Visa dina Watt

Visa dina Watt
Trainerroad har just den utmaningen med sin ”one size fits all” modell, även om man kan välja low, medium eller high volume planer. Är man elitmotionär och behöver mera stimulans för att utvecklas än de vanliga (rätt så korta) sweetspot passen så är det just som @glitch säger. Sen bör man även komma ihåg att TR är en vinstdrivande företag där målet är att sälja en produkt där kunden enkelt kan mäta ”förbättringen/ökningen” av FTPt (oftast då baserat på ett ramp test). Har man som avsikt att tävla är ditt ramp test FTP en väldigt dålig indikator på hur stark (eller vältränad) du är. Men för motionärer som bara vill vill bli bättre, komma igång med träning osv är väl TR bästa på marknanden.

+1 en massa! Både TR och Zwift har väldigt specifika koncept. Tv spelsgrejen i Zwift lockar t.ex. inte mig alls. Jag stirrar hellre på grafer? TR i synnerhet grundprogrammen är ju kalas för att komma igång men sen när man nått en viss nivå så tappar det lite. Det är klart de flesta typerna av pass finns ju i trainerroad också men då får man ofta börja pussla själv.
Sen om man tränar motsvarande mid eller high volume kör man ju sällan alla timmar på trainer heller och då faller TR upplägget lite.

Visa dina Watt
+1 en massa! Både TR och Zwift har väldigt specifika koncept. Tv spelsgrejen i Zwift lockar t.ex. inte mig alls. Jag stirrar hellre på grafer? TR i synnerhet grundprogrammen är ju kalas för att komma igång men sen när man nått en viss nivå så tappar det lite. Det är klart de flesta typerna av pass finns ju i trainerroad också men då får man ofta börja pussla själv.
Sen om man tränar motsvarande mid eller high volume kör man ju sällan alla timmar på trainer heller och då faller TR upplägget lite.
Tr har ju för sig att man kan ta med sig passen ut. Jag kan inte bedöma hur rimligt det är eftersom jag bara cyklar MTB utan effektmätare utomhus.

Visa dina Watt
Jag tycker att portalerna som markerar sluten på intervallen i Zwift är mycket lättare att hantera mentalt än sekunder som tickar ner saktare än sakta. Bara det är värt prenumerationsavgiften.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Nu kan jag visa watt! Är ju helt nybörjare på detta. Gjorde ngt RGT kallar FTP test 2 och ställde in det på 100 W (enligt instruktionen) som ngn slags startpunkt. Var för lätt men ville inte ändra när jag väl satt igång. Kunde hålla 235 W i 20 min utan att det kändes speciellt ansträngt.
frågan är väl var jag går från det här? Jag tänkte ialla fall testa m 225 som FTP och köra 3:1 or eller kanske klassiska 4:or och se hur det går.
206B954A-3950-432C-BC81-74764A34FB45.jpeg

Visa dina Watt
Tr har ju för sig att man kan ta med sig passen ut. Jag kan inte bedöma hur rimligt det är eftersom jag bara cyklar MTB utan effektmätare utomhus.

Det är av begränsat värde för mig. Ute finns saker som trafik och toppografi att ta hänsyn till. Otroligt svårt att hitta en sträcka där man kan köra t.ex. 4or på en jämn effektnivå.
Det funkar väl okej för kortare intervaller typ sprint uppför en backe men har man inte ett eget avlyst område kan det ju alltid dyka upp nåt oförutsett.
Sen är det rent ut trafikfarligt om man stirrar på effektsiffrorna under intervallen istället för omgivningen :)
På mtb så är det ju terrängen som styr mycket.
Jag gillar effektmätare ute för att hålla koll på belastning osv. men typiska intervaller gör sig bäst inomhus.

