Visa dina Watt

Visa dina Watt
geologen sa:
Om jag tar siffror från när jag varit igång och tränat mycket, och dessutom också varit i bra form, så har jag kört fyror på ca 13-17 procent över FTP, lite beroende på dagsform. Detta vid VO2 kring 4.6-4.8 L/min (vikten har varierat men på senare år ca 67-70 kg "i form"). I absoluta siffror kan det ha varit t ex 305 W FTP och 350 W fyror. Andra siffror vid andra tillfällen. Men ungefär det inbördes förhållande som jag skrev ovan.
Intressant då du ligger på nästan exakt samma effekt som mej. Har mätt upp V02 till 5,2 vilket jag tycker låter lite osannolikt högt. Kan ju ioförsig kompenseras av olika effektiva arbetsekonomier. Maxar jag en fyra hamnar jag på ca 395. Vet du vad du kan ha haft för effekt på en maxfyra när du var i form?

Visa dina Watt
Maxfyra, närmare 400 W sittande i alla fall. Vet inte om jag maxat sittande på en fyra just. Utomhus har jag maxat i ett backtempo på ca 380 W i fem minuter, men det är blandat sittande och stående, även om det nog är 80 procent sittande i tid räknat. Jag vet att jag gjort ca 400 W på två fyror under samma pass, men det var stående. Samma pass gjorde jag två fyror på ca 360 W sittande. De kändes lika jobbiga och hade ungefär samma puls. Med reservation för att jag minns några siffror fel. Bör finnas ett inlägg om det i den här tråden. Men jag är trådgeolog, inte trådarkeolog, så jag kan inte hitta den just nu, hur mycket jag än försöker med olika sökord.

Visa dina Watt
geologen sa:
Maxfyra, närmare 400 W sittande i alla fall. Vet inte om jag maxat sittande på en fyra just. Utomhus har jag maxat i ett backtempo på ca 380 W i fem minuter, men det är blandat sittande och stående, även om det nog är 80 procent sittande i tid räknat. Jag vet att jag gjort ca 400 W på två fyror under samma pass, men det var stående. Samma pass gjorde jag två fyror på ca 360 W sittande. De kändes lika jobbiga och hade ungefär samma puls. Med reservation för att jag minns några siffror fel. Bör finnas ett inlägg om det i den här tråden. Men jag är trådgeolog, inte trådarkeolog, så jag kan inte hitta den just nu, hur mycket jag än försöker med olika sökord.
Skrämmande lika även där. Skiljer dock inte så mycket på fyra minuter stående mot sittande för mej. Undrar hur det ligger till med V02max egentligen. Något kan säkert förklaras av arbetsekonomi men borde väl ändå inte skilja såpas mycket?

Visa dina Watt
Uppmätt vo2 på drygt 5,6l vilket med min dåvarande vikt gav 57 i testvärde. Borde i dagsläget ligga närmare 60 pga tappat några kg och blivit lite starkare. Kört 4*3,5min utomhus på 390w, brukar hamna runt 385w när jag kör inne på monarken. Har nog inte kört nån maxfemma men har snittat 475w på 3,5 min sittande uppför utomhus

Visa dina Watt
Enligt Garmin 4,6L/min och 355W på 4x4/4 och ca +18% av mitt beräknade FTP.
Körde senast 4x8/2 på 320W.

På en kalibrerad LT2a med 1,05 konstant skall väl tilläggas?!

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Cannondale jekyl 1000 sa:
Lite nyfiken på vad ni andra ligger på för watt när ni kör 4x4 i förhållande till eran FTP och gärna V02maxvärde om ni har det också. Har ni siffror på en max fyra eller femma är det också intressant.

4or i bra form på 460-470w, ftp då runt 380w.

Högsta uppmätta värdet runt 74, Golden cheetah har väl beräknat högre några gånger...

Visa dina Watt
Ligger på liknande effektsiffror på fyror som geologen, fast med 5.1l/min i VO2 och ~15kg högre kroppsvikt. Kan inte se att det skulle vara något konstigt. Definitivt inga 350W på tröskel :-)

Visa dina Watt
chrhar sa:
Lite nyfiken på vad ni andra ligger på för watt när ni kör 4x4 i förhållande till eran FTP och gärna V02maxvärde om ni har det också. Har ni siffror på en max fyra eller femma är det också intressant.

Högsta uppmätta värdet runt 74, Golden cheetah har väl beräknat högre några gånger...
??

Visa dina Watt
chrhar sa:

Man blir ju avis! :)

Liten FYI: GoldenCheetah estimerar rätt simpelt baserat på 5m max:
10,8 * 5m max (i W/kg) + 7

Visa dina Watt
chrhar sa:
Botis sa:
Liten FYI: GoldenCheetah estimerar rätt simpelt baserat på 5m max:
10,8 * 5m max (i W/kg) + 7

Är du säker på den formeln?

Det skulle bli helt off för mig - 10.8 *(530/73) + 7 = 85.4. Inte ens nära... :-p

Har du funderat på att testa bancykling? Med de där Watten borde du kunna knipa världscupmedaljer på 4k förföljelse.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
chrhar sa:
wobblie sa:
Har du funderat på att testa bancykling? Med de där Watten borde du kunna knipa världscupmedaljer på 4k förföljelse.

