Visa dina Watt

Visa dina Watt
Jag köper att masken kan ha fått mig att andas för snabbt. Kanske var det källan till obehaget. Alldeles oavsett så hade jag kunnat fortsätta ganska lätt utan mask. Jag har maxat tillräckligt ofta för att veta hur det känns i kroppen. Men exakt hur mycket längre blir naturligtvis en spekulation.
Så nej, rent definitionsmässigt är det då inte max. Men jag vågar påstå att det i alla fall inte är högre än max.

Visa dina Watt
DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > VO2max definierar man som ett medel över tid.
> 40,
> > 45 och 60 sekunder är lite standard. Man kan
> > definiera ett pekvärde som max också men då
> > får man räkna med kritik.
> >
> > vo2max är alltid lägre än vo2peak.
>
> Medan vi har dig på tråden:
>
> De där tabellerna som cirkulerar på nätet om
> högsta uppmätta VO2max är lite lustiga då det
> alltid är en massa norrmän som kommer i topp,
> före typ Lemond, Gunde Svan och Indurain. Nu
> senast i höstas var det Oscar Svendsen som slog
> till med något slags världsrekord på 97,5:
> http://www.velonation.com/News/ID/12929/If-all-goe
> s-to-plan-big-future-predicted-for-junior-world-ch
> ampion-Oskar-Svendsen.aspx
>
> Har för mig att jag då läste något om att det
> kunde bero på att man i Norge (eller iaf vid
> något norskt labb) mätte VO2max som ett
> medelvärde under en kortare tid än vad man
> vanligtvis gör i resten av världen. Kan det vara
> så (eller är det torsken som är hemligheten)?

Vissa labb tenderar att generera lite höga värden. Det kan vara utrustningstekniska faktorer som ger många höga resultat. Ska man gå ut med rekordresultat så ska det vara mätt med säckar och inte onlineutrustning tycker jag.

Visa dina Watt
Tri_peter skrev:
> varför avbröt du ramptestet på tröskeln vid
> 270? när jag körde för ett år sedan körde jag
> på till 440 watt och 14 mml/l

Det funkar så när man ska köra med mask. Då stoppas man så fort man ser att tröskeln har passerats, sen vevar man lugnt ett tag och sen på med masken. Där börjar en ny ramp med start på en effekt snäppet under tröskeleffekt, och brantare rampning. Här 20 W efter varje minut.

Visa dina Watt
Micke S skrev:
> andetagen blir för grunda och syreutbytet djupare
> ner i lungorna sämre. Det krävs mao små lungor
> för att hantera en hög frekvens. Sen kostar det
> energi att överventilera också vilket man hellre

Ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag att jag hittat orsaken till den olustiga känslan. Jag kände mina andetag så tydligt i masken, och blev väldigt medveten om min andning efter ett tag. Jag ska faktiskt fokusera på att sänka andningsfrekvensen och få bättre ventilering när jag kör mina korta intervaller. Tänk om det kan ge lite!? Tack för informationen om det. Jag hade så klart ingen aning om vad som är rimlig andningsfrekvens i såna här sammanhang.

Visa dina Watt
Gjorde ett eget Vo2max test på monarken. Klarade ca 6W/kg under 5min. Bör man ligga på samma effekt på 4x4 intervaller för att öka sin syreupptagning eller kan man gå ner ngr % på effekten och ändå få bra resultat?

Visa dina Watt
Ok, dagens "Tour of Sufferlandia"-pass (mitt första wattdiagram :-) Första delen är till "There is no try" och andra är "Revolver"

sufferlandia.PNG

Säkert bra om man är en 60-kilos bergsräka, men dessvärre tillhör jag ett lite tyngre garde :-)

Visa dina Watt
När jag studerar resultatet från Wingate-testet närmare ser jag att alla värden verkar vara ca 15 procent för höga. Mysko, för jag begriper inte var och hur felet har uppstått. Han hängde på rätt vikt (det såg jag), och rätt vikt (7.0 kp) står det i protokollet. Men tittar man på kadenskurvorna och räknar på det, så blir det värden som är ca 85 procent av det som står. Dvs, ca 1050-1090 W peak, ca 750 W i snitt och slut på 600-nånting. Det ligger också mer i linje med mina egna resultat i spurter utomhus med effektmätare, och hemmatester på Monarken (dock med pendel).

Var kan det ha blivit fel? Om nu nåt är fel...

Jag har dessutom tagit del av en cykelkompis testresultat, och där är det samma fel, inom 1-3 procentenheter från felet i mitt testresultat. Det är med samma testledare, från sent i höstas.

