Visa dina Watt

Visa dina Watt
Har länge inbillat mig att jag skulle få ut högre snittwatt genom den typen av upplägg, synd att det är så få tävlingar som funkar att köra på samma sätt :)

Visa dina Watt
Ska boka ett aktivitus test, men vad är det som ingår?
Är det värt att betala extra för wingate & vo2max som jag trodde ingick.
Tänkte skippa träningsprogrammet

Visa dina Watt
Jag gjorde ett test för några år sedan, innan jag köpte wattmätare. Då testade jag maxpuls och fick reda på min FTP.

Det tyckte jag var grymt bra att ha då, när jag inte hade något, varken puls eller watt. Nu, med wattmätare är det enklare att ha egna mätpunkter, som ettor, fyror eller tjugor. Säkert helt ovetenskapligt, men varje sorts pass ger ju en indikation på om man har progress eller inte.

TrainerRoads rekommenderar att man gör ett eget FTP-test var fjärde eller sjätte vecka.

Wingate verkar vara någon slags indikator på hur bra spurtare man är?

Visa dina Watt
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Borde väl funka på ett vanligt tempolopp?
> Och i klungan på.ett linjelopp då är det
> ungefär så man cyklar.

Tänkte precis skriva att det inte alls är så det brukar se ut, men kollade från linjet på Svanesund. Detta är de första 55 min (punkade)

Snitt på 305w, allt annat än stadigt.

watt.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
lundatok skrev:
> Jag gjorde ett test för några år sedan, innan
> jag köpte wattmätare. Då testade jag maxpuls
> och fick reda på min FTP.
>
> Det tyckte jag var grymt bra att ha då, när jag
> inte hade något, varken puls eller watt. Nu, med
> wattmätare är det enklare att ha egna
> mätpunkter, som ettor, fyror eller tjugor.
> Säkert helt ovetenskapligt, men varje sorts pass
> ger ju en indikation på om man har progress eller
> inte.
>
> TrainerRoads rekommenderar att man gör ett eget
> FTP-test var fjärde eller sjätte vecka.
>
> Wingate verkar vara någon slags indikator på hur
> bra spurtare man är?

Mest är det väl för att få reda på pulsen och hjälp med att reda ut zonerna. Ftp, som du säger går att testa själv.
Ska till Mallorca i mitten av mars, och det fanns väl någon tanke att ha lite koll på ftp & puls innan jag åker dit. Att hinna testa själv innan mars vet jag inte om jag gör. Men jag får fortsätta läsa Coggan och skaffa mig en egen uppfattning om hur det hänger ihop.

Finns det något analys program/app till tablets? Ipad/android

Visa dina Watt
Då hade jag ringt och bett om just det. Jag testade mig på Bosön och gjorde två test. Först ett tröskeltest med blodprov med jämna mellanrum. Sen ett maxtest för att hitta maxpulsen.

När jag kom hem hade jag mina pulszoner och min tröskelpuls / watt att utgå från.

Visa dina Watt
Nog för att man inte kör på jämn effekt när man ligger i klunga, men det måste vara en minst sagt svåranvänd taktik att köra efter eget huvud (säg t.ex. 20s/10s) och inte bry sig om omgivningen (om man vill ligga kvar i klungan.)

Visa dina Watt
Supertramp skrev:
> Så här ser tre typiska minuter ut när jag
> cyklade Vätternrundan (stor klunga):

Var upplevelsen jämnt-och-fint eller småryckigt när det såg ut så där?

Visa dina Watt
Det är från 2009 då jag körde med Leos sub8-grupp, stor klunga ca 40 pers som körde belgisk kedja. Det var ju några år sedan men jag har för mig att det inte var den bästa och jämnaste klungan jag kört i. Men vi höll ihop i 30 mil (en del av oss i alla fall, några trillade av på vägen) och vi var ett gäng glada jobbpendlare som tog oss i mål på 7:37 så klungan måste ha fungerat rätt hyfsat ändå.

Visa dina Watt
Två timmar rakt av med 286 W i snitt. Snittpuls ca 9-10 slag under tröskel, och maxpuls ett par slag under tröskel, i slutet av intervallen. Kändes bra, förutom en tilltagande värmehuvudvärk sista halvtimmen, och irriterade luftvägar pga all torr luft. Lite ståcykling då och då för att bryta monotonin och få blod till de nedre regionerna. Kroppsvikt ca 68.5 kg, så närmare 4.2 W/kg.

Screenshot2016-01-06at21.53.43PM.png

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Två timmar rakt av med 286 W i snitt. Snittpuls
> ca 9-10 slag under tröskel, och maxpuls ett par
> slag under tröskel, i slutet av intervallen.
> Kändes bra, förutom en tilltagande
> värmehuvudvärk sista halvtimmen, och irriterade
> luftvägar pga all torr luft. Lite ståcykling då
> och då för att bryta monotonin och få blod till
> de nedre regionerna. Kroppsvikt ca 68.5 kg, så
> närmare 4.2 W/kg.

