Körde ett egenkomponerat pass i torsdags, 10st treminutare kring FTP med varierande kadens med 30s vila mellan (fuskade in en längre vila efter femte) och två fyror på 120%FTP. Insåg för sent att jag råkade ställa in 130%, orkade inte byta. Jag tänkte istället köra så länge det gick för att sen avsluta fyrorna som tabator (20s på 10s av). Voila:
Kändes så lattjo att jag bestämde mig för att testa ett helt sånt pass.
Låt mig få presentera gabbeons
FailFyror™.
Vet inte hur fysiologiskt riktigt ett sånt pass blir, men just nu känns det festligt i benen och hjärta/lungor har också fått sig en omgång. Jag rekommenderar ordentlig uppvärmning (jag körde 5 minuter tröskel efter upptrappning), lite längre vila än vanliga fyror mellan intervallerna och en skön nedvarvning. Jag dundrar in i intervallerna på ganska hög kadens (ca 105) och kör så länge jag orkar hålla över 90. Det som känns riktigt bra är att det finns något nytt att sikta på varje pass, nästa gång ska jag försöka hålla ut lite längre innan Tabatorna.
Ps1. Den stora trappan på första fyran beror på att jag gick in på fel växel och därmed fick för låg motstånd, dumt nog försökte jag växla isf att hålla ut och köra i mål. Hade kanske kunnat bli inomhuspers på fyraminutare.
Ps2. Väger uppskattningsvis 68kg nyskiten och lagom hungrig.
Sådär, slit
FailFyrorna™ med hälsan :-) Berätta gärna hur det känns om du testar en omgång.