Visa dina FiveTen

Visa dina FiveTen
Måste bara fråga. Ni dom kör med vanliga pedaler/plastiga, kör ni vanliga stigar mm i skogen eller är det mest downhill o liknande? Jag har aldrig provat spd i skogen o känner mig lite för feg för det. Ett par sjyssta fiveten skulle kunna ersätta mina gamla joggingskor som jag har nu.

Visa dina FiveTen
Kör i princip alltid med plattisar, uppför, utför och på platten. Love it! Skulle jag ställa upp i cykelvasan så skulle clipsen åka på men så länge vi pratar riktig mountainbiking gillar jag plattisar. Five Ten Freerider Pro är favoriterna so far, underbara!

Visa dina FiveTen
Något av det bästa jag gjort är att gå från spd till plattisar. Äckligt matchat, jag vet...

Bilagor

• IMG_20170627_213907.jpg
    IMG_20170627_213907.jpg
    591.6 KB · Besök: 110
Visa dina FiveTen
Måste fråga jag också. Lite sugen på plattisar men har knappt cyklat MTB på tre år, pendlar däremot jämt på CX med SPD. Blev lite förvånad att en kompis som lovordade plattisar efter att ha kört SPD länge, men nu bytt tillbaka. Är plattisar något för vanlig stigcykling (stök, rötter och sten men även enkel vanlig trail) eller bara för downhilldårar?

Visa dina FiveTen
Funkar precis lika bra till stigcykling. Mest en smaksak vad som är bäst egentligen. Finns typ hundra jättelånga trådar på temat spd vs plattisar. Någon borde gå att söka rätt på.

Visa dina FiveTen
Jag vet, både slö och har slentrianläst när det pennfajtas om vad som är bäst. Inbillar mig att jag skulle våga lite mer även om jag är så van vid SPD både på väg och stig att jag egentligen inte tycker att det är någon big deal.

Rattnalle sa:
Funkar precis lika bra till stigcykling. Mest en smaksak vad som är bäst egentligen. Finns typ hundra jättelånga trådar på temat spd vs plattisar. Någon borde gå att söka rätt på.

Visa dina FiveTen
Camp four funkar hur bra som helst, kört icke Gore tex varianten senaste året både i slask och fint väder och aldrig blivit blött, kall eller för varm. Skyddar anklarna och är riktigt sköna att glida runt i, Sjukt nöjd helt enkelt.
De rear ut dem till bra pris på Addnature...

Visa dina FiveTen
Offpistian sa:
Camp four funkar hur bra som helst, kört icke Gore tex varianten senaste året både i slask och fint väder och aldrig blivit blött, kall eller för varm. Skyddar anklarna och är riktigt sköna att glida runt i, Sjukt nöjd helt enkelt.
De rear ut dem till bra pris på Addnature...

Låter lovande, kanske får bli ett par till i höst då. Synd bara dom billiga på Addnature var i stl 46,5, lite stort även för mig.

Visa dina FiveTen
Ni som har både Freerider och Freerider Elements. Skiljer de sig något i storlek, mängd stoppning och så eller är det bara ytskiktet?

Hur mycket töjer de sig efter att de är incyklade?

Visa dina FiveTen
Rattnalle sa:
Ni som har både Freerider och Freerider Elements. Skiljer de sig något i storlek, mängd stoppning och så eller är det bara ytskiktet?

Köpte nyss ett par Freerider Eps High, de känns som vanliga i strl, som även mina gamla Impact gör.
Tänker du frågar för kommande köp, varför just de modellerna?
Mina Impact har efter 4 år gett upp, sulan lossat från skon, så behöver nya inför sommaren, men tittade då på Freerider Pro eller Impact igen

Visa dina FiveTen
PatrikHA sa:
Rattnalle sa:

Köpte nyss ett par Freerider Eps High, de känns som vanliga i strl, som även mina gamla Impact gör.
Mina Impact har efter 4 år gett upp, sulan lossat från skon, så behöver nya inför sommaren, men tittade då på Freerider Pro eller Impact igen

Impact pro kommer till våren.
https://www.singletracks.com/blog/mtb-gear/five-tens-new-impact-pro-dh-shoe/

Behöver också nya skor till sommaren men väntar på att klämma på impact pro då jag vägrar vanliga freerider (utan pro) igen då sulan är för mjuk och gjord i kartong. När jag tittat på både freerider pro och impact pro i butik så ska jag besluta mig.

