Visa dina Watt

nieves

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Är det klokt att bygga 3 pass med följande ungefärlig struktur?
4/2 ×4 rep (110% FTP)

8/2 ×4 rep (105% FTP)

30s/30s ×10 rep (140-150% FTP)

Tänkt att köras 1-2 ggr/vecka på vintern inomhus men aldrig samma pass efter varandra d.v.s alternera.
Någon rutinerad som har lite tips, är ngt pass onödigt eller fel?

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Angående denna frågan i inlägg#8947 i förhållande till 3/1or i jajjas (Recks) pass.

""Vad skulle fördelen vara mot ex 5x8 på samma effekt? ""

Jag är nyfiken på riktigt angående frågeställningen ovan, gillar 3/1or men brukar köra dom mkt lägre, typ 95%, för att kunna cykla öht ibland . Blir ju ofta vila🙂. Forcerad tröskel brukar bli 8or.
Om man leker lite i programvara så ger endast arbetsdelen (med lika nivå vila) för att få ihop ungefär lika belastning:

5x8/2 105% 82tss
10x3/1 120% 82tss som beskrivningen av jajjas pass
3/1 2×6 10 vila 105% 82tss som jajjas pass
12x3/1 109% 81tss

Det blir ju i ett beskrivningen av jajjas pass 10x3/1 120% för att få ihop samma belastning.

Att någon som säljer en tjänst lägger upp ett pass offentligt innebär inte per automatik att det är den heliga gralen.Det kan vara mkt bättre, lite bättre, lika eller tom sämre men någon påläst får gärna uttala sig.

Edit: ovan stämmer inte längre, gäller min fråga i förhållande till ex 8or.
M

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag är nyfiken på riktigt angående frågeställningen ovan, gillar 3/1or men brukar köra dom mkt lägre, typ 95%, för att kunna cykla öht ibland . Blir ju ofta vila🙂. Forcerad tröskel brukar bli 8or.
Om man leker lite i programvara så ger endast arbetsdelen (med lika nivå vila) för att få ihop ungefär lika belastning:

5x8/2 105% 82tss
12x3/1 109% 81tss

Det blir ju i ett beskrivningen av jajjas pass 10x3/1 120% för att få ihop samma belastning.

Att någon som säljer en tjänst lägger upp ett pass offentligt innebär inte per automatik att det är den heliga gralen.Det kan vara mkt bättre, lite bättre, lika eller tom sämre men någon påläst får gärna uttala sig.

M
Hänger inte riktigt med i den egentliga frågan? Men tittar jag på mina senaste 3/1 pass har jag fått ihop en snittwatt på runt 110% ftp med en intervalltid på 30 minuter arbete.

4x8 ger 32 minuters arbete men på en 8a hade jag aldrig orkat hålla 110% ftp i minuter 4 ggr. Således hade snitteffekten snarare hamnat på max 105% ftp dvs. att 5/3 ger mig högre snitteffekt under längre tid och högre puls = mer tid runt vo2max.

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Hänger inte riktigt med i den egentliga frågan? Men tittar jag på mina senaste 3/1 pass har jag fått ihop en snittwatt på runt 110% ftp med en intervalltid på 30 minuter arbete.

4x8 ger 32 minuters arbete men på en 8a hade jag aldrig orkat hålla 110% ftp i minuter 4 ggr. Således hade snitteffekten snarare hamnat på max 105% ftp dvs. att 5/3 ger mig högre snitteffekt under längre tid och högre puls = mer tid runt vo2max.
Har förtydligat inlägget lite, det syftar på en fråga jag ställde på förra sidan.

Jajjas

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Angående denna frågan i inlägg#8947 i förhållande till 3/1or i jajjas (Recks) pass.

""Vad skulle fördelen vara mot ex 5x8 på samma effekt? ""

5x8/2 105% 82tss
12x3/1 109% 81tss

M
Börjar med att kommentera 3/1 på 95%. Det känns som ett för lätt pass som är svårt och tråkigt att få någon progression på.
Kör jag under tröskel så fokuserar jag på TTE, time to exhaustion, tid till utmattning.
Om din TTE är 60min på 95% så är målet att mha intervaller få TIZ, time in zone, som är mer än 60min t.ex 8x9/1min@95%, 72min TIZ.
progressionen kan sen vara t.ex
6x12/1, 72min men med mindre vila.
5x15/1, 75min.
4x20/1
3x30/1 osv.
Kör detta i ett block på 3v och vila sen. Till nästa block så börjar man om men på lite högre watt.

