Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
geologen sa:Lingon sa:TSS? Jag tycker Trainingpeaks gravt underskattar hur mkt hårda pass sliter vs lugna distanspass.
Jag diskuterade just den skillnaden (inte min känsla) med Reck vid ett tillfälle, och han menade att det nog stämmer bättre än många tror. De långa, lugna passen kan kräva en hel del återhämtning. Och vet man vad Reck sysslar med just nu, så förstår man nog att det är en trovärdig röst.
BjornR sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Har precis skaffat en wattmätare och skulle vilja testa min FTP. Vilken metod brukar man använda? Kör man så mycket man orkar i 20 minuter?
Xertonline om du inte vill plåga dig genom 20min-test. Står hur du ska göra deras "signaturtest" någonstans på sidan, bra mycket lättare än ett 20min-test. När du fått dina siffror av sidan så kan du pröva om dom stämmer vilket dom gör för mig på intervaller längre än 10min.
20min-test för någon som aldrig gjort något FTP-test kommer troligtvis ge väldigt dåliga siffror då du inte har någon referens.
Cannondale jekyl 1000 sa:BjornR sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Har precis skaffat en wattmätare och skulle vilja testa min FTP. Vilken metod brukar man använda? Kör man så mycket man orkar i 20 minuter?
Xertonline om du inte vill plåga dig genom 20min-test. Står hur du ska göra deras "signaturtest" någonstans på sidan, bra mycket lättare än ett 20min-test. När du fått dina siffror av sidan så kan du pröva om dom stämmer vilket dom gör för mig på intervaller längre än 10min.
20min-test för någon som aldrig gjort något FTP-test kommer troligtvis ge väldigt dåliga siffror då du inte har någon referens.
Får väl läsa på om den där xertmetoden. Om man nu kör 20 minutersversionen, ska man då multiplicera sin medeleffekt under dessa minuter med något tal för att få sin FTP? Ska man börja testet med vilopuls eller högre puls?
matte sa:0,95*medeleffekt över 20 minuter är allmänt vedertaget. Sen finns det en del religion inblandat, vissa vill köra en 5min max-intervall som tömning innan. Jag struntar i det. Det viktiga är att man gör likadant varje gång om man vill kunna jämföra resultat från gång till gång.
chrhar sa:... Och ska man vara ärlig mot sig så använder man 0.9 som faktor. Jag tror inte att jag vet någon som dragit 95% av sin maxtjuga i en timme.
JT sa:Cyklar man fortare om man använder en annan faktor eller vad menar du?
chrhar sa:matte sa:0,95*medeleffekt över 20 minuter är allmänt vedertaget. Sen finns det en del religion inblandat, vissa vill köra en 5min max-intervall som tömning innan. Jag struntar i det. Det viktiga är att man gör likadant varje gång om man vill kunna jämföra resultat från gång till gång.
... Och ska man vara ärlig mot sig själv så använder man 0.9 som faktor. Jag tror inte att jag vet någon som dragit 95% av sin maxtjuga i en timme.
matte sa:Du har veka vänner? ;-) Skämt åsido så är ju FTP ett teoretiskt max som man bara kan uppnå med maximal motivation, bra förutsättningar och perfekt pace:ing. Jag hade förmodligen inte pallat att hålla min FTP i en timma på ett vanligt träningspass. Det behöver dock inte betyda att värdet är fel
JT sa:matte sa:Du har veka vänner? ;-) Skämt åsido så är ju FTP ett teoretiskt max som man bara kan uppnå med maximal motivation, bra förutsättningar och perfekt pace:ing. Jag hade förmodligen inte pallat att hålla min FTP i en timma på ett vanligt träningspass. Det behöver dock inte betyda att värdet är fel
Om du inte kan hålla din FTP i en timme så är det inte din FTP. "Pacing" och "förutsättningar" ingår i värdet. FTP är inte en konstant.
Cannondale jekyl 1000 sa:Nu har jag gjort 20minuterstestet. 270x0,95=256,5W. Pulsen låg mellan 171-174 förutom dom första fyra och sista fyra minuterna och det brukar vara ungefär där jag brukar ligga om jag kör en sådan här intervall själv.
