Visa dina Watt

Visa dina Watt
Biggest fish in a small pond ;-)

Men visst blir man impad av de som kan dra en 20:a på samma W/kg som en annan på sin höjd trycker under en 5:a.

Visa dina Watt
Jag tolkar det så - 270 eller 280 watt. I början ser det ut som att hon kör något på 250 watt. Får inte ihop någon relevant skala annars om inte talen på y-axeln är väldigt ojämna

Visa dina Watt
Fyrorna är nog inte fyror som vi menar. För jag har svårt att tro att hon kör 4x4-intensitet på så lite som 275-280 W. I W/kg är det bara ungefär vad jag kör 4x4 på.

Visa dina Watt
Man får dock inte heller glömma att rutin, mod, teknik, tur och tajming ofta övertrumfar de mäktigaste av alla den här trådens watt ute i verkligheten.

Visa dina Watt
eketjall sa:
geologen sa:
Fyrorna är nog inte fyror som vi menar. För jag har svårt att tro att hon kör 4x4-intensitet på så lite som 275-280 W. I W/kg är det bara ungefär vad jag kör 4x4 på.
Det är nog ingen motsägelse. Det är ju trots allt lite skillnad på män och kvinnor.

För all del, men här snackar vi om nån som är topp 2-3 i världen (resultatmässigt, inte prestandamässigt) och som är väldigt deffad. Jag har räknat med att Emma har ungefär 280 W på tröskeln. Fyror på 280 W borde innebära tröskel kring 240 W i stället.

Visa dina Watt
PRAOcyklist sa:
Som tjej blir man lätt lite mörkrädd av era brutalt fina siffror så en vidare uppdelning dam/herr vore ju på sin plats också.

Du skrev själv siffror tidigare i tråden, och även om vi räknar bort lite till från den där FTP:n eftersom den var beräknad på fel sätt, så är det ju ändå riktigt bra siffror för kvinnor. Nu känner vi förstås inte till din vikt, så W/kg vet vi inte, men 250-255 W på tröskeln är ändå rejält över vad de flesta där ute i landet presterar. Hur mätte du effekten? För du har ingen egen effektmätare, va?

Visa dina Watt
geologen sa:
PRAOcyklist sa:
Som tjej blir man lätt lite mörkrädd av era brutalt fina siffror så en vidare uppdelning dam/herr vore ju på sin plats också.

Du skrev själv siffror tidigare i tråden, och även om vi räknar bort lite till från den där FTP:n eftersom den var beräknad på fel sätt, så är det ju ändå riktigt bra siffror för kvinnor. Nu känner vi förstås inte till din vikt, så W/kg vet vi inte, men 250-255 W på tröskeln är ändå rejält över vad de flesta där ute i landet presterar. Hur mätte du effekten? För du har ingen egen effektmätare, va?

Mäter med Power2Max S, väger 60-61. Vet inte hur fel den där förra mätningen var, jag uppskattar ändå min tröskel till strax över 260 nånstans. Med tanke på att jag inte cyklat så länge så tror jag att det är rätt ok siffror :)

Visa dina Watt
powerprofiling.jpg

Visa dina Watt
PRAOcyklist sa:
Mäter med Power2Max S, väger 60-61. Vet inte hur fel den där förra mätningen var, jag uppskattar ändå min tröskel till strax över 260 nånstans. Med tanke på att jag inte cyklat så länge så tror jag att det är rätt ok siffror :)

Helt fantastiskt bra ju!
Du har nog en fin karriär att se fram emot! Hur gammal är du?

Visa dina Watt
Genetellt sett har nog killar högre anaerob kapacitet (relativt VO2) än tjejer vilket borde innebära att killar kan klämma ut några % högre Watt (relativt FTP) när man kör fyraminuters-intervaller.

Visa dina Watt
Supertramp sa:
PRAOcyklist sa:

Helt fantastiskt bra ju!

Tack! :) Tyvärr är jag 20 år för gammal för att fundera på någon karriär över huvud taget...

Visa dina Watt
När jag kollar ungefär i mitten nånstans i Coggan-tabellen så har män ett 5min-max på ca 120% × FTP och kvinnor ca 117% × FTP. Så där nånstans ligger nog den generella skillnaden mellan killar och tjejer. Den relativt FTP högre anaeroba kapaciteten gör att killar typiskt borde kunna köra ungefär 3-4% högre relativt sin FTP jämfört med tjejer på ett 4x4-pass.

