Visa dina Watt

Visa dina Watt
geologen sa:
Lingon sa:
TSS? Jag tycker Trainingpeaks gravt underskattar hur mkt hårda pass sliter vs lugna distanspass.

Jag diskuterade just den skillnaden (inte min känsla) med Reck vid ett tillfälle, och han menade att det nog stämmer bättre än många tror. De långa, lugna passen kan kräva en hel del återhämtning. Och vet man vad Reck sysslar med just nu, så förstår man nog att det är en trovärdig röst.

Visst men det är väl ändå lite orimligt att alla lugna och inte nödvändigtvis superlånga pass med TSS > 100 skulle vara mer slitsamt än att köra 60 min all out? Jag menar jag har massa pass över 100 TSS där jag skuttat av cykeln med rosor på kinden och solsken i blick.

Visa dina Watt
BjornR sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Har precis skaffat en wattmätare och skulle vilja testa min FTP. Vilken metod brukar man använda? Kör man så mycket man orkar i 20 minuter?

Xertonline om du inte vill plåga dig genom 20min-test. Står hur du ska göra deras "signaturtest" någonstans på sidan, bra mycket lättare än ett 20min-test. När du fått dina siffror av sidan så kan du pröva om dom stämmer vilket dom gör för mig på intervaller längre än 10min.

20min-test för någon som aldrig gjort något FTP-test kommer troligtvis ge väldigt dåliga siffror då du inte har någon referens.

Får väl läsa på om den där xertmetoden. Om man nu kör 20 minutersversionen, ska man då multiplicera sin medeleffekt under dessa minuter med något tal för att få sin FTP? Ska man börja testet med vilopuls eller högre puls?

Visa dina Watt
BjornR sa:
Har precis skaffat en wattmätare och skulle vilja testa min FTP. Vilken metod brukar man använda? Kör man så mycket man orkar i 20 minuter?

Xertonline om du inte vill plåga dig genom 20min-test. Står hur du ska göra deras "signaturtest" någonstans på sidan, bra mycket lättare än ett 20min-test. När du fått dina siffror av sidan så kan du pröva om dom stämmer vilket dom gör för mig på intervaller längre än 10min.

20min-test för någon som aldrig gjort något FTP-test kommer troligtvis ge väldigt dåliga siffror då du inte har någon referens.

Får väl läsa på om den där xertmetoden. Om man nu kör 20 minutersversionen, ska man då multiplicera sin medeleffekt under dessa minuter med något tal för att få sin FTP? Ska man börja testet med vilopuls eller högre puls?

0,95*medeleffekt över 20 minuter är allmänt vedertaget. Sen finns det en del religion inblandat, vissa vill köra en 5min max-intervall som tömning innan. Jag struntar i det. Det viktiga är att man gör likadant varje gång om man vill kunna jämföra resultat från gång till gång.

Tror du har hållt på med cykling ett tag och borde känna din kropp hyfsat, då blir nog värdet inte helt uppåt väggarna iaf.
Bästa tipset: Gå inte ut för hårt!
/Mattias

Visa dina Watt
Gör man samma protokoll varje gång man testar så får man jämförbara siffror. Att det ska vara ett universellt, objektivt, internetnördgodkänt FTP är inte ett dugg viktigt om ens målsättning inte är just att presentera "korrekta" siffror för internetnördar.

Visa dina Watt
matte sa:
0,95*medeleffekt över 20 minuter är allmänt vedertaget. Sen finns det en del religion inblandat, vissa vill köra en 5min max-intervall som tömning innan. Jag struntar i det. Det viktiga är att man gör likadant varje gång om man vill kunna jämföra resultat från gång till gång.

... Och ska man vara ärlig mot sig själv så använder man 0.9 som faktor. Jag tror inte att jag vet någon som dragit 95% av sin maxtjuga i en timme.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Om man specifikt kör ett 20mins-test för att beräkna FTP (som i 1h max) är det väl dumt att använda en faktor som sällan stämmer.

JT sa:
Cyklar man fortare om man använder en annan faktor eller vad menar du?

Indirekt så, ja varför inte. Få som åker fortare om man öppnar 5% för hårt.

Visa dina Watt
chrhar sa:
matte sa:

... Och ska man vara ärlig mot sig själv så använder man 0.9 som faktor. Jag tror inte att jag vet någon som dragit 95% av sin maxtjuga i en timme.

