Visa dina Watt

Visa dina Watt
Åtta intervaller i som stegpass, 10-7,7-10 min. Snitt på 310 W, 10 slag under tröskelpuls i snitt.

sweetspot.PNG

Visa dina Watt
Vad kör ni era 4x4 på i % av FTP? Jag ligger på 111% på dem och tycker det är klent! Försökte gå upp på 113% härom dagen och orkade då bara en enda. Det var lite jobbigt...

Mitt FTP har jag räknat som 95% av den watt jag orkar hålla i 20 minuter och det värdet är också nyligen satt så jag använder inga gamla siffror.

I klartext, FTP är 264 W och jag kör 4x4 på 293 W men kraschar på 300 W. Kan ju inte vara normalt!

Tror jag har en förbättringspotential här men måste bara klura på hur jag skall göra...

Visa dina Watt
PRAOcyklist skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad kör ni era 4x4 på i % av FTP? Jag ligger på
> 111% på dem och tycker det är klent! Försökte
> gå upp på 113% härom dagen och orkade då bara
> en enda. Det var lite jobbigt...
>
> Mitt FTP har jag räknat som 95% av den watt jag
> orkar hålla i 20 minuter och det värdet är
> också nyligen satt så jag använder inga gamla
> siffror.
>
> I klartext, FTP är 264 W och jag kör 4x4 på 293
> W men kraschar på 300 W. Kan ju inte vara
> normalt!
>
> Tror jag har en förbättringspotential här men
> måste bara klura på hur jag skall göra...

Aktivitus säger ca 120%. Jag gjorde faktiskt ftp-test enl. Allen/Coggan-protokollet förra veckan, följt av ett pass 6x4min@117%, och det kändes, men jag dog inte.
Om du uppskattat ftp som 95% av 20min max endast, så har du nog uppskattat ett för högt ftp. Allen/Coggan-protokollet innehåller en 5min maxning först för att ta bort "udden" ur kapaciteten, och ge ett rimligare värde.

Visa dina Watt
Förutom det som earnstrom säger så har man "precis" höjt sitt ftp-träningsvärde så är man ovan vid den höga belastningen det för med sig. Samma jäkla visa varje gång! :)

Kör du dina 4'or på 110% om det är det du orkar med. Du märker tids nog när du är stark nog att höja ... eller köra ett nytt ftp-test!

Ett annat sätt kan vara att köra 4x4 med längre paus emellan. Kanske börja på 4-5 minuter och sedan plocka bort en minut när man orkar. Inget är rätt, inget är fel! Har jag själv en dålig dag eller är sliten kan jag förlänga paus med någon minut för att orka köra.

Visa dina Watt
Funderat på detta med, beror kanske en del på vad man är bra och dåligt tränad på också?

Gjorde test (riktigt med laktatprov) i oktober och fick 300w ftp. Kört senaste veckan en 20min på 350w och 4x4 3min vila på 400w. Om jag höjer min FTP till t ex 320w ligger jag ändå på ftp+25%, tvärtom mot ovan inlägg.

Vad säger det eg.? att jag har kass mjölksyretålighet förhållande till syreupptagning och bör köra längre och lugnare intervaller? Eller kan man dra någon vettig slutsats för träningen på det?

Visa dina Watt
brst skrev:
> Funderat på detta med, beror kanske en del på
> vad man är bra och dåligt tränad på också?
>
> Gjorde test (riktigt med laktatprov) i oktober och
> fick 300w ftp. Kört senaste veckan en 20min på
> 350w och 4x4 3min vila på 400w. Om jag höjer min
> FTP till t ex 320w ligger jag ändå på ftp+25%,
> tvärtom mot ovan inlägg.
>
> Vad säger det eg.? att jag har kass
> mjölksyretålighet förhållande till
> syreupptagning och bör köra längre och lugnare
> intervaller? Eller kan man dra någon vettig
> slutsats för träningen på det?

"riktigt med laktatprov" är fel inställning (tycker jag). I allmänhet är kanske laktat-tröskel uppmätt hos labb väldigt nära ftp, men det kan skilja. Jag har lyckats få 320W i laktattröskel hos Aktivitus när jag kunde pressa kanske 260-270W i en timme i verkligheten.

