Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister

Fick också bromsa igår pga ont i triceps längst ner mot armbågen efter några set scull crushers. Får byta ut den övningen mot någon annan. Man får träna runt sina skador så gott det går.
Japp, jag skulle kört viktade pullups efteråt enligt planen. Men dom tunga singlarna var ju inte medräknade, så jag kände det var lika bra att stå över dom pga armen.

Ändå kul att man blir stark utan att träna särskilt tungt. Tror det tyngsta jag dragit den här säsongen är 140.

Japp, jag skulle kört viktade pullups efteråt enligt planen. Men dom tunga singlarna var ju inte medräknade, så jag kände det var lika bra att stå över dom pga armen.

Ändå kul att man blir stark utan att träna särskilt tungt. Tror det tyngsta jag dragit den här säsongen är 140.
Josef erikssons 10x10 upplägg ändrade min syn på träning lite.

Gick 140-162.5 i bänken om jag minns rätt? Huvudsaklig träning kring 60% av 1rm och
10x10 reps som bas.
Ligga lägre på vikterna sparade mina leder massvis. Enda problemet är att jag byggde upp en sån volymtålighet

Nytt PB I bänkpress idag (47,5 kg). Lite för de flesta av er, mycket för mig som knappt fick upp 35 för mindre än ett år sedan.

Har bestämt mig för att skala ned den tyngre styrketräningen. Det blir bänkpress, marklyft och knäböj. Ett pass per övning (eller ja, två för marklyft) per vecka. Behöver öka på dh-träningen detta året och får nog lägga dubbelpass de dagar jag hinner träna (cykla på förmiddagen, gymma på kvällen).

Josef erikssons 10x10 upplägg ändrade min syn på träning lite.

Gick 140-162.5 i bänken om jag minns rätt? Huvudsaklig träning kring 60% av 1rm och
10x10 reps som bas.
Ligga lägre på vikterna sparade mina leder massvis. Enda problemet är att jag byggde upp en sån volymtålighet
Hur många pass bänk 10x10 i veckan?
Hanns övrig kropp med också, åtminstone underhåll?

Varannan dag.

Bortskämd att ha mycket tid för träning. Så kan köra ett eller två pass om dagen beroende på vad jag ska göra cykel/snowboard/löpning/styrke osv
Ok, jag antar att man får känna in det. Jag har vilja och tid men är rätt bräcklig - testade öka till bänk alt lutande bänk varannan dag (dvs varje pass) istället för vartannat pass i höstas, nu rehabbar jag axel-impingement istället.. men nya tag blir det.

Lite sugen på att klara 10 pull ups. Har en stång i hemmagymmet med gummiband. Har lätta band och klarar nätt och jämt 3 pulls. Gymmar minst en gång i veckan men går förbi där varje dag så brukar försöka köra några lyft till. Mest för det är kul men också lite för skidor, kajak etc.

- Hur många reps och set böe jag ta övriga dagar? Nu kör jag tre reps och ett set. På så vis blir det av. Brukar köra 10 face pulls med en sekund håll samtidigt tänker det bidrar.
- Är det en bra idé att försöka köra så ofta som möjligt? Kommer inte bli varje dag så vila kommer jag få ändå.

Kör enl den här modellen med långa rep och 90 grader ca i armbågsvinkel.

Lite sugen på att klara 10 pull ups. Har en stång i hemmagymmet med gummiband. Har lätta band och klarar nätt och jämt 3 pulls. Gymmar minst en gång i veckan men går förbi där varje dag så brukar försöka köra några lyft till. Mest för det är kul men också lite för skidor, kajak etc.

- Hur många reps och set böe jag ta övriga dagar? Nu kör jag tre reps och ett set. På så vis blir det av. Brukar köra 10 face pulls med en sekund håll samtidigt tänker det bidrar.
- Är det en bra idé att försöka köra så ofta som möjligt? Kommer inte bli varje dag så vila kommer jag få ändå.

Kör enl den här modellen med långa rep och 90 grader ca i armbågsvinkel.
Har inte testat andra sätt än mitt eget men jag lärde mig öka i chins/pull-ups just genom att öva just det. När jag väl kunde göra 2-3 st brukade jag avsluta med några till excentriska (hoppa upp och hålla emot på vägen ner). Så småningom kunde jag göra en femma, och sedan flera femmor så länge jag tog en bra paus mellan seten. Tror jag testade göra tio när jag väl kunde göra fem set om fem, det gick men sen var man slut för det passet.
Svårast upplevde jag att det var att ta mig från 0 till 1.

Har inte testat andra sätt än mitt eget men jag lärde mig öka i chins/pull-ups just genom att öva just det. När jag väl kunde göra 2-3 st brukade jag avsluta med några till excentriska (hoppa upp och hålla emot på vägen ner). Så småningom kunde jag göra en femma, och sedan flera femmor så länge jag tog en bra paus mellan seten. Tror jag testade göra tio när jag väl kunde göra fem set om fem, det gick men sen var man slut för det passet.
Svårast upplevde jag att det var att ta mig från 0 till 1.
Ja, excentriska borde jag nog lägga till fler… 👍

Tankar om hur ofta man kan göra det utan att bryta ner sig? Varannan dag?