Det krävs nog en hel del mer än drygt 7w/kg för att ens vara i närheten av det :-)

Nej, och det är rätt väldokumenterat vad som krävs. Läs t ex:

http://www.trainingandracingwithapowermeter.com/2010/04/demands-of-individual-pursuit-part-1.html

Dock är det W/CdA som är intressant snarare än W/kg. Du kan få mer referenser om du inte är övertygad! :-) 530W i 5min är rätt spektakulärt i de här sammanhangen.

Visa dina Watt
Har faktiskt gnuggat igenom hela boken några gånger. Mina banreferenser är rätt dåliga, 530w är nog tekniskt svårare där än på landsväg ;)

Som "mot"-referens höll kwiatkowski 7.2w/kg uppför cipressa i nästan 10min efter 270km race...

Visa dina Watt
I helgen körde jag 8*4min med 1 minuts vila på 120% av FTP.

Dock så klarade jag "bara" av 7st fyror för på den åttonde var jag tvungen att vila i 15 sekunder efter 2 minuter innan jag fortsatte i mål. Är ändå nöjd med insatsen. Nästa gång blir att det försöka klara hela passet för att faila på den sista är väl ok? Jag tänker att hade jag klarat alla 8 har jag väl kört med för få watt och failar man på första så har man väl tagit sig en lite för stor kostym sas.

Visa dina Watt
För mig är det att det är ett samspel mellan hjärnan och fysisk kapacitet. Du vill pressa dig själv så att hjärnan lär sig och samtidigt som kroppen bygger upp sig. När man till slut inte orkar med den mentala delen, då är passet klart. Man ska vara i ett ställe där man ifrågasätter sig själv under intervallerna.

Testa 6x5min@115-120% nästa gång. Den där extra 1min efter 4min är för mig det vidrigaste.

Visa dina Watt
chrhar sa:
Har faktiskt gnuggat igenom hela boken några gånger. Mina banreferenser är rätt dåliga, 530w är nog tekniskt svårare där än på landsväg ;)

Som "mot"-referens höll kwiatkowski 7.2w/kg uppför cipressa i nästan 10min efter 270km race...

Det låter osannolikt, Google ger denna referens (antar att han inte vägde 50kg under Milan-San Remo):

"However, things only really get serious in the final 28 km. The first obstacle was the Cipressa at 5.6-km long with an average gradient of 4.1 per cent. Kwiatkowski cleared the obstacle in 9:52 averaging 357 watts with a heart rate of 178 bpm."
https://cyclingmagazine.ca/sections...osts-milan-sanremo-winning-ride-strava-power/

Jag tror inte artikeln jag länkade till finns i boken, men jag kan minnas fel (tyckte boken var rätt trist i ärlighetens namn).

Visa dina Watt
Fast samtidigt så är det väl lite skillnad att köra på den nivån när man är pigg och fräsch vs efter 26 mil racing och drygt 3 mil kvar.

Visa dina Watt
Visa dina Watt
NLC sa:
Fast samtidigt så är det väl lite skillnad att köra på den nivån när man är pigg och fräsch vs efter 26 mil racing och drygt 3 mil kvar.

Kollar man hans snitteffekt för hela dagen så var han nog rätt pigg och fräsch när de kom till avslutningen. 180W i snitt kan jag också hålla i 26mil med en spurt på slutet. Min spurt är dock inte 1000W@30s eller vad det var.

Visa dina Watt
earnstrom sa:
NLC sa:

Kollar man hans snitteffekt för hela dagen så var han nog rätt pigg och fräsch när de kom till avslutningen. 180W i snitt kan jag också hålla i 26mil med en spurt på slutet. Min spurt är dock inte 1000W@30s eller vad det var.

Mmm :-)

Visa dina Watt
geologen sa:
Om jag tar siffror från när jag varit igång och tränat mycket, och dessutom också varit i bra form, så har jag kört fyror på ca 13-17 procent över FTP, lite beroende på dagsform. Detta vid VO2 kring 4.6-4.8 L/min (vikten har varierat men på senare år ca 67-70 kg "i form"). I absoluta siffror kan det ha varit t ex 305 W FTP och 350 W fyror. Andra siffror vid andra tillfällen. Men ungefär det inbördes förhållande som jag skrev ovan.
Intressant då du ligger på nästan exakt samma effekt som mej. Har mätt upp V02 till 5,2 vilket jag tycker låter lite osannolikt högt. Kan ju ioförsig kompenseras av olika effektiva arbetsekonomier. Maxar jag en fyra hamnar jag på ca 395. Vet du vad du kan ha haft för effekt på en maxfyra när du var i form?
Effektiviteten kan nog ha ganska stor betydelse. Själv har jag vid olika tillfällen gjort 4or på 400 W med ett VO2 på 4.7-5.2 l/min (uppmätt under 4an, alltså inte VO2max). Min effektivitet skulle då ha varierat mellan 22 % och 24.4 %

Visa dina Watt
IMG_20171030_192512.png

Provade 8or enligt den där polarized-studien, men nöjde mig med 3 efter lite kass sömn. 322W i snitt och 335W på sista antyder att jag inte tappat så mycket alls på säsongsvilan.

