Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister

Det jag fyllde i följde såklart inte med länken.

Warm-up Sets:​

Set #1 (40%)
80.0x 8 reps

Rest for 1 min
Set #2 (50%)
100.0x 5 reps

Rest for 2 min
Set #3 (60%)
120.0x 4 reps

Rest for 2 min
Set #4 (70%)
140.0x 3 reps

Rest for 2 min
Set #5 (80%)
160.0x 2 reps

Rest for 3 min
Set #6 (90%)
180.0x 1 rep

Rest for 3 min
Set #7 (95%)
190.0x 1 rep

Rest for 5 min
Max Attempt (100%)
200.0x 1 rep

Yesbox, ser bra ut. däremot vilan inför dom sista lyften brukar jag vilja ha en 7-8 min man går runt lite fullt fokus på nästa lyft. så man inte blir sittande och stel.

Kom ihåg mycket luft, spänn magen. Krossa stången, tryck och dra uta h*elvete

Lycka till

Yesbox, ser bra ut. däremot vilan inför dom sista lyften brukar jag vilja ha en 7-8 min man går runt lite fullt fokus på nästa lyft. så man inte blir sittande och stel.

Kom ihåg mycket luft, spänn magen. Krossa stången, tryck och dra uta h*elvete

Lycka till
Jag är ofta för otålig så vilan blir för kort, men imorgon ska jag köra med klocka.

Om man ska up PB nivåer så är bra att att all energi som finns är tillbaka tråkigt om man skulle faila pga det. Stressa inte 🙂
Japp, sist jag drog tungt. Iofs inte PB så var det ett spontant infall så det var väldigt oplanerat och alldeles för stressat utförande. Så imorgon ska jag göra det bättre, kändes iofs som jag hade 200 då också så det borde gå vägen.

Får se om jag ska dra med eller utan remmar, är mest van med mixat grepp utan remmar när det blir tungt. Har ju en opererad högerhand, så när den ger upp blir jag ojämn snabbt, köpte figure 8 straps i vintras men dom var för stora så fick ingen bra kontakt. Men har läderremmar, men känns greppet bra blir det utan.

Kan du ska ska man köra utan remmar, enligt mig iaf 😁 ett klassiskt lyft är nåt speciellt. Kör själv aldrig med remmar men kan vara bra om man vill ligga och reppa.

Senast ändrad:
Skulle vara kul att testa en riktigt markstång och se skillnaden mot en kullagrad XF-stång. Har nog inte tränat med något annat än XF-stång på ca 10 år.
Jag kör endast tyngdlyftarstång då den inte är lika aggressiv på lättringen, får problem att valkarna far när jag tidigare år kört med styrkelyftstång. Men börjar det bli vikter så ska man såklart köra med stången som är gjord för ändamålet.

Jag kör endast tyngdlyftarstång då den inte är lika aggressiv på lättringen, får problem att valkarna far när jag tidigare år kört med styrkelyftstång. Men börjar det bli vikter så ska man såklart köra med stången som är gjord för ändamålet.
Ja det är ju bekvämare med lite mjukare lättring. Får väl se om jag nångång besöker ett gym som har markstång så kan det ju bli ett test.

Finns det inga stockar liggande i Hälsingland?
Jo då skogen är full, men även full av attackgranar! Se bara hur det gick när jag tog julgran 🙀

Livsfarligt!
IMG_2766.jpeg

Idag var inte dagen tyvärr, hade inte alls samma tryck i kroppen som sist jag körde tungt. Första försöket på 190 kändes det som stången satt fast i golvet..

Samlade mig och tog det på andra, men där var det stopp. Får bryta ihop och komma igen! Nu ska jag äta julmat och vila några dagar 🎅

Ajajaj! Det var nog bara ett varningsstick. Såna saker kan sätta sig på självförtroendet, och därför gick inte lyftet.

Kanske litet ovidkommande, men låt dem prova bänk' med hantlar ibland: Bygger styrka bättre med större rörelseomfång.