Visa dina Watt
brst skrev:
> Funderat på detta med, beror kanske en del på
> vad man är bra och dåligt tränad på också?
>
> Gjorde test (riktigt med laktatprov) i oktober och
> fick 300w ftp. Kört senaste veckan en 20min på
> 350w och 4x4 3min vila på 400w. Om jag höjer min
> FTP till t ex 320w ligger jag ändå på ftp+25%,
> tvärtom mot ovan inlägg.
>
> Vad säger det eg.? att jag har kass
> mjölksyretålighet förhållande till
> syreupptagning och bör köra längre och lugnare
> intervaller? Eller kan man dra någon vettig
> slutsats för träningen på det?

Det säger väl främst att du är bättre tränad nu än i oktober?
Säg att du har höjt ftp till 330W sedan oktober så stämmer väl både 1x20min@350W och 4x4min@400W ganska bra?

Visa dina Watt
earnstrom skrev:
> PRAOcyklist skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad kör ni era 4x4 på i % av FTP? Jag ligger
> på
> > 111% på dem och tycker det är klent!
> Försökte
> > gå upp på 113% härom dagen och orkade då
> bara
> > en enda. Det var lite jobbigt...
> >
> > Mitt FTP har jag räknat som 95% av den watt
> jag
> > orkar hålla i 20 minuter och det värdet är
> > också nyligen satt så jag använder inga
> gamla
> > siffror.
> >
> > I klartext, FTP är 264 W och jag kör 4x4 på
> 293
> > W men kraschar på 300 W. Kan ju inte vara
> > normalt!
> >
> > Tror jag har en förbättringspotential här
> men
> > måste bara klura på hur jag skall göra...
>
> Aktivitus säger ca 120%. Jag gjorde faktiskt
> ftp-test enl. Allen/Coggan-protokollet förra
> veckan, följt av ett pass 6x4min@117%, och det
> kändes, men jag dog inte.
> Om du uppskattat ftp som 95% av 20min max endast,
> så har du nog uppskattat ett för högt ftp.
> Allen/Coggan-protokollet innehåller en 5min
> maxning först för att ta bort "udden" ur
> kapaciteten, och ge ett rimligare värde.

Ja kanske jag har uppskattat ett för högt FTP men det känns rätt rimligt när jag kör mina trösklar... Hmm...

Visa dina Watt
PRAOcyklist skrev:
> earnstrom skrev:
> -----
> > PRAOcyklist skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vad kör ni era 4x4 på i % av FTP? Jag
> ligger
> > på
> > > 111% på dem och tycker det är klent!
> > Försökte
> > > gå upp på 113% härom dagen och orkade då
> > bara
> > > en enda. Det var lite jobbigt...
> > >
> > > Mitt FTP har jag räknat som 95% av den watt
> > jag
> > > orkar hålla i 20 minuter och det värdet är
> > > också nyligen satt så jag använder inga
> > gamla
> > > siffror.
> > >
> > > I klartext, FTP är 264 W och jag kör 4x4
> på
> > 293
> > > W men kraschar på 300 W. Kan ju inte vara
> > > normalt!
> > >
> > > Tror jag har en förbättringspotential här
> > men
> > > måste bara klura på hur jag skall göra...
> >
> > Aktivitus säger ca 120%. Jag gjorde faktiskt
> > ftp-test enl. Allen/Coggan-protokollet förra
> > veckan, följt av ett pass 6x4min@117%, och det
> > kändes, men jag dog inte.
> > Om du uppskattat ftp som 95% av 20min max
> endast,
> > så har du nog uppskattat ett för högt ftp.
> > Allen/Coggan-protokollet innehåller en 5min
> > maxning först för att ta bort "udden" ur
> > kapaciteten, och ge ett rimligare värde.
>
> Ja kanske jag har uppskattat ett för högt FTP
> men det känns rätt rimligt när jag kör mina
> trösklar... Hmm...

Kan ju tillägga att jag redan på förhand vet att jag har hög tröskel. Jag är en ren långdistansare och syretålighet är helt klart inte min grej :D Tänkte köra lite kortare intervaller nu och se om det gör någon skillnad

Visa dina Watt
Ja det kan stämma som du skriver...Känns dock sjukt jobbigt med 330 i 20min!

Tanken jag fick var om man kunde dra slutsatser för framtida träning, t ex PRAOcyklist som tycker det är döden att ligga 13% över ftp, medans andra kan ligga 30% över.
Men uppskattad FTP kan ju klart skilja mot verkligheten, individuella känslan, pannben, ett par procent i dagsfrom mm..

