Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
NickPick sa:Ungdomar, sen när litade ni på av tillverkare angiven vikt...?
Sparade för övrigt 389g på xt m8000 genom att gå till singelklinga 34t. Det är en hel del :)
NickPick sa:Ungdomar, sen när litade ni på av tillverkare angiven vikt...?
Sparade för övrigt 389g på xt m8000 genom att gå till singelklinga 34t. Det är en hel del :)
Hoven sa:Finns det absolut inga andra alternativ än att byta till BOOST ovalt för att köra 36t.?
Husabuse sa:Hoven sa:Finns det absolut inga andra alternativ än att byta till BOOST ovalt för att köra 36t.?
Problemet är att klingar tar i svingen...troligtvis, och klingan sitter på insidan av veven, den går inte att shimsa utåt. :) Boostvev löser det då det flyttar ut klingan 3 mm, på bekostnad av lite sämre kedjelinje för de lägre växlarna...
Lite en anledning att jag shoppade en 929a som har boost från start, och har bytt prylar på den istället. :)
Jensen sa:Husabuse sa:Hoven sa:Finns det absolut inga andra alternativ än att byta till BOOST ovalt för att köra 36t.?
Problemet är att klingar tar i svingen...troligtvis, och klingan sitter på insidan av veven, den går inte att shimsa utåt. :) Boostvev löser det då det flyttar ut klingan 3 mm, på bekostnad av lite sämre kedjelinje för de lägre växlarna...
Lite en anledning att jag shoppade en 929a som har boost från start, och har bytt prylar på den istället. :)
Fast skiljer vevarna verkligen? Är det inte bara en boost klinga med 3 mm offset istället för 6 mm offset som ä brukligt för icke boost?
Husabuse sa:Jensen sa:Husabuse sa:Hoven sa:Finns det absolut inga andra alternativ än att byta till BOOST ovalt för att köra 36t.?
Fast skiljer vevarna verkligen? Är det inte bara en boost klinga med 3 mm offset istället för 6 mm offset som ä brukligt för icke boost?
På min cykel är det veven som är boostspecifik.
Vad jag förstår har Shimano offset i vevparti och använder samma klingor till båda (men man måste ta bort "chain drop prevention pin" på klingan om den används på boost vevparti), medan Sram har samma vevparti men olika klingor med olika offset beroende på om man vill köra boost eller inte. Men jag kan ha fel.Jensen sa:Vad är det för vev då?Husabuse sa:På min cykel är det veven som är boostspecifik.
För det första, 1 grad hit eller dit är inte hela världen.mussla sa:Hur upplever ni gaffelvinkeln på 71 grader? Jag har förstått att det betraktas som väldigt brant och kan göra det svårt att hantera cykeln när det går nedför. Några kommentarer om det?
Sixten Fors sa:Vad jag förstår har Shimano offset i vevparti och använder samma klingor till båda (men man måste ta bort "chain drop prevention pin" på klingan om den används på boost vevparti), medan Sram har samma vevparti men olika klingor med olika offset beroende på om man vill köra boost eller inte. Men jag kan ha fel.Jensen sa:Vad är det för vev då?Husabuse sa:På min cykel är det veven som är boostspecifik.
mussla sa:Hur upplever ni gaffelvinkeln på 71 grader? Jag har förstått att det betraktas som väldigt brant och kan göra det svårt att hantera cykeln när det går nedför. Några kommentarer om det?
Jensen sa:Husabuse sa:Jensen sa:Husabuse sa:Hoven sa:Finns det absolut inga andra alternativ än att byta till BOOST ovalt för att köra 36t.?
På min cykel är det veven som är boostspecifik.
Vad är det för vev då?
Sixten Fors sa:Hur upplever ni gaffelvinkeln på 71 grader?
För det första, 1 grad hit eller dit är inte hela världen
svanke sa:Team XF 29 Elite 2018 som även den kom lite tidigare (mars var den beräknad till)
Kan ett offset styrlager hjälpa eller är det att försöka polera en sköldpadda?Roger_Edvinsson sa:Sixten Fors sa:Hur upplever ni gaffelvinkeln på 71 grader?
1 grad på gaffelvinkel ger ju enorma skillnader i hur en cykel upplevs.
Skulle du vilja branta upp gaffeln på din nya hoj med en grad??
Och väljer man att ta två XC hojar där den ena har 71’ och den andra 68.5 (Sup vs Spark typ) ja då är det verkligen skilda världar på användningsområde och där den senare utan tvekan bevisat hur sjukt vass den är.
