Vi verkar ligga nära varandra i ftp just nu dock har jag noll koll på min kapacitet eftersom jag ändå cyklat "relativt" begränsat i mina år. Någon vätternrunda, en del mtb cyklande och en hel del jobbpendlande, har mer erfarenhet av löpning för konditionsträning men nu har jag skiftat om.
Är dina siffror från trainer eller utomhus?
Vad menar du när du skriver "Tycker det känns hårt att ta intervaller när man medvetet bränner mer än man tillför." Menar du att du har en viss prio på viktnedgång just nu? Undrar också vad 8/15 minuters intervaller betyder? Att du kör hårt i 8 respektive 15 minuter med vila mellan? Hur hårt kör du under intervallerna i relation till din ftp ungefär?
Det är lite prio på viktnedgång, stämmer. Jag vill äta när man kör hårt, annars blir jag väldigt slö och trött.
Kör en runda som jag har provat mig fram till, ca 7 km. Det går åt drygt 5 km av rundan för själva intervallet på 8 minuter, sedan cyklar jag långsamt de sista 2 km till start igen (tar 4 minuter) och sen på det igen. Jag kör 110%, kanske aningen högre, men idén är att man ska orka 5 varv och i slutet av varje runda ska man vara rejält trött, sista 8:an blir en plåga redan efter 4 minuter och där ska det vara i princip maxpuls i slutet. Jag körde dessa intervaller med händerna uppe på hornen. 300-315W beroende på form, jag började nog på 295W, sedan kan man öka ett par Watt om man har utrymme på pulsen i slutet av intervallen.
15 minuters intervallet är lite svårare att hitta ett bra ställe att köra, då behöver man nästan en mil med jämn belastning
1 vecka:
Måndag 5 st 8 min intervaller 110% av FTP
Tisdag 100% vila eller slöträning på 50% av FTP.
Onsdag 4 st 8 min intervaller 110% av FTP
Torsdag 100% vila eller slöträning på 50% av FTP
Fredag 2 st 15 min intervaller på 95% av FTP, 5-10 min vila mellan
Lördag eller söndag distansträning 3 timmar
(Fick detta av Manurhin2, han kan säkert belysa varför det ena och det andra är viktigt).
Siffrorna är utomhus, mätta med Garmin 3 pedaler. Just nu är det lite tungt med hastigheterna eftersom det är kallt i luften och då är luftmotståndet högre.
Finns en massa undersökningar om 4, 5, 8, 10, 15, 20 min intervaller, men det som verkar gälla är antal minuter "i zonen", d v s över FTP:n. det är som Arnold Schwarzenegger sa: Det är smärtan som bygger