Är nog bättre att följa rådet "Jag kör så hårt jag kan och försöker öka någon watt varje pass, tänker inte så mycket på vilken procent av FTP det blir." :)

Visa dina Watt
brst skrev:
> Ja det kan stämma som du skriver...Känns dock
> sjukt jobbigt med 330 i 20min!
>
> Tanken jag fick var om man kunde dra slutsatser
> för framtida träning, t ex PRAOcyklist som
> tycker det är döden att ligga 13% över ftp,
> medans andra kan ligga 30% över.
> Men uppskattad FTP kan ju klart skilja mot
> verkligheten, individuella känslan, pannben, ett
> par procent i dagsfrom mm..
>
> Är nog bättre att följa rådet "Jag kör så
> hårt jag kan och försöker öka någon watt
> varje pass, tänker inte så mycket på vilken
> procent av FTP det blir." :)

Jag är inne lite på ditt tänk också att vi har olika styrkor och svagheter och att det syns i våra wattprofiler. Min Coggan-profil är troligen väldigt sned :D Det är klart att känslan är viktigast men för mig är det bra att a watt att sikta mot och att då veta vad andra klarar av motiverar

Visa dina Watt
Bigmollo rekommenderar tidigare i tråden att öka antalet fyror innan man ökar belastning. Det känns väl ganska rimligt?

Lägg på en fyra till på samma belastning som du orkar idag, när du orkar fem bra så höj och gå tillbaka till fyra fyror.

Visa dina Watt
FTP innehåller ju ett funktionellt mått vilket ger att det gäller där och då det mäts och att verkligheten omkring detta sett i tid är FTP +/- (xW). Exempelvis: mäter man FTP och får ett värde och gör sedan en ytterligare mätning (nu trött) så får man ett nytt och lägre värde. Och precis så ser den dagliga variationen ut. FTP är inte statiskt utan varierar med ett gäng procent, precis som pulszoner, effektzoner, maxpuls etc. Att räkna fasta procentsiffror blir då lite falskt och är ju endast till för att ge lite riktlinjer om belastning och intensitet. Verkligheten trumfar ju detta direkt så alla beräkningar är inaktuella så fort de prövas. träna och bli trött bara :)

Visa dina Watt
Å jag som just stolt ska posta mina fyror från igår...

Jaja. Nu lite mindre glad för mina 395W på 4x4/3, fortfarande lite glad ändå.

Bilagor

• Capture.JPG
    Capture.JPG
    23.3 KB · Besök: 65
Visa dina Watt
Tack!
Ja, du har rätt, ser konstigt ut, men 3min paus är det.

Rekordnuffror iaf, både effekt och vikt. Båda åt rätt håll...
Nästan 6W/kg. Yay!
Nästa sväng ska jag klara över 6, baske mig!

(fortfarande kan jag nog inte säga att jag "Bitch slappade" fyrorna, för att använda Tejays ord)

Visa dina Watt
Tack alla. Skönt att kurvorna pekar uppåt med tanke på all tid man pumpar in i sin pain cave.
Gäller att göra nåt av det på gatan bara, där kommer jag nog misslyckas...

Geo: trodde du hårdbantat?! ;)

Jag själv har rasat fem kilo sen början av december, dessutom behållit eller ökat styrkan. (lite väl snabbt tapp, inte riktigt enligt plan)
Gör en del för bergsgetskroppen!

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Så ja! 305 W i en timme. Kroppsvikt inför passet
> var 68.3 kg. 4.47 W/kg. :) snittpuls 166. Maxpuls
> nånstans runt 177 på slutet.

Topp!!

Visa dina Watt
Kanske inte passar in i denna tråd men har en fundering ang. pulsen. Senaste par veckorna har jag fått svårt att få upp pulsen och undrar vad det kan bero på?
Har i veckan kört min bästa 20min på 360w, 4,69w/kg. Körde även 40min på ca 97% av tröskeln med 81% snittpuls (310w). Några andra intervallpass visar samma fenomen.
Känslan i benen överensstämmer inte med pulsen. Men formen är bra och kör kanske mina bästa watt någonsin, vilopulsen är oförändrad.

Visa dina Watt
Watt är det mest intressanta.

För er som gråter ut om att ni presterar dålig watt kan jag bara säga att gener är det mesta.

Har inte lagt ner en bråkdel av ansträngning som jag har gjort i styrketräning och ändå har jag betydligt bättre resultat i cykling. Om man jämför mot populationen i stort alltså. Allt annat är ju trams.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Min egen erfarenhet är att pulsen kan skilja sig ca +/- 5 slag från dag till dag, men prestationen i Watt skiljer sig väldigt lite (förutsatt att man är motiverad att ta ut sig maximalt).

