Visa din TREK!!!

Visa din TREK!!!
Jag kör sedan 2 månader en Remedy 8.
Fantastisk cykel på alla sätt o vis, förutom bromsarna. Jag skapade en tråd här på forumet där jag efterfrågade bromsar med bättre känsla.
Svaret var enkelt, Hope! Men de är lite dyra och tydligen inte helt enkla att få att funka perfekt (källa: säljare av Trek ?).
Men ni som också rullar Remedy, har ni bytt ut de menlösa Schimano-bromsarna? Jag har kollat en del och SRAM guide RE har ju fått bra recensioner.

Just det, slänger upp en bild på den också från dagens tvätt... Trådens namn antyder ändå det...

Bilagor

• IMG_20171104_150307.jpg
    IMG_20171104_150307.jpg
    564.8 KB · Besök: 140
Visa din TREK!!!
Satte på zee bromsar på min remedy 8. Tyckte dom var kanon. Är inte lika nöjd med guide r som sitter på min Slash.
Dessutom slipper du krångla med att byta skivor och fästen om du kör på shimano.

Visa din TREK!!!
Den där säljaren som sa att Hope skulle var krångligt behöver du inte lyssna på! Det är minst lika krångligt att lufta sram/avid bromsar som Hope,Magura osv. Köp dom bromsar du VILL ha så löser sig resten.

Visa din TREK!!!
Jag kör med shimano zee bromsar på min trek fuel 27.5+, tycker känslan är kanon även om jag inte har mycket att jämföra med i mtb väg.
203mm skiva fram, och 180mm bak.
Med metallbelägg är bettet grymt, men lättare att låsa upp hjulet än med resinbeläggen som är orginalmonterade på zee.
Vill minnas att fram och bak gick loss på runt 1500kr.

Orginal shimano bromsarna var inte mycket att orda om, om man kommer från mc sidan och är van att det finns kraft och modulation i överflöd!

Visa din TREK!!!
Tack för bra input. Ja det finns såklart en fördel att slippa byta skivor etc.
Zee ser fina ut. Dock blir jag lite skeptisk till att det är mineralolja. Men det kanske bara är okunskap från min sida.
Om jag kör på Zee, kan jag då behålla befintliga bromsslangar (heter det så?)?

Det var dock lite synd att man inte kunde styra/modulera när bromsen ska ta. Men det är kanske en vanesak.

Som nån skrev så kommer även jag från MC/enduro och då kanske man ser annorlunda på hur en broms ska agera och kännas.

Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
Nästan alla nya bromsar kommer monterade med olja i slangen och handtagen färdigluftade. Vad skulle vara fel med mineralolja i bromsarna? Shimano, magura, hope, formula och säkert nån mer använder det som standard.

Vill du kunna justera bitepoint sv så är Hope och i mitt tycke Magaura det du bör titta på.

Visa din TREK!!!
mikipedia_ sa:
Nästan alla nya bromsar kommer monterade med olja i slangen och handtagen färdigluftade. Vad skulle vara fel med mineralolja i bromsarna? Shimano, magura, hope, formula och säkert nån mer använder det som standard.

Vill du kunna justera bitepoint sv så är Hope och i mitt tycke Magaura det du bör titta på.

Hope och formula använder bromsvätska.

Visa din TREK!!!
marr sa:
mikipedia_ sa:

Hope och formula använder bromsvätska.

Jaha, trode jag läst att dom körde olja, aja my bad.

Visa din TREK!!!
Du kan sätta en en justerskruv på zee bromsen så du kan ställa ingreppet likt dyrare serier!
Vill minnas att det är en m4×12.

Sök på zee free stroke på google!

Visa din TREK!!!
jparacing sa:
Du kan sätta en en justerskruv på zee bromsen så du kan ställa ingreppet likt dyrare serier!

Ah, tack för tipset.
Det får nog bli ett par Zee-bromsar i egen julklapp.

Min fråga tidigare i tråden om jag kunde använda befintliga slangar är för att det hade varit smidigt att bara koppla på och inte behöva dra nya genom ramen, eftersom man ändå måste demontera bromsarnas slangar för att dra de inne i ramen. Då behöver allt ändå luftas och kanske fyllas på lite.

Visa din TREK!!!
magtel sa:
jparacing sa:

Ah, tack för tipset.
Det får nog bli ett par Zee-bromsar i egen julklapp.

Min fråga tidigare i tråden om jag kunde använda befintliga slangar är för att det hade varit smidigt att bara koppla på och inte behöva dra nya genom ramen, eftersom man ändå måste demontera bromsarnas slangar för att dra de inne i ramen. Då behöver allt ändå luftas och kanske fyllas på lite.

Tror zee har en mässingsnippel medans deore/slx har en skärrings förskruvning på ok sidan, men handtages sidan borde passa?

