Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men lite bättre måste man väl kunna prestera även efter 40?Brain-farten som många här och jag själv gör om och om igen är att vi tror att våra 40+ kroppar ska klara en progression när vi egentligen skulle nöja oss med att bibehålla vår nivå som ofta inte är särskilt låg sett till det stora hela.
Men det är ju inge kul!!
Jag var otroligt klen som yngling vilket gör det klart enklare att prestera bättre som gammal (46).Men lite bättre måste man väl kunna prestera även efter 40?. (Är fortfarande inte tillräckligt snabb i DH-spåren och inte nöjd i marklyftet heller - än.)
Mvh 40 i år.
Har också noterat viktuppgång sedan jag började med marklyft (är enligt vissa vågar ca 2,5 kg från det jag vägde som dunder-gravidKlart det går efter 40, jag är 45 och märker inte av någon riktig försämring.
Enda nackdelen för mig är att jag av någon sjuk anledningen går upp så förbannat i vikt av tre pass i veckan. Äter normalt, frukost lunch och middag. Smäller inte i mig mellanmål eller kvällsmat men är nu i samma size som de hockeyspelare som i tv benämns som giants. Även om de garanterat är starkare..
Ligger sjuk nu så kanske kommer ner till 95 efter det..![]()
Vet ju inte riktigt vad jag vägde i augusti när jag började den här vändan men det är nog minst 3-4kg upp och säkert mycket vätska pga kreatin (även om jag bara dricker det på träningsdagar).Har också noterat viktuppgång sedan jag började med marklyft (är enligt vissa vågar ca 2,5 kg från det jag vägde som dunder-gravid). Inte så kul men man får väl ta det onda med det goda osv. Hoppas att cykelsäsongen kanske gör lite åt vikten.
Dagens mark:
Uppvärmning: 50x6, 70×4, 80×2
Träning: 90x4, 90x2, 90x1x2, 80x3x5, 50x5 (jäkligt långsamt!).
Nu har jag min hundring i 1 rm på pappret. Det är bara att reppsa på runt 90 ett tag till innan jag testar att maxa.
Är 190 cm lång, hoppas ta mig ner till 90 iaf i sommar.
Kreatin är bra lustigt. Har själv kört det två gånger i cirka ett halvår åt gången, upplevd och uppmätt (på vågen) nettoeffekt = noll.Vet ju inte riktigt vad jag vägde i augusti när jag började den här vändan men det är nog minst 3-4kg upp och säkert mycket vätska pga kreatin (även om jag bara dricker det på träningsdagar).
En enkel markör jag brukar kolla är att mäta biceps och den är 39-40cm nu och det är nog ath. Jag väger ca 97kg nu och var nere på 82kg som lägst för 4-5 somrar sedan när jag cyklade som mest. Är 190 cm lång, hoppas ta mig ner till 90 iaf i sommar. Brukar också ha koll på bröstkorgen för att kunna beställa kläder som passar, men det var längesedan jag mätte nu.
Vet ju såklart inte om jag har haft samma utfall utan. Men förmodligen då jag dricker så lite av det. Men iaf som cyklist har man ju liten nytta av att vara 190/97, jag får trösta mig med att det hjälper mycket när jag kör skoterKreatin är bra lustigt. Har själv kört det två gånger i cirka ett halvår åt gången, upplevd och uppmätt (på vågen) nettoeffekt = noll.
Jag har dessvärre inga utgångsmått alls (förutom vikt och midjemått).Vet ju inte riktigt vad jag vägde i augusti när jag började den här vändan men det är nog minst 3-4kg upp och säkert mycket vätska pga kreatin (även om jag bara dricker det på träningsdagar).
En enkel markör jag brukar kolla är att mäta biceps och den är 39-40cm nu och det är nog ath. Jag väger ca 97kg nu och var nere på 82kg som lägst för 4-5 somrar sedan när jag cyklade som mest. Är 190 cm lång, hoppas ta mig ner till 90 iaf i sommar. Brukar också ha koll på bröstkorgen för att kunna beställa kläder som passar, men det var längesedan jag mätte nu.
