Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Dödade tråden... Det var kul!*Kedjan på lilla klingan* ?
Undrar varför. Bottnar det i att det kostar energi att kraften ska "vinklas" 90 grader två gånger? Finns säkert nån ingenjör här som vet... Här är nån som gör ett försök:Inte min men klart snygg! 120år gammal och synd att ingen fått till en väl fungerande kardandriven cykel fortfarande efter alla dessa år!
Vinkelväxel ger kanske 90-95% verkningsgrad. Så två stycken i serie, då pratar vi 80-90% verkningsgrad bara för kraftöverföring. Sen tillkommer förluster från växelsystem och annat. Kedjedrift som är välsmort och rätt inställt har jag för mig ligger över 95% i verkningsgrad, inklusive växlar.Undrar varför. Bottnar det i att det kostar energi att kraften ska "vinklas" 90 grader två gånger? Finns säkert nån ingenjör här som vet... Här är nån som gör ett försök:
det var isf ingen överraskning. ett aprilskämt av en konstruktion.ceramic speeds lösning exploderade väl om man matade på med mer än 150w eller vad det var ??
rejäla sidokrafter på kassetten
Varför inte ta det ett snäpp till och helt enkelt ha ett tredje hjul istället för drev, och remdrift via en slang? Reservdelslager och snyggt på samma gång!nog inte snyggast men campa är ju campa. och större är större:))
.Visa bilaga 461781
det var isf ingen överraskning. ett aprilskämt av en konstruktion.
ligger ju visserligen på 99% verkningsgrad, så det är ett rätt kul koncept om inte annat
Vinkelväxel ger kanske 90-95% verkningsgrad. Så två stycken i serie, då pratar vi 80-90% verkningsgrad bara för kraftöverföring. Sen tillkommer förluster från växelsystem och annat. Kedjedrift som är välsmort och rätt inställt har jag för mig ligger över 95% i verkningsgrad, inklusive växlar.
Det har väl näppeligen någon oberoende mätt upp? Det lär inte stämma iaf.
Är det en normalstor klinga som ser enorm ut i förhållande till minicykeln?nog inte snyggast men campa är ju campa. och större är större:))
.Visa bilaga 461781
det var isf ingen överraskning. ett aprilskämt av en konstruktion.
Små hjul kräver stor klinga.Är det en normalstor klinga som ser enorm ut i förhållande till minicykeln?
har tänkt samma. och den är ju snygg att titta på.Konstruktionen har har dock uppfyllt sitt syfte:
Att synas i mässhallar och andra promotionsammanhang för att skapa pressnotiser och locka kunder till deras riktiga verksamhet som är att sälja produkter såsom keramiska lager.
//j
klingan är 69t och det ger 92 växeltum på den högre av två växlar. så god utväxling, men en landsvägshoj går ju upp till 115-120. har det på en annan brompton, men den här är min sleeper-pendlare.Är det en normalstor klinga som ser enorm ut i förhållande till minicykeln?
ja det här är ju en ren prototyp, så det är antagligen interna tester.
men skulle inte tro att dom är jättepepp på att fabricera glädjesiffror med tanke på vad det är för företag och vad dom arbetar med :) det är nog ett större bakslag om det kommer ut att det är så det ligger till än att dom skulme tjäna på att ha en lattjo prototyp
Men det inser väl alla som någon gång sysslat med cyklar och mekanik att den där lösningen aldrig någonsin kommer att fungera okapslad - och skall du kapsla det där monstret så får du bättre prestanda på oljesmord kedja i kapsling. Iden är kass och kommer aldrig att fungera.
Bor du där det finns snö?
Vad är det för Kedja?
Vad är det för Kedja?
Väntar på att @kneecap ska posta en bild på vad han håller på att bygga med XTR-M952 delarna han samlar på sig så att vi kan låsa denna tråd.
Annars håller jag min tripplespeed Kona med XT thumb shifters, Sugino M900 vevar, och en DuraAce RD-7800 bakväxel som en av de mer lyckade (tyvärr hittar jag inga bilder på det bygget).
Utväxlingen: 36/14-18-22 var en perfekt kombination som gav en minimalistisk och problemfri drivlina med en transportväxel, en stigväxel och en backväxel.
//j
Tänkte att kedjan såg lite rostig ut. Håller med om bromsen förresten, riktigt cool.
Vad saknar du? Jag är ju lika skadad och har lite...eh..."över".Tjena!
Kommer tyvärr att dröja till sensommaren då jag är mitt i en tvåstegsflytt. Kan väl säga att det är tre saker i XTR-gruppen som inte kommer hamna på cykeln. Förhoppningsvis bara två.
Saknas några delar och några skulle jag vilja ha tag på i bättre skick. Men det börjar närma sig.
För mig som fundamentalist tar det ju emot att säga, med AX-grejorna är supersnygga (på samma sätt som ex tidiga C-Record - det där gammelfuturistiska med de första försöken till aerodynamik).Jag får väl återposta några bilder från 2014 ?
Shimano Dura-Ace ax, tycker jag är lite ful-snygg. Vajerdragningen är ju i klass med Di2. ?
Men ser att jag kanske måste uppgradera pedalerna till en mer matchande nivå ?
Fast snyggast är nog bromsoken
Men den var ingen succé på marknaden...
den här åttiotalaren har liknande snygga bromsar. här är en bild efter att jag gjort i ordning den som pendlare till svärsonen. bytte till kanttrådsdäck, 28 mm, och ändrade från 6- till 7-delat, gick helt misärfritt.Tänkte att kedjan såg lite rostig ut. Håller med om bromsen förresten, riktigt cool.
den här åttiotalaren har liknande snygga bromsar. här är en bild efter att jag gjort i ordning den som pendlare till svärsonen. bytte till kanttrådsdäck, 28 mm, och ändrade från 6- till 7-delat, gick helt misärfritt.
drivlinan dura-ace skäms inte heller för sig. friktionsväxel när det är som bäst, växlar som en dröm.
cykeln köptes för en niohundring för 6-7 år sedan.
Visa bilaga 462365
ja bromsarna och handtagen är kan man säga före sin tid. nyper riktigt bra:)
de smala originalhjulen med tubdäck finns numer på vänt i gömmorna, men cykeln i det här läget optimerad för pendling. det är av olika skäl trots ett för en crescent ovanligt lyxigt utgångsmaterial, ändå budget och funkis över cykeln hos sin nuvarande ägare. dock skönt att inte slakta den fina och välfungerande drivlinan, så som alltför ofta sker.
hjulköpen skedde således på biltema. rätt breda fälgar därav ventilhålen gissar jag. men det föll väl ut, för utan att ta höjden av ett 32 mm som inte får plats under bromsarna får man ändå med fälgbredden det där dämpade och lätta rullet på knagglig stadsasfalt som bredare däck ger.
en ytterligare kritikpunkt och anakronism är svarta färgen på största drevet i kassetten.
han får leva med det:)