Visa din TREK!!!
Har lättat min TF8 lite på senaste med följande grejer:

Styrstam Easton EA90
Sadelstolpe Ritchey WCS Carbon
DT Swiss X1700 hjul
Ashima skivor
Fox nya lätta framaxel
Maxlite bakaxel
Sedan tidigare är det singelklinga på och xtr reglage.

Ska bara hinna pula lite till så blir det invägning, toppnotering innan var 14,7 kg dock med skärmar, fetare gaffel och 2.4" däck...Kändes lite tungt för att vara en XC raket...

Gissar på att den landar på runt 12 kg med rocket ron och 11-50t kassett (väger satan). Tycker väl egentligen att den borde vara lättare, men det börjar bli dyrt att bli av med mer vikt nu...

Visa din TREK!!!
Kul!

Det är förjäkla skoj med cykelbyggprojekt.

Jag går från 13.9 mot 12. Största viktminskningen är hjulbytet. Stansning och däckbyte ingår i förbättringen.

Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
Skogling sa:
Kul!

Det är förjäkla skoj med cykelbyggprojekt.

Jag går från 13.9 mot 12. Största viktminskningen är hjulbytet. Stansning och däckbyte ingår i förbättringen.

hjul, däck och slang gör väldigt stor skillnad, för min del kunde jag valt ett lättare hjulpar men runt 1700 gram kändes ändå helt ok för ett par 29 boost som jag köpte löjligt billigt. Originalhjulen väger nästan 2300 gram så det blev en fin viktminskning iallafall :)

Om jag ska weena mer med denna cykel blir det som sagt rätt dyrt, känns inte värt att uppgradera annat än till ett hjulset som väger absolut max 1400 gram, då blir det många tusenlappar för de där 300 grammen haha.
Nästa steg skulle väl vara kolfiberstyre men de som ligger under 150 gr kostar lite flis

Visa din TREK!!!
Jag weenar inte min stighoj. Det blir bara fånigt. Jag köper snygga, hyfsat lätta grejer.

Funktion före vikt. Jag har inte så bråttom längre. Fyller 50 om drygt ett år och beslöt mig för en stighoj då jag ransakat mig själv om vad jag saknade. Kom fram till att min försiktightet, eller feghet i vissa lägen begränsat mig. Nu har jag fått hjälp med detta tack vare en Fuel.

Jag ser verkligen fram emot kommande säsong. Mer än på länge. Känns som om jag hittat "rätt".

Visa din TREK!!!
Så är det, grejerna ska ju användas, viktigt att man trivs med hojen och att det finns förtroende för prylarna.

TFuel borde vara mer rätt för mig som inte behöver så mycket slaglängd (var inne på en Procaliber först) men har känts lite segt att just den nivå av TF jag valde är lite för tung för "vad den är" (dock inte enligt specen...), den väger nästan lika mycket som en motsvarande Fuel som är en mer kapabel allround stigcykel.

Skulle köpt en dyrare och lättare TF från början, well well det var väl en effekt av att budgeten egentligen var dimensionerad för en hyfsat ht. ..Nu är det åtgärdat med bra prylar som håller, har dessutom trivts bättre på långloppen i år än tidigare, så det börjar känns rätt till slut :)

Suktar väl som sagt lite efter ett kolfiberstyre ändå, får se om jag hittar något prisvärt, sitter ett easton EA70 på nu så är lite kräsen... Upp till en tusenlapp kan ett styre få kosta men då ska det vara ett kvalitetsfabrikat och ge iaf 100 gram viktbesparing, har ännu inte hittat något rimlig alternativ än...

Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
Japp, det var jag som köpte Boone 9:an disc med di2. Har inte kört med den så mycket men den verkar lovande. Fick justera lite växlar+b-skruv men nu verkar det funka klockrent :D Ramen har en snygg röd logga som knappt syns pga begränsade fotoskills.

DSC01357.JPG

Visa din TREK!!!
Många distanser under stammen, absolut max jag sett någon etablerad tillverkare av kolfibergafflar rekommendera är 4 cm.

Jäkla snygg hoj för övrigt, lär rulla som en dröm :)

Visa din TREK!!!
Tack. Det är så förra ägaren sålde den men jag är inte färdig med inställningarna.

De rundorna vi kör så här års kräver stor uppmärksamhet framåt pga att vi samsas med många olika motionärer så vill inte göra sittställningen för besvärlig för nacken och därmed riskera fler incidenter med hundar, hästar och gud-vet-vad.
Kommer förmodligen att smyga ner styret framöver.

Visa din TREK!!!
IMG_0379.JPG

Tänkte att det var bäst att visa en bild så länge det finns något att visa upp :). Det är egentligen bara ramen, styret & vevpartiet som har överlevt det första årets bravader.

