Visa dina FiveTen

Visa dina FiveTen
Jaha, så är man nu äntligen FiveTen -ägare! :)

Kunde inte låta bli att klicka hem ett par Freerider ELC när Bikester hade rea nyligen, så det slutade på bara 620 kr med en liten rabattkod också. Lagom pris.

Känns hittills mycket bra, bortsett från att "trampdynorna" på fötterna började domna bort en aning efter två timmars intensivt hojande, men det gick tillbaka efter en kort vattenpaus vid havet. Antar att det kanske är ett inkörningsproblem, kanske både för sulan (att forma sig ordentligt) och för mina fötter. Sen är dom kanske lite varma just nu, med sommarväder på 25 - 30 grader hehe, men när det blir mer cykelbehagliga 15 - 20 grader så blir det nog bra. Och även till höstens svalare dagar och lättare regn, med tanke på de praktiska täckskyddena över skosnörena.

Hur som helst är jag mycket nöjd med köpet, och storleken var "spot on" enligt storlekstabellen. Färgmatchat till cykeln också... :()

180725_0001.JPG

180725_0002.JPG

180725_0003.JPG

180725_0004.JPG

Visa dina FiveTen
Om du placerar foten mer rakt ovanför pedalen lär det bli bekvämare. En stor poäng med plattisar imo är att man slipper ha pedalaxeln så långt fram.

Visa dina FiveTen
Jovisst, jag provade så med pedalerna lite längre bak under skorna i slutet, och det blev en aning bättre. Så det är bara att försöka vänja om sig från "framfots-trampandet".

Senast redigerad av en moderator:
Visa dina FiveTen
Så här ser dotterns FiveTen ut i dagsläget; efter ett antal cykelpass i grus/skog och två veckor i skolan.

20180825_092358.jpg

Tvätt & skötselråd mottages tacksamt. Geggan sitter fast som bara det.
Har någon testat att tvätta i diskmaskinen? 
(Ja, så får man göra med barnskor ibland.. )

Eller ska man bara ge upp?

Visa dina FiveTen
CosmicGirl sa:
Så här ser dotterns FiveTen ut i dagsläget; efter ett antal cykelpass i grus/skog och två veckor i skolan.

Jag brukar tvätta skor med lite vanligt flytande tvättmedel och en sån svamp med hård ull på ena sidan om de ser för jäkliga ut. Under kranen.

Visa dina FiveTen
CosmicGirl sa:

Najs!

Det är aldrig för sent att ge upp :)

Jag brukar bara borsta bort geggan med en kvast så att det blir ungefär som hennes skor ser ut nu. Sedan kommer det att ske en förändring av sig själv nästa gång man använder dem.
Regnar det eller är högt gräs och ris så kan det bli bättre, kombon regn och högt gräs är bäst, då blir de som nya :)
Eller så hittar man något nytt träsk så att det blir sämre igen :)

Menar du att du kör dem i tvättmaskinen, eller kör du på riktigt skor i diskmaskinen?

Visa dina FiveTen
AX3L sa:
CosmicGirl sa:

Jag brukar tvätta skor med lite vanligt flytande tvättmedel och en sån svamp med hård ull på ena sidan om de ser för jäkliga ut. Under kranen.
En lagom styv borste känns enklare. Bara att gnugga på en I balja med lite såpa.

Men I sakfrågan säger jag nog ge upp. Det ska synas att de används.

Visa dina FiveTen
Ni är alldeles underbara.
Jo, jag hade försökt borsta bort geggan. Mocka- delarna verkade inte må så bra av gnuggandet :(
Och sedan satsade jag på att tvätta med våtservetter (Ja, jag har "moppat" ett helt golv med våtservetter förut).

Och ja, Herr Lars. Jag menar diskmaskin på riktigt :) En "Parent Hack" jag hittade (med största sannolikhet på Facebook) för länge sen. Vissa skor tål det och blir helt rena, vissa tål inte det och blir förstörda.
=)

mg-9802-1024x682_orig.jpg

(Bild från nätet)

Mitt enda problem är att hon är hemma hos folk då och då =) annars hade jag bara gett upp..

Visa dina FiveTen
Jag stoppar mina i en tvättpåse och sedan in i tvättmaskinen tillsammans med träningskläderna, se till att torka dom ordentligt efteråt bara så dom inte börjar lukta.

Visa dina FiveTen
Ultralite sa:
CosmicGirl sa:
Dotterns första Five Ten!
Hell yeah \m/

Hur är de i barnstorlek? Stora, små? Innermått på de hon har?

Jo, jag upplever att de är liiite trånga för min dotters fotform (18.5 cm i längd)

20180825_151220.jpg

Storlek 30 har 19 cm innermått

20180825_151632.jpg

Så jag borde nog köpt strl. 31 istället.
...men eftersom lillebrorsan kommer få ärva dem inom ett par år så känns det ok ändå =)

Visa dina FiveTen
CosmicGirl sa:

Där har vi lösningen på problemet. Köp nytt så slipper du tvätta.
Sedan köper du ny cykel när bakdäcket börjar se slitet ut.
:)

För övrigt så kör jag mina i tvättmaskinen på något snällt program ibland om det är riktigt illa efter att man fastnat i något sumphål eller annat dylikt, och hade det varit din diskmaskin på bilden (vilket det nog är ändå), så hade jag krävt papperstallrikar och plastbestick om du skulle bjudit mig på middag :)

Visa dina FiveTen
CosmicGirl sa:
Ultralite sa:
CosmicGirl sa:
Dotterns första Five Ten!
Hell yeah \m/

Hur är de i barnstorlek? Stora, små? Innermått på de hon har?

