Visa din singlespeed mtb

Visa din singlespeed mtb
Tänkte försöka mig på lite skogscykling igen och knåpade ihop en comeback to basics-hoj av ram från k&s och lite slaktavfall från min pensionerade fs. Nya däck dock, impulsköpta på XXL. Kamouflagefärgad såhär års.

20221017_112934~2.jpg

Tror det är min sjätte eller sjunde cykel i den här tråden. Däremot den första i aluminium.
/J

Visa din singlespeed mtb
Tjusigt har du länk till gaffeln?

Jag vet dock inte hur tålig gaffeln är. Har bara kört några vändor med den än så länge.
Satte på en ”angle spacer” på styrröret för att fusk öka gaffelns a-c mått.

Visa din singlespeed mtb
Är det vanligt med vevparti där spindeln/armarna inte är helt centrerade?
Jag har köpt ett (nytt) Shimano Zee vevparti där klingan inte hamnar centrerat vilket leder till att kedjan inte är jämnt spänd när jag trampar.
Har köpt en ny klinga som ger precis samma fenomen, så jag antar att det är vevpartiet som felar.
Hålen i armarna matchar hålen i klingorna perfekt dock, så det märks inte att något är galet förrän jag roterar på vevpartiet.

Visa din singlespeed mtb

Jag vet dock inte hur tålig gaffeln är. Har bara kört några vändor med den än så länge.
Satte på en ”angle spacer” på styrröret för att fusk öka gaffelns a-c mått.
Har en likadan. Kört många hopp och dropp utan problem.

Visa din singlespeed mtb
Jag har köpt ett (nytt) Shimano Zee vevparti där klingan inte hamnar centrerat vilket leder till att kedjan inte är jämnt spänd när jag trampar.
Har köpt en ny klinga som ger precis samma fenomen, så jag antar att det är vevpartiet som felar.
Hålen i armarna matchar hålen i klingorna perfekt dock, så det märks inte att något är galet förrän jag roterar på vevpartiet.
Ja.

Jag har aldrig stött på ett vevparti som ger helt jämn kedjespänning över hela varvet. Då är det ändå måånga olika vevpartier genom åren ?

Visa din singlespeed mtb

Konstigt. Skulle tycka att det inte är svårt att centrera hållmönstret på axeln. Vet du om det är vevpartiet eller drevet som är icke-centrerad? Du kan montera drevet roterad 90 eller 180 grad och titta om spänningen är högt på samma position av vevvarmen eller inte.

Visa din singlespeed mtb
Jag har ibland reflekterat över att bakväxelcagen på vissa cyklar rör sig vid bakåttramp när cykeln står helt still. Har stört mig lite på att jag inte förstår varför. Nu klarnade det helt och hållet! Märkligt att de inte verkar lyckas göra helt runda alternativt centrerade vevpartier..

Nya saker jag lärt mig idag: 1 (och då är klockan bara lite efter 8!)

Visa din singlespeed mtb
Ja.

Jag har aldrig stött på ett vevparti som ger helt jämn kedjespänning över hela varvet. Då är det ändå måånga olika vevpartier genom åren ?
Har 2 cyklar med SS och den ena har jag nu bytt vevparti på då det gamla (raceface) sprack.
Och det är först nu som jag sett detta fenomen. Andra cykeln har iofs (inser jag nu) något slags BMX-vevparti där jag vill minnas att klingan sitter direkt på vevaxeln och säkras av en skruv som går genom vevarmen på drivsidan. Då blir det ju rimligen enklare att få det centrerat då det bara behövs ett runt hål i mitten av klingan (plus hålet för tapoen/skruven).
Raceface partiet måste varit av ganska noga tillverkat då jag inte kan minnas att detta var något problem då (om det var ocentrerat så måste det varit minimalt), tyvärr var det inte superbra kvalitet då det som sagt sprack...

Nyare vevpartier med klinga som monteras (direct mount) på splines borde ju också vara lättare att få till, men sånna verkar inte finnas till 73mm/24mm BB till rimligt pris.

Visa din singlespeed mtb
Konstigt. Skulle tycka att det inte är svårt att centrera hållmönstret på axeln. Vet du om det är vevpartiet eller drevet som är icke-centrerad? Du kan montera drevet roterad 90 eller 180 grad och titta om spänningen är högt på samma position av vevvarmen eller inte.
Har provat med 2 klingor, varav den ena var helt ny. Har bara roterat den nya klingan 180 grader. Eftersom det har felat lika mycket i dessa 3 scenarion så har jag tolkat det som att det är vevpartiet som är ocentrerat.

Visa din singlespeed mtb
Själva anledningen till att jag frågade här var för att supporten på bike-components menade att det är väldigt vanligt förekommande, som ju bekräftas av er. Men det innebär ju att sannolikheten att ett nytt exemplar av vevpartiet med stor sannolikhet också är ocentrerat.
Nåväl, har en till (växlad) cykel med samma dimensioner på vevlager så ska prova om det vevpartiet är mer centrerat. I så fall använder jag det till SS-cykeln.
Annars får det gå tillbaka till Shimano.