Kör jag över tröskel så vill jag ha TIZ mellan 30-40min och fokuserar istället på att öka power istället för TTE.
T.ex
4x8/3@105%
2x(6x3/1)@105-110%

För vo2max arbete vill jag ha TIZ mellan 15-30min med målet att både öka power och TIZ och med mindre vila mellan repetitionerna.
T.ex kan man börja med
4x4/4@110-120%
4x4/3
4x5/4
5x5/5
6x4/4 osv.

Som svar på den ursprungliga frågan så säger jag att 5x8/2@110%, 40min TIZ, knappt är möjligt medan 2x(6x3/1)@110%, 36min, går att klara.

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Börjar med att kommentera 3/1 på 95%. Det känns som ett för lätt pass som är svårt och tråkigt att få någon progression på.
Kör jag under tröskel så fokuserar jag på TTE, time to exhaustion, tid till utmattning.
Om din TTE är 60min på 95% så är målet att mha intervaller få TIZ, time in zone, som är mer än 60min t.ex 8x9/1min@95%, 72min TIZ.
progressionen kan sen vara t.ex
6x12/1, 72min men med mindre vila.
5x15/1, 75min.
4x20/1
3x30/1 osv.
Kör detta i ett block på 3v och vila sen. Till nästa block så börjar man om men på lite högre watt.

Kör jag över tröskel så vill jag ha TIZ mellan 30-40min och fokuserar istället på att öka power istället för TTE.
T.ex
4x8/3@105%
2x(6x3/1)@105-110%

För vo2max arbete vill jag ha TIZ mellan 15-30min med målet att både öka power och TIZ och med mindre vila mellan repetitionerna.
T.ex kan man börja med
4x4/4@110-120%
4x4/3
4x5/4
5x5/5
6x4/4 osv.

Som svar på den ursprungliga frågan så säger jag att 5x8/2@110%, 40min TIZ, knappt är möjligt medan 2x(6x3/1)@110%, 36min, går att klara.
Du har missuppfattat varför jag öht kör 3/1, tyckte jag var tydlig men men. Jag kör 3/1 ibland för att kunna cykla öht eftersom jag ibland knappt tar mig upp på tc, vila var 3e minut passar bra då oavsett motstånd. Tänk 40% bara för att rulla.
Tror även du delvis missuppfattat vad jag undrar, ditt upplägg är inget konstigt.

Jajjas

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Du har missuppfattat varför jag öht kör 3/1, tyckte jag var tydlig men men. Jag kör 3/1 ibland för att kunna cykla öht eftersom jag ibland knappt tar mig upp på tc, vila var 3e minut passar bra då oavsett motstånd. Tänk 40% bara för att rulla.
Tror även du delvis missuppfattat vad jag undrar, ditt upplägg är inget konstigt.

"Recks" 3/1:or är meningen att man ska köra som stressad tröskel, 105%+, eller så hårt man orkar utan att tappa effekt över tid
Klarar du av att köra 5x8/2 på SAMMA effekt så tror jag inte att det skulle vara någon skillnad mer än att RPE borde vara högre.
Jämför du däremot 3/1 med 5x8/2@95% med samma TIZ så skulle jag säga att 3/1@95% är för korta intervaller då träning på 95% mer syftar på muskeluthållighet.
Det placerar, enligt mig, 3/1@95% i mellanmjölkens land, vilket man helst ska undvika.

Om det inte var svaret på frågat så förstår jag nog inte frågan :)

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina Watt
"Recks" 3/1:or är meningen att man ska köra som stressad tröskel, 105%+, eller så hårt man orkar utan att tappa effekt över tid
Klarar du av att köra 5x8/2 på SAMMA effekt så tror jag inte att det skulle vara någon skillnad mer än att RPE borde vara högre.
Jämför du däremot 3/1 med 5x8/2@95% med samma TIZ så skulle jag säga att 3/1@95% är för korta intervaller då träning på 95% mer syftar på muskeluthållighet.
Det placerar, enligt mig, 3/1@95% i mellanmjölkens land, vilket man helst ska undvika.