Man får väl köra ett entimmarstest någon gång också så man får se om man hamnar i närheten.
matte sa:Du har veka vänner? ;-) Skämt åsido så är ju FTP ett teoretiskt max som man bara kan uppnå med maximal motivation, bra förutsättningar och perfekt pace:ing. Jag hade förmodligen inte pallat att hålla min FTP i en timma på ett vanligt träningspass. Det behöver dock inte betyda att värdet är fel
/Mattias
JT sa:matte sa:Du har veka vänner? ;-) Skämt åsido så är ju FTP ett teoretiskt max som man bara kan uppnå med maximal motivation, bra förutsättningar och perfekt pace:ing. Jag hade förmodligen inte pallat att hålla min FTP i en timma på ett vanligt träningspass. Det behöver dock inte betyda att värdet är fel
Om du inte kan hålla din FTP i en timme så är det inte din FTP. "Pacing" och "förutsättningar" ingår i värdet. FTP är inte en konstant.
JT sa:Om du inte kan hålla din FTP i en timme så är det inte din FTP. "Pacing" och "förutsättningar" ingår i värdet. FTP är inte en konstant.
earnstrom sa:JT sa:Om du inte kan hålla din FTP i en timme så är det inte din FTP. "Pacing" och "förutsättningar" ingår i värdet. FTP är inte en konstant.
Tycker det där är fel sätt att se på det. Jag kan inte prestera mitt FTP vilken dag som helst, men jag kan fortfarande använda värdet för att styra mina träningspass, om det så är 4or på 110% eller 4h på 70%. Jag kan jämföra med löpning, jag kan springa en halvmara på 1h20, men det betyder bara att jag en vanlig dag springer intervaller eller långpass utifrån den farten. Inte att jag "äh, det är tungt idag, jag låtsas att mitt pers är 1h45 så får jag springa tusingar i 4:30-fart".
NLC sa:Enklast måste ju vara om alla börjar köra 1h FTP-test som uppvärmning innan intervallerna tar vid eftersom ens FTP för de allra flesta varierar lite från dag till dag. Annars kan det ju bli precis vad helst. Och så kan man ju inte ha det.
lundatok sa:112,5%?
Jag kör mina på 125%. :D
Lyssnar man på TrainerRoads podcast så säger de att det inte finns en rätt kadens utan det är individuellt.Stinkfisk sa:Tänkte att ni som skriver i den här tråden har koll på det här med intervallträning. Läste nånstans att 4x4-intervaller skulle vara det "mest effektiva" för att förbättra sin syreupptagningsförmåga. Vidare stod det att när man kör sina fyror, att man ska försöka hålla sig till 100 i kadens, då det är främst hjärtat som ska tränas. Det stod också att man lika gärna kan träna styrka i benen på andra sätt.
Jag som trivs med förhållandevis låg kadens (80-88) kanske inte tränar hjärtat på bästa sätt då? Om Jag vispar på med 100 i kadens så känns det snarare i benen än i hjärtat.
Sidan var för övrigt denna: http://strongerperformancerehab.se/vilka-intervaller-ar-effektivast/
selleman sa:Nyligen köpt en bkool smart trainer och körde 1h igår hårt men ändå kontrollerat på 348 watt i snitt. Antar att det är ett visst glädjevärde men har legat på +300 watt tidigare på wattbike. Hur är era erfarnheter med trainers watt jämfört med era egna wattmätare?
Stinkfisk sa:Tack för länken, men jag förstår fortfarande riktigt inte, om TrainerRoads säger att det är individuellt, varför strävar du efter 90 i kadens om du föredrar 85?
selleman sa:Nyligen köpt en bkool smart trainer och körde 1h igår hårt men ändå kontrollerat på 348 watt i snitt. Antar att det är ett visst glädjevärde men har legat på +300 watt tidigare på wattbike. Hur är era erfarnheter med trainers watt jämfört med era egna wattmätare?
lundatok sa:Förstör inte buzzen nu Christoffer. ;)
chrhar sa:lundatok sa:Förstör inte buzzen nu Christoffer. ;)
buzzkiller. sorry ;)
Alla mätare diffar lite mot varandra så att jämföra oss mot varandra som vi gör i den här tråden är ganska menlöst egentligen. Problemet med trainer-watt är att dom ofta diffar mot sig själv från dag till dag på givet motstånd också. Precis som Garmins Vector...
buzzkill avslutat...