Visa dina Watt

Visa dina Watt
Ni som trycker +4,5W/kg på 10min-2h på en intervall, vad och i vilken klass tävlar ni i?
Racer, tempo, mtb?
Nyfiken bara, jag är långt ifrån såna fina siffror och är grymt imponerad!

Senast redigerad av en moderator:
Visa dina Watt
Måste man tävla? Tycker det mest är skoj att cykla snabbt i skogen och flowa fram istället för att vara helt borta i huvudet och kollapsa i svängarna. Tränar för att kunna harva runt på DH-däck till vanlig stigcykla.

Har visserligen bara 4,5w i 20-30min. Men ska tappa några kilo till och försöka pressa upp konditionen en aning. Hoppas på 5w/kg@20min och 17-18w/kg@15sek i år.

Visa dina Watt
Gårdagens snabbis efter helgens 4 cykelfria dagar, 45 minuter "Thunderbolt" med 5x5 min @ ~5 W/kg, 1 min vila.
Thunderbolt_20170328.png

Visa dina Watt
Dålig dag på jobbet. Barnen vägrar sova, en kopp kaffe och en dubbeljapp som uppladdning. Mycket anaerobt och mycket pannben idag.

Bilagor

• 29mars.png
    29mars.png
    12.7 KB · Besök: 86
Visa dina Watt
Cyklade två timmar runt Bornsjön i dag. Första timmen på 320 W och andra på 302 W. Hur gör man egentligen för att hålla effekten uppe när det går utför?

Visa dina Watt
mhenry sa:
Cyklade två timmar runt Bornsjön i dag. Första timmen på 320 W och andra på 302 W. Hur gör man egentligen för att hålla effekten uppe när det går utför?
Låter bli att vila? ?

Själv tryckte jag så "sjukt många watt" idag att en eker i bakhjulet gick. (Kan varit på en sten som träffade en redan skadad eker också men det låter inte lika ballt)

Visa dina Watt
Svårt att veta utan att mäta men givet att du har ungefär samma intensitet passet igenom (som är över 4 h) så borde energisystemet redan vara mestadels aerob fettförbränning. Inte först glykogen och sen fett.

Visa dina Watt
NLC sa:
Svårt att veta utan att mäta men givet att du har ungefär samma intensitet passet igenom (som är över 4 h) så borde energisystemet redan vara mestadels aerob fettförbränning. Inte först glykogen och sen fett.

Ok. Kanske är så. Drack exakt samma mängd som jag brukar och brukar inte få sådan här pulshöjning på mina långpass där jag äter lite mer. Men samtidigt så var jag törstig vid flera tillfällen men sparade vatten för att det skulle räcka hela resan så det är väl inte omöjligt att det blev lite vätskebrist av någon okänd anledning.

Visa dina Watt
Från dagens försök på en maxtjuga men fick ge mig för det gjorde lite för ont i bröstet. Jag har 390w i 20 minuter i benen, men jag måste lära mig andas med mellangärdet och inte bröstkorgen! Väger in på 76 pannor.

Bilagor

• power.png
    power.png
    10 KB · Besök: 110
Visa dina Watt
kntzn sa:
Från dagens försök på en maxtjuga men fick ge mig för det gjorde lite för ont i bröstet. Jag har 390w i 20 minuter i benen, men jag måste lära mig andas med mellangärdet och inte bröstkorgen! Väger in på 76 pannor.

Shit pommes! Både 20.an och på maxvärderna är ju otroligt bra.

Visa dina Watt
MarcusS sa:
kntzn sa:

Shit pommes! Både 20.an och på maxvärderna är ju otroligt bra.

Tackar! Max värderna skall tas med en stor nypa salt, de var registrerade då jag inte hade jag riktigt koll på min effektmätare och hade förmodligen dragit åt Vector pedalerna för löst.

Visa dina Watt
Snyggt jobbat med den stigningen.
Jag körde upp på 34min med 294w snitt eller 4,3w/kg
Minuten bättre än förra året på samma watt och 10slag lägre puls.

