels är ramen svintung och sen börjar man lasta på saker som rejäla 29"-däck och hucknorris så springer ju vilkten iväg.

Men vikten är egentligen det enda minuset med denna generation Transition-hojar. Förutsatt att de faktiskt håller nu...

Hehe, bara för att spä på lite så vägde min Enhörning 14,5kg, dvs 130mm FS i Cromo och 140mm RS Pike, Spank Oozy Trail 345 fälgar på DT350-nav och 2.0/1.8/2.0-ekrar samt rediga 29”s däck (dock ingen DD/SG-förstärkning) och tung Brand-X stolpe 4-kolvsbromsar och SLX/XT-drivlina...

Jaha, man får väl visa upp sin smugglare i denna tråden med:
2B948B30-D08E-45F1-9993-7D3866607142.jpeg

Gillar den skarpt, men det är kanske bara för att jag inte vägt den än? ;-)

alex.asu sa:
Jaha, man får väl visa upp sin smugglare i denna tråden med:

Fräsigt! :-) Den där slangen borde du flytta till bakom flaskstället. Snyggare om inte annat.

Gillar den skarpt, men det är kanske bara för att jag inte vägt den än? ;-)

Akta dig! Cykeln kommer att implodera om du väger den. Eller är det vågen som imploderar? :-P

Men jag fattar inte hur det blir 15kg+ byggen av alla Smugglers?
Ramen lär ju inte väga mer än Larsas peruanska stålis?
3.7 kg för lös ram har jag fått fram på Smugglern.
När jag "excelbyggde" en lite snabbt med XT drivlina hamnade jag på under 14 kg
Nog för att ramen är tung men ändå.

glitch sa:

Du får gärna excel-visa hur jag enkelt sänker vikten på min till sub 14 kg.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3033040/3301879#msg-3301879

glitch sa:
Jag lever i illusionen att min alu-smuggler väger in under 15kg. Men av privatekonomiska skäl kan jag inte undersöka den saken närmare och införskaffa bevis.

H. sa:
glitch sa:

Du får gärna excel-visa hur jag enkelt sänker vikten på min till sub 14 kg.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3033040/3301879#msg-3301879

Det är väl inga praktiska bekymmer att lätta din hoj en del, däremot blir den ju inte lika rolig att cykla på efteråt. (kör fast stolpe i kolfiber, styre i kolfiber, vevar i kolfiber, ta bort procore (eller vad du nu har) och på med lätta däck osv.)

glitch sa:

Var hittar du den siffran? På Transitions hemsida står bara vikten för kolramen som väger 3,0 kilo i medium med bakdämpare. Scouten i alu väger 4,1 kilo vid samma förutsättningar och jag gissar att Smugglern är lika tung ungefär. Går man upp till large blir det nog ett antal hundra gram extra.

Makten sa:
glitch sa:

Var hittar du den siffran? På Transitions hemsida står bara vikten för kolramen som väger 3,0 kilo i medium med bakdämpare. Scouten i alu väger 4,1 kilo vid samma förutsättningar och jag gissar att Smugglern är lika tung ungefär. Går man upp till large blir det nog ett antal hundra gram extra.

Bland annat från en återförsäljare som enligt utsago vägt ramen.

H. - har du något excelark med komponenter och vikter? Skulle gärna jämföra. Sen är det väl som Luthman säger, beror ju på användarkrav, har du Dh däck och Pro core i t.ex. så blir det så klart extr tungt.

glitch sa:
Makten sa:
glitch sa:

Bland annat från en återförsäljare som enligt utsago vägt ramen.

H. - har du något excelark med komponenter och vikter? Skulle gärna jämföra. Sen är det väl som Luthman säger, beror ju på användarkrav, har du Dh däck och Pro core i t.ex. så blir det så klart extr tungt.

Har ingen perfekt sammanställning, kan fixa. Exo-däck med HuckNorris fram och bak, men bortsett från det känns det inte som en så extremt överbyggd hoj.

Luthman Photography sa:
Nej, inte överbyggd, men det är ju inte svårt att kapa vikt rent teoretiskt.
Nej givetvis inte. Men det låter på folk som att det är en bragd att få hojarna så tunga och att man i princip bara genom att bygga hojen utan eftertanke "borde" landa på 14 kg.

Och jag menar att det kräver visst arbete, ökad budget eller minskad användbarhet för att kapa ett kg. Därför skulle jag bli glad om nån kan peka på nåt bra.

De saker jag vet är tunga och kan bytas är kassett, styrkombo och vevparti. Frågan är vad det kostar.

glitch sa:

Alltså, Transition var ju på väg att få rykte om sig som ”bräckliga”, dvs precis som Commencal.
Vad gör man då? Såklart ser till att dom inte KAN gå sönder genom att överbygga ramarna. 3.7kg är inte för Large (har för mig att Maktens Scout låg på upp emot 4kg)
Att en småflexig stål-FS med simpelt SP-konstruktion går att få lättare är inget konstigt, däremot är känslan rätt så annorlunda emot en överbyggd super”stiff” alu/carbång ram. Lite som att jämföra äpplen o päron...

