Visa dina FiveTen

Visa dina FiveTen
Stealth sulan är fan inte anpassad för bilkörning när det är snö ute. Den blir så jävelens hal på pedalerna. Svårt att slå lös snön från sulan.

Visa dina FiveTen
Dave1979 sa:
Någon dom kör med 5.10 och SPD som kan säga hur det upplevs jämfört med mer traditionella cykelskor?

Skönare för bredare fötter? Hur är det på långlopp? Har 5.10 till plattisar idag och vanliga cykelskor till SPD. Gillar känslan med 5.10 men misstänker att 5.10 och SPD kanske inte är lika effektiva då man inte har foten fixerad i ett par 5.10.

Efter jag kört 12h stig med bindningar så insåg jag i slutet att jag inte klarade det tekniska och ramlade rejält många gånger på loppet av en timme på rötter på skrå och annat tekniskt som är lätt när man är pigg. För vanliga långlopp på grus i någon timme så spelar det ingen roll. Bindningar är trevligare då man bara kan trampa utan att bry sig. Min pedalteknik med bindningar är hopplös, otroligt ojämnt driv med inslag av landsväg där man bara står och trampar på. Plattisar så måste man trampa bra.

marr sa:
Stealth sulan är fan inte anpassad för bilkörning när det är snö ute. Den blir så jävelens hal på pedalerna. Svårt att slå lös snön från sulan.

Kört växlad bil med pjäxor någon gång? Det är ännu värre, full gas varje gång man växlar :D

Senast ändrad:
Visa dina FiveTen
BjornR sa:
Dave1979 sa:
Någon dom kör med 5.10 och SPD som kan säga hur det upplevs jämfört med mer traditionella cykelskor?

Skönare för bredare fötter? Hur är det på långlopp? Har 5.10 till plattisar idag och vanliga cykelskor till SPD. Gillar känslan med 5.10 men misstänker att 5.10 och SPD kanske inte är lika effektiva då man inte har foten fixerad i ett par 5.10.

Efter jag kört 12h stig med bindningar så insåg jag i slutet att jag inte klarade det tekniska och ramlade rejält många gånger på loppet av en timme på rötter på skrå och annat tekniskt som är lätt när man är pigg. För vanliga långlopp på grus i någon timme så spelar det ingen roll. Bindningar är trevligare då man bara kan trampa utan att bry sig. Min pedalteknik med bindningar är hopplös, otroligt ojämnt driv med inslag av landsväg där man bara står och trampar på. Plattisar så måste man trampa bra.

marr sa:

Kört växlad bil med pjäxor någon gång? Det är ännu värre, full gas varje gång man växlar :D

Lite som vadarskor låter det som :p

Visa dina FiveTen
BjornR sa:
Addnature finns väl i sthlm?

För mig mäter Fiveten precis som alla andra, rätt storlek dvs. Mina 25,5-26cm fötter går in i 42 eller 41,5 om det finns från fiveten. Lite bredare än shimano, gissar väl på ~100mm läst från kartong och sträcker sig några mm till.

Addnature finns men dom hade slut på lagret.

Då kör jag min vanliga storlek, tack för hjälpen!

Visa dina FiveTen
Ny modell då de förra var lite för mjuka för min smak.
IMG_0297.JPG

Mina gamla Freerider är även till salu och ligger i Köp & Sälj!

Bilagor

• IMG_0286.JPG
    IMG_0286.JPG
    226.7 KB · Besök: 104
Visa dina FiveTen
Märkligt, hela MTB kollektivet tycks för en gångs skull eniga att det är Fiveten man ska ha på fötterna om man ska köra plattisar. Ändå är det ingen LBS i Stockholm som säljer skorna.
Närmaste man kommer är Addnaturebutiken i sth, som inte har på lager och webbshopen har slut på i princip allt.
Det måste va internets fel, kan inte vara människans fel.