Visa dina Watt
Supertramp sa:
Min egen erfarenhet är att pulsen kan skilja sig ca +/- 5 slag från dag till dag, men prestationen i Watt skiljer sig väldigt lite (förutsatt att man är motiverad att ta ut sig maximalt).

Kost är ännu viktigare. Då menar jag iofs mest kaloriöverskott och kolhydrater i kroppen
Dricka rödbetsjuice är också ett stort plus.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Pulsen skiljer sig absolut för mig med, men tycker det är konstigt när skillnaden är 10 slag eller mer över 5-6 pass, där man brukar ligga på en ganska konstant pulsnivå vid ungefär samma ansträngning.

Visa dina Watt
Jag lyckades aldrig hitta något orsakssamband för variationerna i pulsnivå. Varmt/kalt, hungrig/proppmätt, nertränad/utvilad, jag kunde ha både hög och låg puls oavsett...

Visa dina Watt
JT sa:
Summa summarum: skit i pulsen.
Summa summarum: "skit" i effekten också.

Eller vad jag ville säga är att den inte heller är konstant så att säga.

Egentligen är det ju bara upplevd ansträngning som man kan hålla lika vid just samma ansträngning.

Det är inte alltid samma upplevelse att ligga på 95% i puls. Inte heller att ligga på FTP i en timme.
Det är dock alltid skitjobbigt när det är skitjobbigt.

Visa dina Watt
eketjall sa:
JT sa:
Summa summarum: skit i pulsen.
Summa summarum: "skit" i effekten också.

Eller vad jag ville säga är att den inte heller är konstant så att säga.

Egentligen är det ju bara upplevd ansträngning som man kan hålla lika vid just samma ansträngning.

Det är inte alltid samma upplevelse att ligga på 95% i puls. Inte heller att ligga på FTP i en timme.
Det är dock alltid skitjobbigt när det är skitjobbigt.

Om du avser att man ska skita i båda siffrorna under träningspasset så håller jag med. Jag tittar i princip bara på effekten under träningspass när jag vill träna pace. Jag hade klarat mig alldeles utmärkt med bara ett stoppur.

Efter träningen är dock effekten intressant då det är ett objektivt sätt att utvärdera prestationen. Pulsen kanske är spännande, men jag tycker den är svårare dra några slutsatser ifrån.

Visa dina Watt
400W@20min. Jämn och bra siffra. Tänkte nöja mig med 10min men det kändes bra så jag tog en minut i taget därefter.
Fick gå ner och vila på 340W efter en kvart då jag fick ett smärtsamt håll. Det drog ner snittet men genom att hålla 450W sista minuten kunde skadan repareras. 87kg och Power2Max.

Bilagor

• PC.PNG
    PC.PNG
    12.5 KB · Besök: 78
Visa dina Watt
Jag är lite nyfiken på vilken klass ni som skriver här tävlar i.

Jag tävlade i senior/H40 och kände att jag kunde påverka loppen men kommer inte nära era siffror. Körde nyss en 20:a på 4w/kg och då är jag mycket bättre nu än jag var förra året.

Visa dina Watt
Jag tycker vi ska dela upp tråden, förslagsvis i pro-raceteam-elit-motionär-pendlare-helgkrigare.. Eller iaf tagga inläggen med vad ni är.

Främst för att minska min känsla av vara krengkt! ?? sjukt bra siffror här..

Visa dina Watt
Emma Johanssons visar sina watt... nästan i alla fall. Jag är grymt nyfiken på skalan och hur mycket hon väger... Skalan kan man väl i princip gissa... eller vad tror ni?

Bilagor

• Emma.jpg
    Emma.jpg
    72.4 KB · Besök: 57
Visa dina Watt
mattel sa:
Jag tycker vi ska dela upp tråden, förslagsvis i pro-raceteam-elit-motionär-pendlare-helgkrigare.. Eller iaf tagga inläggen med vad ni är.

Främst för att minska min känsla av vara krengkt! ?? sjukt bra siffror här..

Håller med. Som tjej blir man lätt lite mörkrädd av era brutalt fina siffror så en vidare uppdelning dam/herr vore ju på sin plats också. Och sedan måste vi ju ta hänsyn till åldern. Till slut är alla vinnare i sin egen kategori!

Tillbaka
Topp