Visa din Scott

Visa din Scott
20190503_185146.jpg
Köpte mig en gammal cyclepro racer ifjol när mitt knä började krångla så löpningen inte funkade längre. Blev snabbt biten så klart. Planen för hösten var att byta vajrar och köpa ett nytt framhjul under vintern å sen köra vidare med den.
Men så satt jag i höstas och slösurfade på Ebay då en Scott CR1 SL-ram dök upp med en halvtimme kvar...
Pålitlig säljare, rätt storlek och inga andra bud gjorde mig 680kr fattigare och en ram rikare.
När ramen dök upp visade det sig att den var i tillsynes bra skick. Så då var det bara att klicka hem resten av grejerna tänkte jag... I det här läget blev jag varse om vad en växelgrupp och ett par hjul kostar nya...

Så det är en salig blandning av Ebayfynd, Kina-kolfiber och några få tyska nyköp.
Blev Campagnoloväxlar bara för att jag tycker att det här var det snyggaste vevpartiet jag kunde hitta. Styret valde jag för att det var på rea osv
Totalt slutade notan på strax under 8000kr och vikten på 7,0 enligt min 100kr-våg.

Sjukt nöjd med den. Trots att sittställningen är ganska rejält mycket mer utsträckt än på min gamla cykel är den ändå enormt mycket bekvämare. Sadeln har jag dock bytt ut mot en Fizik Antares fyndad här på köp och sälj. Den blev lite väl träig efter 1,5-2h.

Visa din Scott
Försöker ta upp hobbyn som legat på hyllan de senaste ~ 5 åren. Första inlägget btw

Scale 920 köpt i år väntar på vaxning (har nyss bytt däck och iom vax saknas kedja) och i ett senare skede nya hjul (när ekonomin tillåter)

C0FC0CC1-FE4C-4DE7-8814-55EDE0BC9888.jpeg

Scale 940 (köpt 14) väntar på Raceface-klinga och skall stelopereras senare

0FD90ABF-B070-45DC-9DEB-0A633703BD1F.jpeg

Addict R4 från 2009 fortfarande skitnöjd med cyken

6EB9ED49-57DC-4574-999E-B1C3AADDD0B5.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Scott
Fick denna av pappa för massa år sen. Scott chenoa tror jag den heter? Ingen aning alls om denna cykel ^^

Bilagor

• IMG_20190527_193332.jpg
    IMG_20190527_193332.jpg
    342.4 KB · Besök: 261
Visa din Scott
Scale 980 2018 som jag försökt göra så enduro/trailig som möjligt: recon 140mm fram med slackerizer headset, 800mm styre med 40mm husselfeldt stam, minion dhf2 2.5or bak o fram, 150mm dropper, 36t drev fram. Så inte så mycket xc raket längre men betydligt roligare utför!

Bilagor

• 20181129_090522.jpg
    20181129_090522.jpg
    306.6 KB · Besök: 283
Visa din Scott
En Scott Scale 900 Rc Pro 2019 !
Ville ha något roligt att komplettera till Sparken.

Ändringar :

Styre Vincents kolfiber 720mm
Sadelstolpe Pro Tharsis XC
Sadel Specialized Romin Evo Expert 143mm

Riktigt läcker tycker jag ?

Bilagor

• 7B85A6A0-1EFC-4FA1-990C-D197A3175127.jpeg
    7B85A6A0-1EFC-4FA1-990C-D197A3175127.jpeg
    322.5 KB · Besök: 291
  • B85A6C46-A77A-4744-99ED-C5F5188A78E8.jpeg
    B85A6C46-A77A-4744-99ED-C5F5188A78E8.jpeg
    442.2 KB · Besök: 291
Visa din Scott
Kan ju vada högaktuellt för Vasan. Återkom gärna med en utvärdering.
Fundby sa:
m4kk4n sa:
Fin!
Hur är terreno däcket?
Fundby sa:

Ändringar :

Har inte hunnit testa det än!
Återstår att se imorgon :)

Visa din Scott
m4kk4n sa:
Kan ju vada högaktuellt för Vasan. Återkom gärna med en utvärdering.
Fundby sa:
m4kk4n sa:
Fin!
Hur är terreno däcket?
Fundby sa:

Ändringar :

Har inte hunnit testa det än!
Återstår att se imorgon :)

Körde 4h och cirka 7mil igår på vääääldigt brötig Stig och kala stenhällar.
Det var torrt underlag och stundtals fuktigt.
Jag kände aldrig någonsin att jag hade dåligt fäste, snarare tvärtom.
Kändes som att det bet sig fast.
Körde med ca 1.4bar bak . Misstänker att gummit är lite mjukare på detta däcket.
Hur som helst inga problem att köra vanlig Stig med sålänge det inte är blött kanske!

Däremot var det lite dåliga kanter i svängar på lösgruset/rullgrus.
Men å andra sidan har man på Vasan sån fart att man knappt styr i svängarna .

Kan återkomma mer när det varit någon blöt runda!
Och till sist : till vanlig Stigkörning rekommenderar jag INTE att köra detta både bak och fram.