Visa din singlespeed mtb
Själva anledningen till att jag frågade här var för att supporten på bike-components menade att det är väldigt vanligt förekommande, som ju bekräftas av er. Men det innebär ju att sannolikheten att ett nytt exemplar av vevpartiet med stor sannolikhet också är ocentrerat.
Nåväl, har en till (växlad) cykel med samma dimensioner på vevlager så ska prova om det vevpartiet är mer centrerat. I så fall använder jag det till SS-cykeln.
Annars får det gå tillbaka till Shimano.

Vilket vevparti kör du, och andra här?
Jag kör en Truvativ Stylo DUB som är samma som Stam NX DUB. Jag kör med en oval klinga som ger 0,39 mm skillnad i längd både på överste och nedre delen av kedjan. Jag märken ingen skillnad i kedjespänning mellan de två punkter där spänningen borde vara högst. Allt funkar utan problem. Så om min vevparti är icke-centrerad är det mycket mindre än 0,4 mm offset.

Visa din singlespeed mtb
Exakt så är det. Det känns som att antingen kommer kedjan hoppa eller så kommer vevlager, kedja osv ta slut på nolltid.
Att kedjan skulle hoppa är ju inte fallet. Det är inte såååå stora diffar. Om man spänner upp lagom så kommer kedjan vara lite spänd på en del av varvet och lite lös på en annan del av varvet. Inget som kommer orsaka några olyckor precis.

Jag kör med kedjespännare istf att använda mitt EBB. Lite fult men man behöver inte bry sig om snea vevpartier.

Stalle

Visa din singlespeed mtb
Har 2 cyklar med SS och den ena har jag nu bytt vevparti på då det gamla (raceface) sprack.
Och det är först nu som jag sett detta fenomen. Andra cykeln har iofs (inser jag nu) något slags BMX-vevparti där jag vill minnas att klingan sitter direkt på vevaxeln och säkras av en skruv som går genom vevarmen på drivsidan. Då blir det ju rimligen enklare att få det centrerat då det bara behövs ett runt hål i mitten av klingan (plus hålet för tapoen/skruven).
Raceface partiet måste varit av ganska noga tillverkat då jag inte kan minnas att detta var något problem då (om det var ocentrerat så måste det varit minimalt), tyvärr var det inte superbra kvalitet då det som sagt sprack...

Nyare vevpartier med klinga som monteras (direct mount) på splines borde ju också vara lättare att få till, men sånna verkar inte finnas till 73mm/24mm BB till rimligt pris.

Ja alltså. Problemet har funnits på slla premium-bmx vevpartierna jag haft genom åren. Profile, odyssey, fly osv, med massor av olika drev.
Men det har också på alla shimano/sram och racefacepartier jag haft. Även med direct mount från absolute black och garbaruk.
Så det känns lite som något man får leva med. Det har aldrig lett till några problem med hoppande kedjor för min del.

Man får bara komma ihåg var på varvet kedjan är mest spänd och justera kedjespänningen utifrån det

Visa din singlespeed mtb
Okej, tack för era svar! Känns som att jag inte har så mycket att vinna på att skicka tillbaka det utan får leva med det istället.
Det märkliga är ju bara att det är först nu jag noterat detta, har ju ändå haft cyklarna i mer än 10 år. Men ska kolla BMX-vevpartiet. Raceface partiet har jag redan slängt så det kan jag tyvärr inte kolla...

Visa din singlespeed mtb
Ska passa på och byta kedja men vet inte vad jag ska kolla efter, om vi tar dessa tre exempel, så varierar "pin length" samt "size". Hur mäter jag mig fram till vad för mått jag behöver?

Klingan är denna, inser dock nu att de rekommenderar kedjor för 9 till 12 växlar, men enda skillnaden mellan tex en kedja för 9-delad kasett och en för SS är väl att den för SS är mycket tightare och inte "glappar" lika mycket i sidled?

Visa din singlespeed mtb
Ska passa på och byta kedja men vet inte vad jag ska kolla efter, om vi tar dessa tre exempel, så varierar "pin length" samt "size". Hur mäter jag mig fram till vad för mått jag behöver?

Klingan är denna, inser dock nu att de rekommenderar kedjor för 9 till 12 växlar, men enda skillnaden mellan tex en kedja för 9-delad kasett och en för SS är väl att den för SS är mycket tightare och inte "glappar" lika mycket i sidled?

Alla dessa kedjor passar. Jag trodde att en singlespeed kedja skulle slita mindre snabbt. Men min KMC Z1 narrow EPT har inte hållit mycket längre än kedjorna på mina MTB med växlar. Har just köpt än KMC e1 "e-bike" kedja. Vi får ser om den håller längre.

EDIT: jag tror inte att en wide kedje ger någon fördel och den är klart tyngre.

Visa din singlespeed mtb
Alla dessa kedjor passar. Jag trodde att en singlespeed kedja skulle slita mindre snabbt. Men min KMC Z1 narrow EPT har inte hållit mycket längre än kedjorna på mina MTB med växlar. Har just köpt än KMC e1 "e-bike" kedja. Vi får ser om den håller längre.

EDIT: jag tror inte att en wide kedje ger någon fördel och den är klart tyngre.
Körde en 9-del Shimano kedja i flera år. Hittade en bättre begagnad som åkte på nu. Då fick jag byta drev. De håller.

Tillbaka
Topp