Visa dina FiveTen
MickeMud sa:
Märkligt, hela MTB kollektivet tycks för en gångs skull eniga att det är Fiveten man ska ha på fötterna om man ska köra plattisar. Ändå är det ingen LBS i Stockholm som säljer skorna.
Närmaste man kommer är Addnaturebutiken i sth, som inte har på lager och webbshopen har slut på i princip allt.
Det måste va internets fel, kan inte vara människans fel.
Jag kommer köpa Shimano med nya Michelinsulan när det är dags nästa gång. Bara för att vara annorlunda.

Visa dina FiveTen
Jag är också sugen på Shimanos, men mina freerider ser ut som nya efter tre (?) år. Det är trist när det blir så uppenbart att man mest är internetcyklist.

Visa dina FiveTen
Ser fram emot att lera ner dem!
En halv storlek större än vanligt eftersom den vänstra skon var aningen mindre än den högra, enligt min kvalificerade bedömning... Det finns absolut inget fel på mina fötter ;P

20180513_150957.jpg

Jag tycker dock att snörena är tråkiga och funderar på att byta ut dem mot något roligare... men samtidigt vill jag inte förlora nån viktig egenskap eller "förolämpa" skorna på något sätt :)
Här inte bestämt mig än...

Visa dina FiveTen
Freerider Contact var väldigt trevliga att cykla i men de ser ut så här efter sex turer. Får väl se hur länge de håller och om priset per cyklad tur är bra :)

Bilagor

• IMG_20180513_143517.jpg
    IMG_20180513_143517.jpg
    292.4 KB · Besök: 96
Visa dina FiveTen
CosmicGirl sa:
En halv storlek större än vanligt eftersom den vänstra skon var aningen mindre än den högra, enligt min kvalificerade bedömning... Det finns absolut inget fel på mina fötter ;P

Jag tycker dock att snörena är tråkiga och funderar på att byta ut dem mot något roligare... men samtidigt vill jag inte förlora nån viktig egenskap eller "förolämpa" skorna på något sätt :)

Tjusigt?
Sisst jag köpte 510 så fick jag två olika färger på snörena, fick inte du det??

Visa dina FiveTen
mikipedia_ sa:
CosmicGirl sa:

Tjusigt?

Nä :'(

Vore schysst att få ett par röda snören. Jag befinner mig tyvärr 50 mil från butiken nu....

Visa dina FiveTen
CosmicGirl sa:
mikipedia_ sa:
CosmicGirl sa:

Tjusigt?

Vore schysst att få ett par röda snören. Jag befinner mig tyvärr 50 mil från butiken nu....

Synd, jag fick förutom röda snören till mina frerider beige och blå snören till mina freerider pro, svarta snören.

Vilken butik hittade du dessa i? Såg inte om du skrev der i tråden du frågade i

Visa dina FiveTen
Vad skulle ni experter säga är skillnaden mellan freerider och freerider pro, alltså rent konkret och inte "specmässigt"? Värt att betala merpris för pro?

Visa dina FiveTen
CosmicGirl sa:

Kanske är 510 standard. Mina är också vänster sko lite mindre.

Visa dina FiveTen
itisasitis sa:
Vad skulle ni experter säga är skillnaden mellan freerider och freerider pro, alltså rent konkret och inte "specmässigt"? Värt att betala merpris för pro?
Avsevärt styvare sula. Vanliga Freerider är jättemjuka. Vilket inte gör nåt när man trampar runt hemma men mina fötter hade nog dött av en liftdag i dem.

Visa dina FiveTen
daikai1 sa:
CosmicGirl sa:
mikipedia_ sa:
CosmicGirl sa:

Tjusigt?

Synd, jag fick förutom röda snören till mina frerider beige och blå snören till mina freerider pro, svarta snören.

Det var MTB store i Gbg, jag ska ringa dem imorn, just in case...

Visa dina FiveTen
Rattnalle sa:
Freerider Contact var väldigt trevliga att cykla i men de ser ut så här efter sex turer. Får väl se hur länge de håller och om priset per cyklad tur är bra :)

Mina är inne på tredje året nu och håller ihop väldigt bra, ser fördjävliga ut under dock.

Visa dina FiveTen
CosmicGirl sa:

Byt ut dom. Jag vet inte vad som är fel på mina likadana, men snörena vill verkligen inte hålla sig knutna. Får knyta om dom ett par gånger varje tur.

