Visa din Trainer-/Zwift-grotta

Kör med projektor i taket. Den låg och skrotade i en garderob på gamla jobbet så jag fick ta den bara. + ikea rullgardin på det s får jag jättestor bild på liten plats
Blir extra varmt med en projektor. Men kanske bra att använda mot slutet av trainerpasset, när man haft öppna fönster/dörrar/garageport, för att få upp värmen i kåken igen... :)

Blir extra varmt med en projektor. Men kanske bra att använda mot slutet av trainerpasset, när man haft öppna fönster/dörrar/garageport, för att få upp värmen i kåken igen... :)
Glöm inte att projektorn har fläkt, vilket tv'n inte har. Vill du ha varmt och skönt så är väl annars en rejäl plasma tv att föredra? Hade en samsung som drog över 500 w. Var en frusen var det bara att sätta på och ställa sig framför tv'n

Min "Pain cave" under uppbyggnad. Tillsvidare en gaminglaptop som klarar av högsta grafikinställningen. Två stycken 24"-skärmar (får bli nästa uppgradering) Kör lite NFL/Golf/Netflix på övre skärmen och Zwift i den nedre. Tyckte jag fick till den i en lagom höjd och vinkel för att bekvämt kunna titta på båda skärmarna i naturlig position när man cyklar. Ev. kanske jag sänker bordet 5-6 cm till.
Lite stökigt för tillfället men fick upp allt igår och testkörde. Nu blir det till att snygga till runt om och göra lite plats för övrig träning med kettlebells, TRX och skivstång.
Mattorna från Biltema.

Trainer Wahoo Kickr v5
Cykel Scott Speedster Gravel 30
zwift.jpg

Här är temperaturen inomhus så låg att trainern huvudsakligen används för att bli varm, står framme så känner man sig frusen är det bara att ta ett litet kort pass :)

Hittar inte just den men man kan ju svetsa istället
Visa bilaga 668453
Är det verkligen bra att sätta fast cykeln i ett så stabilt fäste istället för att använda framhjulet?

Ett framhjul sitter inte fast i marken vilket gör att cykelns framdel kan röra sig fritt. Gungar t.ex. obehindrat från sida till sida när man cyklar. Sätter du däremot fast framgaffeln i något fast förankrat får du en massa moment och andra krafter i ramen / gaffeln när den inte längre kan röra sig fritt.

Min känsla är att man ökar belastningen på ram och framgaffel på högst påtagligt (och negativt) sätt.

Samt att det blir obekvämt när cykeln blir ännu mer statisk..?

Är det verkligen bra att sätta fast cykeln i ett så stabilt fäste istället för att använda framhjulet?

Ett framhjul sitter inte fast i marken vilket gör att cykelns framdel kan röra sig fritt. Gungar t.ex. obehindrat från sida till sida när man cyklar. Sätter du däremot fast framgaffeln i något fast förankrat får du en massa moment och andra krafter i ramen / gaffeln när den inte längre kan röra sig fritt.

Min känsla är att man ökar belastningen på ram och framgaffel på högst påtagligt (och negativt) sätt.

Samt att det blir obekvämt när cykeln blir ännu mer statisk..?
Det är säkert problematiskt. man får väl sätta en gummidämning i eller ställa det på en rocker plate

Har tidigare haft min setup i tvättstugan, bredvid ett fönster, vilket har varit perfekt (för mig).
Nu har tvättstugan renoverats och fått mer bänkyta, vilket har gjort att min "plats" har försvunnit.
Sambon tycker att jag ska flytta ut trainern i garaget, fristående dubbelgarage som för närvarande är ouppvärmt. Hon är beredd att kosta på en luftvärmepump, så att garaget håller plusgrader.
Det kan väl funka, men jag tror man behöver ha varmare än "frostfritt" för att hålla sig frisk.
Ni andra som sitter på "undantag" i garage och liknande, vilken temperatur behöver DU ha för att det ska vara drägligt?

Har tidigare haft min setup i tvättstugan, bredvid ett fönster, vilket har varit perfekt (för mig).
Nu har tvättstugan renoverats och fått mer bänkyta, vilket har gjort att min "plats" har försvunnit.
Sambon tycker att jag ska flytta ut trainern i garaget, fristående dubbelgarage som för närvarande är ouppvärmt. Hon är beredd att kosta på en luftvärmepump, så att garaget håller plusgrader.
Det kan väl funka, men jag tror man behöver ha varmare än "frostfritt" för att hålla sig frisk.
Ni andra som sitter på "undantag" i garage och liknande, vilken temperatur behöver DU ha för att det ska vara drägligt?
Tycker de 10 graderna som jag har i garaget är perfekt.