Visa dina Watt
Jag körde hela säsongen med utomhuspass och gillade det. Tror det är bra med dynamiken det ger att själv växla och bestämma, istället för att låta ERG lösa biten åt en. Ibland är det ju en sväng och sådär men så är det. Man får bra träningseffekt ändå.
Trainerroad är ju glad om man ligger plus minus tio procent på intervallen (inomhus slätas siffrorna ofta ut så kurvorna blir jättefina). Jag brukade köra en viss sträcka till jobbet med lite skarvning för att få mina entimmespass.

Att landskapet böljar är ju en utmaning såklart, men jag bor platt ?

Visa dina Watt
Ska jag köra intervaller på mtb så brukar jag planera rundan efter vilka intervaller jag ska köra. Kortare (3-8 min) har jag grusvägsbackar av olika längd som jag cyklar stig till, kör intervallerna, cyklar vidare.

Längre intervaller (typ sweetspot och tröskel) tycker jag går bra att köra på varvbana så länge det inte är för långa utförslöpor. Efter ett tag med effektmätare tycker jag man lär sig hur det känns i pedalerna vid olika effekt så man behöver bara kolla mätaren vid varvning. På de passen brukar jag sikta in mig på att ha NP i rätt region snarare än medeleffekt.

Visa dina Watt
Nu kan jag visa watt! Är ju helt nybörjare på detta. Gjorde ngt RGT kallar FTP test 2 och ställde in det på 100 W (enligt instruktionen) som ngn slags startpunkt. Var för lätt men ville inte ändra när jag väl satt igång. Kunde hålla 235 W i 20 min utan att det kändes speciellt ansträngt.
frågan är väl var jag går från det här? Jag tänkte ialla fall testa m 225 som FTP och köra 3:1 or eller kanske klassiska 4:or och se hur det går.
Visa bilaga 461107

Ställ istället in din FTP på 235 då och gör om testet. En max 20a ska vara extremt ansträngande.

Visa dina Watt
Dagens förnumstiga självklarhet apropå diskussion ovan: Om målet bara är att bli bättre på att cykla inomhus så räcker det nog bra att cykla bara inomhus framför en datorskärm. Om målet däremot är att bli bättre på att cykla utomhus är jag ganska säker på att det är bra att just cykla mycket utomhus, det blir mycket teknik, sittposition, taktik, vind, läsa underlaget, anpassning till varierande temperatur etc som man inte får inomhus som är väldigt viktiga utomhus. (Men strukturerade inomhuspass kan förstås vara ett bra komplement ffa vintertid.)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Lite uttråkad av de två senaste sweetspot-passen på runt en och en halv timme styck i Zwifts Build Me Up-plan testade jag att ta i lite mer när de var slut. Först blev det fem minuter på 375 W (genom att jaga och försöka droppa nån tuff amerikan) och efter det andra passet 420 W i drygt två minuter (nåt klättringssegment). Försöker komma på varför jag känner mig så nöjd med dessa prestationer och det är nog mest att jag inte skulle ha varit i närheten för en månad sen och att de på något sätt kändes kontrollerade, vilket ansträngningar inte gjorde då.

Visa dina Watt
Går det att visa tid på X-axeln? Sträcka är ganska ointressant på trainer. (Ja, egentligen ute också.)
Ja det är jag säker på att det går. Bilden är bara en print screen från Strava gratisversionen.
Vad använder ni för analys och upplägg? Training peaks har jag sett, trainer road abonnemang?
Jag är nybörjare och startar gärna med ngt gratis

Visa dina Watt
Ja det är jag säker på att det går. Bilden är bara en print screen från Strava gratisversionen.
Vad använder ni för analys och upplägg? Training peaks har jag sett, trainer road abonnemang?
Jag är nybörjare och startar gärna med ngt gratis

Jag använder själv wko5 det är otroligt bra men det är inte direkt gratis. Vill du ha ett vettigt gratisprogram för analyser mm är nog GoldenCheetah det bästa du hittar.

Visa dina Watt
Jag använder själv wko5 det är otroligt bra men det är inte direkt gratis. Vill du ha ett vettigt gratisprogram för analyser mm är nog GoldenCheetah det bästa du hittar.

