SIE
Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Rätt kämpigt med greppet i kantig planka.Tog 5 häviräck i övre trappsteget igår. Satte en 3a och en 2a oxå men failade. Det var länge sedan jag gjorde något sådant
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rätt kämpigt med greppet i kantig planka.Tog 5 häviräck i övre trappsteget igår. Satte en 3a och en 2a oxå men failade. Det var länge sedan jag gjorde något sådant
Får dra på mig ett par långfingrade cykelhandskar med silikon på insidan. Bra träning för greppet.Rätt kämpigt med greppet i kantig planka.
Jag skall strax ut och göra exakt samma!
Det är gött och dra mark. Svårslagen övningJag skall strax ut och göra exakt samma!
Fast med 100 kg mindre på stången.
Det är gött och dra mark. Svårslagen övning![]()
Varför heter det marklyft, det är ju skivstången man lyfter!
...Har inte tillräckligt många 20-kilosvikter hemma för att kunna göra sånt, hihi!
Konstig översättning. Man lyfter en död vikt, vilket översätts med att man lyfter marken.
"Viktlyft" ska det heta!![]()
Bra med dragremmar så påfrestningarna på biceps blir mindre, har testat å dragi av biceps fast i bänkpress å det är inge vidare
Tennisarmbåge ska bekämpas, inte användas som sura tanten som dirigerar vad du kan lyfta och hur.Själv kör jag med Versa Gripps för att skona underarmarna då jag har tendens att få tennisarmbåge. Gillar dem betydligt mer än dragremmar.
Tennisarmbåge ska bekämpas, inte användas som sura tanten som dirigerar vad du kan lyfta och hur.
Lek lite med kabelmaskinen:
Komponent 1 anpassa vinkeln så att du får rätt mycket belastning där muskeln är längst stretchad. Dvs. Där armbåge är mest böjd. Typ enl. Bilden nedan
Komponent 2
Anpassa vikten så att i första 2-3 veckor gör du 12-15 reps med 3-5 reps i reserv. Sen börja närma dig failure vid ca 15-20 rep range, med typ 1-2rep i reserv. 3-6 sets. När 20 reps känns för lätta lägg till vikt.
Komponent 3
Vid varje rep fokusera på att släppa långsamt. Excentriska delen av rörelsen (i detta fall när kabeln dras tillbaka) är viktigast. Särskilt sista rep. Ingen runk släpp på slutet så att hela gymmet darrar.
Man kan utföra haedbangers/ skull crushers på bänken på samma sätt.
Stretch based hypertrophy training har nu läkt 4 typer av tendonitis hos mig: tennis armbåge, axelproblem, si joint syndrome, löparknä. Efter ett par skador jag kan särskilja typer av ont (muskel/ ligament) efter träning/ ngn slags daglig ansträngning.
Prova.
Team full ROM for the win
Visa bilaga 740792
Tennisarmbåge ska bekämpas, inte användas som sura tanten som dirigerar vad du kan lyfta och hur.
Komponent 1 anpassa vinkeln så att du får rätt mycket belastning där muskeln är längst stretchad. Dvs. Där armbåge är mest böjd. Typ enl. Bilden nedan
Komponent 2
Anpassa vikten så att i första 2-3 veckor gör du 12-15 reps med 3-5 reps i reserv. Sen börja närma dig failure vid ca 15-20 rep range, med typ 1-2rep i reserv. 3-6 sets. När 20 reps känns för lätta lägg till vikt.
Komponent 3
Vid varje rep fokusera på att släppa långsamt. Excentriska delen av rörelsen (i detta fall när kabeln dras tillbaka) är viktigast. Särskilt sista rep. Ingen runk släpp på slutet så att hela gymmet darrar.
Stretch based hypertrophy training har nu läkt 4 typer av tendonitis hos mig: tennis armbåge, axelproblem, si joint syndrome, löparknä. Efter ett par skador jag kan särskilja typer av ont (muskel/ ligament) efter träning/ ngn slags daglig ansträngning.
Prova.
Visa bilaga 740792
Tar gärna också tips då gubben lyckats dra på sig lateral epikondylit(trodde först jag fått en könssjukdom) för tydligen gör inte cykling att man klarar en volym på ett 6-dagarsprogram PPL. Mest underarmen som drabbats och muskelfäste uppe vid armbågen. Går och får stötvågsbehandling, tror mest vilan gjort det bättre.
Tyckte smärtan var/är skön. Och om det är det eller vilan som gjort att jag idag kan ha armen rak, samt att det inte smärtar hela tiden kan jag inte svara på.Stötvåg är typ den sämsta behandlingen någonsin - det gör svinont och resulterar mest i att irritera något som redan är irriterat. OBS! baserat helt och hållet på personlig erfarenhet:)
Ok, du får börja behandla mig istället för min vårdcentral.Nä, ont ska inte med ont fördrivas. Om man inte har medicinsk utbildning ska man inte ge medicinska råd.