Ja det är klart att det hjälper, i den mån det finns något som passar. Men det är väl IS4x / IS52 lager eller något sådant på SUP, och inte EC- eller ZS-lager. Vilket gör det lite svårare. https://www.canecreek.com/products/headsets/angleset samt http://www.workscomponents.co.uk/pennan sa:Kan ett offset styrlager hjälpa eller är det att försöka polera en sköldpadda?
Roger_Edvinsson sa:Sixten Fors sa:Hur upplever ni gaffelvinkeln på 71 grader?
1 grad på gaffelvinkel ger ju enorma skillnader i hur en cykel upplevs.
Och väljer man att ta två XC hojar där den ena har 71’ och den andra 68.5 (Sup vs Spark typ) ja då är det verkligen skilda världar på användningsområde och där den senare utan tvekan bevisat hur sjukt vass den är.
Min Team XF 29 Elite skulle väga 11,2 den vägde 11,5 enligt min bagagevåg. Då är det en Large och däcken var 2,25 och inte 2,1 som står i specen.NickPick sa:Hur mycket väger dom? Stämmer angiven vikt?
svanke sa:Min Team XF 29 Elite skulle väga 11,2 den vägde 11,5 enligt min bagagevåg. Då är det en Large och däcken var 2,25 och inte 2,1 som står i specen.NickPick sa:Hur mycket väger dom? Stämmer angiven vikt?
Jo det har jag läst, men inte hur/vilken från Cane Creek. Det kanske framgår, men i så fall har jag missat det.Husabuse sa:Det är en i tråden som meckat offsetlager...bläddra bakåt bara. :)
Enorm är kanske ett väl starkt ord i sammanhanget 1 grad. Men visst är det rätt stor skillnad på SUP och Spark, som båda är fina cyklar. Inte bara skillnad i HA utan även pris. Billigaste Spark med CF-ram (920) kostar 43000 kr. För 23000 kr får man XF969 i CF eller Spark 960 alu som väger nästan 3 kg mer. Det är skillnad på 43000 och 23000 kr, även skillnad på 11,8 och 14,6 kg. Det är inte alltid solklart att den ena är det bättre köpet än det andra, olika prioriteringar beroende på vad man anser sig ha råd med och vilka egenskaper som värderas högre.Roger_Edvinsson sa:1 grad på gaffelvinkel ger ju enorma skillnader i hur en cykel upplevs.Sixten Fors sa:Hur upplever ni gaffelvinkeln på 71 grader?
Hoven sa:Jag som tydligen levat i ”old-school världen” fram tills nu vill lägga till en dimension i detta med vinklar hit och dit. Bytte upp mig från 26 tum till 29 tum och den känslan var astronomisk jämfört med mikroskopiska 1 grad s vinkel hit eller dit. Har kört på en riktigt goding tycker jag, årsmodell 2005 Spec. Epic M5 full XTR, SID SL, Crossmax hjul och nu Superior FS full XTR, HERREJÄVLAR, vilken skillnad. Lätt, rapp, hur kul som helst i stök, utför inga problem jämfört med gamla EPIC.
Roger_Edvinsson sa:Hoven sa:Jag som tydligen levat i ”old-school världen” fram tills nu vill lägga till en dimension i detta med vinklar hit och dit. Bytte upp mig från 26 tum till 29 tum och den känslan var astronomisk jämfört med mikroskopiska 1 grad s vinkel hit eller dit. Har kört på en riktigt goding tycker jag, årsmodell 2005 Spec. Epic M5 full XTR, SID SL, Crossmax hjul och nu Superior FS full XTR, HERREJÄVLAR, vilken skillnad. Lätt, rapp, hur kul som helst i stök, utför inga problem jämfört med gamla EPIC.
Din nya 29:a på 71’ har egentligen en flackare gaffeln än din gamla 26:a med 70’
Detta presenterar man genom att ange måttet på ”Trail”.
Så geometri är inte svart eller vitt.
Utan pedaler och flaskhållare, direkt ur kartong.Jensen sa:svanke sa:Min Team XF 29 Elite skulle väga 11,2 den vägde 11,5 enligt min bagagevåg. Då är det en Large och däcken var 2,25 och inte 2,1 som står i specen.NickPick sa:Hur mycket väger dom? Stämmer angiven vikt?
din egenvärde vikt, är det inkl pedaler?
marr sa:Komponenter kan man alltid byta, geometri är klart knepigare att ändra.