Ja, excentriska borde jag nog lägga till fler… 👍

Tankar om hur ofta man kan göra det utan att bryta ner sig? Varannan dag?
Ja det är nog lagom, bra att känna efter längs vägen. Jag satsade stenhårt på att öka med viktade chins förra sommaren, 3-4 gånger i veckan över några månader räckte för att utveckla golfarmbåge som rehabbades i ett år efter det.. hade nog kunnat undvikas om jag hade lugnat ner mig istället för att fortsätta tills smärtan till sist hindrade mig från allt som inkluderade biceps.

'Fick lära mig en gång att man ska släppa ner sig ordentligt, innan man drar sig upp igen. Dvs släppa spänningen i fr a armbågen. Nu kanske jag klarar 6(?) rep. x 4, med duktiga andhämtningar mellan omgångarna, men så väger jag också mycket mer. Det är en ap-övning, så risken för skador bör inte vara så stor.
En bra grej är att ibland köra med handflatan från dig, (knogen mot dig), och att variera avståndet mellan händerna.

Tack för bra tips! Kommer ta varningen på allvar! Men jag funderar på om jag sagt fel. Jag har alltid knogarna mot mig och händerna lite mer än axelbrett. För det finns ju en annan övning där man har händerna smalt ihop och drar sig upp med biceps. Eller missförstår jag dig @Batavus?

Tack för bra tips! Kommer ta varningen på allvar! Men jag funderar på om jag sagt fel. Jag har alltid knogarna mot mig och händerna lite mer än axelbrett. För det finns ju en annan övning där man har händerna smalt ihop och drar sig upp med biceps. Eller missförstår jag dig @Batavus?
Chins/pull-ups har det blivit lite rörigt runt vad som är vad på svenska. Men ja, man kan ha knogarna mot sig, och knogarna bort från sig. Man kan ha händerna tätare ihop, och händerna längre ifrån varandra. Det du gör kallas pull-ups på engelska. https://www.styrkelabbet.se/chins-eller-pullups/

Nytt PB I bänkpress idag (47,5 kg). Lite för de flesta av er, mycket för mig som knappt fick upp 35 för mindre än ett år sedan.

Har bestämt mig för att skala ned den tyngre styrketräningen. Det blir bänkpress, marklyft och knäböj. Ett pass per övning (eller ja, två för marklyft) per vecka. Behöver öka på dh-träningen detta året och får nog lägga dubbelpass de dagar jag hinner träna (cykla på förmiddagen, gymma på kvällen).
Snyggt jobbat, ett PB är ett PB oavsett hur mycket man lägger på! Du har ökat 10kg på ett år, det är riktigt bra! Själv har man ökat 2,5kg det senaste året på bänken.

På tal om lyft. Ur Men'sHealth, dec. 2025, om bl a "Thor" som ska försöka på 510 kg:
The numbers on the bar boggle the mind. "The fact we're starting at 400 kg is mad," says referee and former World's Strongest Man competitor Dave Warner. "That was world record territory 50 years ago." ...what constitutes 510 kg: 18 25 kg plates, two 15 kg and two 2,5 kg, plus the 20 kg competion bar and clips. "Most gyms don't even have that many plates."

På tal om lyft. Ur Men'sHealth, dec. 2025, om bl a "Thor" som ska försöka på 510 kg:
The numbers on the bar boggle the mind. "The fact we're starting at 400 kg is mad," says referee and former World's Strongest Man competitor Dave Warner. "That was world record territory 50 years ago." ...what constitutes 510 kg: 18 25 kg plates, two 15 kg and two 2,5 kg, plus the 20 kg competion bar and clips. "Most gyms don't even have that many plates."
Han inte bara försökte, utan lyckades i början av september.

Det är starkt, dubbelt mot vad en annan pallar med att dra.

Hade jag kört med remmar kunde man gett han en match😆 karln är 2m väger väl ca 200kg och då är han inte fet direkt. Snacka om viking

Senast ändrad:
4 000 kr per 25 kg:s skiva, minst. Det är dyrt att ligga på topp!

Visst är det roligt: Så fort man hittar någon som är bättre än en själv på något, så letar och hittar man en massa förmildrande omständigheter.

Öh, kanske passar bättre i någon skämttråd. I förrgår invigde jag nya, hårdsulade träningsskor. Och de var bra. Började känna mig så där lagom trött och nöjd mot slutet av passet. "Men vad är det som luktar så hemskt!"
Visade sig att jag trampat i en av Månsans presenter, och klivit runt överallt i boden med det på de nya skorna. ...I'll kill that cat!