Om det inte var svaret på frågat så förstår jag nog inte frågan :)
NEJ, släpp mina 3/1or bara. Jag kör inte 95% som träning, isf som rehab för ryggen, eller 60%, eller 34%

Titta i sammanställningen jag gjorde. Om man leker i TP sä krävs 120% 10 x 3/1 för att motsvara 105% 5x8/2 i tss.

Om man jämför 5x8/2 med 2x (6x 3/1 ) med 10 min setvila så blir belastningen lika på 105%.
Dom är som du säger olika, 8or har längre sammanhängande arbete , lite mer pulstapp i vila, är längre, mm mm

3/1or kan köras lite hårdare, har flera pulstapp men inte lika långa, passet är kortare i arbete men mkt längre totalt mm mm.

Frågan jag ställde från början var Om 3/1 x6 x2 var : vad skulle fördelen vara mot ex 5x8 på samma effekt?
Även med lite höjd effekt på 3orna så är ju arbetet mindre, först vid ca 109% så är det (teoretiskt) liknande.

Jag måste vara ovanligt otydlig idag😫(eller alltid)

Jajjas

Aktiv medlem
Visa dina Watt
NEJ, släpp mina 3/1or bara. Jag kör inte 95% som träning, isf som rehab för ryggen, eller 60%, eller 34%

Titta i sammanställningen jag gjorde. Om man leker i TP sä krävs 120% 10 x 3/1 för att motsvara 105% 5x8/2 i tss.

Om man jämför 5x8/2 med 2x (6x 3/1 ) med 10 min setvila så blir belastningen lika på 105%.
Dom är som du säger olika, 8or har längre sammanhängande arbete , lite mer pulstapp i vila, är längre, mm mm

3/1or kan köras lite hårdare, har flera pulstapp men inte lika långa, passet är kortare i arbete men mkt längre totalt mm mm.

Frågan jag ställde från början var Om 3/1 x6 x2 var : vad skulle fördelen vara mot ex 5x8 på samma effekt?
Även med lite höjd effekt på 3orna så är ju arbetet mindre, först vid ca 109% så är det (teoretiskt) liknande.

Jag måste vara ovanligt otydlig idag😫(eller alltid)
Fördelen med 3/1 är att du kan hålla en högre effekt med i princip samma TIZ som 5x8.
Det är du som tvunget vill hålla samma effekt, alltså hålla igen på 3/1.
Men som jag skrev i första svaret så tror jag inte att det blir någon skillnad på slutresultatet över flera månaders träning vilket ändå är det som räknas.

Man samlar ihop 82tss på ett 2tim lång z2 pass också men det är in samma sak för det. Man kan inte mäta på det sättet.

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Fördelen med 3/1 är att du kan hålla en högre effekt med i princip samma TIZ som 5x8.
Det är du som tvunget vill hålla samma effekt, alltså hålla igen på 3/1.
Men som jag skrev i första svaret så tror jag inte att det blir någon skillnad på slutresultatet över flera månaders träning vilket ändå är det som räknas.

Man samlar ihop 82tss på ett 2tim lång z2 pass också men det är in samma sak för det. Man kan inte mäta på det sättet.
Det verkar inte vara någon större idé, öva läsförståelse.
Över and out

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Man kan verkligen göra intervaller hur avancerade som helst...

Jag höll det enkelt idag, två varv på en 9km mtb-bana med fokus på jämn effekt, ingen vila mellan varven.

Nöjd med att det var så liten skillnad mellan medeleffekt och NP och att andra varvet inte gick så mkt långsammare. Hade velat ha högre medeleffekt men det vill man ju alltid på mtb tycker jag, tekniken begränsar till slut.

20210123_143723.jpg

20210123_143655.jpg

mhenry

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Höjde min FTP-inställning i Zwift lite mer permanent från 305 till 320 W (4,1 W/kg) i helgen. Gårdagens pass var 3x15 min i nån form av pyramid över och under FTP med 5x1 min på 350 W som avslut. Var lite orolig att jag skulle krokna och kanske framförallt inte klara av ettorna, men det gick över förväntan.

Alpe du Zwift börjar bli lite av en favorit. Fjärde gången jag kör den och första gången under timmen (55:17). Det tråkigaste var att bli omcyklad och inte kunna ta igen det förrän de sista hundra meterna pga. påtvingad vila på 160 W i i 2x4 minuter. Fick släppa på ERG-mode för spurten och när jag satte igång det igen tog det i princip tvärstopp trots plattmark uppe på toppen och jag lurades att tro att jag var helt slut.