Att du pallar monotonin!
Två timmar på trainer är en sak, men att masha på ss utan några festliga inslag rakt genom passet låter tråååkigt.
(jag tycker mina 40min tröskelintervaller är långa)
Bra kört!

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Avverkade andra halvan av del 2 av programmet om
> Leif GW Persson och därefter såg jag Mannen på
> taket. Tiden flyter på.

Oj! Själv så tycker jag 8 minuter är någonslags tak för långa intervaller... :)

Visa dina Watt
Flygplanet skrev:
> Jag förstår att läsa av en wattmätare. Men hur
> fasen ska man vara säker på att träna helt
> rätt på den optimala wattsiffran alltid?

There's no such thing som den optimala watt-siffran. För mig är skillnaden rätt tydlig; när jag gått på känsla har jag bränt mig på veckans första pass och inte tränat mer den veckan. Nu kör jag ett planerat upplägg och blir trött, men inte värre än att jag orkar resten av planen också (hittills). Om du sen hittar på själv, eller letar på internet, eller går till Aktivitus eller liknande spelar kanske mindre roll...

Visa dina Watt
Du har nog rätt earnstrom, att vem vet exakt. Jag kände att nån annan får bära huvudansvaret så har just skaffat en PT på Cykelträning. Är en fd cyklist där i Glenn Magnusson (har inte koll då jag inte var i cykelsporten då) som är bra att prata med i telefon. Så slipper jag fördjupa mej för mycket...

Visa dina Watt
Flygplanet skrev:
> Du har nog rätt earnstrom, att vem vet exakt. Jag
> kände att nån annan får bära huvudansvaret så
> har just skaffat en PT på Cykelträning. Är en
> fd cyklist där i Glenn Magnusson (har inte koll
> då jag inte var i cykelsporten då) som är bra
> att prata med i telefon. Så slipper jag fördjupa
> mej för mycket...

Om du har effektmätare och PT så är det ju bara det lätta kvar?

Visa dina Watt
Tänker inte visa några watt, eftersom det är fake-watt från Trainerroad, men konstaterar att efter dagens FTP-test så har jag tappat mer än jag trodde på att inte cykla ordentligt sen september.

Visa dina Watt
Körde fyror på Nordic Wellness igår och kan svära på att deras Bodybikes visar för lite watt. Någon mer som har liknande upplevelser av Bodybikes?

Har kört tre pass i cykelsalen på olika cyklar och alla känns lika fel.

Jag jämför med mitt eget nyligen kalibrerade Quarq vevparti, samt ett gäng pass på Monark.

Visa dina Watt
Körde ett stegpass igår, som test, har gjort det några gånger under hösten. Passet går från 10 -> 1 minut och för varje intervall så ökar motståndet. Kunde öka lite, bara 2%, men det var skönt att se lite utveckling.

Hade 5% ökning i höstas, men fortfarande ganska långa watt per kilo, 3,10 - 3,36 W/kg.

Bilagor

• Capture.PNG
    Capture.PNG
    17.3 KB · Besök: 37
Visa dina Watt
Påminner lite om tex TrainerRoads Adams (et al) med 7, 5, 3, 2 min med ökande 105, 108, 115, 121% FTP. Två min vila mellan varje. Ett riktigt pangpass!

Visa dina Watt
Inte gjort ett maxtest på ett tag men jag gissar att min FTP ligger på 320 W nånstans, då gick jag från 94 - 121% och 167% på sista.

De tyngsta delarna är 7, 6 o 5 min intervall när det är lite för mycket över tröskel och lite för lång tid.

Visa dina Watt
lundatok skrev:

> lite för mycket över tröskel och lite
> för lång tid.

Det där känner jag på alla intervaller...

Visa dina Watt
kitzblitz skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > lite för mycket över tröskel och lite
> > för lång tid.
>
> Det där känner jag på alla intervaller...

:D

Du också?!

Visa dina Watt
Körde nyss en tjuga på 335 W (P2m). Kroppsvikt 68.2 kg. Kändes bra. Illamående en stund efter men nu är det lugnt igen.

Slänger upp det på Kompiskampen sen.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
geologen skrev:
> Körde nyss en tjuga på 335 W (P2m). Kroppsvikt
> 68.2 kg.

Härligt! Har själv en bra bit kvar till att hitta tröskelmotivationen.

Visa dina Watt
bigmollo skrev:
> Satan vad stark du har blivi Geo!

+1 Har bestämt mig att inte läsa i tråden längre. Tror jag.

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Jaja, det är bara typ 310-315 Monarkwatt.

Monarkwatt är bara ett påhitt för att göra folk mer motiverade på vintern.

Visa dina Watt
Åh en annan var glad att man lyckades köra en tjuga med 313W i snitt. Inte så långt ifrån kanske tills man insåg att man väger 10kg mer.
Lyckades iaf hålla över 4W/kg i snitt (om än precis) vilket får ses som en liten milstolpe.

Tillbaka
Topp