Visa dina Watt
Jag fick till ett bra pass i fredags. Maxade i en backe, Ellesbobacken (900 m, ca 8-9 proc snittlutning), och var bara fyra sekunder från personbästa, som jag satte med mer fart in i backen och med pump/slang/vattenflaska urlagda. Nytt effektrekord på tiden också. 446 W i 2 min 40 sek. Ca 6.3 W/kg vid det tillfället. Och då ska man veta att jag knappt tränat syreupptag hittills under vinterträningen. En handfull pass bara, spridda över ett halvår. Kan bli bra detta! :)

Visa dina Watt
Mange. sa:
eketjall sa:
Mange. sa:
Snyggt jobbat med den stigningen.
Jag körde upp på 34min med 294w snitt eller 4,3w/kg
Minuten bättre än förra året på samma watt och 10slag lägre puls.
Hur mycket mindre väger du i år?

skillnaden i vikt handlar i spannet 500g.=)
mer tränad i år helt enkelt
Bättre tränad förklarar den lägre pulsen, men inte att det gick minuten snabbare med samma effekt.
Men 500g är väl betydande i sammanhanget? Vindförhållanden en annan faktor. Annan cykel, hjul, däck?

Visa dina Watt
NLC sa:
gabbeon sa:

"cranking out a consistent power is harder with the inability to find a good rhythm and with the wheels lacking a consistent surface to roll over" - Extrapolatet låter det som att MTB är mycket jobbigare än LVG ;-)

Så väldigt få MTB på PR, så det stämmer nog. Proffsen brukar väl sällan vara så intresserade i att göra det jobbigare än nödvändigt. ;-)

Visa dina Watt
Det härliga med att vara motionär är att man helt planlöst kan köra på som man känner för och kan glädjas av känslan att ha genomfört ett hårt pass även om siffrorna är klena. körde 4x4 igår och hade tänkt köra ett lugnt pass idag men helt plötsligt fick jag ett infall och körde på tröskeleffekt en stund och när jag ändå var igång så malde jag på i 20 minuter. Blev hårdaste passet på länge och det är sällan jag kommer såpass högt i puls utan tävlingsmoment eller stigcykling. Tangerade nästan min bästa tjuga som jag satte utomhus för ett par veckor sedan. Missade med en watt. En del verkar ju prestera bättre utomhus men jag får väldigt lika siffror inom som utomhus.

Bilagor

• Zwift 2017-04-12.png
    Zwift 2017-04-12.png
    37.1 KB · Besök: 119
Visa dina Watt
Bidrar till tråden med en motionärs första försök till strukturerad träning, tog ett test/träningsprogram från Aktivitus i november och har nyligen blivit klar med det. Började illa med att underprestera redan på teste (blev sjuk redan i bilen hem så det kan ju varit därför) nåja FTP uppskattades till blygsamma 260w med ett vo2max på 62.1(benen kroknade innan kurvan...).
Har slitigt mig igenom programmet mer eller mindre krasslig utan att se några större framsteg, min billiga Tacx trainer har varit ren misär och även om den visar effekt så har det känts stor skillnad från pass till pass med samma inställda last. Nu i veckan köpte jag en Wahoo Kickr och vilken skillnad, bestämde mig igår för att köra ett 1timmes försök för att justera FTP, började därför lugnt men efter ca 15min insåg jag att det var för lång tid i min smak och började höja effekter för att få en 20a istället. Landade till min förvåning på 317w vilket borde ge nytt FTP på ca 300w eller 4w/kg, grymt nöjd och med bättre upplägg borde det gå att öka en hel del, känns som en bra avkastning på en vinterträning?

Bilagor

• IMG_2034.PNG
    IMG_2034.PNG
    29.2 KB · Besök: 91
  • IMG_2031.PNG
    IMG_2031.PNG
    24.2 KB · Besök: 120
Visa dina Watt
Gött! Jag börjar också komma igång efter att ha tampats med utbrändhet på jobbet och en bebis sömnvanor nu under vintern. Va rätt knäckt ett tag där när ingenting funkade träningsmässigt och man bara blev sämre hela tiden. Största insikten från sämre återhämtning (stress och sömnbrist) är att dra ner på volymen rejält så nu blir det färre pass i veckan och fokus på att försöka få kvalité på passen. Jag fick kassera mitt träningsschema med bestämda dagar och fick helt enkelt träna baserat på hur återhämtningen gått. Bara en sån sak som att inte behöva bryta passen var och varannan gång för att man är så trött i kroppen/skallen gör att man blir motiverad inför nästa pass.

60 minuter sweetspot på 4,35w/kg som kändes förvånansvärt lätt:
60.PNG

En lite hårdare intervall på Hallandsåsen på 5,4w/kg:
7.PNG

Har inga mål med säsongen egentligen utan blir väl att köra H30 landsväg och något motionslopp om det inte är allt för långt bort från GBG. Något långlopp i MTB vore kul att testa och så blir det väl CX till hösten. Körde CX i Slottskogen i höstas och det va riktigt kul men sinnesjukt jobbigt. Snittade 90% av maxpuls i +50 minuter vilket jag aldrig gjort tidigare. Inte ens i värme och med koffein i kroppen.

