Visa din Superior

Visa din Superior
Hämtade ut denna XF 999TR förra veckan.
Nybörjare så har inget att jämnföra med men so far helt såld och en jäkligt trevlig cykel i spåren!

Bilagor

• BF7A4864-CB6B-4195-8784-9BFEFAB7B6B0.jpeg
    BF7A4864-CB6B-4195-8784-9BFEFAB7B6B0.jpeg
    747 KB · Besök: 392
Visa din Superior
Väcker liv i den här tråden. Klickade hem deras nya budget-hardtail i aluminium xp909. Letat efter en instegshoj och den här hade många rätt: acceptabel gaffel (Judy Silver), boost fram och bak och inga egna fulstandarder, modern geo (nåja ganska), fanns för leverans osv. Rullat lite på frusna stigar och verkar lovande! Däcken är väl ingen höjdare dock så klickat hem nya så kommer en ordentlig bild när jag fått på dom. Den är väldigt grön.
8CBB5E36-23EF-4DF8-8801-9E2AEDF1A9DC.jpeg

Visa din Superior
Väcker liv i den här tråden. Klickade hem deras nya budget-hardtail i aluminium xp909. Letat efter en instegshoj och den här hade många rätt: acceptabel gaffel (Judy Silver), boost fram och bak och inga egna fulstandarder, modern geo (nåja ganska), fanns för leverans osv. Rullat lite på frusna stigar och verkar lovande! Däcken är väl ingen höjdare dock så klickat hem nya så kommer en ordentlig bild när jag fått på dom. Den är väldigt grön. Visa bilaga 463311
Härligt! Kör hårt!

Visa din Superior
Just köpt en Superior X-Road Team Comp 2019. Har bara hunnit en testrunda men mycket nöjd än så länge!
Funderar på att köpa ett extra hjulset med dubbdäck på, men är lite vilsen på vad man kan ha för hjul och däck. Ni som har koll, vad är det för data man ska kolla på när man köper nytt?

SUP X-Road Team Comp 2021-01-08.jpeg

Visa din Superior
Just köpt en Superior X-Road Team Comp 2019. Har bara hunnit en testrunda men mycket nöjd än så länge!
Funderar på att köpa ett extra hjulset med dubbdäck på, men är lite vilsen på vad man kan ha för hjul och däck. Ni som har koll, vad är det för data man ska kolla på när man köper nytt?

Visa bilaga 463998
Det som du får hålla koll på är att den har 15x100 fram och inte mera vanliga 12x100. Bak är det 12x142. 35 mm går in i ram och gaffel.

Visa din Superior
Det som du får hålla koll på är att den har 15x100 fram och inte mera vanliga 12x100. Bak är det 12x142. 35 mm går in i ram och gaffel.

Snyggt, tack (ser nu att det står på 100x15 på specen)

Just nu sitter det DT Swiss C 1800 Spline DB 23 på cykeln, men när jag söker på nätet så verkar det hjulet bara finnas i 100x12, t.o.m. på deras egen hemsida! Hur kan det komma sig?

Visa din Superior

Just nu sitter det DT Swiss C 1800 Spline DB 23 på cykeln, men när jag söker på nätet så verkar det hjulet bara finnas i 100x12, t.o.m. på deras egen hemsida! Hur kan det komma sig?

15x100 är en inaktuell navstandard så de säljs kanske inte för den reguljärt. Många DT-hjul såldes i alla fall förut med adaptrar för 15x100. Kolla t.ex. Bike24 som brukar ha mkt DT i lager.

Visa din Superior

Om du kolla på din länk så står det längs ner att det ingår endcaps för både 5mm och 15mm.
Screenshot_20210112-153158.jpg

Visa din Superior
Stort tack för båda svar! Det verkar som att det går att anpassa de flesta hjul då så att de passar här! Är det krångligt att göra själv om man är normalhändig? :)

Visa din Superior
Nu har jag avnjutit mina första månader med denna fantastiska hoj, en Superior Modo 979TR.
Helt underbart med en heldämpad cykel som gör att jag klarar ett betydligt högre tempo och mycket bättre flow på lite stökigare stigar.
Enda frågan som återstår ä varför jag väntade så länge att skaffa mig en fulldämpad... :)
Superior.jpg

Visa din Superior
A33F7FDB-2809-4BD3-A105-C7FFF8078551.jpeg

Har cyklat ett par månader på en Superior Team XF Issue. Väldigt rolig och snabb cykel! Längre (hjulbas 1149 mm i M), lägre och flackare (HTA 68 grader) än mina tidigare cyklar (Lapierre XR och Niner Jet RDO). Känns stabil utför.