Och ja, jag har andra snörskor som jag lyckas hålla knutna utan problem :p

Visa dina FiveTen
N_sandstrom sa:
CosmicGirl sa:

Byt ut dom. Jag vet inte vad som är fel på mina likadana, men snörena vill verkligen inte hålla sig knutna. Får knyta om dom ett par gånger varje tur.

Och ja, jag har andra snörskor som jag lyckas hålla knutna utan problem :p
Mina håller sig.

Knyter du åt rätt håll? Det finns ju två håll att knyta en rosett åt, det ena håller avsevärt bättre.

Visa dina FiveTen
N_sandstrom sa:
Rattnalle sa:
Mina håller sig.

Knyter du åt rätt håll? Det finns ju två håll att knyta en rosett åt, det ena håller avsevärt bättre.

Jag har hört talas om att det finns olika håll, men aldrig funderat djupare på det än, vilket jag nog borde.
Det håll som ger sneda knutar håller sämre. De som håller sig snyggt rakt över skon bättre. Om det är begripligt...

Visa dina FiveTen
CosmicGirl sa:
daikai1 sa:
CosmicGirl sa:
mikipedia_ sa:
CosmicGirl sa:

Tjusigt?

Jag har dubbelkollat nu. Röda snören ingick tyvärr inte :(

Visa dina FiveTen
Rattnalle sa:
N_sandstrom sa:
Rattnalle sa:
Mina håller sig.

Jag har hört talas om att det finns olika håll, men aldrig funderat djupare på det än, vilket jag nog borde.
Det håll som ger sneda knutar håller sämre. De som håller sig snyggt rakt över skon bättre. Om det är begripligt...

Käringknut håller sämre. En riktig skoknut är en råbamdsknop med löpöglor.

Visa dina FiveTen
CosmicGirl sa:
CosmicGirl sa:
daikai1 sa:
CosmicGirl sa:
mikipedia_ sa:
CosmicGirl sa:

Tjusigt?

Jag har dubbelkollat nu. Röda snören ingick tyvärr inte :(
Till mina Five Ten Freerider Contact ingick inte extra snöre men till mina Five Ten Impact VXi ingick det olika i matchande färg!

Visa dina FiveTen
kimkimano sa:
What!!

Jag använde sånna när jag tävlade i Downhill skateboard, höll mint en säsong..

Rattnalle sa:
Jag har studerat det lite mer idag och det är skruven på pedalens ytterkant som ger störst åverkan. Jag står uppenbarligen med mer vikt på utsidan av foten eller nåt sånt. Kanske inte helt orimligt med tanke på att det inte sitter en hålfot på den sidan.. Men det borde inte ha någon större betydelse för prestandan så länge resten är OK.

Visa dina FiveTen
Rattnalle sa:

Provade att knyta lite "bakvänt" nu. Inte ett dugg intuitivt, oklart om dom låg rakare eller ej, men det höll i en hel tur!

Jag trodde jag lärde mig knyta skor när jag var 5, men det var visst en lögn :p

Visa dina FiveTen
Nu har jag trollat fram några alternativ till de svarta skosnören. Eftersom jag har en tendens att överanalysera så får mina Happy-medmänniskor hjälpa till med detta val.

OBS! Detta gäller utseende i första hand. Funktion kommer att utvärderas sen.

a) Svarta
b) Röda
c) Blommiga
d) Vet ej

20180517_180437.jpg

20180517_180543.jpg

Visa dina FiveTen
CosmicGirl sa:
Nu har jag trollat fram några alternativ till de svarta skosnören. Eftersom jag har en tendens att överanalysera så får mina Happy-medmänniskor hjälpa till med detta val.

a) Svarta
b) Röda
c) Blommiga
d) Vet ej

Helt klart röda! :-)
IMG_0160.JPG

Visa dina FiveTen
DarthVidar sa:
CosmicGirl sa:

a) Svarta
b) Röda
c) Blommiga
d) Vet ej

Helt klart röda! :-)

Eller kanske ett av varje ?

Tillbaka
Topp