Innan man åtgärdar symtom bör man undersöka dess orsak.
Jag har kört motsvarande för (mot?) golfarmbåge sedan i maj, utan direkta resultat. Värst känns den under curls och chins, som jag typ fått lägga ner helt. Kunde varit värre, typ böj och bänk, lossa stången i bänk gör dock rätt ont.Övning 2-4 syftar jag på
Jag kör de övningar jag fått av fysioterapeuten. Men jag fick också rekommendationen att använda någon slags utrustning för att avlasta greppet så jag kan köra rygg under min rehabtid.Tennisarmbåge ska bekämpas, inte användas som sura tanten som dirigerar vad du kan lyfta och hur.
Komponent 2
Komponent 3
Prova.
Visa bilaga 740792
Jag kör bl.a. övning 2 och 3 excentriskt.Övning 2-4 syftar jag på
Stötvåg var det som hjälpte mig bäst senast. Efter nästan ett års rehab utan resultat hjälpte stötvåg mig i min fortsatta rehabilitering. Men det är säkert väldigt olika från person till person.Stötvåg är typ den sämsta behandlingen någonsin - det gör svinont och resulterar mest i att irritera något som redan är irriterat. OBS! baserat helt och hållet på personlig erfarenhet:)
Det där är kul om man kan knappt röra armen. Sånt gör man efter man har typ brutit handled. Men för att förstärka muskler och ligamenten ska man anstränga sig betydligt mer. Isometriska holds samt fokus på excentriskt, sen kom närmare failure, dock ej till failure då förskning visar att det gör ingen nytta. Nära ska mna dock vara.Jag kör bl.a. övning 2 och 3 excentriskt.
Stötvåg var det som hjälpte mig bäst senast. Efter nästan ett års rehab utan resultat hjälpte stötvåg mig i min fortsatta rehabilitering. Men det är säkert väldigt olika från person till person.
Jag önskar att jag visste vad som fungerade eller inte, men i detta fall lät jag de som behandlade mig avgöra tillvägagångssätt. Jag har inte koll på vad forskningen säger om det.Var det stötvåg eller att det gått nästan ett år? Inte sällan tillskrivs olika behandlingsmetoder epitet som mirakelbehandling när det i själva verket är kroppens egan läkförmåga som jobbat på problemet så pass länge att det till slut löst sig.
I regel får vi aldrig veta vad som egentligen löste läkningen eftersom vi inte har ett jämförbart alternativ case.
Jag kämpade 3 år med min SI joint syndrom, de flesta PT har sagt att jag har inte det. Fick övningar för piriformis och hörde att jag ska aldrig köra marklyft/knäböj under knä nivå. Vilken förvåning att när jag kämpade för att utöka rörelse omfång (typ deficit DL) och knäböj ass to grass, samt lite läsning om diverse tendinitis hjälpte… gissa vad: ja jag har provad Yoga - hjälpte inte… dynamic stretching > static stretching - any dayJag hade varit så miserabel och levt ett så tråkigt liv ifall jag hade lyssnat på vad vårdpersonalen föreslagit
Man kan ta saker med en nypa salt
Läkaren: det där är 100% golfarmbåge.Jag har kört motsvarande för (mot?) golfarmbåge sedan i maj, utan direkta resultat. Värst känns den under curls och chins, som jag typ fått lägga ner helt. Kunde varit värre, typ böj och bänk, lossa stången i bänk gör dock rätt ont.
Igår läste jag att det fanns något som kallas kubitaltunnelsyndrom som har liknande symptom men annan rehab. Så nu blir det att uppsöka läkare och få en diagnos. Så det är väl det jag vill påminna om, att det här med diagnos från läkare nog är en bra grej.
Jag har tittat en del på diverse insta konton av företag och ”skolor” för PT. Vissa delar föreläsningar om diverse problem, typ: shoulder impingement, korsband rehab osv. Sen kastar dem skit på PT mumbo jumbo.Oavsett vilken typ av "åkomma" så är det bra att själv försöka ta lite ansvar och lära sig så mycket som möjligt (tycker jag). En second opinion är heller aldrig fel. Det gäller att hitta en fysio / läkare som själv aktivt söker ny kunskap och försöker hålla sig a jour med vad som sker inom området. Ofta blir det rätt "slentrian" vad som föreskriv.
Sen ska man alltid värdera riskerna - dry needling, styrketräning, stötvåg osv. är harmlösa behandlingar som i värsta fall bara gör att läkningen tar längre tid eller läget är oförändrat så risken att prova är rätt låg.
Som bekant funkar även Placebo - så egentligen spelar det ju ingen roll vad man väljer för behandling om man får resultat - men en inneboende nyfikenhet på hur och varför föreslagen behandling skulle funka, respektive att man väger riskerna noga är rätt vettigt kan jag tycka.