Visa din snygga drivlina

c.o.h.j

Aktiv medlem
Visa din snygga drivlina
Var athena den senaste snyggaste ? Visa era favoriter

Bilagor

• 2E43C6B5-0CF8-4C74-A0AC-358E1AF29508.jpeg
    2E43C6B5-0CF8-4C74-A0AC-358E1AF29508.jpeg
    849.4 KB · Besök: 875
Visa din snygga drivlina
Inte min men klart snygg! 120år gammal och synd att ingen fått till en väl fungerande kardandriven cykel fortfarande efter alla dessa år!
Undrar varför. Bottnar det i att det kostar energi att kraften ska "vinklas" 90 grader två gånger? Finns säkert nån ingenjör här som vet... Här är nån som gör ett försök:

Visa din snygga drivlina
Undrar varför. Bottnar det i att det kostar energi att kraften ska "vinklas" 90 grader två gånger? Finns säkert nån ingenjör här som vet... Här är nån som gör ett försök:
Vinkelväxel ger kanske 90-95% verkningsgrad. Så två stycken i serie, då pratar vi 80-90% verkningsgrad bara för kraftöverföring. Sen tillkommer förluster från växelsystem och annat. Kedjedrift som är välsmort och rätt inställt har jag för mig ligger över 95% i verkningsgrad, inklusive växlar.

Visa din snygga drivlina
ceramic speeds lösning exploderade väl om man matade på med mer än 150w eller vad det var ??

rejäla sidokrafter på kassetten

Visa din snygga drivlina
Vinkelväxel ger kanske 90-95% verkningsgrad. Så två stycken i serie, då pratar vi 80-90% verkningsgrad bara för kraftöverföring. Sen tillkommer förluster från växelsystem och annat. Kedjedrift som är välsmort och rätt inställt har jag för mig ligger över 95% i verkningsgrad, inklusive växlar.

Dessutom tillkommer problemet med torsionsvridstyvhet hos kardanaxeln vilken lär ge en hyggligt fjädrig känsla till drivlinan.

Visa din snygga drivlina
Det har väl näppeligen någon oberoende mätt upp? Det lär inte stämma iaf.

ja det här är ju en ren prototyp, så det är antagligen interna tester.

men skulle inte tro att dom är jättepepp på att fabricera glädjesiffror med tanke på vad det är för företag och vad dom arbetar med :) det är nog ett större bakslag om det kommer ut att det är så det ligger till än att dom skulme tjäna på att ha en lattjo prototyp

Visa din snygga drivlina
det var isf ingen överraskning. ett aprilskämt av en konstruktion.

Konstruktionen har har dock uppfyllt sitt syfte:
Att synas i mässhallar och andra promotionsammanhang för att skapa pressnotiser och locka kunder till deras riktiga verksamhet som är att sälja produkter såsom keramiska lager.

//j

Visa din snygga drivlina
Konstruktionen har har dock uppfyllt sitt syfte:
Att synas i mässhallar och andra promotionsammanhang för att skapa pressnotiser och locka kunder till deras riktiga verksamhet som är att sälja produkter såsom keramiska lager.

//j
har tänkt samma. och den är ju snygg att titta på.

men det krävs enorm styrka och tyngd i konstruktionen om det där inte skall hoppa ur. kedjestaget är direkt diskvalificerat för att klara sin uppgift.

Visa din snygga drivlina
ja det här är ju en ren prototyp, så det är antagligen interna tester.

men skulle inte tro att dom är jättepepp på att fabricera glädjesiffror med tanke på vad det är för företag och vad dom arbetar med :) det är nog ett större bakslag om det kommer ut att det är så det ligger till än att dom skulme tjäna på att ha en lattjo prototyp

Men det inser väl alla som någon gång sysslat med cyklar och mekanik att den där lösningen aldrig någonsin kommer att fungera okapslad - och skall du kapsla det där monstret så får du bättre prestanda på oljesmord kedja i kapsling. Iden är kass och kommer aldrig att fungera.

Visa din snygga drivlina
Men det inser väl alla som någon gång sysslat med cyklar och mekanik att den där lösningen aldrig någonsin kommer att fungera okapslad - och skall du kapsla det där monstret så får du bättre prestanda på oljesmord kedja i kapsling. Iden är kass och kommer aldrig att fungera.

Det är inte det vi diskuterar. En vettig kedjebaserad drivlina ligger på typ 95-97%-ish. Men det håller det nog inte jättelänge under normala förhållanden heller :)

Visa din snygga drivlina
Visa din snygga drivlina
Väntar på att @kneecap ska posta en bild på vad han håller på att bygga med XTR-M952 delarna han samlar på sig så att vi kan låsa denna tråd.

Annars håller jag min tripplespeed Kona med XT thumb shifters, Sugino M900 vevar, och en DuraAce RD-7700 (eller möjligen RD-7800) bakväxel som en av de mer lyckade (tyvärr hittar jag inga bilder på det bygget).
Utväxlingen: 36/14-18-22 var en perfekt kombination som gav en minimalistisk och problemfri drivlina med en transportväxel, en stigväxel och en backväxel.

//j

Senast ändrad:
Visa din snygga drivlina
Väntar på att @kneecap ska posta en bild på vad han håller på att bygga med XTR-M952 delarna han samlar på sig så att vi kan låsa denna tråd.

