Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hhrm. Rätt ny Ikea-soffa inte så sunkig om jag får be.
Äntligen lite riktiga SS i den här tråden och inte bara massa trötta gamla 26"are. ?
Stalle
Min gamla 26:a är mycket pigg -kort längd och brant gaffelvinkel gör den rapp och kvick i tighta svängar.Äntligen lite riktiga SS i den här tråden och inte bara massa trötta gamla 26"are. ?
Stalle
Är inte främmande för modern singlespeed heller.Kona Unit. Sen den flyttade in i slutet på sommaren har den blivit en favorit
Yes, Surly SB. Blev riktigt bra, plus att jag gillar utseendetÄr inte främmande för modern singlespeed heller.
Ser ut som Surly Sunrise Bar -det har jag på min singelcykel också -ett klart lyft.
Fina höstfärger på både löv och ram.Va lerigt o blött idag. Visa bilaga 589676
Tjusigt har du länk till gaffeln?Visa bilaga 611060
MB31 med kina kolgaffel, zee bakväxel som kedjespännare. Ruskigt kul!
Tjusigt har du länk till gaffeln?
Har en likadan. Kört många hopp och dropp utan problem.Carbon MTB Fork TMK200 - Boost Rigid & 29er Tapered Fork | TRIFOX Cycling
TRIFOX Cycling presents the premium quality mountain bike fork- Tapered Carbon Rigid MTB Fork BOOST TMK200. This top-notch mtb rigid fork is made of carbon T800 for superior strength and durability. It comes with a thru axle style that makes it compatiblem.trifoxbike.com
Jag vet dock inte hur tålig gaffeln är. Har bara kört några vändor med den än så länge.
Satte på en ”angle spacer” på styrröret för att fusk öka gaffelns a-c mått.
Ja.Är det vanligt med vevparti där spindeln/armarna inte är helt centrerade?
Jag har köpt ett (nytt) Shimano Zee vevparti där klingan inte hamnar centrerat vilket leder till att kedjan inte är jämnt spänd när jag trampar.
Har köpt en ny klinga som ger precis samma fenomen, så jag antar att det är vevpartiet som felar.
Hålen i armarna matchar hålen i klingorna perfekt dock, så det märks inte att något är galet förrän jag roterar på vevpartiet.
Är det vanligt med vevparti där spindeln/armarna inte är helt centrerade?
Jag har köpt ett (nytt) Shimano Zee vevparti där klingan inte hamnar centrerat vilket leder till att kedjan inte är jämnt spänd när jag trampar.
Har köpt en ny klinga som ger precis samma fenomen, så jag antar att det är vevpartiet som felar.
Hålen i armarna matchar hålen i klingorna perfekt dock, så det märks inte att något är galet förrän jag roterar på vevpartiet.
Tack för det! Kändes bra att läsa detta.Har en likadan. Kört många hopp och dropp utan problem.
+1Ja.
Jag har aldrig stött på ett vevparti som ger helt jämn kedjespänning över hela varvet. Då är det ändå måånga olika vevpartier genom åren ?
Har 2 cyklar med SS och den ena har jag nu bytt vevparti på då det gamla (raceface) sprack.Ja.
Jag har aldrig stött på ett vevparti som ger helt jämn kedjespänning över hela varvet. Då är det ändå måånga olika vevpartier genom åren ?
Har provat med 2 klingor, varav den ena var helt ny. Har bara roterat den nya klingan 180 grader. Eftersom det har felat lika mycket i dessa 3 scenarion så har jag tolkat det som att det är vevpartiet som är ocentrerat.Konstigt. Skulle tycka att det inte är svårt att centrera hållmönstret på axeln. Vet du om det är vevpartiet eller drevet som är icke-centrerad? Du kan montera drevet roterad 90 eller 180 grad och titta om spänningen är högt på samma position av vevvarmen eller inte.
Exakt så är det. Det känns som att antingen kommer kedjan hoppa eller så kommer vevlager, kedja osv ta slut på nolltid.+1
Inte jag heller. Väldigt irriterande. Man kan spänna upp lagom hårt så vevar man ett kvarts varv och så är spänningen så hård så man tror att ramen skall vika sig.
Stalle
Själva anledningen till att jag frågade här var för att supporten på bike-components menade att det är väldigt vanligt förekommande, som ju bekräftas av er. Men det innebär ju att sannolikheten att ett nytt exemplar av vevpartiet med stor sannolikhet också är ocentrerat.