Hur använder du wko5?
Jag är sugen på att köpa det mest för att nörda ner sig ännu mer. Använder idag traningpeaks premium för att planera lite ctl osv.
Har kollat en del webinars för wko5 och det verkar riktigt bra men jag vet inte om jag har någon ordentlig nytta av det.

Visa dina Watt
Hur använder du wko5?
Jag är sugen på att köpa det mest för att nörda ner sig ännu mer. Använder idag traningpeaks premium för att planera lite ctl osv.
Har kollat en del webinars för wko5 och det verkar riktigt bra men jag vet inte om jag har någon ordentlig nytta av det.
Jag använder det både till mig själv och min egen träning men även till ett antal personer som jag hjälper med deras träning.
Du kan ju koppla TP-konton och få in datan från i stort sett obegränsat antal användare.
Då det är ju ett rent analysverktyg måste ju planeringen fortfarande göras i TP, det är först när du har fått in en relativt stor mängd data i WKO och lärt dig hur det fungerar som den stora nyttan kommer. Men det har du säker förstått genom de "webinars" du har tittat på.
Det kräver dock att man är noga med att ha koll på vad som skickas in i programmet, och rensar ut allt skräp (spikar, drops etc.) annars blir det ju mer en dyrt verktyg som mer eller mindre kan liknas med en gissningslek.
Själv har jag har jag använt mig av det sedan WKO3 kom och på den tiden var det ju inte lika avancerat som idag och rätt enkelt att lära sig. Jag kan tänka mig att det är en brant kurva in i det om man startar nu, och då underlättar det ju att vara nördig och ha tid till det.
Kort sagt analysera, följa upp och sedan kunna "pinpointa" träningen.
Jag vet inte om det var svar på din fråga men kanske lite hjälp på vägen.

Visa dina Watt
Bestämde mig för att köra långt i Zwift i dag. The Uber Pretzel verkade vara bra och var bara 128 km så det skulle väl gå på 3-4 timmar. Kollade såklart inte höjdprofilen. Smart! Dålig huvudräkning dessutom. Satsade på 215 W i snitt (gissat utifrån tidigare års uppskattningar av aerob tröskel), men det blev periodvis hårdare än så. Kan tydligen inte hantera att bli passerad av tyska triatleter som trycker 5 W/kg.

Det här var klart i överkant för min del just nu. De sista 12 km var ju Alpe du Zwift också, men tror jag lyckades hålla effekten rätt nära 215 W där, trots att jag halvbonkade efter tre timmar pga. matbrist. Det blev alltså några minuters paus när jag sprang upp i köket och fyllde flaskor och bredde mackor.

Vill avsluta med ett fy fan.

1609271622527.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Bestämde mig för att köra långt i Zwift i dag. The Uber Pretzel verkade vara bra och var bara 128 km så det skulle väl gå på 3-4 timmar. Kollade såklart inte höjdprofilen. Smart! Dålig huvudräkning dessutom. Satsade på 215 W i snitt (utifrån tidigare års uppskattningar av aerob tröskel), men det blev periodvis hårdare än så. Kan tydligen inte hantera att bli passerad av tyska triatleter som trycker 5 W/kg.

Det här var klart i överkant för min del just nu. De sista 12 km var ju Alpe du Zwift också, men tror jag lyckades hålla effekten rätt nära 215 W där, trots att jag halvbonkade efter tre timmar pga. matbrist. Det blev alltså några minuters paus när jag sprang upp i köket och fyllde flaskor och bredde mackor.

Vill avsluta med ett fy fan.

Visa bilaga 461665
Bra kört! Det är lätt att glömma av hur statiskt det blir inomhus, samt att man inte riktigt får samma mikropauser utan trampar hela tiden. I zwift blir det lite rull ifs, men ändå. För mig blir det mest den statiska delen som gör sig påmind, då det känns sjukt konstigt att ståtrampa.