Annars håller jag min tripplespeed Kona med XT thumb shifters, Sugino M900 vevar, och en DuraAce RD-7800 bakväxel som en av de mer lyckade (tyvärr hittar jag inga bilder på det bygget).
Utväxlingen: 36/14-18-22 var en perfekt kombination som gav en minimalistisk och problemfri drivlina med en transportväxel, en stigväxel och en backväxel.

//j

Tjena!

Kommer tyvärr att dröja till sensommaren då jag är mitt i en tvåstegsflytt. Kan väl säga att det är tre saker i XTR-gruppen som inte kommer hamna på cykeln. Förhoppningsvis bara två.
Saknas några delar och några skulle jag vilja ha tag på i bättre skick. Men det börjar närma sig.

Visa din snygga drivlina
Tjena!

Kommer tyvärr att dröja till sensommaren då jag är mitt i en tvåstegsflytt. Kan väl säga att det är tre saker i XTR-gruppen som inte kommer hamna på cykeln. Förhoppningsvis bara två.
Saknas några delar och några skulle jag vilja ha tag på i bättre skick. Men det börjar närma sig.
Vad saknar du? Jag är ju lika skadad och har lite...eh..."över".

Visa din snygga drivlina
Jag får väl återposta några bilder från 2014 ?

Shimano Dura-Ace ax, tycker jag är lite ful-snygg. Vajerdragningen är ju i klass med Di2. ?

Men ser att jag kanske måste uppgradera pedalerna till en mer matchande nivå ?

Fast snyggast är nog bromsoken

Men den var ingen succé på marknaden...

För mig som fundamentalist tar det ju emot att säga, med AX-grejorna är supersnygga (på samma sätt som ex tidiga C-Record - det där gammelfuturistiska med de första försöken till aerodynamik).

Visa din snygga drivlina
Den övre är en blandning av xt -91 xt-94 och deore dx.
Det lirar riktigt bra även för ögat.
Den nedre är en favorit, deore Lx, alltid gillat och har delar av gruppen på flera cyklar ?

Bilagor

• 26017037-4AD9-4309-B64A-E14E4BFB5B71.png
    26017037-4AD9-4309-B64A-E14E4BFB5B71.png
    523 KB · Besök: 212
  • 7CB38A8D-CBD2-4FF5-BD7D-E80A94927228.jpeg
    7CB38A8D-CBD2-4FF5-BD7D-E80A94927228.jpeg
    606.8 KB · Besök: 209
Visa din snygga drivlina
Tänkte att kedjan såg lite rostig ut. Håller med om bromsen förresten, riktigt cool.
den här åttiotalaren har liknande snygga bromsar. här är en bild efter att jag gjort i ordning den som pendlare till svärsonen. bytte till kanttrådsdäck, 28 mm, och ändrade från 6- till 7-delat, gick helt misärfritt.

drivlinan dura-ace skäms inte heller för sig. friktionsväxel när det är som bäst, växlar som en dröm.

cykeln köptes för en niohundring för 6-7 år sedan.
9BDFDD01-F89D-4618-9A12-24329C2AED12.jpeg

Visa din snygga drivlina
den här åttiotalaren har liknande snygga bromsar. här är en bild efter att jag gjort i ordning den som pendlare till svärsonen. bytte till kanttrådsdäck, 28 mm, och ändrade från 6- till 7-delat, gick helt misärfritt.

drivlinan dura-ace skäms inte heller för sig. friktionsväxel när det är som bäst, växlar som en dröm.

cykeln köptes för en niohundring för 6-7 år sedan.
Visa bilaga 462365

Snygg. Roliga bromshandtag, men är det inte udda med scrader på smala fälgar.

Styrlindan och en ventilhatt....

Visa din snygga drivlina
ja bromsarna och handtagen är kan man säga före sin tid. nyper riktigt bra:)

de smala originalhjulen med tubdäck finns numer på vänt i gömmorna, men cykeln i det här läget optimerad för pendling. det är av olika skäl trots ett för en crescent ovanligt lyxigt utgångsmaterial, ändå budget och funkis över cykeln hos sin nuvarande ägare. dock skönt att inte slakta den fina och välfungerande drivlinan, så som alltför ofta sker.

hjulköpen skedde således på biltema. rätt breda fälgar därav ventilhålen gissar jag. men det föll väl ut, för utan att ta höjden av ett 32 mm som inte får plats under bromsarna får man ändå med fälgbredden det där dämpade och lätta rullet på knagglig stadsasfalt som bredare däck ger.

en ytterligare kritikpunkt och anakronism är svarta färgen på största drevet i kassetten.

han får leva med det:)

Visa din snygga drivlina
ja bromsarna och handtagen är kan man säga före sin tid. nyper riktigt bra:)

de smala originalhjulen med tubdäck finns numer på vänt i gömmorna, men cykeln i det här läget optimerad för pendling. det är av olika skäl trots ett för en crescent ovanligt lyxigt utgångsmaterial, ändå budget och funkis över cykeln hos sin nuvarande ägare. dock skönt att inte slakta den fina och välfungerande drivlinan, så som alltför ofta sker.

hjulköpen skedde således på biltema. rätt breda fälgar därav ventilhålen gissar jag. men det föll väl ut, för utan att ta höjden av ett 32 mm som inte får plats under bromsarna får man ändå med fälgbredden det där dämpade och lätta rullet på knagglig stadsasfalt som bredare däck ger.

en ytterligare kritikpunkt och anakronism är svarta färgen på största drevet i kassetten.

han får leva med det:)

Bara för att det inte är perfekt betyder inte att det inte är bra!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp