Visa din Superior

Visa din Superior
Ungdomar, sen när litade ni på av tillverkare angiven vikt...?

Sparade för övrigt 389g på xt m8000 genom att gå till singelklinga 34t. Det är en hel del :)

Visa din Superior
NickPick sa:

Sparade för övrigt 389g på xt m8000 genom att gå till singelklinga 34t. Det är en hel del :)

Aldrig typ. Men när det slår så fel o dessutom åt totalt fel hål så undrar man. Såååå mycket fel brukar der inte vara. Om det nu inte är något vi inte vet.

Visa din Superior
Om man klarar sig med 420% omfång känns XF969 som det lättaste och smartare valet, helt klart. De 3000 kr som blir över räcker till en fin dropper (om man nu vill ha det), det finns nu plats för reglage på styret, och viktmässigt går det nästan jämnt upp jmf. med och XF979 som (väl) har en 250-300 grams vanlig alustolpe.

Visa din Superior
NickPick sa:

Det som gör att jag ifrågasätter det är att det i det här fallet är samma tillverkare och samma modellserie, där borde tillverkaren kunna specifiera viktskillnaden mellan sina två modeller :) fast det kanske är för mycket begärt.

Jag litar mycket mindre på specad vikt från olika producenter ex. Trek vs Scott

Visa din Superior
Min XF 999 Di2 (2018) var planerad att dyka upp i april, men tomten kom tidigt så den dök upp redan förra veckan.

Helt underbar hoj. Jag kan inte slita mig och har varit ute i stort sett varenda dag och lekt i såväl frusna grustag som på asfalt. :-)

Di2 kanske är "onödigt", men jag måste säga att jag älskar det och vill helst aldrig ha något annat igen.

Bilagor

• 2017-12-17 14.23.24-2.jpg
    2017-12-17 14.23.24-2.jpg
    669.3 KB · Besök: 197
Visa din Superior
Hoven sa:
Finns det absolut inga andra alternativ än att byta till BOOST ovalt för att köra 36t.?

Problemet är att klingar tar i svingen...troligtvis, och klingan sitter på insidan av veven, den går inte att shimsa utåt. :) Boostvev löser det då det flyttar ut klingan 3 mm, på bekostnad av lite sämre kedjelinje för de lägre växlarna...

Lite en anledning att jag shoppade en 929a som har boost från start, och har bytt prylar på den istället. :)

Visa din Superior
Husabuse sa:
Hoven sa:
Finns det absolut inga andra alternativ än att byta till BOOST ovalt för att köra 36t.?

Problemet är att klingar tar i svingen...troligtvis, och klingan sitter på insidan av veven, den går inte att shimsa utåt. :) Boostvev löser det då det flyttar ut klingan 3 mm, på bekostnad av lite sämre kedjelinje för de lägre växlarna...

Lite en anledning att jag shoppade en 929a som har boost från start, och har bytt prylar på den istället. :)

Fast skiljer vevarna verkligen? Är det inte bara en boost klinga med 3 mm offset istället för 6 mm offset som ä brukligt för icke boost?

Senast ändrad:
Visa din Superior
Jensen sa:
Husabuse sa:
Hoven sa:

Fast skiljer vevarna verkligen? Är det inte bara en boost klinga med 3 mm offset istället för 6 mm offset som ä brukligt för icke boost?

På min cykel är det veven som är boostspecifik.

Visa din Superior
Husabuse sa:
Jensen sa:
Husabuse sa:
Hoven sa:

Vad är det för vev då?

Visa din Superior
Hur upplever ni gaffelvinkeln på 71 grader? Jag har förstått att det betraktas som väldigt brant och kan göra det svårt att hantera cykeln när det går nedför. Några kommentarer om det?

Visa din Superior
Jensen sa:
Husabuse sa:
Vad är det för vev då?
Vad jag förstår har Shimano offset i vevparti och använder samma klingor till båda (men man måste ta bort "chain drop prevention pin" på klingan om den används på boost vevparti), medan Sram har samma vevparti men olika klingor med olika offset beroende på om man vill köra boost eller inte. Men jag kan ha fel.

Visa din Superior
mussla sa:
Hur upplever ni gaffelvinkeln på 71 grader? Jag har förstått att det betraktas som väldigt brant och kan göra det svårt att hantera cykeln när det går nedför. Några kommentarer om det?
För det första, 1 grad hit eller dit är inte hela världen.

Vilken cykel tittar du på? XP, XF, XF Team? Visst, brantare gaffel ger typiskt en kortare hjulbas/cykel som är mer kvickstyrd och mer nervös utför. Men även övriga mått på cykeln påverkar hjulbasen, som överrörets längd, vilket i sin tur styr hur lång styrstam du måste använda. Worst case är alltså en kort cykel i för liten storlek med kort hjulbas, kort överrör och låååång styrstam som placerar ditt framhjul väldigt nära dig och tyngdpunkten förskjuten mer ovan framaxeln. Även prestandan hos framgaffeln påverkar, en vek Ø28-30 mm budgetskitgaffel som böjer sig in under cykeln när framhjulet möter en rot eller sten är ingen höjdare, någonsin, men speciellt illa på en kort och brant cykel.

Så. Om du köper en cykel med brantare gaffel, välj hellre en storlek upp och byt till kortare styrstam. Kolla mått som hjulbas och jämför med andra cyklar. Välj en cykel med vettig (= styv, lätt) framgaffel som Ø32 mm RockShox Reba RL (eller RS Recon om billigare cykel).

Där jag oftast cyklar (Sthlm med omnejd) finns ändå inga utförsbackar att tala om så jag har inga problem att ratta en XC med gaffelvinkel åt det brantare hållet, så länge cykeln inte är för liten och gaffeln är skit.

Vill du ha en cykel som är mera "laid back" än Superior, kolla på Rock Machine Blizz / Blizzard som har fina 29or.

Visa din Superior
Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Husabuse sa:
Vad är det för vev då?
Vad jag förstår har Shimano offset i vevparti och använder samma klingor till båda (men man måste ta bort "chain drop prevention pin" på klingan om den används på boost vevparti), medan Sram har samma vevparti men olika klingor med olika offset beroende på om man vill köra boost eller inte. Men jag kan ha fel.

kan ju stämma me tanke på att shimano inte kör DM. Utan DM brukar ju klungorna inte ha offset. Kan heller inte hitta nå icke DM klingor som heter något med boost hos t.ex. garbaruk. dåligt att det inte bara kan vara så som sram har det :D

Visa din Superior
mussla sa:

Upplevde Team XF som ordentligt nervös när man pressade lite i stök.
På slät stig och väg blir hojen rapp och fin men det var (som väntat) helt bortblåst när det fick minsta utför.
Framhjulen hamnar på tok för långt in under cykeln för att passa min åkstil och då försvinner även den goa/stabila känslan som jag upplever på min egen cykel.

Testade en Large och skulle helt klart ha haft en XL då de är ordentligt mycket längre enligt specen, men sån fanns inte tillgänglig.

Visa din Superior
Team XF 29 Elite 2018 som även den kom lite tidigare (mars var den beräknad till)

Bilagor

• 048B4270-6B25-4F83-B781-DD3506D29A2C.jpeg
    048B4270-6B25-4F83-B781-DD3506D29A2C.jpeg
    257.4 KB · Besök: 127
Visa din Superior
Jensen sa:
Husabuse sa:
Jensen sa:
Husabuse sa:
Hoven sa:

Vad är det för vev då?

Original satt det en sådan på 929:an -> https://www.bike24.com/p2134293.html

Numera en XT M8000 boostvev. :) Med vanlig klinga.

Visa din Superior
Sixten Fors sa:
Hur upplever ni gaffelvinkeln på 71 grader?

För det första, 1 grad hit eller dit är inte hela världen

1 grad på gaffelvinkel ger ju enorma skillnader i hur en cykel upplevs.

Skulle du vilja branta upp gaffeln på din nya hoj med en grad??

Och väljer man att ta två XC hojar där den ena har 71’ och den andra 68.5 (Sup vs Spark typ) ja då är det verkligen skilda världar på användningsområde och där den senare utan tvekan bevisat hur sjukt vass den är.

Visa din Superior
Roger_Edvinsson sa:
Sixten Fors sa:

Och väljer man att ta två XC hojar där den ena har 71’ och den andra 68.5 (Sup vs Spark typ) ja då är det verkligen skilda världar på användningsområde och där den senare utan tvekan bevisat hur sjukt vass den är.
Kan ett offset styrlager hjälpa eller är det att försöka polera en sköldpadda?

Visa din Superior
Visa din Superior
Roger_Edvinsson sa:
Sixten Fors sa:

...det beror ju helt och hållet på var man tänkt cykla. Stökig stig och elände utför - absolut fördel slackare vinkel.
Där jag trivs bäst, snabb flowig stig med lagom stök - där lirar Superiorn perfekt, precis som gamla Epicen gjorde.

Jag är inte intresserad av 34mm gaffelben, sänkstolpe och flack geo, jag personligen föredrar en rapp hoj.

Visa din Superior
Roger_Edvinsson sa:
Sixten Fors sa:
Enorm är kanske ett väl starkt ord i sammanhanget 1 grad. Men visst är det rätt stor skillnad på SUP och Spark, som båda är fina cyklar. Inte bara skillnad i HA utan även pris. Billigaste Spark med CF-ram (920) kostar 43000 kr. För 23000 kr får man XF969 i CF eller Spark 960 alu som väger nästan 3 kg mer. Det är skillnad på 43000 och 23000 kr, även skillnad på 11,8 och 14,6 kg. Det är inte alltid solklart att den ena är det bättre köpet än det andra, olika prioriteringar beroende på vad man anser sig ha råd med och vilka egenskaper som värderas högre.
43 K Spark http://www.cykelkraft.se/scott-spark-920
23 K Spark http://www.cykelkraft.se/scott-spark-1584
23 K SUP http://www.cykelkraft.se/superior-xf-969-mattgra-vit-rod

Frågeställaren (vilken var den jag svarade) har redan några olika köprådstrådar igång och jag tror mig veta att en MY17 eller nyare Spark inte finns bland kandidaterna. Mer åt hållet instegs-HT runt 10 K, för pendling och eventuellt lite enklare stig om det visar sig vara kul.

Visa din Superior
Intressant diskussion om gaffelvinkel. Min bakgrund är att jag är intresserad av att börja med MTB för att motionera. Jag är van vid att cykla på hybrider utan dämpning som svarar bra när man trampar och tittar därför på en HT. Tanken är att cykla enklare stigar och grus.

Jag har sett att många XC har gaffelvinklar runt 68-69. T.ex. Canyon GC AL7 68.5°, Trek Procaliber 69,5°. SUP avviker då med t.ex. XP 929 på 71°. Anledningen till att jag ställde frågan om HA var att få en bild av hur det är med en brantare vinkel för att försöka förstå vad som passar mig. Jag vill ha en cykel som svarar bra och känns rapp utan att det blir obehagligt om det går nedför med lite rötter. Kanske är 71° perfekt, eller också borde jag ha 69. Tyvärr verkar det svårt att få en uppfattning om detta bara genom att provcykla på parkeringen utanför cykelaffären. Råd tas tacksamt emot.

Visa din Superior
Som det sagts tidigare här, en skillnad på 1 grad i gaffelvinkel gör skillnad. 71 grader ÄR en brant vinkel. Det var det inte för fem år sedan men nu ÄR det brant. Geometrin för XC har utvecklats under de senare åren och SUPs 71-gradersgeometri är förlegad. Den gaffelvinkeln ligger två generationer bakåt för en XC.

Nej du kommer inte känna av den skillnaden på en asfaltssnutt utanför affären. Men du kommer känna av skillnaden rejält ute i skogen. Med 71 grader blir hela cykeln nervös så fort det bär utför eller i stök. Det känns som om man ska stå på näsan.

Med den nya geometrin med 68 och 68,5 på Spark -17 och Scalpel -17 är det tvärtom tryggt och säkert. Men tack vare korta kedjestag blir hojen ändå lättmanövrerad och rolig.

Sedan kan man säkerligen köpa en cykel med bättre utrustning när man köper SUP jämfört med Scott mfl. Men det är en annan sak. Den utdaterade geometrin kommer man aldrig bort från hur fin utrustning det än sitter på ramen.

Visa din Superior
Jag som tydligen levat i ”old-school världen” fram tills nu vill lägga till en dimension i detta med vinklar hit och dit. Bytte upp mig från 26 tum till 29 tum och den känslan var astronomisk jämfört med mikroskopiska 1 grad s vinkel hit eller dit. Har kört på en riktigt goding tycker jag, årsmodell 2005 Spec. Epic M5 full XTR, SID SL, Crossmax hjul och nu Superior FS full XTR, HERREJÄVLAR, vilken skillnad. Lätt, rapp, hur kul som helst i stök, utför inga problem jämfört med gamla EPIC.

Visa din Superior
Det är som vanligt, alla tror sig känna enorm skillnad, för att berättiga det senaste heta...jag tror det finns en hel del cyklister som torkar av oss allihopa med 26" hjul, hardtails och stenåldersgeo...

Men, vi blir alla saliga på vår tro, själv har jag skitkul på min SUP med aggressiva vinklar...

Visa din Superior
Hoven sa:
Jag som tydligen levat i ”old-school världen” fram tills nu vill lägga till en dimension i detta med vinklar hit och dit. Bytte upp mig från 26 tum till 29 tum och den känslan var astronomisk jämfört med mikroskopiska 1 grad s vinkel hit eller dit. Har kört på en riktigt goding tycker jag, årsmodell 2005 Spec. Epic M5 full XTR, SID SL, Crossmax hjul och nu Superior FS full XTR, HERREJÄVLAR, vilken skillnad. Lätt, rapp, hur kul som helst i stök, utför inga problem jämfört med gamla EPIC.