Verkar ju lite förvirrat med vikten, ÅF (Triton cycles) säger 3,7 kg komplett, medan fanatikbike säger 3.670g exkl. dämpare.
Det låter ju kanske mer rimligt då blir det ju knappa 4 kg.
https://www.fanatikbike.com/products/transition-smuggler-alloy-frame-2018?variant=46681087427

Med 4 kg som ramvikt blir läget så klart lite annat, nedan ett fiktivt bygge, det som är grönt är grejer jag har hemma som jag vägt själv. Resten är katalogvikter / uppskattningar.
Vajerhölje för bakväxel är inte medräknat, i övrigt tror jag allt ska vara med som behövs för en komplett cykel.

Sen är vikt på t.ex. kedja full längd okapad kedja, gaffeln har en okapad katalogvikt på under 1900g så det borde vara lite högt där också. Så det bör ta ut mervikten för växelns hölje så borde sluta under 14 kg.
Men det är klart om nu ramen väger 4 kg med dämpare är det inte mycket marginal :)
cykl.jpg

Däck straffas jag med 100g per hjul pga fetare däck, samt typ 75g per hjul pga HuckNorris. Mina hjul är för övrigt deluxe-hjul men jag ligger ändå 30g över din vikt där. Så det är nästan 400g extra för hjulen jämfört med din kalkyl, och det är vikt som jag nog får leva med.

Återstår att skrapa på resten av grejerna.

Vad är det för kassett? Min NX som följde med hojen är ju svinigt tung med sina 600g, där finns helt klart vikt att kapa.

Jag kör med bike cover, stänkskärm, diverse skyddstejp, fett mm. Det adderar säkert 50-100g. Taco och styrare lägger till ytterligare ca 100g.

Bakdämparen Öhlins TTX air väger troligen lite mer än en RS utan piggyback. Liksom min gaffel (revelation med Fast Yari'up). Osäker på vad gaffeln kan väga, ska kolla det.

Sen är det då styre, stam och vevparti kvar att banta vikt på, förutom kassetten. Får väl titta igenom dessa saker och se vad jag skulle kunna spara.

Sentinel xl, som på bilden men utan lampa och batteri. Kanske får ner den 150-200g med kolhjulen som inte sitter på just nu ..
Kanske under 13kg om jag tvättar den ??

Bilagor

• 20181016_190207.jpg
    20181016_190207.jpg
    199.7 KB · Besök: 160
  • 20181016_185219.jpg
    20181016_185219.jpg
    495.9 KB · Besök: 143
Fimpa pump flaska och fästen och tvätta så är Sentinelen lätt under 15 =)

H. Allt är på en XT 11s drivlina 11-42 (dock Slx vevar). Nx 12 delade kassetten är grymt tung. Bara byte till Sunrace 12 delat spar in en del. Sen ska man ju om man är weight weenie köra GX och Xdriver body då spar man en hel del vikt.

Men sen beror det ju på så klart hur man ska köra. Ska det funka i bike park också så vill man ju ha biffigare gummi och hjul. Min kalkyl är ju mer "trail set-up".

14 blankt.

2018-08-0215.31.29.jpg

Saints pedaler, xt-vev, kedja, reglage, bakväxel med GX kassett.
Renthar fatbar i kolfiber är väl det enda "lätta".
Pike, DPX2, raceface aeffect stam, hope styrlager, ZEE-bromsar, reverb, "vanlig" sadel, Magic mary snakeskin och lite osäker på vilken casing highroller har faktiskt, men inte det värsta. Hjulen väger 1750.

Tycker vikten känns ok och tror inte jag lättar nåt, men den känns helt orimligt tung varje gång man cyklat en runda på XC-hojen som väger under 10 :).

Raggamuffin sa:
14 blankt.

Saints pedaler, xt-vev, kedja, reglage, bakväxel med GX kassett.
Renthar fatbar i kolfiber är väl det enda "lätta".
Pike, DPX2, raceface aeffect stam, hope styrlager, ZEE-bromsar, reverb, "vanlig" sadel, Magic mary snakeskin och lite osäker på vilken casing highroller har faktiskt, men inte det värsta. Hjulen väger 1750.

Tycker vikten känns ok och tror inte jag lättar nåt, men den känns helt orimligt tung varje gång man cyklat en runda på XC-hojen som väger under 10 :).

Jag tror helt enkelt inte på att den hojen väger 14 kg.

Hängde i stället igår så jag bara hängde över den i vågen, gick in för att väga om nu...

*Host*, utan bakdäck :D

Tillbaka
Topp