Visa dina Watt
Precis börjat med trainerroad, nu när säsongen avslutats och det är dags att börja bygga inför nästa säsong. Kör deras Sweet spot base, började så klart med ett FTP-test 2x8 vilket inte är någon favorit för mig, hoppas nu att det ska gå framåt under vintern så det kanske kan bli lite fart i gubben kommande år (gick ju sådär i år?)
Nåja FTP på 313w enligt trainerroad eller 4,28w/kg är ju alltid en början...

Bilagor

• IMG_3142.PNG
    IMG_3142.PNG
    48.1 KB · Besök: 79
Visa dina Watt
Igår körde jag STT, 2x20min på 90% av FTP. Kändes ganska lätt och det var en skön "tur" på Zwift. Pulsen låg runt exakt hela tiden runt min uppmätt aerob tröskel.

Det som är lite dumt med denna träning är min cykelform varierar ganska duktigt så detta pass kändes lätt igår och om några dagar kommer det kanske att kännas toktungt. Jag inser ju dilemmat - att i varje läge kunna kompensera för dagsform är nog ta mig tusan helt omöjligt.

Hur gör ni andra?

Visa dina Watt
Peach sa:
Igår körde jag STT, 2x20min på 90% av FTP. Kändes ganska lätt och det var en skön "tur" på Zwift. Pulsen låg runt exakt hela tiden runt min uppmätt aerob tröskel.

Det som är lite dumt med denna träning är min cykelform varierar ganska duktigt så detta pass kändes lätt igår och om några dagar kommer det kanske att kännas toktungt. Jag inser ju dilemmat - att i varje läge kunna kompensera för dagsform är nog ta mig tusan helt omöjligt.

Hur gör ni andra?

Procentsatsen av FTP får helt enkelt vara lite rörlig, en bra dag så pressar jag upp nivån lite högre men fortfarande på sub-nivå och vice versa på en sämre dag. Spannet är ju bredare än "90% av FTP". Ligger man på (relativt) höga TSS/vecka så får man såklart ta hänsyn till kommande pass innan man pressar upp nivån...

Träningseffekten kommer i slutändan bli mycket bättre om man tillåter sig att backa av lite och med det spara på det mentala krutet till senare...

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Peach sa:
konscious sa:
earnstrom sa:
konscious sa:
Vad är poängen att köra 2x20 på Aeroba tröskeln/LT1

Man känner sig inte lat när man kollar tv och man kan äta en kanelbulle efteråt?

? KomfortTröskeln har alltså ett syfte.

Jag körde SST på 90% av min FTP. Pulsen när jag kör där är min aeroba tröskeln.

Ja, det är fullt rimligt. Min och konscious poäng är att när 2x20@100% är ett hyfsat tufft, men fullt genomförbart, pass så är 2x20@90% ett ganska lätt pass. Det är helt ok, man behöver såna också, men man behöver inte tro att man stressat kroppen ngt särskilt. Ren SST kan man ju sätta sig och köra 45-60min i sträck (med avstängd hjärna så klart) utan att det ska vara så jobbigt.

Visa dina Watt
Sen kan ju poängen vara att man kan köra fler pass per vecka på 90 % än på 100 % vilket kan leda till en bättre effekt på träningen. Men det är ju manligare att späka sig på 100 % och bara orka ett sånt pass i veckan.

Visa dina Watt
lundatok sa:
Sen kan ju poängen vara att man kan köra fler pass per vecka på 90 % än på 100 % vilket kan leda till en bättre effekt på träningen. Men det är ju manligare att späka sig på 100 % och bara orka ett sånt pass i veckan.

Jag satsar oftast på 2x20@120% en gång i månaden istället, med approximerad och sjunkande ftp. Då behöver/kan man inte cykla så ofta. Men det är klart, blir ju inte många kanelbullar...

Senast ändrad:
Visa dina Watt
4x4.jpg

Körde 4x4min idag då jag inte orkade plåga genom för mycket VO2Max och trodde att jag hade tappat lite kondition... Körde på känsla och vad jag trodde skulle passa med brist på motivation.

377w, 361w, 368w, 408w. Lyckades ta mig över 400w på 73kg! :D

Visa dina Watt
earnstrom sa:
lundatok sa:

Jag satsar oftast på 2x20@120% en gång i månaden istället, med approximerad och sjunkande ftp. Då behöver/kan man inte cykla så ofta. Men det är klart, blir ju inte många kanelbullar...

Skämtar du? 2x20 på 120 procent???

Visa dina Watt
castrello sa:
earnstrom sa:
lundatok sa:

Ja, naturligtvis.

Visa dina Watt
earnstrom sa:
castrello sa:
earnstrom sa:
lundatok sa:

Ja, naturligtvis.
Blir ju rätt olika mening i ditt svar om man tolkar det som svar på första eller andra frågan. ;-)

Tillbaka
Topp