Nåväl, har en till (växlad) cykel med samma dimensioner på vevlager så ska prova om det vevpartiet är mer centrerat. I så fall använder jag det till SS-cykeln.
Annars får det gå tillbaka till Shimano.
Att kedjan skulle hoppa är ju inte fallet. Det är inte såååå stora diffar. Om man spänner upp lagom så kommer kedjan vara lite spänd på en del av varvet och lite lös på en annan del av varvet. Inget som kommer orsaka några olyckor precis.Exakt så är det. Det känns som att antingen kommer kedjan hoppa eller så kommer vevlager, kedja osv ta slut på nolltid.
Har 2 cyklar med SS och den ena har jag nu bytt vevparti på då det gamla (raceface) sprack.
Och det är först nu som jag sett detta fenomen. Andra cykeln har iofs (inser jag nu) något slags BMX-vevparti där jag vill minnas att klingan sitter direkt på vevaxeln och säkras av en skruv som går genom vevarmen på drivsidan. Då blir det ju rimligen enklare att få det centrerat då det bara behövs ett runt hål i mitten av klingan (plus hålet för tapoen/skruven).
Raceface partiet måste varit av ganska noga tillverkat då jag inte kan minnas att detta var något problem då (om det var ocentrerat så måste det varit minimalt), tyvärr var det inte superbra kvalitet då det som sagt sprack...
Nyare vevpartier med klinga som monteras (direct mount) på splines borde ju också vara lättare att få till, men sånna verkar inte finnas till 73mm/24mm BB till rimligt pris.
Hur stor bromsskiva kör du i fram? Skulle vilja köra en 180mm men gaffeln är specad för Max 160mm.Har en likadan. Kört många hopp och dropp utan problem.
Jag kör 180 och inte märkt några problemHur stor bromsskiva kör du i fram? Skulle vilja köra en 180mm men gaffeln är specad för Max 160mm.
Kommer nog testa med 180mm hur som helst.
Ska passa på och byta kedja men vet inte vad jag ska kolla efter, om vi tar dessa tre exempel, så varierar "pin length" samt "size". Hur mäter jag mig fram till vad för mått jag behöver?
Klingan är denna, inser dock nu att de rekommenderar kedjor för 9 till 12 växlar, men enda skillnaden mellan tex en kedja för 9-delad kasett och en för SS är väl att den för SS är mycket tightare och inte "glappar" lika mycket i sidled?
1XR 104mm Retaining Chainring
Shop the latest range of MCR 107 Renthal chainrings. Find race winning CNC Renthal 1XR chainrings for Enduro, Downhill and XC.www.renthal.com
![]()
KMC Z1eHX Narrow Singlespeed Chain
When the going gets tough: the Z1eHX Narrow Chain by KMC The KMC Z1eHX Narrow 1-speed chain is a robust chain for particularly heavy use. It is therefore perfect for bikes with internally geared hubs, fixies, e-bikes, track bikes or BMX bikes. Therewww.bike-components.de
![]()
KMC Z1 Wide Chain 1-speed
First choice for singlespeed: the Z1 Wide Chain by KMC The KMC Z1 Wide 1-speed chain is the first choice for touring, city and fixed gear bikes. With its anti-rust coating and long-life treatment, nothing can break it down so quickly. In addition, thwww.bike-components.de
![]()
KMC K1 Wide Singlespeed Chain
Cool and light: The K1 Wide Chain by KMC The KMC K1 Wide 1-speed chain from the Kool Chain series is best suited for bikes with hub gears, BMX bikes, fixies and other singlespeed applications. A non-reusable master link is included. Specifications: Awww.bike-components.de
Körde en 9-del Shimano kedja i flera år. Hittade en bättre begagnad som åkte på nu. Då fick jag byta drev. De håller.Alla dessa kedjor passar. Jag trodde att en singlespeed kedja skulle slita mindre snabbt. Men min KMC Z1 narrow EPT har inte hållit mycket längre än kedjorna på mina MTB med växlar. Har just köpt än KMC e1 "e-bike" kedja. Vi får ser om den håller längre.
EDIT: jag tror inte att en wide kedje ger någon fördel och den är klart tyngre.
Haha ja du ser rätt. Jag hittade inte min "stora" låsring . Så tog 11t drevet och vanliga låsringen...? Ska åtgärdas framöver hahaMen väntar nu, jag ser en växel till där!
Kan man köra en 9delad Shimano på 3/32 drev?Körde en 9-del Shimano kedja i flera år. Hittade en bättre begagnad som åkte på nu. Då fick jag byta drev. De håller.