Visa dina FiveTen

Visa dina FiveTen
Tack för svar! Normala till ½-storlek större! Jag har normalt 44 i skor, ibland 44½ beroende lite på, så ett par 44 i Five Ten kanske är vad jag ska gå på helt enkelt.

Vad är det som gör just Five Ten's så bra? Finns det inga andra märken som gör vettiga MTB-skor för platta pedaler?

Visa dina FiveTen
jingleyschmidt sa:
Tack för svar! Normala till ½-storlek större! Jag har normalt 44 i skor, ibland 44½ beroende lite på, så ett par 44 i Five Ten kanske är vad jag ska gå på helt enkelt.

Vad är det som gör just Five Ten's så bra? Finns det inga andra märken som gör vettiga MTB-skor för platta pedaler?
Jo. Shimano, specialized, Ion m fl. FiveTen är störst och lättast att få tag i. Bland det klibbigaste gummit också.

Visa dina FiveTen
Skulle säga att de är ganska exakta i storlek varken stora eller små. Tror de justerat storleken lite för ngt år sedan vilket innebär att de inte längre är ngt stora. Kolla in adidas svenska sida som har bra tabell och fri frakt samt fri retur. Det går alltid att hitta rabattkoder på minst 15% ofta 20% och då blir priset bra speciellt med tanke på den fria frakten. Mät och följ deras tabell. Finns säkert andra bra alternativ men five ten är ett säkert kort som inte gör dig besviken. Jag kör freerider pro till plattisar och är inne på mitt tredje par. Kommer fortsätta köra på dem till jag hittar ngt bättre.

Senast ändrad:
Visa dina FiveTen
Rattnalle sa:
Freerider Pro var iaf förra året markant smalare. Om det är den lästen som ska gälla de andra skorna också får jag byta märke.
Tycker snararare att de var ngr mm kortare men mina fötter är inte speciellt breda så du har säkert rätt. Har du smala till normal breda fötter så skulle jag inte säga att lästen är ngr problem på freerider pro. Tycker snarare de nya sitter bättee.

Senast ändrad:
Visa dina FiveTen
Rattnalle sa:
unsuspected sa:
Jaha nu när Adidas har köpt upp Five Ten har de dessutom gjort om lästen på Freeride Contact. Från en hyfsat bred till tryckande trång.
Vad finns det för andra mtb skor för plattisar som är breda i lästen?
Sen när? De jag köpte förra året var ju jättebra i lästen. Kasst i så fall för jag gillar dem. Bortsett från att de är obekväma i värme eftersom det är för mycket tät plast runt foten.

Tidigare var Shimanos plattisskor oväntat breda, bredare än Freerider Pro t ex. Vet inte hur de nya är.
Från 2018 som var bra till 2019 som satt bajs.

Visa dina FiveTen
unsuspected sa:
Rattnalle sa:
unsuspected sa:
Jaha nu när Adidas har köpt upp Five Ten har de dessutom gjort om lästen på Freeride Contact. Från en hyfsat bred till tryckande trång.
Sen när? De jag köpte förra året var ju jättebra i lästen. Kasst i så fall för jag gillar dem. Bortsett från att de är obekväma i värme eftersom det är för mycket tät plast runt foten.

Tidigare var Shimanos plattisskor oväntat breda, bredare än Freerider Pro t ex. Vet inte hur de nya är.
Pga Adidas? Jag har ett par adidas som var trånga som fasen i början men efter lagom användning breddade det ut sig & gav plats, likt ett rövhål

Visa dina FiveTen
JesperA sa:
unsuspected sa:
Rattnalle sa:
unsuspected sa:

Pga Adidas? Jag har ett par adidas som var trånga som fasen i början men efter lagom användning breddade det ut sig & gav plats, likt ett rövhål
Vet inte om det var just Adidas fel men 2019s läst är bajs för mig. De flesta av deras sportskor är smala även om det finns undantag som jag dessutom äger och snowboardbootsen har bland de bredaste lästerna jag någonsin provat. Att ha en bred läst från början är inte samma sak som att skon töjer sig.

Visa dina FiveTen
Rattnalle sa:
Freerider Pro var iaf förra året markant smalare. Om det är den lästen som ska gälla de andra skorna också får jag byta märke.
Fan, då blir det att hitta något nytt när det är dags att byta, jag tycker mina 2018 är lite för breda för att sitta perfekt.

Visa dina FiveTen
Precis fått hem mina nya "låtsas" five ten. Hoppas dom är lika greppiga som mina contact dom ersätter.

Bilagor

• 20190611_180748.jpg
    20190611_180748.jpg
    192 KB · Besök: 267
Visa dina FiveTen
Ser ju dammiga och skitiga ut innan man ens hunnit använda dom. :P Men det är ju mocca, kanske var ett dumt val. Ska definitivt köpa en borsta och impregneringsspray imorgon och fixa till dom lite så dom håller sig fina lite längre.

2019-07-02_FiveTen_1.JPG

2019-07-02_FiveTen_2.JPG

2019-07-02_FiveTen_3.JPG

Visa dina FiveTen
Nya skor ny storlek. Körde 42.5 förra året men tycker dom töjt ut sig väldigt mycket, så denna gång fick det bli 42 ?

Bilagor

• IMG_20190709_145759.jpg
    IMG_20190709_145759.jpg
    345.3 KB · Besök: 265
Senast ändrad:
Visa dina FiveTen
jingleyschmidt sa:
Jag köpte dessa som jag hämtade idag: https://www.wiggle.se/five-ten-sleuth-mtb-shoes-2019/

Då det är mocca, skulle man egentligen behöva impregnera dom innan användning?

Tandtroll sa:
Jag gillar den modellen! Du skulle inte kunna posta några bilder?

Ser ut som en snygg vardagssko! Hur är Sleuth att gå i, är det mer komfort än t.ex. den vanliga Freeride?

King_Lake sa:
Nya skor ny storlek. Körde 42.5 förra året men tycker dom töjt ut sig väldigt mycket, så denna gång fick det bli 42 ?

Älskar av någon anledning att kolla på alla skor i denna tråd. Särskilt när det är sådär snygga foton, hehe

Mitt senaste köp nedan. Har vanliga Freerider och samt Freerider Elements sedan innan. Nu ville jag prova en styvare sula eftersom jag ibland får en krampaktig känsla av att foten liksom vill omsluta pedalen. Första turen känns lovande dock höll jag igen efter en skada. Styvheten känns bra om än med något mindre feedback och grepp. Hoppas det är en vanesak som övertygar efter mer inkörning. Färgen ser mer dämpad ut med blotta ögat vill jag hävda.
_DSC1017_edit_700.jpg

EDIT: Ett otyg med de nya tredjedelsstorlekarna! Jag är en 41 och fick ta 40 2/3 trots ROSEs rekommendation att gå upp en storlek (vilket blir 41 1/3).

Senast ändrad:
Visa dina FiveTen
Begagnat fynd till sonen. Hans första ”riktiga” mtb skor...

Bilagor

• 4C5FF222-1AF4-47E7-B6B2-84E7C062F62E.jpeg
    4C5FF222-1AF4-47E7-B6B2-84E7C062F62E.jpeg
    71.2 KB · Besök: 51
Visa dina FiveTen
Inte en cykel-i-soffan-bild men väl en skor-på-köksbordet-bild. Det här tror jag skall bli en game-changer under den blöta säsongen. :love: ?
Har tidigare Freerider Elements som går bra när det är måttligt blött, men blir ju som svampar när stoppningen sugit åt sig mycket vatten.
2022-10-28 16_19_31_edit_1000.jpg

Tillbaka
Topp