Du har veka vänner? ;-) Skämt åsido så är ju FTP ett teoretiskt max som man bara kan uppnå med maximal motivation, bra förutsättningar och perfekt pace:ing. Jag hade förmodligen inte pallat att hålla min FTP i en timma på ett vanligt träningspass. Det behöver dock inte betyda att värdet är fel

/Mattias

Visa dina Watt
matte sa:
Du har veka vänner? ;-) Skämt åsido så är ju FTP ett teoretiskt max som man bara kan uppnå med maximal motivation, bra förutsättningar och perfekt pace:ing. Jag hade förmodligen inte pallat att hålla min FTP i en timma på ett vanligt träningspass. Det behöver dock inte betyda att värdet är fel

Om du inte kan hålla din FTP i en timme så är det inte din FTP. "Pacing" och "förutsättningar" ingår i värdet. FTP är inte en konstant.

Visa dina Watt
JT sa:
matte sa:

Om du inte kan hålla din FTP i en timme så är det inte din FTP. "Pacing" och "förutsättningar" ingår i värdet. FTP är inte en konstant.

Nä, konstant FTP hade ju varit tråkigt - då hade man ju aldrig kunnat förbättra sig. Men du menar kanske att FTP inte är ett teoretiskt max utan den snitteffekt man faktiskt kan prestera över en timme.

Visa dina Watt
Nu har jag gjort 20minuterstestet. 270x0,95=256,5W. Pulsen låg mellan 171-174 förutom dom första fyra och sista fyra minuterna och det brukar vara ungefär där jag brukar ligga om jag kör en sådan här intervall själv.
Man får väl köra ett entimmarstest någon gång också så man får se om man hamnar i närheten.

Visa dina Watt
Nu har jag gjort 20minuterstestet. 270x0,95=256,5W. Pulsen låg mellan 171-174 förutom dom första fyra och sista fyra minuterna och det brukar vara ungefär där jag brukar ligga om jag kör en sådan här intervall själv.
Man får väl köra ett entimmarstest någon gång också så man får se om man hamnar i närheten.

Bra jobbat! Nästa gång kommer du säkert kunna klämma några Watt till, finns ju en rätt stor inlärningsfaktor i sånt här testande.

Om du vill fördjupa dig lite mer så är "Training and Racing With a Power meter", (Allen & Coggan) en bra bok. Även "Cykelträning" av Fredrik Ericsson innehåller en hel del matnyttigt.

/Mattias

Visa dina Watt
matte sa:
/Mattias

Om det vore så väl :-)

Oavsett nivå så är i min mening 0.95 för högt. Under en max-tjuga har du sån hjälp från anaeroba-systemet, speciellt om du inte kört testprotokollet med en max-femma innan.

Edit: och skulle du mot förmodan klara det så får du ta i mer på nästa max-tjuga istället ;)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
JT sa:
matte sa:

Jorå, jag skulle nog kunna hålla mitt beräknade FTP-värde i en timma. För min cykling ser jag det som ett väldigt ospecifikt träningspass och då blir motivationen därefter. På tävling kommer jag inte närheten av så långa steady state-prestationer.

Jag är väl medveten om att den maxeffekt jag skulle kunna prestera över en timma varierar från dag till dag.

/Mattias

Visa dina Watt
För egen del tycker jag W20m*0,95 (efter 5 min maxning innan) stämt väldigt bra överens med vad jag lyckats klämma ur mig på en timme.

Siffrorna som xertonline spottat ur sig däremot, de ligger väldigt högt, å andra sidan tar väl xert inte hänsyn till pannben.

Visa dina Watt
Första två passen med P2M:en i helgen. Väger knappt 68kg.

20min FTP test i fredags: 271*0.95= 257W.

Roligare idag med 606W i en minut enligt Stravas powercurve (nästan lika bra siffror en stund senare). Just en minut verkar vara min grej då jag både i 5s och FTP presterar sådär.

Avslutningsvis en fråga: Körde 2st 20min sweet spot efter backsprättandet, mina medelvärden var båda inom 88-92% men kändes som jag hade svårt att just ligga inom spannet särskilt länge i taget (mer över/under). Vanesak? Min Garmin var ställd för att visa 3s avg, kanske bättre med 10s avg.?