Eller har jag missuppfattat hur effekten räknas fram eller mäts? Testcykeln vid testet var en Monark Peakbike 894E.

Ännu märkligare är att resultatet från mitt första test, i oktober 2011, visar delvis det omvända. Att värdena i testrapporten är lägre än de jag själv räknar fram. Dock ser rapporten helt annorlunda ut (äldre programvara?) och det var en annan testledare. Men samma cykel.

Visa dina Watt
Jag räknat något själv på min graf för att se ifall jag har samma avvikelse som dig, kanske får vara en övning en regnig dag :)

När jag gjorde mitt senaste test så sa Patrik att man bytt metod på Wingate-testet, eller snarare hur man redovisade resultatet, till en nytt sätt som skulle vara bättre. Kommer inte ihåg ifall det var något för just testet på en Monark, eller ifall det var för Wingate generellt. Det gjorde dock att man inte kan jämföra resultat med gamla och nya metoden.

Visa dina Watt
Jo, det fick jag också veta, och avvikelsen från mitt gamla är påtagligt. Men frågan är dels vad som är mest rätt, dels varför avvikelsen från det kadensvärdena säger är så stor. Först tänkte jag att det kunde handla om mikroaccelerationer av svänghjulet av varje pedaltramp som gav extra effekt som inte kadensen omedelbart avslöjar, men det borde bara påverka toppvärdet, inte snittet för hela mätperioden.

Visa dina Watt
Nu har jag inte kontrollräknat dina siffror, men kan det vara så att du inte tar med att viktkorgen väger 1kg? Hänger man på 7kg så blir den bromsande kraften 8kg. Eller det är kanske en för enkel förklaring :)

Visa dina Watt
Ja, rent matematiskt förklarar det ju helt och hållet det jag ser. 7/8 ger 0.875, vilket är nära nog min uppskattning på ca 0.85. Så är det nog då.

Visa dina Watt
Nu hänger jag inte med här riktigt, din belastining enl protokoll ska vara runt 6,9-7,0(?) men du har kört mot ca 8.0? isf är det kanske dax o prata m Lunkan?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Någon vet hur mjukvaran som Aktivitus använder för att beräkna tröskel utifrån laktatnivåer vid olika belastningar fungerar? Jämförde för skoj skulle mina kurvor med geologens grafer ovan i tråden (vi körde samma protokoll så vi har prover tagna vid samma tider/effekter) och upptäckte att min tröskel beräknas vara lägre trots att jag har konsekvent lägre laktatnivåer vid samma belastning.

Mina initiala värden var dock klart lägre så min ökning av laktat blev större även om de i absoluta tal hamnade lägre, så jag misstänker att det är något sådant som används. Men det vore ju kul att läsa på lite om hur skattningen fungerar, så ifall någon sitter på bra info så vore jag väldigt tacksam :)

Jag ifrågasätter inte resultatet i sig, men vill gärna förstå bättre hur man kommer fram till det.

Visa dina Watt
Botis skrev:
> Någon vet hur mjukvaran som Aktivitus använder
> för att beräkna tröskel utifrån laktatnivåer
> vid olika belastningar fungerar? Jämförde för
> skoj skulle mina kurvor med geologens grafer ovan
> i tråden (vi körde samma protokoll så vi har
> prover tagna vid samma tider/effekter) och
> upptäckte att min tröskel beräknas vara lägre
> trots att jag har konsekvent lägre laktatnivåer
> vid samma belastning.
>
> Mina initiala värden var dock klart lägre så
> min ökning av laktat blev större även om de i
> absoluta tal hamnade lägre, så jag misstänker
> att det är något sådant som används. Men det
> vore ju kul att läsa på lite om hur skattningen
> fungerar, så ifall någon sitter på bra info så
> vore jag väldigt tacksam :)
>
> Jag ifrågasätter inte resultatet i sig, men vill
> gärna förstå bättre hur man kommer fram till
> det.

Fråga Aktivitus.

Men för lite läsning kan jag rekommendera denna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19453206

Snabbsummeringen finns här: http://mikaelflockhart.wordpress.com/2011/06/22/mjolksyratroskel-en-forklaring/

Visa dina Watt
Jag tyckte att masken fungerade bra, men jag har ju kört test med mask innan också så det var inte helt nytt för mig. Körde nytt Åstrandtest idag med 5.32 liter som resultat, men faktor 0.95 kanske är väl generöst också. Tog nog personbästa på 4x4 idag också då jag körde samtliga på 360 Monark-watt och väger ca: 71 kilogram.