Det ska jag absolut göra! Med tanke på att det tagit ungefär ett år att gå från 70 till 95 så hade jag nog velat ha ett par stabila lyft på iaf 97,5 innan jag ger mig på 100. Apropå det där med att skynda långsamt från 40 (år).Gör du en 4a på 90 så har du hundringen inom synhåll. Men skulle säga att det kan vara bra att tänja på gränserna lite successivt. Tex singla 92.5 och 95. Att öka 10 procent är inte säkert CNS riktigt är med på.
Jag har försökt hålla koll på benen också men glömmer alltid bort måtten. Men har fått gå upp i strl på byxor senaste året så det har nog fastnat något kg där också och inte bara på magenJag har dessvärre inga utgångsmått alls (förutom vikt och midjemått).
Min morsa håller koll på mina ben till migJag har försökt hålla koll på benen också men glömmer alltid bort måtten. Men har fått gå upp i strl på byxor senaste året så det har nog fastnat något kg där också och inte bara på magen![]()
När du blir så gammal som oss kommer du att vara glad om du får ut ett gung till ur gungstolen.Men lite bättre måste man väl kunna prestera även efter 40?. (Är fortfarande inte tillräckligt snabb i DH-spåren och inte nöjd i marklyftet heller - än.)
Mvh 40 i år.
Blir nyfiken på hur du lägger upp träningen under året. Hypertrofi när det inte är cyklingsbart ute? Någon typ av kardio på vintern? Styrka på sommaren?Inget PB denna vecka, men är inne i sista blocket hypertrofi innan cykelsäsongen börjar utomhus. 183kg marklyft börjar kännas relativt lätt när man kör fyror, 1 vecka till med fyror innan planen är att ha 4 veckor med 1-3 reps tunga set. Det känns lovande i utvecklingen medans kroppsvikten smyger sakta nedåt till 100kg.
Kör på med 3-4 pass styrka i veckan året runt, men sänker intensiteten på våren/sommaren. Ridning 1 gång i veckan. 3-5 cykelpass i veckan där 3 är intervallpass och resten är låg intesitet eller socialrunda. Och 1-2 väldigt lugna löppass bara för att hålla igång löpsteget lite.Blir nyfiken på hur du lägger upp träningen under året. Hypertrofi när det inte är cyklingsbart ute? Någon typ av kardio på vintern? Styrka på sommaren?
Låter som ett grymt upplägg. Trainer står på inköpslistan i höst. Det är vansinnigt tråkigt att cykla på gymmet.Kör på med 3-4 pass styrka i veckan året runt, men sänker intensiteten på våren/sommaren. Ridning 1 gång i veckan. 3-5 cykelpass i veckan där 3 är intervallpass och resten är låg intesitet eller socialrunda. Och 1-2 väldigt lugna löppass bara för att hålla igång löpsteget lite.
På vintern är det 3 intervallpass på trainern och eventuella pass på ländskidor om vintern tillåter.
Har ganska tur att jag har ett jobb som tillåter mig att vara flexibel med arbetstider så att jag kan få till all träning.
Kan vara det långa uppehållet som fått dina musklerNågot har lossnat i gymmet, känns riktigt bra. Jag har haft ett diskbrock vilket påverkat både min nämnda sumomark samt knäböj, jag har nästan undvikit knäböj helt för att inte belasta ryggen för mycket. Splitsquats har varit mitt substitut istället. Marklyften och den excentriska delen av lyftet har gett bra skinksnören vilken märks i mina lårcurls och den koncentriska delen ger bra bensparkar. Nu måste jag köra enbens för att maskinerna är maxade, och jag försöker hålla emot bra excentriskt. Men tog med mig ett pb från splitsquats idag, en 3a på 70 blev jag stolt över, särskilt eftersom jag inte ens är i närheten av att kunna lyfta det dubbla i knäböj. Jag kör mina splits med stång för att få med bålstyrkan i lyftet.
Nu är det fredag!