Cykeln är alltså ursprungligen en 2016 xcaliber 7.

Visa din TREK!!!
Skitade ned bojsänket rejält igår, blev en tvätt och på med större delen av fin-kitet för lite säsongsvila.

Nu väger bojsänket 12.69 kg med xking protection 2.4" och tunga XR1 snik edition.
Med ännu mer fin grejer axlar, kolfiber sadelstolpe och lite lättare däck är den nog nere på runt 12,1 kg redo för långlopp, känns som att det skulle kunna vara kul att komma under 12 kg men kostar lite mer än det smakar med denna alu ram.
Känner mig nöjd att ha tagit bojsänket från 14,7 kg till denna vikt :)

Bilagor

• IMG_20171113_215318.jpg
    IMG_20171113_215318.jpg
    215.7 KB · Besök: 140
Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
Hej alla! Ny på sidan och första cykeln, Min fuel ex 8 plus, allt är original fortf men har lite delar som kommer bytas ut allt eftersom, är nybörjare så tar gärna emot tips, har inget att jämnföra med men är extremt nöjd med cykeln, enda jag tycker är dåligt är chupacabra däcken, önskar ha lite mer dubb för mer fäste i skog och såg att 2018 modellen hade nobby nic, så har köpt ett nobby nic till fram och rocket ron bak till våren, ska köpa icespiker 2.6 i slutet av månaden, och byter kasett och kedja nästa vecka. Kul att ha hittat er!

Bilagor

• 8CCA530A-C10E-460E-AA82-906479EA8E56.jpeg
    8CCA530A-C10E-460E-AA82-906479EA8E56.jpeg
    203.3 KB · Besök: 91
Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
Potzi3 sa:
Hej alla! Ny på sidan och första cykeln, Min fuel ex 8 plus, allt är original fortf men har lite delar som kommer bytas ut allt eftersom, är nybörjare så tar gärna emot tips, har inget att jämnföra med men är extremt nöjd med cykeln, enda jag tycker är dåligt är chupacabra däcken, önskar ha lite mer dubb för mer fäste i skog och såg att 2018 modellen hade nobby nic, så har köpt ett nobby nic till fram och rocket ron bak till våren, ska köpa icespiker 2.6 i slutet av månaden, och byter kasett och kedja nästa vecka. Kul att ha hittat er!

Välkommen,

Jag har bytt ur mina Nobby Nic mot Maxxis Rekon+ fram och Maxxis Ikon+ bak.

/Mattias

Visa din TREK!!!
Hej. Ska byta kasett snart och undrar om den där bulten som är skadad där kommer med en ny kasett eller om det är en separat del jag ska köpa? Vad heter den isf? Tacksam för svar!

Bilagor

• 89F0B0EB-4E85-40BE-AA0C-8005E2946B27.jpeg
    89F0B0EB-4E85-40BE-AA0C-8005E2946B27.jpeg
    152.5 KB · Besök: 116
Visa din TREK!!!
Ser mest ut som den fått märken av att ha suttit i ramen, borde inte vara några konstigheter att ha kvar som den är. tillhör navet och har inget med kassetten att göra.

Visa din TREK!!!
Hej, ny här och nyss köpt grisen i säcken....Har bara sett den på bild(bifogad).
Kostade 3000:-, vilket kändes bra, men... Någon som vet något om modellen?

Bilagor

• TREK MTB.jpg
    TREK MTB.jpg
    70.3 KB · Besök: 81
Visa din TREK!!!
cerro sa:
Ser mest ut som den fått märken av att ha suttit i ramen, borde inte vara några konstigheter att ha kvar som den är. tillhör navet och har inget med kassetten att göra.

Okej, skadan uppkom när min vän försökte ta av kasetten med fel verktyg, kunde jag få tag i en ny del utan att behöva köpa helt nytt nav lr så så skulle jag vilja göra det, tack för svaret!

Visa din TREK!!!
Potzi3 sa:
cerro sa:

Okej, skadan uppkom när min vän försökte ta av kasetten med fel verktyg, kunde jag få tag i en ny del utan att behöva köpa helt nytt nav lr så så skulle jag vilja göra det, tack för svaret!

Varför låter man en "vän" försöka ta bort kassetten med fel verktyg??
End caps heter dom om du vill söka, action sport har till lite olika nav.

Visa din TREK!!!
fredrik168 sa:
Potzi3 sa:
cerro sa:

Varför låter man en "vän" försöka ta bort kassetten med fel verktyg??
End caps heter dom om du vill söka, action sport har till lite olika nav.

Ja, jag är som sagt nybörjare, han slant med handen för att hans högra hand är väldigt skadad sen en mc krasch, man måste väll få göra fel för att kunna göra rätt nångång? Tack

Tillbaka
Topp