Din nya 29:a på 71’ har egentligen en flackare gaffeln än din gamla 26:a med 70’

Detta presenterar man genom att ange måttet på ”Trail”.

Så geometri är inte svart eller vitt.

Visa din Superior
Roger_Edvinsson sa:
Hoven sa:

Din nya 29:a på 71’ har egentligen en flackare gaffeln än din gamla 26:a med 70’

Detta presenterar man genom att ange måttet på ”Trail”.

Så geometri är inte svart eller vitt.

+12
Vettigaste inlägget i hela tråden

Visa din Superior
Superintressant diskussion om vinklar. Jag tänker på två saker:

1. Är det svårare med en brant vinkel om det är en hardtail? Jag tänker att om det finns en bakdämpare så kan det jämna ut geometrin. Rätt eller fel?

2. Finns det fördelar med en brant vinkel i viss terräng eller är t.ex. 69 alltid bättre än 71? Det finns ju en gräns när det blir för flackt men om man tittar på gaffelvinklar som förekommer på XC.

Visa din Superior
Måste ju fasen ges en eloge till herr sixten.
Många som störde sig för ett tag sedan på detta ständiga länkande till Canyon. Men ändå.
Gött att nån orkar ta sig tid och energi och ständigt komma med riktigt relevanta och bra tips i alla dessa otaliga hjälp-att-välja-cykel-trådar som ständigt startas.

Gång på gång så kommer det konstruktiva inlägg som är både informativa, detaljerade.

Hur du lyckas hitta (eller ens orkar leta reda på) alla siffror du kommer med är ett mysterium men det är gött att se någon ta sig an denna otacksamma roll.

Visa din Superior
Det blir ju lite löjligt. Hsr superior en ”modern” geometri? Nej. Gör det den mindre prisvärd? Nej inte med tanke på vad man ändå får för pengarna. Det blir väll en annan femma den dag de säljer till icke ”rea”. Men som det är idag, har du tex 25k att spendera så är ju alternativen få som är likvärdigare men modernare. Den kommer inte vara ocykelbar o komponenterna o vad du får i övrigt kommer ju väga upp en del av det man ”anses” tappa på omodern geo. Men visst står man o väger mellan 50k spark eller en 33k superior o det inte ä en pengafråga. Men tror nig att de som köper en. 33k superior hade i sp fall köpt en 33k spark. O då är det kininet lika självklart vilken man tar. Kan jag tycka i alka fall

Visa din Superior
Ja men det beror ju helt på målgrupp och användningsområde.
Första 20 åren av min cykelkarriär så hade jag inte en tanke på geometrin alls, det är först sista 5-6 åren som jag ens är medveten om det annat än ramstorlek.

En cykel som har omodern eller kanske rättare sagt eller lite mer klassisk och "konservativ" geometri funkar troligen alldeles ypperligt för de allara flesta glada motionärer.
Bra däck och dämpning är nog viktigare än någon enstaka grad hit eller dit.
Men det beror ju på var i karriären man är.

Ju mer man cyklar och ju större intresse man har för det så blir det väl viktigare att skaffa utrustning efter ett mer specifigt användningsområde...

Visa din Superior
Geometrin är ju bland det viktigaste på en cykel.
Helt säker på att dom allra flesta känner skillnad på olika geometrier gämfört med kommponenter.
Det viktigaste på en cykel är just ram och dämpare. Sen spelar det inte så stor roll om det står slx el xtr på prylarna.

Visa din Superior
Skulle man vilja ha en lite flackare SUP finns RM (samma firma) för 22500 kr. Aluram med 69° HA, boost fram/bak, RS Reba RL 120 mm och RS Deluxe RT 120 mm, GX Eagle grupp, dropper, 29 mm fälgar, kort stam och brett styre Ø35 mm. Tyngre, mindre xc-race mera xc-stig. Prisvärd.

Bilagor

• Blizzard_70-29_small.jpg
    Blizzard_70-29_small.jpg
    105.2 KB · Besök: 86
Visa din Superior
marr sa:
Komponenter kan man alltid byta, geometri är klart knepigare att ändra.

Så är det ju så klart. Men de som köper en sup, är det de som bygger om och har sig massor? (Om vi nu generaliserar ?).

Menar bara att jag tycker det är lite väl att avfärda dem direkt enbart pga att de inte har de senaste vinklarna utan att kolla på hela paketet, vad man får. Man kan ju tydligen köra både världscup och komma topp 4 på svenska långlopp på dem. Det är ju lite lika med Allebike, omodern geometri men de kan ändå dominera svensk mtb.

Det ä klart att har man pengarna så köper man kanske annat och man kanske inte skulle köpa dem om de inte var på rea som de nu fortfarande är (om man nu kan kalla det rea när priset är samma hela tiden).

Tillbaka
Topp