275 W på timmen en massa vilominuter till trots är jag ganska nöjd med. Jag köpte trainern för knappt två månader sen och fick då ur mig 235 W över 20 minuter. Hoppade på ett träningsprogram i början av december efter att ha gjort ett nytt 20 min-test på 275 W. Kan tilläggas att jag innan dess mer eller mindre hade vilat mig i form i ett år och knappt cyklat på ett och ett halvt år. Innan dess cyklade jag ganska mycket.

1611577294350.png

mhenry

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Haha, ja kanske det :sneaky: Men det finns ju alltid de som är värre.

Gick för första gången i mål i en Zwift-tävling i dag (har försökt en gång innan, men fick då bryta pga. vändande mat och tillhörande kramp). Kändes lite som ett GP-lopp med 3 varv. Låg långt fram mot slutet men hade inte en chans när tåget kom efter backen. Slutade på plats 30 av 233 i SCF SWE Cup Men (B). 37 min med 333 W i snitt. Tror inte att det blev nån sandbagging heller då ökat matintag lett till ett par-tre extrakilon.

moros

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Testa Team scream och Cobbler. Hårda men skoj! Revolver är sjukt tuff.
Blev cobbler ikväll. Dvs 3 st 25 min block subtröskel. Rätt kul pass och skoj med lite lågkadens-malande som omväxling.

Det känns som något långt för min del, inte uthållighetsmässigt kanske men 1.45 på trainern var rätt maffigt. Kändes ok i kropp och ben när jag körde, men nu 1h senare är jag rätt mör. Såg att jag blivit beprövad på 1200 kcal så det är kanske inte så konstigt
image.png

Senast ändrad:

RockyRider

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Blev cobbler ikväll. Dvs 3 st 25 min block subtröskel. Rätt kul pass och skoj med lite lågkadens-malande som omväxling.

Det känns som något långt för min del, inte uthållighetsmässigt kanske men 1.45 på trainern var rätt maffigt. Kändes ok i kropp och ben när jag körde, men nu 1h senare är jag rätt mör. Såg att jag blivit beprövad på 1200 kcal så det är kanske inte så konstigt
Visa bilaga 466569

Visa bilaga 466569
Det är ett tuffare pass än man kan tro. Är nog mitt favoritpass på Sufferfest. Hanterbart men man blir trött och det är ju bra 👍

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ok träningsorakel, en fråga.

Har inte kört en enda intervall på allvar sedan cross-säsongen blev inställd i höstas och har mest harvat på Zwift sedan nyår, egentligen bara nu när Tour de Zwift gick igång sen ett par veckor.

Ikväll körde jag Recks 2x6 3/1 på 105% FTP för att testa. Pulsen ville inte riktigt upp men benen brann. Ska jag köra mer sub tröskel för att ge benen mer uthållighet, eller vad ska jag sikta in mig på i er mening?

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt

Har inte kört en enda intervall på allvar sedan cross-säsongen blev inställd i höstas och har mest harvat på Zwift sedan nyår, egentligen bara nu när Tour de Zwift gick igång sen ett par veckor.

Ikväll körde jag Recks 2x6 3/1 på 105% FTP för att testa. Pulsen ville inte riktigt upp men benen brann. Ska jag köra mer sub tröskel för att ge benen mer uthållighet, eller vad ska jag sikta in mig på i er mening?
Jag hade börjat med att köra passet fler gånger och med något lägre effekt för att inte benen ska ta slut direkt och du ska få upp pulsen och se hur det svarar.

Visa dina Watt

Dra inga slutsatser av ett enda pass, särskilt inte det första intervallpasset du kört på länge.

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag hade börjat med att köra passet fler gånger och med något lägre effekt för att inte benen ska ta slut direkt och du ska få upp pulsen och se hur det svarar.
Dra inga slutsatser av ett enda pass, särskilt inte det första intervallpasset du kört på länge.
Låter bra, tack. Det var där jag själv landade igår kväll. Ska köra det några gånger till, för om det är jobbigt för benen så är det väl bra för benen?

Det lustiga var att jag kunde hålla 299 W i 62 minuter, i söndags, men det var tungt med 315 W i tre minuter i stöten på intervallpasset.