Visa dina Watt
Jag brukar har en egen "flik" på garminen för intervaller. Har en lucka där jag kör "lap average power" som jag ska försöka hålla inom målwatten.

tillägg: Gör det mycket lättare att pacea tycker jag. Håll xWatt, och så ser du hela tiden tills du tröttnar eller gör för ont. Gjort allt från 4or, 20min och 1-2h så mycket lättare. Under 1min så kör jag på känsla, jag utgår att det kostar mer energi att kompensera hela tiden än att vara smutt.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Jag håller med, ruta med snittwatt är bra för intervaller. Brukar också ha en för 3s medelwatt också, så jag vet att jag ligger runt min målwatt för intervallen vilket kan vara svårt utomhus.

Visa dina Watt
Ja, använder "snittrutan" också. Så då räcker det att snittwatten är 88-92% av ftp för att jag skall anses ha lyckats? Upplevde att jag hade svårt att prestera jämna siffror någon längre stund, därav frågan.

Visa dina Watt
JT sa:

Tycker det där är fel sätt att se på det. Jag kan inte prestera mitt FTP vilken dag som helst, men jag kan fortfarande använda värdet för att styra mina träningspass, om det så är 4or på 110% eller 4h på 70%. Jag kan jämföra med löpning, jag kan springa en halvmara på 1h20, men det betyder bara att jag en vanlig dag springer intervaller eller långpass utifrån den farten. Inte att jag "äh, det är tungt idag, jag låtsas att mitt pers är 1h45 så får jag springa tusingar i 4:30-fart".

Visa dina Watt
earnstrom sa:
JT sa:

Tycker det där är fel sätt att se på det. Jag kan inte prestera mitt FTP vilken dag som helst, men jag kan fortfarande använda värdet för att styra mina träningspass, om det så är 4or på 110% eller 4h på 70%. Jag kan jämföra med löpning, jag kan springa en halvmara på 1h20, men det betyder bara att jag en vanlig dag springer intervaller eller långpass utifrån den farten. Inte att jag "äh, det är tungt idag, jag låtsas att mitt pers är 1h45 så får jag springa tusingar i 4:30-fart".

Om du inte kan prestera "din FTP" den dag du ska träna så bör det ju rimligen vara helt ointressant att basera din träning på det. Då kan du lika gärna höfta ändå. Jag behöver inte veta min FTP för att veta ungefär var jag lägger intensiteten på ett 4x4-pass. Precisionen i imaginär FTP+generell %-sats lär vara väldigt lik en kvalificerad gissning. En effekt/tid-graf visar förmodligen ungefär samma sak. Så exakt behöver det inte vara.

Visa dina Watt
Enklast måste ju vara om alla börjar köra 1h FTP-test som uppvärmning innan intervallerna tar vid eftersom ens FTP för de allra flesta varierar lite från dag till dag. Annars kan det ju bli precis vad helst. Och så kan man ju inte ha det.

Visa dina Watt
NLC sa:
Enklast måste ju vara om alla börjar köra 1h FTP-test som uppvärmning innan intervallerna tar vid eftersom ens FTP för de allra flesta varierar lite från dag till dag. Annars kan det ju bli precis vad helst. Och så kan man ju inte ha det.

Javisst, alla skulle ju bli grymt starka också. Först träna 1h @ ftp och sedan 4x4 @112,35% Ftp ger massor mer Tss-poäng på kontot. Flest tss när hen dör vinner!

Visa dina Watt
Tänkte att ni som skriver i den här tråden har koll på det här med intervallträning. Läste nånstans att 4x4-intervaller skulle vara det "mest effektiva" för att förbättra sin syreupptagningsförmåga. Vidare stod det att när man kör sina fyror, att man ska försöka hålla sig till 100 i kadens, då det är främst hjärtat som ska tränas. Det stod också att man lika gärna kan träna styrka i benen på andra sätt.

Jag som trivs med förhållandevis låg kadens (80-88) kanske inte tränar hjärtat på bästa sätt då? Om Jag vispar på med 100 i kadens så känns det snarare i benen än i hjärtat.

Sidan var för övrigt denna: http://strongerperformancerehab.se/vilka-intervaller-ar-effektivast/

Visa dina Watt
Nyligen köpt en bkool smart trainer och körde 1h igår hårt men ändå kontrollerat på 348 watt i snitt. Antar att det är ett visst glädjevärde men har legat på +300 watt tidigare på wattbike. Hur är era erfarnheter med trainers watt jämfört med era egna wattmätare?

