Äntligen dags för premiärpostning på Happyride efter att ha hängt runt i forumtrådarna (primärt den här) några år (blev medlem för exakt ett år sedan!). Varnar för långt inlägg, finns en del att skriva av sig! :)
Hursom. Vaxad kedja. Här är min erfarenhet och rapport!
Kort om mig:
Pendlarcyklar 14km per dag (28km totalt), cyklat några Vättern, MTB sker i fjällen på sommaren och några turer här och där runt Stockholm (Hellas och norrort). Börjat med lite gravel.
Jag började med vax och vax-potta
Mitt resonemang här var att det var värt att lägga pengar på istället för att mixtra själv så det blev Silica Secret Chain Blend med ett endurance-chip (vill slippa vaxa så ofta). Nu med senaste rönen om att man kan ta upp kedjan vid 95 grader så går det också åt extremt lite vax varje gång så kostnaden blir inte så hög per gång.
Har funkat bra och inget att klaga på. Rekommenderas.
Vax-potta:
Gillade inte riktigt prisnivån på Silican Wax System men hittade exakt samma modell men i rött på Amazon så köpte den. Fördel är att man fick med en liten insats-hink som gör att man kan lyfta ur vaxet och fick även med 4 olika färger på hårborttagningsvax om man gillar sånt (har inte provat). Nackdel är att man inte får med en vajer att trä kedjan på och ingen tork-ställning så jag har istället bockat en eker som jag trär på kedjan på och som jag kan hänga i en krok över vid tork. Verkar tyvärr inte finnas på Svenska Amazon just nu men här är den:
https://www.amazon.ae/Boston-Tech-Electric-Forearms-HR100/dp/B099KS3ZHT
Sjukt smidig, tar liten plats, exakt temperaturinställning. Rekommenderas.
Regöring ny kedja
Började med fabriksnya kedjor som jag körde Silica Chain Stripper på. Smidigt och enkelt och kör medlet genom kaffefilter i tratt efteråt så går det att använda fler gånger och blir väldigt drygt. Det går åt flera kaffefilter men de kostar inte många ören styck.
Rekommenderas.
Metod
Rengöring av redan vaxad kedja kör jag med att lägga kedjan i en stor glasslåda och hälla på kokande vatten sen går det att använda hushållspapper att torka bort all smuts.(kedjan blir väldigt varm så lite lurigt att hålla den när man torkar av den).
Sen är det bara slå på vaxpottan på 95 grader, trä på rena kedjan på bockade ekern, låta ligga i vaxet i typ 10 min eller mer (röra runt) och sen hänga upp den på tork. Några drag med kedjan runt ett skaft till en snöskyffel eller sop-borste för att den ska bli mjuk och sen är det bara montera tillbaka.
Kör än så länge med vanliga kedjelås (som jag inte vaxar) som jag använder flera gånger men är lite sugen på att köpa Wipperman Connex.
Erfarenheter
Vaxningen klarade årets Vätternrunda 315km med ösregn i typ 5-7 mil i början utan problem! Inga oljud under loppet och kunde kört längre kändes det som utan problem. Samma cykel kör också gravel och träningsrundor såklart. Funkat utmärkt även där.
Kör också pendlaren med detta med en rostskyddad KMC Z7 RB-kedja. Fantastiskt är det enda jag kan säga! Med 14-15 mil per vecka så går det så långt mellan gångerna (många veckor) att jag inte bemödat mig med att föra statistik…
Regn klarar pendlaren ok men upplever att det kan komma missljud aningen tidigare om det regnat mycket. Cykeln står under tak nattetid men ute dagtid på jobbet.
Grymt skönt att slippa kladda med olja och allt vad det innebär med att man själv blir smutsig, geggan som skapas på växelförare osv. Känns också som att krans och kedja mår toppen och slits mycket mindre.
Nästa steg
Nästa steg är att vaxa MTB’n. Har en ny kedja men måste rengöra växelförare och kassetten så därför har det inte blivit av.
Att vaxa kedjan till vinterpendlaren står också på listan men har inte riktigt tagit beslutet än. Jag är mest lite fundersam över hur det kommer funka med sopp-saltningen som ju gör att vägbanan är ”blöt” större delen av vinterhalvåret. Men har en ny rostskyddad Z7-kedja och kassett liggande så blir nog till att testa detta till vintern.
All in all ett fantastiskt byte som jag rekommenderas alla att testa!
Frågor eller funderingar om ovan. Bara hojta!
Sista kommentar:
Familjens alla vardagscyklar (inkl. Min ICA-cykel) och Mountainbikes kör fortfarande oljad kedja. De rullar såpass lite och står ute under tak året runt (orörda delvis) så där känns det helt ok med olja fortfarande. Om/när ny kedja behövs på MTB så kanske det blir byte till vax för dem.