Visa dina Watt
Kan vi ha hittat en korrelation här? Syreupptagningsförmåga vs W/kg på fyror? :D
Ser jag på mig själv stämmer det rätt väl också. Fast N=2 är kanske ingen höjdare... :D

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Kan vi ha hittat en korrelation här?
> Syreupptagningsförmåga vs W/kg på fyror? :D

Det borde väl vara ganska väl korrelerat?

Visa dina Watt
Nä, jag skojade mest. Rent siffermässigt råkar det stämma för oss två eftersom vi väger rätt snarlikt. Men för nån som väger 100 kg skulle syreupptaget förmodligen hamna på ungefär 7.2 liter vid 5 W/kg.

Visa dina Watt
Efter ca två års enbart sporadiskt jobbpendlande så har jag nu kört sju veckor trainer 2ggr/vecka, ett tröskelpass 2 x 20min och ett 4 x 4min.

Har haft en väldigt bra utveckling dessa sju veckor, och kör nu enligt trainern ca + 20W mot när jag var som bäst tränad för tre år sedan! Körde igår 2 x 20min@320Watt med lite marignal kvar. Antagligen för bra för att vara sant. Pga fälg-haveri så kan jag inte köra mina pass med effektmätare för tillfället och får förlita mig på trainerns effektdata. Trainern var kalibrerad i höstas mot Powertap, och den har tidigare över tid hållit sig relativt stabil. Beställde ny fälg idag, återkommer med Watt-siffror när jag fått klart hjulet. Men man kan ju alltid hoppas på att ett under har skett. Eller så kommer man tillbaka ner på jorden igen...

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Stor skillnad tycker jag att träna 2 pass i veckan jämfört med tre pass som jag gjorde vintern för tre år sedan. Om man ska få in tre pass i veckan och (som jag) inte vill träna Fredag eller Lördag så blir det väldigt oflexiblet, i alla fall om man vill undvika att träna två dagar i rad. Men att få in två pass i veckan så blir det mycket lättare. Brukar köra söndag kväll + antingen onsdag eller torsdag.

Visa dina Watt
Det är ungefär vad jag presterar på 4x4 med 2 min via. Tyvärr så väger jag 80kg:-(

Öijer skrev:
> Jag tyckte att masken fungerade bra, men jag har
> ju kört test med mask innan också så det var
> inte helt nytt för mig. Körde nytt Åstrandtest
> idag med 5.32 liter som resultat, men faktor 0.95
> kanske är väl generöst också. Tog nog
> personbästa på 4x4 idag också då jag körde
> samtliga på 360 Monark-watt och väger ca: 71
> kilogram.

Visa dina Watt
Öijer skrev:
> Jag tyckte att masken fungerade bra, men jag har
> ju kört test med mask innan också så det var
> inte helt nytt för mig. Körde nytt Åstrandtest
> idag med 5.32 liter som resultat, men faktor 0.95
> kanske är väl generöst också. Tog nog
> personbästa på 4x4 idag också då jag körde
> samtliga på 360 Monark-watt och väger ca: 71
> kilogram.

5,3 liter och "bara" 360W. Jag trodde faktiskt du var en sån där 400wattare på dina 4:or.

Jag tycker alla utom jag verkar ligga på 400...

Visa dina Watt
Magnus Darvell som är en sådan där som vinner MTB och CX-tävlingar (plus någon landsvägstävling...) kör fyror på 400 monarkwatt när formen är god. Då väger han nog kring 67 kg.

Dom som ligger på 400 på fyror är antingen superstarka, eller så väger dom bara mycket.

Visa dina Watt
Jag körde 4 minuter vila, rena semestern.

PeterA skrev:
> Det är ungefär vad jag presterar på 4x4 med 2
> min via. Tyvärr så väger jag 80kg:-(
>
> Öijer skrev:
> -----
> > Jag tyckte att masken fungerade bra, men jag
> har
> > ju kört test med mask innan också så det var
> > inte helt nytt för mig. Körde nytt
> Åstrandtest
> > idag med 5.32 liter som resultat, men faktor
> 0.95
> > kanske är väl generöst också. Tog nog
> > personbästa på 4x4 idag också då jag körde
> > samtliga på 360 Monark-watt och väger ca: 71
> > kilogram.

Visa dina Watt
Det här med watt verkar ju lattjo.

Om någon provat och har lite siffror på hur mycket uppåt-draget bidrar med får gärna posta lite siffror. Alltså skillnaden mellan att använda klossar/remmar för att dra uppåt och att bara "trampa neråt" utan klossar/remmar.

Visa dina Watt
kitzblitz skrev:
> Öijer skrev:
> -----
> > eller så väger dom bara mycket.
>
> Tack för den!

Fetto
DSC_6128.jpg

DSC_6129.jpg