Visa dina FiveTen
PatrikHA sa:
Rattnalle sa:

Har Freerider Elements men funderar på ett par billiga vanliga Freerider på rea för sommarbruk.

Jag har breda fötter så vad en storlek heter har sällan något med hur de passar att göra eftersom längden på skon är ointressant. Freerider Elements har jag ju så vill bara veta att de är samma.

För hållbarhetens skull borde jag väl snarast köpa ett par Shimano till. AM41orna börjar ta slut i sulan men har hållit väldigt bra i övrigt. GR9 ser schyssta ut men verkar inte riktigt finnas att köpa än och lår vara dyrare än 600 kr.

Senast ändrad:
Visa dina FiveTen
BjornR sa:
PatrikHA sa:
Rattnalle sa:

Impact pro kommer till våren.
https://www.singletracks.com/blog/mtb-gear/five-tens-new-impact-pro-dh-shoe/

Behöver också nya skor till sommaren men väntar på att klämma på impact pro då jag vägrar vanliga freerider (utan pro) igen då sulan är för mjuk och gjord i kartong. När jag tittat på både freerider pro och impact pro i butik så ska jag besluta mig.
Impact Pro är inte aktuell. Skulle vara Freerider Pro då men då sticker priset lite också. Sulan på Freerider Elements känns ungefär som på mina Shimanoskor tycker jag och där lider jag inte av att den skulle vara för mjuk.

Visa dina FiveTen
Alla dessa val, det var enklare förr ;-)
Hittar nuvarande Impact för under 1000kr, kanske bör gå för den igen, hmmm.
Tänker Freerider Pro är mindre krallig? Har dock kört Impact i 4 år och det har ju funkat bra

Visa dina FiveTen
PatrikHA sa:
Alla dessa val, det var enklare förr ;-)
Hittar nuvarande Impact för under 1000kr, kanske bör gå för den igen, hmmm.
Tänker Freerider Pro är mindre krallig? Har dock kört Impact i 4 år och det har ju funkat bra

Citerar mig själv.
Insåg jag inte vill lägga mer än 1000 kr, och varför byta när det funkat bra i 4 år ;-)
Svarta Impact på väg, är våren här snart....:-D

Visa dina FiveTen
Sixten Fors sa:
Enduro Mag #31 test av skor, ladda hem app och läs gratis
Tyvärr inget av paren jag spanat på som är med där. Fast Shimanos i det testet låter rätt lika de gamla jag har med ny styling. De nya som kommer nu har ju nytt gummi från Michelin. Det känns egentligen som en vinnare men som helt ny grej lär de ju ta betalt därefter..

Jag tänker för övrigt behålla mina gamla snart utslitna Shimanoskor som regnskor just för att de är rätt tacksamma att torka och inte blir så tunga. Sparar på de nya skorna oavsett vad jag faktiskt köper också.

Senast ändrad:
Visa dina FiveTen
Sixten Fors sa:

Gött med lite info! Måste dock såga testet vid fotknölarna. Vilken vettig människa slänger inte in gammalt tidningspapper i skorna efter en blöt tur, alternativt använder skotork, och får skorna torra efter ett dygn? Jag kör båda ovan nämnda metoder på mina Hellcats, torra blir dom till dagen efter (i fallet med papper, om man byter tidningspapper 1-2 gånger).

Visa dina FiveTen
rayy sa:
Sixten Fors sa:

Gött med lite info! Måste dock såga testet vid fotknölarna. Vilken vettig människa slänger inte in gammalt tidningspapper i skorna efter en blöt tur, alternativt använder skotork, och får skorna torra efter ett dygn? Jag kör båda ovan nämnda metoder på mina Hellcats, torra blir dom till dagen efter (i fallet med papper, om man byter tidningspapper 1-2 gånger).
Fast egentligen är just den biten skit samma. Mängden vatten de sugit åt sig mätte de ju och det styr torktiden relativt de andra skorna oavsett hur kass man är på att torka skor :-)

Visa dina FiveTen
Rattnalle sa:
rayy sa:
Sixten Fors sa:

Fast egentligen är just den biten skit samma. Mängden vatten de sugit åt sig mätte de ju och det styr torktiden relativt de andra skorna oavsett hur kass man är på att torka skor :-)