Men skiljer förstås mycket mellan individer också. Jag har begåvats med en hög anaerob kapacitet (eller kanske låg VO2 beroende på hur man ser det) och hade (när jag tränade mycket VO2) ett 5min-max på runt 130% av min FTP.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Supertramp sa:
chrhar sa:
Max-tjuga från förra helgen. Lite helgtung så någonstans 5,6w/kg.

Fan va stark du är alltså!
Hur ser det ur om du jämför med samma tid förra året?

Jag ligger lite högre i år, max-tjugan är väl bland de högre jag dragit men samtidigt väldigt kopplat till dagsform. Just nu under isen efter en veckas förkylning så lite omstart, igen...

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Supertramp sa:
Genetellt sett har nog killar högre anaerob kapacitet (relativt VO2) än tjejer vilket borde innebära att killar kan klämma ut några % högre Watt (relativt FTP) när man kör fyraminuters-intervaller.
Ja och motsatt ser man ju att skillnaderna är relativt små när det kommer till rena uthållighetsgrejer som långa ultramarathon tex.

Visa dina Watt
PRAOcyklist sa:
Supertramp sa:
PRAOcyklist sa:

Helt fantastiskt bra ju!

Tack! :) Tyvärr är jag 20 år för gammal för att fundera på någon karriär över huvud taget...

Jag gissar att du inte är 60-65 år. Därmed har du goda möjligheter att få en mångårig tävlingskarriär. Amatör, ja, men i alla fall.

Visa dina Watt
geologen sa:
PRAOcyklist sa:
Supertramp sa:
PRAOcyklist sa:

Helt fantastiskt bra ju!

Jag gissar att du inte är 60-65 år. Därmed har du goda möjligheter att få en mångårig tävlingskarriär. Amatör, ja, men i alla fall.

Nej lite yngre är jag ;) Hade väl tänkt se hur långt det räcker och hur mycket jag kan förbättra mig. Hittills går allt spikrakt uppåt men jag fattar ju att det inte kommer att fortsätta så i all evighet

Visa dina Watt
chrhar sa:
Blir faktiskt Stockholms CK - dom drar igång en spännande satsning som jag inte kunde tacka nej till.

Ska du våga dig på debut i år? :-)

He he, jag förstår att du är orolig över motståndet kommande säsongen. . ;-)
Men jag avvaktar fortfarande tills nån bygger en velodrom här i Stockholmstrakten! :-)

Men du får gärna ge dig på att försöka slå min KOM https://www.strava.com/segments/4607130 nån gång du är ute och intervalltränar på Ågestavägen och vinden ligger rätt! :-)
(Är lite stolt över denna, första och enda gången jag kört >1000 Watt i 30sek)
Screenshot_2016-02-14-20-48-38.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Man kan förlora en tävling trots att man har högst kapacitet men svårt att vinna utan att vara bland de främsta Watt-mässigt. Om man inte ligger i topp i något avseende (uthållighet eller spurtkapacitet) måste man ha en väldig tur om man ska komma först över mållinjen.

Visa dina Watt
I linjelopp spelar mod in också. Att våga ligga på positioner där riskerna ökar. Att våga ta svängar i högre fart. Att våga knô sig mellan i en spurt.

Sen är det viktigt att kunna läsa klungan och göra en utbrytning vid rätt tillfälle eller haka på rätt personer som går iväg. Och också släppa en grupp som inte kommer att hålla.

Inget av ovanstående har med fysisk prestationsförmåga att göra. Men självklart krävs att man är stark nog för att kunna hänga med när det gäller.

Visa dina Watt
Sent om sider börjar det släppa lite på wattfronten, dagens tredje tjuga gick av på ca 4.4 W/kg efter de två inledande på 4 blankt. Nu gäller det bara att orka öka...

Visa dina Watt
Körde 2x20 på drygt 290 W (~3,85 W/kg) häromdagen utan att det kändes som någon maxning, och innan det 4x4 på runt 330 W. Har nu vilat mig i form några dagar då jag kände kittlingar i halsen och inte ville riskera något inför morgondagens aktivitustest. Nu känner jag mig frisk så jag hoppas att det är bra tryck i benen imorgon.