Träningen tuffar på och är roligare än på länge. Jag är fortsatt överraskad över progressen, visst jag satt inte 200kg men i övrigt. Hade jag haft dagen så hade det suttit, och det kommer snart.

Jag är 43 och borde ju vara på väg utför, men är mer lätt-tränad i styrka än nånsin. Det kan bli 8 eller 9 pass innan jag är tillbaka på jobbet den 2:a, så ledigheten har förvaltats väl.

Ångrar som fan att jag sålde min Concept 2 rodd för några år sedan nu när hemgymmet peakar...

Jag minns hur priserna gick upp under Covid-epidemin: Alla skulle eller måste träna hemma. Mycket är billigt nu, tror jag, utom tyngre viktskivor. ...Råvarupriserna?

Jag minns hur priserna gick upp under Covid-epidemin: Alla skulle eller måste träna hemma. Mycket är billigt nu, tror jag, utom tyngre viktskivor. ...Råvarupriserna?
Jag tror vi blir r*vknullade pga dålig kronkurs. Jag tycker allt är dyrt, en Concept 2 rodd kostar 15tkr idag. En kb kostar en tusing, en hantel likaså. Viktskivor ligger rätt ok i pris om du köper bumpers från nordic fighter el.dyl. Men ska du ha 200kg så klart det kostar.

Det tar tid att hatta med viktskivor. Det drar ner på intensiteten. Litet av en händelse märkte jag att bänkpress och enmansrodd med hantlar ska ha lika belastning, i alla fall om man kör många gånger. Passar således bra att köra övningarna efter varandra. Övningarna är dessutom tämligen "antagonistiska", så man kan ta i ordentligt med oförbrukade muskler.

Andra omgången repetitioner i första övningen efter uppvärmningen är den man gör allra bäst, 'by the book' och så.

Fast ingen annan gör det eller hör det, så beröm dig själv när det funkar bra.

Halvdana övningar och repetitioner räknas inte och ska inte berömmas. Antingen gör du om, eller om du är för trött i de musklerna, gå till nästa övning.

Det tar tid att hatta med viktskivor. Det drar ner på intensiteten. Litet av en händelse märkte jag att bänkpress och enmansrodd med hantlar ska ha lika belastning, i alla fall om man kör många gånger. Passar således bra att köra övningarna efter varandra. Övningarna är dessutom tämligen "antagonistiska", så man kan ta i ordentligt med oförbrukade muskler.

Andra omgången repetitioner i första övningen efter uppvärmningen är den man gör allra bäst, 'by the book' och så.

Halvdana övningar och repetitioner räknas inte och ska inte berömmas. Antingen gör du om, eller om du är för trött i de musklerna, gå till nästa övning.
Om man har hantlar färdiga 2x 7-45kg så behöver man inte byta skivor har du upptäckt?

Vilket svammel

Börjar låta som koltrasten

Tro fan man är invigd om man upptäckt hantlar. Jag är så fruktansvärt invigd att jag också föredrar hantlar för discoträning men det fick bli en kompromiss när det kom till hemmagym.

Lyfter man lite tyngre finns det gott om tid att byta skivor medan pulsen sjunker mellan set

Börjar låta som koltrasten

Tro fan man är invigd om man upptäckt hantlar. Jag är så fruktansvärt invigd att jag också föredrar hantlar för discoträning men det fick bli en kompromiss när det kom till hemmagym.

Lyfter man lite tyngre finns det gott om tid att byta skivor medan pulsen sjunker mellan set
Ja du har ju oftast 2-4 min per set och iaf för mig kör jag på samma vikt när du är uppe på arbetsseten.

Blir ju jobbigt att kunna köra mark +100kg med hantlar. Få som har sådana

Ja du har ju oftast 2-4 min per set och iaf för mig kör jag på samma vikt när du är uppe på arbetsseten.

Blir ju jobbigt att kunna köra mark +100kg med hantlar. Få som har sådana
Mark har ingen plats inom discoträning. Det finns inga leg days.

Nej, de riktigt seriösa övningarna kräver ju stång men bröst med hantel tyckte jag var väldigt bra när jag hade tillgång till sådana. Många cyklister klarar sig nog på 7-40 KG som sagt.