Hade en tanke att idag var dagen när jag skulle testa 200. Men kände tidigt att jag var trött sen igår och det var antagligen en dum idé från start. Så jag tog det mogna beslutet att stanna på 170 innan formen svek.

Det kan krävas lite planering om det är ett lite svårare mål att nå. Träna ner dig med en period mycket tungt 3-4 reps 80-90 av max. ”Vila” en vecka med mycket lätt ansträngning mest att känna lite på stången, hitta en bra dag som passar. Kom ihåg har man varit uppe och känt på sitt absoluta max så kan det ta ca 2 veckor att återhämta sig, inte musklerna i sig utan centrala nervsystemet som tar stryk, just marklyft är extremt där man kopplar in så mkt av kroppen.

200 fixar du, men man ska ha i åtanke att skaderisken och överbelastning är alltid bakom ett hörn och lurar.

Det kan krävas lite planering om det är ett lite svårare mål att nå. Träna ner dig med en period mycket tungt 3-4 reps 80-90 av max. ”Vila” en vecka med mycket lätt ansträngning mest att känna lite på stången, hitta en bra dag som passar. Kom ihåg har man varit uppe och känt på sitt absoluta max så kan det ta ca 2 veckor att återhämta sig, inte musklerna i sig utan centrala nervsystemet som tar stryk, just marklyft är extremt där man kopplar in så mkt av kroppen.

200 fixar du, men man ska ha i åtanke att skaderisken och överbelastning är alltid bakom ett hörn och lurar.
Ja det är ju väldigt lätt att vilja lite för mycket i mark sen ligger man där med ont i ryggen..

Men men, jag gnuggar på och testar igen om ett tag 🍻

Inte tränat sedan i måndags (körde knäböj då, sen blev jag sjuk - blir rätt så ofta kass efter att jag kört knäböj 🤷‍♀️). Men, idag var jag kurerad så det blev ett dubbelpass. Ganska skönt för ryggen att köra bänkpress efter marklyft! Här är passet:

Marklyft:
50x6
60×5
70×4
80×3
90×1×5
80×3×3
70×5×3
50×5 Långsamma!

Bänkpress:
20x10
30x10
35x5x5
30x10x2

Alltså det där långsamma marklyften är ändå ganska plågsamma trots låg vikt.

Någon här som haft radialfrakturer i armbågar(na) som har ett bra rehab program?

Smällde på cykeln i oktober och det knäpper fortsatt en hel del i armbågarna. Inte varit på rehab men kört hemmaövningar från nätet.

Livia Blomqvist bröt bägge armarna under sitt rekordförsök i bänk, hennes insta är rätt roligt nu när hon visar hur hon tränar ändå.
Det kanske kan vara till hjälp med dina armbågar.

Har inte sett filmen, men man måste tänka på livet efter detta. :-)

Jag sprang Stockholm Maraton nån vecka efter att ha fått spricka i en stortå, och det har jag fått leva med i mer än tjugo år.

3x1 @ 140
3x1 @ 120

Sen lite volym på 90.

IMG_5163.webp

Mina mark-dagar innehöll pull ups förut, men nu har jag någon skada på ett muskelfäste vid armbågen så det gör så ont. Gillade verkligen kombon mark, stångrodd och pull ups. Kanske ska prova excentriska idag.

Ja det verkar vara riktigt lätt att skada sig. Min prio 1 i allt jag gör numera är att hålla mig skadefri så jag hoppas det går vägen :-)

Ja det verkar vara riktigt lätt att skada sig. Min prio 1 i allt jag gör numera är att hålla mig skadefri så jag hoppas det går vägen :-)
Åldersgrej, eller är vissa bara mer bräckliga?

Skulle öka i viktade chins våren 2024, ökade progressivt --> golfarmbåge, 1,5 år rehab, ok nu
Skulle öka i bänk i somaras, ökade lite volym --> impingement, rehabbar nu
Sprang Göteborgsvarvet i våras --> muskelbristning i vaden på upploppet, håller mig till kortare rundor nu

Brain-farten som många här och jag själv gör om och om igen är att vi tror att våra 40+ kroppar ska klara en progression när vi egentligen skulle nöja oss med att bibehålla vår nivå som ofta inte är särskilt låg sett till det stora hela.

Men det är ju inge kul!!

Brain-farten som många här och jag själv gör om och om igen är att vi tror att våra 40+ kroppar ska klara en progression när vi egentligen skulle nöja oss med att bibehålla vår nivå som ofta inte är särskilt låg sett till det stora hela.

Men det är ju inge kul!!
Sett till ålder och viktklass är jag ju både snabb och stark jämfört med den icke-tränande befolkningen. Men jag tillhör ju den tränande befolkningen, och ur det perspektivet är jag högst medioker, så då är det ju klart att man försöker bättra sig, inte alltid för att det är så viktigt att vara bra, men för att det är kul att (tro att man kan) utvecklas.

Men det är ju inge kul!!

Ja utmaningen är verkligen att skynda långsamt, långsamt!

Tillbaka
Topp