Tror min poäng i förra inlägget inte framgick riktigt. Om skorna blir torra over night för att man gör ett aktivt val att torka dom med papper (eller skotork) spelar det ingen roll hur blöta dom var innan. Det som kan spela roll är hur mycket vikt skorna drar åt sig när man hojjar, eller att man blir kallare för att man är blötare om fötterna. Sistnämnda (att vara kall eller inte) påverkas ju också av hur mycket stoppning skon har (mer stoppning => varmare skor). Skor som har mindre stoppning (Spec. exempelvis) drar ju naturligtvis åt sig mindre fukt, så att jämföra bara på hur mycket fukt skorna drar åt sig säger inte mycket om det är en bra eller dålig sko.
Men ja, lämnar det OT-snacket nu och låter tråden återgå till five-ten snack :)

Apropå five ten så tycker jag många verkar ha cheapo-modellen freerider (med pappinnersula) som referens fortfarande. Hellcat eller Freerider pro är ju väsensskiljda skor i jämförelse. Hellcat håller ihop något sjukt bra, allt från sula till sömmar. Min personliga upplevelse apropå fukt är att de inte drar åt sig så mycket fukt heller. Då har jag Shimanoskor, Northwaves XC-raceskor och Five Ten Kestrel Lace (sistnämnda med noll stoppning, drar inte åt sig fukt alls) som referens.

Visa dina FiveTen
rayy sa:
Rattnalle sa:
rayy sa:
Sixten Fors sa:

Tror min poäng i förra inlägget inte framgick riktigt. Om skorna blir torra over night för att man gör ett aktivt val att torka dom med papper (eller skotork) spelar det ingen roll hur blöta dom var innan. Det som kan spela roll är hur mycket vikt skorna drar åt sig när man hojjar, eller att man blir kallare för att man är blötare om fötterna. Sistnämnda (att vara kall eller inte) påverkas ju också av hur mycket stoppning skon har (mer stoppning => varmare skor). Skor som har mindre stoppning (Spec. exempelvis) drar ju naturligtvis åt sig mindre fukt, så att jämföra bara på hur mycket fukt skorna drar åt sig säger inte mycket om det är en bra eller dålig sko.

Apropå five ten så tycker jag många verkar ha cheapo-modellen freerider (med pappinnersula) som referens fortfarande. Hellcat eller Freerider pro är ju väsensskiljda skor i jämförelse. Hellcat håller ihop något sjukt bra, allt från sula till sömmar. Min personliga upplevelse apropå fukt är att de inte drar åt sig så mycket fukt heller. Då har jag Shimanoskor, Northwaves XC-raceskor och Five Ten Kestrel Lace (sistnämnda med noll stoppning, drar inte åt sig fukt alls) som referens.

Fast testet som sådant var ju ändå intressant för att få något slags jämförvärde.

Sen kan det ju vara skönt att slippa ägna kvällen efter cykling åt att krångla med tidningspapper. Har man tillgång till skotork är det skit samma.

Visa dina FiveTen
Erik O sa:
rayy sa:
Rattnalle sa:
rayy sa:
Sixten Fors sa:

Fast testet som sådant var ju ändå intressant för att få något slags jämförvärde.

Sen kan det ju vara skönt att slippa ägna kvällen efter cykling åt att krångla med tidningspapper. Har man tillgång till skotork är det skit samma.
Precis. Ibland är förutsättningarna sådana att skotork knappt räcker ens, åtminstone inte nån smidig resevariant.

Visa dina FiveTen
Någon dom kör med 5.10 och SPD som kan säga hur det upplevs jämfört med mer traditionella cykelskor?

Skönare för bredare fötter? Hur är det på långlopp? Har 5.10 till plattisar idag och vanliga cykelskor till SPD. Gillar känslan med 5.10 men misstänker att 5.10 och SPD kanske inte är lika effektiva då man inte har foten fixerad i ett par 5.10.

Senast ändrad:
Visa dina FiveTen
Hej.

Jag tänkte beställa och testa ett par freerider pro.
Hur är storlekarna, stora, små, smala, breda?
Jag drar normalt 42-43 för det mesta.
Eller vet någon om de finns i någon fysisk butik i Stockholm så man kan klämma å känna...

/Rickard

Visa dina FiveTen
Addnature finns väl i sthlm?

För mig mäter Fiveten precis som alla andra, rätt storlek dvs. Mina 25,5-26cm fötter går in i 42 eller 41,5 om det finns från fiveten. Lite bredare än shimano, gissar väl på ~100mm läst från kartong och sträcker sig några mm till.

Tillbaka
Topp