Visa din Scott
Min vintercykel (används endast i neon)

7BB6D2B4-4BB1-4D2E-8A7F-1C3434A21FD5.jpeg

Ser nu på bilden att jag fuskat med att göra rent kedjan innan den åkte ut i förrådet för sommarförvaring, får se till att åtgärda det tills det är dags att plocka fram trainern.

Visa din Scott
oakhammer sa:
Johan.Dahlstedt sa:
Idag har jag provtrampat min nya Genius 920. Så här långt känns den bra. Lite dämparinställning kvar och justera styret lite.

Så djäkla snygg färg. Tog ut min förra året och är sosse grå......

Jag var faktiskt skeptisk till den först, men mycket snyggare i verkligheten än på bild :) Rätt olika färg i olika ljus.

Visa din Scott
Johan.Dahlstedt sa:
Idag har jag provtrampat min nya Genius 920. Så här långt känns den bra. Lite dämparinställning kvar och justera styret lite.

Grymt snygg irl, i skogen i Göteborg :)
Jag var han som du bytte nummer med, hör av dig nästa gång du är i Göteborg så kör vi en runda!

Mvh
Niklas (Röd YT)

Visa din Scott
Vardagscykeln som används de 10tal gånger om året jag cyklar dom 3km asfalt som det är till jobbet samt kanske typ samma sträcka någon gång per sommar till någon mysig uteservering.
IMG_0863.jpeg

Scott Scale 50 från typ 2005

Visa din Scott
såkket sa:
Vardagscykeln som används de 10tal gånger om året jag cyklar dom 3km asfalt som det är till jobbet samt kanske typ samma sträcka någon gång per sommar till någon mysig uteservering.

Väldigt skogsanpassad vardagscykel! Om du vill byta mot min flickväns mer spartanskt utrustade Marin som plågas i skogen så är det fritt fram ?

Visa din Scott
Alfakrull sa:
såkket sa:

Väldigt skogsanpassad vardagscykel! Om du vill byta mot min flickväns mer spartanskt utrustade Marin som plågas i skogen så är det fritt fram ?

Ja det bygget gick väl lite överstyr sett till kostnad och användningsområde men ser den faktiskt mer som anpassad för lite enklare lek i urban miljö snarare än för spenaten, lite klen gaffel kanske men blev lite snål när jag såg vad en DJtunad Pike/36a kostade och fick Reban för typ 2500kr på någon rea.

Visa din Scott
Kom över en Foil 20 med 11 delad Ultegra till ett fint höstpris.
Vägde 7.6 kg som den var men bytt ut lite grejer så nuvarande vikt ligger på 6.9 kg.
Inte helt klar dock.
20191222_182443.jpg

Senast ändrad:
Visa din Scott
20200520_130945.jpg

Spark 930 2019 års modell. Valde fjolårets pga bättre komponenter än årets. Tyvärr har den stått orörd (förutom några desperata rundor runt kvarteret) sen jag fick hem den eftersom jag har en envis förkylning som inte vill ge med sig.

Visa din Scott
Scott Addict RC är med på min lista över cyklar jag funderar att köpa nu när jag ska byta racer. Nå'n här som har en och får in 30 eller 32 mm däck? Hittar inget tydligt när jag söker på nätet kring hur breda däck man får in.

Visa din Scott
1000009738.jpg
Scott Chenoa (Aspect 26" i TeamSportia-tappning).
Köpt på lokala auktionshuset för 300kr. Lacken är hemsk, måste ha stått utomhus nära havet eller nåt. Oxiderad aluminium övera6. Funkade efter pumpning av däck samt allmän uppsmörjning.
Har fått 1x9 med trevligare utväxling. Shimano kassett och Sunrace derailleur och shifter. Bredare styre.
En cykel man vågar cykla till ICA på med andra ord...

Visa din Scott
Scott Addict RC är med på min lista över cyklar jag funderar att köpa nu när jag ska byta racer. Nå'n här som har en och får in 30 eller 32 mm däck? Hittar inget tydligt när jag söker på nätet kring hur breda däck man får in.
En nyare Scott Addict är också med på min lista över tänkbar racer till nästa säsong. Kollar mer på den vanliga endurance varianten snarare än RC.
Den verkar säljas med 32mm däck och läst om flera på nätet som skriver att de kör dem med upp till 35mm.
RC däremot verkar säljas med 28mm.

Visa din Scott
Aspect 930, min vapendragare i nästan ett helt decennium. Klockren all-around-cykel som tar sig fram i stök och med fart på grusvägar. Extremt bra kvalitet och prisvärd sett till komponenter.

IMG_0682.webp

Uppgraderade nyligen och råkade byta märke. Den är ok men jag saknar vissa grejer från Scotten, tex reglaget för att låsa/öppna stötdämparen, överlägset bättre på Aspect.

Visa din Scott
IMG_0647.webp

Men när det var dags för Gravel snålade jag inte utan höll mig till Scott. Min vana trogen köpte jag NOS (brukar göra det med allt från gevär till elektronik osv).

Speedster Gravel 10 med elektroniska SRAM, tror den är 2023 eller kanske t.o.m 2024, tomato, tomato.

Nöjd med cykeln än så länge, växlarna vänjer man sig nog med. Måste bara byta pedaler, det är affärens demopedaler på och jag är för lat för att växla mellan denna o MTBn. Tänkte debutera med clipless på denna.

Tillbaka
Topp