Visa dina Watt
Stinkfisk sa:
Tänkte att ni som skriver i den här tråden har koll på det här med intervallträning. Läste nånstans att 4x4-intervaller skulle vara det "mest effektiva" för att förbättra sin syreupptagningsförmåga. Vidare stod det att när man kör sina fyror, att man ska försöka hålla sig till 100 i kadens, då det är främst hjärtat som ska tränas. Det stod också att man lika gärna kan träna styrka i benen på andra sätt.

Jag som trivs med förhållandevis låg kadens (80-88) kanske inte tränar hjärtat på bästa sätt då? Om Jag vispar på med 100 i kadens så känns det snarare i benen än i hjärtat.

Sidan var för övrigt denna: http://strongerperformancerehab.se/vilka-intervaller-ar-effektivast/
Lyssnar man på TrainerRoads podcast så säger de att det inte finns en rätt kadens utan det är individuellt.

Jag föredrar typ 85 men försöker tvinga mig att köra fyrorna på 90.

Visa dina Watt
selleman sa:
Nyligen köpt en bkool smart trainer och körde 1h igår hårt men ändå kontrollerat på 348 watt i snitt. Antar att det är ett visst glädjevärde men har legat på +300 watt tidigare på wattbike. Hur är era erfarnheter med trainers watt jämfört med era egna wattmätare?

Låter som en ganska bra glädjesiffra.
Du borde ligga grymt nära Jens voight i kapacitet då som har en ftp strax över 400W.

Visa dina Watt
Tack för länken, men jag förstår fortfarande riktigt inte, om TrainerRoads säger att det är individuellt, varför strävar du efter 90 i kadens om du föredrar 85?

Visa dina Watt
Stinkfisk sa:
Tack för länken, men jag förstår fortfarande riktigt inte, om TrainerRoads säger att det är individuellt, varför strävar du efter 90 i kadens om du föredrar 85?

Därför att det kanske känns bekvämt att körs mef 85 i kadens men att det kanske blir grymt tungt att köra 400 w med 85 i kadens men det är hanterbart vid 90? Därför kanske han vill lärs sig köra höga watt med högre kadens för att bli bättre cyklist.

Visa dina Watt
Ja, det är lite lustigt, jag klarar 500 W på ettorna med 100 i kadens, men tycker 500W på ettorna känns oerhört tungt på 90 i kadens. Kan inte förklara det själv.

Visa dina Watt
selleman sa:

Den jag testade diffade väl sisådär 70-120w beroende på dag. Visade allt för mycket...

Visa dina Watt
Förstör inte buzzen nu Christoffer. ;)

Hemma diffar monark -> annat ca +8% än så länge. Det enda som verkar gälla är att hålla sig till en mätmetod och utgå från den. Det kommer aldrig att gå att jämföra watt.

Visa dina Watt
lundatok sa:

buzzkiller. sorry ;)

Alla mätare diffar lite mot varandra så att jämföra oss mot varandra som vi gör i den här tråden är ganska menlöst egentligen. Problemet med trainer-watt är att dom ofta diffar mot sig själv från dag till dag på givet motstånd också. Precis som Garmins Vector...

buzzkill avslutat...

Visa dina Watt
chrhar sa:
lundatok sa:

buzzkiller. sorry ;)

Alla mätare diffar lite mot varandra så att jämföra oss mot varandra som vi gör i den här tråden är ganska menlöst egentligen. Problemet med trainer-watt är att dom ofta diffar mot sig själv från dag till dag på givet motstånd också. Precis som Garmins Vector...

buzzkill avslutat...

Du är första jag hört som säger att Vector diffar från dag till dag. Källor på det?

Visa dina Watt
Nu en fråga, jag har en monark med viktkorg och har kört 4x6 min 40/20 då och då. Mailade lite med Reck och han menade att man skulle släppa av trycket i vilan så jag trampar baklänges och får ett igångdrag. Jag kompenserar bakåttrampet med lite mer vikt i korgen. Testade att slå av på kadensen men jag får gå ner på typ 60 RPM för att få ner watten tillräckligt.

Hur gör ni?

Tillbaka
Topp