Jag sitter i ett isolerat men ouppvärmt förråd när jag kör. Tycker det är riktigt skönt att inte bli helt genomsvettig så jag gillar de få plusgraderna som det innebär på vintern. Kan behöva värma upp lite extra bara. Och då har jag ändå astma vilket betyder ökad känslighet för att anstränga sig i kyla, men eftersom luften står still blir det inte alls samma köldeffekt för lungorna som att cykla ute.

Tycker de 10 graderna som jag har i garaget är perfekt.
Zwift kör jag inomhus men gymmet kör jag i isolerat ouppvärmt garage. Det har aldrig kommit lägre än strax över nollan vilket var lite segt, men allt över 5-10 grader har funkat fint. För högintensiva aktiviteter känns strax över nollan perfekt, har i åtanke att det inte blåser i garaget heller.

Var det här eller i den allmäna zwift-tråden det pratades om massagebollar som fötter till sin trainer? Lite sugen på att testa

Var det här eller i den allmäna zwift-tråden det pratades om massagebollar som fötter till sin trainer? Lite sugen på att testa
Jag har kört med sådana till min Tacx Neo Bike i ett år ungefär. Det funkar hyfsat på så sätt att cykeln kan vicka lite både i sid- och längsled. Dock vet jag inte om det har någon effekt på hur ont jag får i rumpan...

Jag kör med:

Ludtvämepump känns som en dyr lösning och onödigt att hålla värmen i ett garage dygnet runt för ett par timmar i veckan. Byt ut fläkten mot en värmefläkt så är problemet löst!

Värt att tänka på hur långa passen blir. I vårt garage är det nedåt kanske 6-8 grader när det är kallt ute - det är skönt först men när man efter en timme ändå blivit svettig och kläderna blöta blir man snabbt nedkyld utan att man nödvändigtvis är medveten om det förrän det är för sent och frossan kickar in😀

Rekommenderar starkt ombyte så man kan byta till torra kläder efter en stund om man ska sitta länge.

Jag har kört med sådana till min Tacx Neo Bike i ett år ungefär. Det funkar hyfsat på så sätt att cykeln kan vicka lite både i sid- och längsled. Dock vet jag inte om det har någon effekt på hur ont jag får i rumpan...

Jag kör med:

Har samma lösning (fyra stycken) under min Stages SB20. Min upplevelse är ganska lik:
- cykeln kan röra sig sig lite. Gör upplevelsen "mjukare"

Jag håller 14-15 i mitt garage känns bra både som mekartemp och på trainern

Ludtvämepump känns som en dyr lösning och onödigt att hålla värmen i ett garage dygnet runt för ett par timmar i veckan. Byt ut fläkten mot en värmefläkt så är problemet löst!
Om man bara tittar på slantarna, så stämmer det säkert. Men då krävs det att jag startar fläkten en stund innan, för att det ska hinna bli varmt, vilket gör att jag tappar välbehövlig flexibilitet. Men det kan ju bli den lösningen ändå till slut.

Om man bara tittar på slantarna, så stämmer det säkert. Men då krävs det att jag startar fläkten en stund innan, för att det ska hinna bli varmt, vilket gör att jag tappar välbehövlig flexibilitet. Men det kan ju bli den lösningen ändå till slut.
Dra igång värmefläkten innan du byter om, det går rätt snabbt att värma med en 2000w värmefläkt som kostar ca en femhundring på Biltema

Vet inte vad ni har i ert garage men jag fick problem med kondens när jag värmde och kylde ett litet hemmakontor så. Nu står värmen på 15 grader i ett oljeeldning konstant och det är inte så farligt dyrt. Men har funderat på julas LVP för 5-6000 kr.

Värt att tänka på hur långa passen blir. I vårt garage är det nedåt kanske 6-8 grader när det är kallt ute - det är skönt först men när man efter en timme ändå blivit svettig och kläderna blöta blir man snabbt nedkyld utan att man nödvändigtvis är medveten om det förrän det är för sent och frossan kickar in😀

Rekommenderar starkt ombyte så man kan byta till torra kläder efter en stund om man ska sitta länge.
Sambon startar med träningjacka under uppvärmningen. Sen när träningspasset kommer igång öppnas altandörren och orkan-fläkten dras igång.

Min kombinerade trainergrotta och mekplats. Ivarhylla med tillhörande klaffbord funkar bra för mek och förvaring av prylar, dator och snacks.

Nystädat och riggat för innesäsongen. Så här rent är det inte ofta 🤣

Visa bilaga 737591Visa bilaga 737592
Smart lösning med klaffbordet. Då kanske man tvingas lägga tillbaka saker när man är klar, istället för att som jag lägga på hög…

Tillbaka
Topp