Kanske. Det eller bara vettiga rutiner och fokus på progression. Men det är även utanför gymmet, mat regelbundna tider, sömn och återhämtning..Kan vara det långa uppehållet som fått dina muskler
att mogna och ladda energi.
"Enbens" är nog inte fel, cykling är en "enbenssport".Något har lossnat i gymmet, känns riktigt bra. Jag har haft ett diskbrock vilket påverkat både min nämnda sumomark samt knäböj, jag har nästan undvikit knäböj helt för att inte belasta ryggen för mycket. Splitsquats har varit mitt substitut istället. Marklyften och den excentriska delen av lyftet har gett bra skinksnören vilken märks i mina lårcurls och den koncentriska delen ger bra bensparkar. Nu måste jag köra enbens för att maskinerna är maxade, och jag försöker hålla emot bra excentriskt. Men tog med mig ett pb från splitsquats idag, en 3a på 70 blev jag stolt över, särskilt eftersom jag inte ens är i närheten av att kunna lyfta det dubbla i knäböj. Jag kör mina splits med stång för att få med bålstyrkan i lyftet.
Nu är det fredag!
En annan sorts gain: uppgradering från svajig till fast kabeltrissa mha en fransk träskruv.
Visa bilaga 818353
Japp samma. Kör triceps pushdowns, face pulls, tricepsdrag över huvudet. Tycker medföljande rep funkar helt ok, har även kört latsdrag och sittande rodd med andra handtag. Ibland krävs det att man har en pall under för att få rätt längd, att det svajar lite tycker jag hjälper en hålla koll på kontrollerat utförande.Julas? Kör samma! Dock ganska svajig montering inser jag. Funderade på att fixa så jag kan göra ned-drag med stång sittande för att stärka ryggen men har inte fått tummen ur. Skulle behöva längre kabel för att få vikten rätt.
Däremot kör jag face pulls men kan rekommendera att byta ut den medföljande repet med bollar på till något mycket längre. Blev för tight för mig. Men duger säkert till andra övningar! Vad har du den till?
Det var ju en himla massa. Kul! Får googla fram något bra handtag!Japp samma. Kör triceps pushdowns, face pulls, tricepsdrag över huvudet. Tycker medföljande rep funkar helt ok, har även kört latsdrag och sittande rodd med andra handtag. Ibland krävs det att man har en pall under för att få rätt längd, att det svajar lite tycker jag hjälper en hålla koll på kontrollerat utförande.
Jag vill ju egentligen vara den som bara kör allt med skivstång, chin-up bar och hantlar. Men rätt gött med omväxling lite då och då.Det var ju en himla massa. Kul! Får googla fram något bra handtag!
Tänker du på mig så har jag bara gått över till att träna på ett kommersiellt gym och låtit garagegymmet ligga i träda.Det är tydligen när man inte tränar, som man når nya rekord. ...Dags att lägga av?![]()
Jag följer samma träningsplan som tidigare https://www.relentlessmethod.com/Aha! Ja, så kan jag tänka mig man blir bättre: När man får bättre råd än man kan åstadkomma själv.
Så mycket igenkänning på den!Jag har börjat planera min styreträning efter vilken del av min kropp som funkar. Trappade ner lite på benträningen under vintern i samband med Zwiftande och lade lite mer fokus på överkropp. Nu har jag börjat få golfarmbåge (igen) av chins och curls, samt rehabbar fortfarande en impinge:ad axel, så uteslutningsmetoden tar mig tillbaks till ett vårschema bestående av knäböj och marklyft.
Tycker att det här med "träna för att hålla dig skadefri" är ett intressant påstående, alla mina skador de senaste 10 åren kommer från träning, i form av överansträngningar eller vurpor.
Edit: ja, jag vet att det finns en bias i att jag inte vet vilka skador som träningen har räddat mig från. Men att hålla mig skadefri har ändå inte varit ett löfte som träningen har infriat.
Progressivt 100%. Jag är ju varken nöjd med min styrka eller min muskelmassa. Plus att det är ju kul att jobba mot en förbättring jämfört med "bara" underhåll.@SIE Preventivt vs progressivt?