Dock problem med att växelörat glappar upp. Tillfälligt gått att lösa med lite väl avpassad eltejp mellan örat och ramen men problemet återkommer. Fått ett ”slightly modified” öra skickat från Tjeckien som tyvärr inte verkade lösa problemet. Nån mer som haft samma besvär?

Visa din Superior
Både fram och bak dämpare på min superior XF 29 har börjat ge upp så letar efter nytt.

Lite valet och kvalet med vad jag ska sätta dit, kanske en 120 mm fram gaffel ist för original 100mm.

Sen hittar jag tyvärr bara dämpare 165 x 38 mm utan remote lock out, troligen rockshox monarch.

Ngn som har måtten på vilka bushings man ska ha till en monarch?

Och ngn som satt dit en 120 mm ist och har lite inputs?

Visa din Superior

Är lite sugen på denna, någon som har lite erfarenhet av den?

Visa din Superior

Är lite sugen på denna, någon som har lite erfarenhet av den?
Jag har den liknande xf team issue och gillar den skarpt.
Används till lätt xc typ grus, motionsspår och Cykelvasa.
Brukar klagas på av medelhappyiten för gaffelvinkel mm men det saknar betydelse om du köper den till det den är gjord för.

Visa din Superior
Gaffelvinkeln och ramen ändrades nån gång runt 2019-2020 tror jag till att bli flackare. Min Superior har original 71 grader. Men med ett angleset monterat så har jag fått den till 69. Tycker det fungerar mycket bra. Är väldigt nöjd med min Superior trots att den är från 2018 och ej boost. Dock kraftigt uppdaterad med diverse grejer.

Visa din Superior
Gaffelvinkeln och ramen ändrades nån gång runt 2019-2020 tror jag till att bli flackare. Min Superior har original 71 grader. Men med ett angleset monterat så har jag fått den till 69. Tycker det fungerar mycket bra. Är väldigt nöjd med min Superior trots att den är från 2018 och ej boost. Dock kraftigt uppdaterad med diverse grejer.
2018 är snabbaste årgången❤️

Visa din Superior
Man får väl lägga ut en bild på sin gamla Superior Elite från 2018.

Jag är väldigt nöjd med den, rapp och trampvänlig.

Uppgraderades nyligen med ny sid select 120 mm fram och Monarch bak så nu kanske man har 69.8 grader gaffelvinkel! Gick i tankarna om jag skulle köpa nytt men tycker den va värd en uppgradering. Väldigt trevlig att cykla på med de nya dämparna.

IMG_20230330_170341.jpg

Visa din Superior
Hämtade denna igår för att fira att semestern äntligen börjat (kommentarer om snar höst undanbedes).

IMG_20230818_124040873.jpg

Kommer inte överens med styret riktigt, får nog bli ett utan flare istället för dessa nymodigheter.

Visa din Superior
köpte en superior road/gravel ram här på K&S till min sambo, (hon hade såklart uttryckt behovet av en gravelhoj.. NOT)..

Den var ful i lacken, så slipade upp den och bad en kompis lacka den i sambons favoritfärg, ”Volvo sage green”

Nu ska jag bara montera, blir GRX600, 1x11 tänkte jag!

Bilagor

• IMG_7053.jpeg
    IMG_7053.jpeg
    502.1 KB · Besök: 46
  • IMG_7058.jpeg
    IMG_7058.jpeg
    403.8 KB · Besök: 42
  • IMG_7128.jpeg
    IMG_7128.jpeg
    821.5 KB · Besök: 48
  • IMG_7129.jpeg
    IMG_7129.jpeg