Känner igen det där med de tyska triatleterna :-)
BTW igår när jag körde och tyckte jag låg på bra uppför (typ 22kmh, minns inte lutningen) så kom en löpare och sprang förbi. Stod att han låg i 2:50min/km tempo..... Skulle vilja se det IRL...

Visa dina Watt
Bra kört! Det är lätt att glömma av hur statiskt det blir inomhus, samt att man inte riktigt får samma mikropauser utan trampar hela tiden. I zwift blir det lite rull ifs, men ändå. För mig blir det mest den statiska delen som gör sig påmind, då det känns sjukt konstigt att ståtrampa.

Känner igen det där med de tyska triatleterna :-)
BTW igår när jag körde och tyckte jag låg på bra uppför (typ 22kmh, minns inte lutningen) så kom en löpare och sprang förbi. Stod att han låg i 2:50min/km tempo..... Skulle vilja se det IRL...

Exakt. Jag försökte ta rulle ibland för att bryta tristessen och det monotona, men det blev sällan bra. Antingen var det nån superstark, nån som körde korta intervaller eller nån helt oberäknelig som var ute och mest förstörde för mig.

Vad är det som är konstigt med ståtrampande, tycker du? Jag har börjat vänja mig och var tvungen att ta till det för att ta mig upp för Alpe du Zwift som tog 71 minuter (kolla kadensvariationerna i slutet av skärmdumpen). Fruktansvärt men det finns inte en chans att jag ger upp. Har varken kunnat gå eller äta ordentligt, men känner mig ganska endorfinstinn.

Ja, det känns som att ganska mycket data som matas in i Zwift är helt fel. 8 W/kg över längre perioder har jag sett i stort sett varje pass. Inte vet jag om min Kickr visar rätt för den delen, men jag antar det.

Visa dina Watt
Ett mysigt litet basblock med z2+SS
Namnlöst-1.jpg
avklarat, dags att bygga. Första två intervallerna gick riktigt bra, sen ville benen inte snurra. Fick höja musiken och sänka effekten.

Visa dina Watt
Igår signade jag upp på Trainer Road och la upp ett Low volume program som innebär 3 st pass i veckan. Det känns lite lite faktiskt men jag börjar så och så får jag se hur det går. ”Pendlar” ju 5 ggr i veckan normalt sett men insåg att det är passen under helgen jag kommer få svårt att få till om det blir båda dagarna och mer än 2 h. Men som sagt, blir ett test.
första steget var deras ramptest. Hade skrivit in 240 som FTP.
denna gången gav jag allt. Dreglade några ggr...
78583B7A-4488-4FF7-834E-29F01AED000B.jpeg

Rampen med target 341 W var det tack och adjö. Detta dr kurvan faller. Sen trodde jag att datorn skulle fatta att jag givit upp så jag körde nedvarvning. Men jag skulle stoppat helt, då kommer nedvarvning automatiskt. Jaja. Nytt FTP på 248. ??
Nu blir det spännande att se vad deras pass ger om säg 4-6 veckor.
(Sista spiken var när jag ville testa hur jobbigt 398W är. Det var jobbigt...hur/om det påverkar deras algoritm för FTP det vet jag ej)

Visa dina Watt
Efter ett par veckor med vad som känns som mindre och mindre cykling uppe på ett år som inte blev alls som det skulle för mig heller (toppat med en Rapha Festive 500 som jag gav upp efter 2 dagar för första gången på 5 år) så satte jag mig på trainern för att rulla lite lugn "zon 2". Tålamodet tröt sista halvtimmen så jag vred upp tempot lite allt eftersom uppför Alpe de Zwift:

Screenshot 2020-12-30 at 18.37.59.png

Med tanke på den totala avsaknaden av strukturerad träning så är jag ändå nöjd med ett av både Xert och Garmin uppskattat FTP på 280W (på ~72-73kg). Dryga 25-30W från förra årets toppar, men hoppet lever.

Visa dina Watt
Efter Rapha500 var tanken att lägga en vilovecka....det gick åt h-e. Efter två dagar utan cykel höll jag på klättra på väggarna.