Hittar inget bra. Man får nog köpa ett sett med små metallhantlar och ett stort.

Nedan ser rätt kass ut men kostar ändå en slant jämfört med stång.

1736425361927.png

Mark har ingen plats inom discoträning. Det finns inga leg days.

Nej, de riktigt seriösa övningarna kräver ju stång men bröst med hantel tyckte jag var väldigt bra när jag hade tillgång till sådana. Många cyklister klarar sig nog på 7-40 KG som sagt.
Absolut gör man det men det blir väldigt dyrt. Ställbara hantlar finns ju men är klumpiga.

Jag har också skitvikter...men de slutade lukta plast efter 10-11år so all good.

Smith brukade jag också använda, mest för utfall.

EDIT. Kabeldrag är väl egentligen det jag saknar mest - förutom hel rygg och armbågar

Har en 18 kg hantel jag klarar att köra rätt hårda benpass med.
- Utfallssteg 5x5
- Kosack squats 5x5
- Splits 5x5
- Step ups
- RDL/tranan
- Thrusters ett ben

Med havvägsstopp och annat jävelskap kan jag komma ner på 3or

Ryck med hantel, hela vägen, brukar kännas som 3x3

Jag har också skitvikter...men de slutade lukta plast efter 10-11år so all good.

Smith brukade jag också använda, mest för utfall.

EDIT. Kabeldrag är väl egentligen det jag saknar mest - förutom hel rygg och armbågar
Sapphire body har fina träningsvikter till bra pris. Men tyvärr är 20kg slut så deras paket går inte att beställa.

Imorgon får jag en leverans på en 10kg teknikstång. Barnen har ju börjat träna med mig så måste ju ordna utrustning åt dom också 💪

Tränade en kvart i vardagsrummet i onsdags. Körde bla tvåbensböj med 2 st 24 kgs kettlebell och enbensböj med den ena. Samt en maghjul. Väldigt tidseffektivt sätt att få träningsvärk iaf.

Blev en 3:a på 97,5 kg i bänkpress idag.
Länge sen jag försöka maxa, men brukar vara här någonstans strax norr om 100 kg som jag alltid kör fast och platåar. Sen tröttnar man och annat kommer i fokus och så tappar man och får jobba sig upp igen....
Skulle vara kul att nå 110 kg, men frågan är hur man ska lägga upp det den här gången.

Mått: 181 / 73 kg

Blev en 3:a på 97,5 kg i bänkpress idag.
Länge sen jag försöka maxa, men brukar vara här någonstans strax norr om 100 kg som jag alltid kör fast och platåar. Sen tröttnar man och annat kommer i fokus och så tappar man och får jobba sig upp igen....
Skulle vara kul att nå 110 kg, men frågan är hur man ska lägga upp det den här gången.

Mått: 181 / 73 kg
Fokus på bänk 2-3 pass i veckan, tunga fyror med ca 80-85 procent av max. Träna ner dig i skiten och kom ut starkare därifrån. Glöm någon klassisk byggarsplit där man ska vara fräsch inför varje träningspass.

Dagen du ska slå PB ha en lång vila innan minst 5-6 dagar innan.

Bänken är lite snällare men är jag uppe och persar på marken är CNS utslaget säkert 14 dagar efteråt även fast musklerna är fräsch.

Fokus på bänk 2-3 pass i veckan, tunga fyror med ca 80-85 procent av max. Träna ner dig i skiten och kom ut starkare därifrån. Glöm någon klassisk byggarsplit där man ska vara fräsch inför varje träningspass.

Dagen du ska slå PB ha en lång vila innan minst 5-6 dagar innan.

Bänken är lite snällare men är jag uppe och persar på marken är CNS utslaget säkert 14 dagar efteråt även fast musklerna är fräsch.

Jomen precis, jag vet ju egentligen vad jag borde göra, men det blir alltid på bekostnad av något och då slutar det alltid med att det dedikerade fokuset faller.
Får se om jag pallar göra en push denna gången.

Tillbaka
Topp