Visa dina Watt
calleking sa:
Gött! Jag börjar också komma igång efter att ha tampats med utbrändhet på jobbet och en bebis sömnvanor nu under vintern. Va rätt knäckt ett tag där när ingenting funkade träningsmässigt och man bara blev sämre hela tiden. Största insikten från sämre återhämtning (stress och sömnbrist) är att dra ner på volymen rejält så nu blir det färre pass i veckan och fokus på att försöka få kvalité på passen. Jag fick kassera mitt träningsschema med bestämda dagar och fick helt enkelt träna baserat på hur återhämtningen gått. Bara en sån sak som att inte behöva bryta passen var och varannan gång för att man är så trött i kroppen/skallen gör att man blir motiverad inför nästa pass.

60 minuter sweetspot på 4,35w/kg som kändes förvånansvärt lätt:

En lite hårdare intervall på Hallandsåsen på 5,4w/kg:

Har inga mål med säsongen egentligen utan blir väl att köra H30 landsväg och något motionslopp om det inte är allt för långt bort från GBG. Något långlopp i MTB vore kul att testa och så blir det väl CX till hösten. Körde CX i Slottskogen i höstas och det va riktigt kul men sinnesjukt jobbigt. Snittade 90% av maxpuls i +50 minuter vilket jag aldrig gjort tidigare. Inte ens i värme och med koffein i kroppen.

Bra jobbat där!
Sömnen är en väldigt underskattad del i träning och uppbyggnad.
Med utbrändhet blir koncentration, uthållighet lidande och resulterar i en exekutiv störning med låg prestationsnivå.

Visa dina Watt
Min Gran Canaria-vistelse har visat sig bli en total punkafest, men innan andra Corsa Graphene tuben på lika många dagar kastade in handduken så hann jag i alla fall cykla upp till Pico de la Nieves och på vägen dit klämma "testbacken"/Serenity Climb. PB och strax över 4W/kg över 30 minuter.
Inga rekord i den här tråden, men PB är alltid roligt!
IMG_7367.PNG

Visa dina Watt
Gruvligt segt med tuberna Emil! Men Chateauneuf-du-pape på PB!

Själv skojade jag till det med åttor, Spanien-formen sitter kvar så det blir att höja lite till nästa gång.

Visa dina Watt
Elljusspårsslinga varv två, idag mjuk och gropig, stor nytta av fullgung faktiskt. 4 min vila sedan grusväg två km och sedan upp för ett dryg backe (sista två km är med på långa lugnet banan). Varv fyra tog slut när jag var uppe på toppen och tekniskt stigparti tar sin början.
Avslutade med lite stig samt några 40 sek spurter upp för en riktigt brant, kring 7 w/kg.
Quarq-watt på Scott Spark.
Började ju med detta seriöst i juli förra året så lite framsteg har jag nog gjort även om jag för tillfället vill och kör mer än kroppen klarar.

Bilagor

• ACC20A45-447D-4FF0-82B7-14CC2FF02BF5.jpg
    ACC20A45-447D-4FF0-82B7-14CC2FF02BF5.jpg
    247.6 KB · Besök: 119
Visa dina Watt
Hur kan Strava power curve för 64 minuter visa mindre än en "lap" på 64 minuter?

Power Curve visar 323W. Lap visar 334W. Har råkat ut för detta tidigare men bara en gång tidigare för ca två veckor sedan.
Får exakt samma resultat i Garmin Connect, Golden Cheetah, Today's Plan osv. Är det något uppenbart jag missat?

powercurve.PNG

lap.PNG

Visa dina Watt
Jaha, nu lyckades jag buda hem en stages ensidig mätare från ebay (155£) och provade den första gången på en träningstävling igår kväll. Jag vet inte vad man ska dra för slutsatser. Men det var ett ganska lugnt lopp till stora delar, förutom några hårda ryck, jag antar att man kan läsa ut det ur grafen?

Jag har ju alltid tränat efter puls, nu vet jag inte vad jag ska träna efter. Jag antar att jag får börja mäta upp tröskeleffekt och liknande.

Bilagor

• watt1.jpg
    watt1.jpg
    19.9 KB · Besök: 102
Tillbaka
Topp