Jo, jag upplever att de är liiite trånga för min dotters fotform (18.5 cm i längd)

Storlek 30 har 19 cm innermått

...men eftersom lillebrorsan kommer få ärva dem inom ett par år så känns det ok ändå =)

Kalas tack!

Visa dina FiveTen
Lars.E sa:
CosmicGirl sa:

Där har vi lösningen på problemet. Köp nytt så slipper du tvätta.
Sedan köper du ny cykel när bakdäcket börjar se slitet ut.
:)

För övrigt så kör jag mina i tvättmaskinen på något snällt program ibland om det är riktigt illa efter att man fastnat i något sumphål eller annat dylikt, och hade det varit din diskmaskin på bilden (vilket det nog är ändå), så hade jag krävt papperstallrikar och plastbestick om du skulle bjudit mig på middag :)

:P :D

Visa dina FiveTen
Blev med min första stigcykel och insåg att även om jag normalt sett föredrar att sitta fast i trampedalerna för XC så är jag för kass och feg för när det blir brötig, speciellt i lägre hastigheter så fick bli ett par nya dojjor
IMG_0289.jpg

Visa dina FiveTen
jag vill också vara med i denna tråd...

Hittar ingen butik i Stockholm som har Freerider Pro i storlek 43/44 inne.
Vänder mig därför till forumet - hur är Freerider Pro i storlek?

I vanliga skor har jag vanligtvis 43. Mina Specialized MTB-skor sitter bra men är storlek 44.

Några tips?

Visa dina FiveTen
Mikva sa:

I vanliga skor har jag vanligtvis 43. Mina Specialized MTB-skor sitter bra men är storlek 44.

Några tips?
Bredare än många vanliga cykelskor men smalare än t ex Freerider och Freerider Contact i tåboxen. Jag kan ha de senare men Pro funkar inte då hela skon blir för bred om tårna ska få plats.

Visa dina FiveTen
Mikva sa:

Några tips?

Jag tog min normala storlek dvs 40. Sitter perfekt som cykelsko.

Visa dina FiveTen
CosmicGirl sa:

Skor kör man väl ändå i tvättmaskinen? Se till och slänga in en handduk eller nått samtidigt så det inte slamrar så mycket. Och plocka bort eller knyt snörena, annars kan dom vandra in i perforeringen på trumman.

Visa dina FiveTen
@cosmicgirl har du impregnerat skorna när de var nya? Nu har jag bara haft modeller med glatt yta (impact vxi, Pro) men dess har gått kanonlätt att borsta av med diskborste och ljummet vatten efter impregnering.

@Mikva jag har 44 i gympaskor (US10) och 5 10 44 har funkat kalas på Freerider Pro och Impact VXi men Pro är lite smalare / trängre tåbox.

Visa dina FiveTen
mtb565 sa:
CosmicGirl sa:

Skor kör man väl ändå i tvättmaskinen? Se till och slänga in en handduk eller nått samtidigt så det inte slamrar så mycket. Och plocka bort eller knyt snörena, annars kan dom vandra in i perforeringen på trumman.

Bra tips, tack!

Jag valde faktiskt att bara borsta bort geggan och strunta i dem sen. Efter ett par dagar med regn och högt gräs blev de faktiskt mycket renare "av sig själva"... (Lars.E hade ju sagt det!)

Visa dina FiveTen
Regn/snö-test av nya Freerider EPS, skärmlös pendling på 5km.
Funkade över förväntan, med torra och varma tassar vid hemkomst.

Bilagor

• PSX_20181003_181235.jpg
    PSX_20181003_181235.jpg
    691.4 KB · Besök: 258
Visa dina FiveTen
Jag har ett par Five Ten Freerider idag som jag är nöjd med men jag skulle vilja komplettera med ett par SPD-skor.

Finns det någon SPD-sko från Five Ten som påminner om Freerider i mått, vikt och passform?

Visa dina FiveTen
Hur länge håller era Freerider?

Har ett par som är supersköna men skruvarna i pedalerna har ätit igenom sulan och slitit av en "gummipigg" på drygt ett år(inköpta sommaren 2017 och började läcka in i höstas). Nu är ju inte dessa vattentäta ens till början, men lite segt att bli blöt underifrån om fötterna när man tex tvättar cykeln.

Ovansidan har precis börjat få en lätt patina, men är ändå snygga nog för jobb/pub etc.
Kanske är omsulning som gäller..

Visa dina FiveTen
mansp sa:
Hur länge håller era Freerider?

Har ett par som är supersköna men skruvarna i pedalerna har ätit igenom sulan och slitit av en "gummipigg" på drygt ett år(inköpta sommaren 2017 och började läcka in i höstas). Nu är ju inte dessa vattentäta ens till början, men lite segt att bli blöt underifrån om fötterna när man tex tvättar cykeln.

Ovansidan har precis börjat få en lätt patina, men är ändå snygga nog för jobb/pub etc.
Kanske är omsulning som gäller..
Mina Contact efter en veckas cykling.

Fast det har inte gått alls lika fort efter det där första.

Bilagor

• IMG_20180513_143517.jpg
    IMG_20180513_143517.jpg
    277.4 KB · Besök: 261
Tillbaka
Topp