Visa dina Watt
Jag har varit lite deppig efter min influensa i slutet av januari. Halvannan vecka träningsuppehåll och sen påverkad av hosta och kassa luftvägar en vecka till efter det. Omstart/mjukstart i träningen och dessutom saker som kommit emellan och gjort att en del pass inte blivit av. Så jag hade inga höga förväntningar på kvällens pass.

Men ibland stämmer allt. Jag hade bra vätskebalans (nåt jag är otroligt känslig för, tyvärr), ätit bra och sovit länge under natten. Dessutom kom jag ihåg att vädra ur rummet rejält, så det bara var runt 16 grader när jag startade.

Pulsen när jag stod still precis innan passet var 43-45, vilket får anses hyfsat lågt med tanke på att jag inte var i absolut vila. Det bådade gott. Även under uppvärmningen var pulsen låg i förhållande till effekten.

Jag körde igång på ca 280 W (P2m) och pulsen ökade, men inte så mycket. Efter tio minuter hade den planat ut på strax över 150, vilket är ca 20 slag under tröskeln. I slutet av den timme jag höll konstant effekt var pulsen på ungefär 155-157. Snittpulsen för timmen blev 152, och snitteffekten 282 W. Jag kollade laktatet efter tio minuter och efter 50 minuter. Efter tio var det 3.3 mmol/L och efter 50 var det 2.8 mmol/L. Känslan i kroppen var också bra, och stämde fint med puls och laktat. Bra marginal kvar till tröskeln, utan tvekan!

Nästa vecka får jag köra ett ramptest, så jag får en mer detaljerad nulägesstatus.

Visa dina Watt
Nja... Jag ligger ju 3-4 veckor back i träningen så... Jag hade nästan helt säkert varit på en högre nivå annars. Just återhämtning är nog min främsta styrka. Känner mig i stort sett aldrig sliten, och blir oftast starkare och starkare under en hård träningsvecka.

Visa dina Watt
Sådärja! 3v sjukdom plus annan hängighet sen förra testet 9/1 gjorde att jag var högst osäker på om jag skulle kunna höja, men med bra pejs kan man alltid kompensera bra form + dålig pejs. Orkade till och med med en spurt, och behövde ingen hink denna gången (fegade bort 5W mao). Nytt ATH på 4:30-5:00 & 17:00-20:00, och beräknad FTP på jämna 300W (3,91W/kg).
1hmin-effekt.png

5min-effekt.png

20min-effekt.png

Visa dina Watt
Passade på att köra kompiskampen på februaris sista dag. Klämde ut 317W i 20 minuter vilket gav en höjning på 10W sedan januari. Vikten var dock ett kilo högre än normalt så det blev bara 4,12W/kg men jag är ändå nöjd.

Inser dock att jag inte kan hålla på och köra mysfyror på 325-330W utan nog får plåga mig lite mer för bäst effekt.

Visa dina Watt
Jag tror du har lite mer att ge, jag kör 20:or på ungefär 315w och 6x4 min på 360-370w och då är jag dålig på 4or enligt aktivitus-testerna. Väldigt mycket pannben i 4or för mig iaf, bra musik (metallica) och lite sportdryck hjälper mitt mjuka pannben...

Botis sa:
Botis sa:
Inser dock att jag inte kan hålla på och köra mysfyror på 325-330W utan nog får plåga mig lite mer för bäst effekt.

Mycket riktigt, gick ju fint att klämma av 4 st fyror på drygt 340 W. Och då fick jag gnaga lite extra linda för att orka.

Visa dina Watt
Shit pomfritt, Christoffer! :D

Snittade 309 W idag på väg till jobbet, 353 W NP. Räckte för att bli avhängd i sista backen. Tillbaka till ritbordet helt enkelt.

Visa dina Watt
Nej, det var en annan jävel på dubbdäck som ryckte i Lindalsbacken. :D Jonas körde förra veckan men då "missade" jag.

En vecka i alperna med efterföljande förkylning verkar ha tagit eggen av formen så jag får köra lite mer VO2Max, benen känns OK men det piper lite för mycket i bröstet.

Tillbaka
Topp