Här förespråkas det ju att man ska orka hålla lika hög effekt alla fyror:
"Intervaller" är en serie inlägg där jag presenterar de intervallpass som jag tycker bäst om, och som jag själv använder mest.
www.pulskurvan.se
Lite intressanta tankar här också om att en "maxning" kanske inte är det bästa då det kan påverka följande träning negativt och att man alltså bör orka köra fyror i princip varje dag:
Blogg om cykel och livet. Sverigecupen SM NM och utlandsresor. Gran Canaria Mallorca. TT tempo racer. Familj och skola. Vännäs
tomascykelblogg.blogspot.com
Under passet igår toppade pulsen på 170 bpm och det är där nånstans det brukar hamna +/-2 slag.
Min högsta pulsnotering efter min operation var på 178 bpm under en "max femma" och det var kvällstid samt väldigt varmt enligt mina anteckningar så det kan också förklara något högre puls
Emellertid har jag inte gjort något maxpuls men standardformeln (220- ålder) eller 208-(0,7*ålder) ger ~180 slag som maxpuls vilket alltså verkar rätt rimligt att det är däromkring jag ligger. Efter maxfemman med 178 bpm var jag sopslut, det fanns inte en gnutta mer att ge så jag tror inte att ett maxpulstest hade sett så mycket annorlunda ut.
Med det antagandet hamnar mina fyror alltså runt 93-95% av maxpuls. Med runt 180 i max, hamnar runt 2.5 minuter av fyrorna på över 90% av maxpuls vilket också ser ut att stämma med passets syfte.Den generella trenden är att det på sista intervallen blir något lägre vilket korrelerar med den sjunkande snitteffekten. Så frågan är om det skulle var bättre att hålla igen lite.
Nu skulle jag vilja ha något slags slutkläm men det har jag inte, mest bara en massa morgonsvammel så nu kommer två grafer istället =P
Visa bilaga 464272Visa bilaga 464273