Drog en banan och två koppar kaffe sen ner i källaren nu på morgonen innan familjen vaknat och provade på 3/1:or.
2 block på 5 intervaller 3 minuter långa med 1 minut vila emellan.
10 minuter vila mellan blocken.
Uppskattad ftp runt 245-250w, målwatt 105% ftp över intervallerna.
Snittwatt block 1 261w, snittwatt block 2 262w.
Pulssnitt 167 (ca 92% HR max) / 160 ~90% HR max).
Konstigt nog högre effekt andra blocket men lägre puls.
Första gången jag kör passet, men det kommer jag köra fler gånger. Jobbigt men mentalt gör det klart skillnad att "bara" köra 3 minuter snarare än 4:or eller längre.
3_1.PNG

Visa dina Watt
Håller helt med om 3/1:or. De känns inte lika plågsamma mentalt.
Idag skulle jag köra ngt slags tröskel-pass. Strax under FTP och det gick fint faktiskt. Sitter ju ute i vårt uterum och det är bra kallt i början men efter att man blivit varm går det bra. Men jag har långfingrade handskar och kommer nog testa ullstrumpor nästa gång. Fryser om tårna...det är ju trots allt ungefär lika kallt vid golvet som ute, dvs 3 grader idag.
Trainer Road gillar jag. De fick mig att både tänka på rundtrampet, aeroposition och det som funkade bäst, att ställa mig upp i 5 s varje minut. Nu står vila i två dagar i mitt luftiga träningsprogram. Får se om jag kanske rullar lite utomhus.
watt.png

Visa dina Watt
Håller helt med om 3/1:or. De känns inte lika plågsamma mentalt.
Idag skulle jag köra ngt slags tröskel-pass. Strax under FTP och det gick fint faktiskt. Sitter ju ute i vårt uterum och det är bra kallt i början men efter att man blivit varm går det bra. Men jag har långfingrade handskar och kommer nog testa ullstrumpor nästa gång. Fryser om tårna...det är ju trots allt ungefär lika kallt vid golvet som ute, dvs 3 grader idag.
Trainer Road gillar jag. De fick mig att både tänka på rundtrampet, aeroposition och det som funkade bäst, att ställa mig upp i 5 s varje minut. Nu står vila i två dagar i mitt luftiga träningsprogram. Får se om jag kanske rullar lite utomhus.
Visa bilaga 462327

Vilket pass var det där?

Visa dina Watt
Körde detta imorse med en tallrik gröt som uppladdning. Blev uppstigning 0600 för att hinna innan dagens övriga aktiviteter. Ett av de tuffare passen jag kört med 3x16min över/under tröskel. Har svårt med dessa pass tidigt på morgonen. Känns som det saknas lite energi jmfr med att köra senare efter lunch.
541954BE-6CAF-4853-86A9-F517524538EA.jpeg

Visa dina Watt
Kanske en värmefläkt som startas 30 minuter innan passet?
Jag har 10 grader i garaget och tycker det är perfekt. Har överdragsjacka första 5-10 minuterna. Snart dags att gå ut dit.
Late night show down in the garage.

jag får laborera lite. Man märker också snabbt om man inte sitter perfekt då det är så statiskt på trainern. Behöver justera sadeln.

Visa dina Watt
jag får laborera lite. Man märker också snabbt om man inte sitter perfekt då det är så statiskt på trainern. Behöver justera sadeln.

Testa att köra något eller några pass med upphöjt framhjul, ger lite härlig klättrarkänsla. Eller se till att du kan köra tempoposition och bara koncentrera dig på ett hålla överkroppen still

Visa dina Watt
Gick ut för att kolla sadelhöjden mm och kunde konstatera att framhjulet ej är i våg m bakhjulet. 1,2 cm lägre fram. Inte konstigt att det kändes fel haha ?
Lägger en bok under i morgon när det är dags för nästa pass.

Tillbaka
Topp