Stumpy

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Har haft molande värk i benen ett tag nu, framförallt på morgnarna. Tänkte i förrgår att ont skall med ont fördrivas och startade ett tungt pass med korta intervaller. Var på väg att ge upp tidigt, men kämpade på. Två tredjedelar in så gick det inte längre. Pulsen var bara strax över tröskel när benen sa STOPP. Kadensen gick ner och till sist stod det still. Antar att det behövs några dagars vila eller bara lättare motion.

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Tack, bra kapitel om lokal mot central kapacitet! Jag är väl medveten om att jag inte kört någon bas över huvud taget så det stämmer väl in med känslan.

fhloston

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Häromdagen lärde jag mig att:
Jag får träningspass från Aktivitus i TrainingPeaks. (väldigt mycket över min ambitionsnivå 😄) Dessa exporterar jag till TrainerRoad och GoldenCheetah (kollar vilken jag gillar bäst).

Jag lade märke till att effektkurvorna i TR och GC var lägre än det jag ser i TP. Kollade ERG-filen från TP, och den var samma som visas i TP.
Problemet var att jag hade ett högre FTP i TP (det som Aktivitus mätte fram), men i TR och GC hade jag angett det som Garmin tycker att jag har.
Aktivitus FTP: 250W
Garmin FTP: 220W

Ni blir det ännu jobbigare att cykla inne 🤪

jonte987

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Häromdagen lärde jag mig att:
Jag får träningspass från Aktivitus i TrainingPeaks. (väldigt mycket över min ambitionsnivå 😄) Dessa exporterar jag till TrainerRoad och GoldenCheetah (kollar vilken jag gillar bäst).

Jag lade märke till att effektkurvorna i TR och GC var lägre än det jag ser i TP. Kollade ERG-filen från TP, och den var samma som visas i TP.
Problemet var att jag hade ett högre FTP i TP (det som Aktivitus mätte fram), men i TR och GC hade jag angett det som Garmin tycker att jag har.
Aktivitus FTP: 250W
Garmin FTP: 220W

Ni blir det ännu jobbigare att cykla inne 🤪
Nu har jag inte verifierat det, men FTP följer inte med i exporten utan bara %? Du måste se till att ftp är i synk?
Med reservation för att jag missar nåt...

fhloston

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Nu har jag inte verifierat det, men FTP följer inte med i exporten utan bara %? Du måste se till att ftp är i synk?
Med reservation för att jag missar nåt...
Jo, i ERG filen står det FTP=250, men tydligen reagerar varken TR eller GC på detta, annat är att proportionerligt minska kurvan att matcha det FTP de har. Det kanske finns något inställning för detta?

Dock ser jag en poäng att kurvan justeras. Om man får en fil från någon annan, så justeras passet till att bli "lika jobbigt", även om man inte har samma FTP.

1611737726876.png

jonte987

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jo, i ERG filen står det FTP=250, men tydligen reagerar varken TR eller GC på detta, annat är att proportionerligt minska kurvan att matcha det FTP de har. Det kanske finns något inställning för detta?

Dock ser jag en poäng att kurvan justeras. Om man får en fil från någon annan, så justeras passet till att bli "lika jobbigt", även om man inte har samma FTP.

Visa bilaga 466632
Ok, då finns den möjligheten i teorin helt klart. Inget som jag hade noterat.
Ja precis, i de flesta fall vill man säkert INTE använda den WO specifika ftp utan den "lokala"

ujja

Medlem
Visa dina Watt
Bra och lättläst artikel, jag har själv fastnat i begränsning av lokala kapaciteten.
När det gäller Vo2 max eller tröskel så finns det hur mycket info och förslag på intervaller som helst men när det gäller lokala kapaciteten så är det betydligt tunnare. Man ser ofta det generella rådet att köra distans >3h men jag har inte sett några forskningsrapporter på att det är det mest effektiva sättet. Kanske det är för svårt att avgränsa och mäta jämfört med Vo2?

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag funderar detsamma, som pappaledig har jag inga >3 h att sitta på cykeln. Tänkte testa med ett par timmar sweetspot istället på helgen, se om det ger lite.

n3wton

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Det är ett sundhetstecken att det inte finns så mycket tid för 3-timmarspass på helgen i kombination med barn. Man får försaka det ena eller andra, och barnen är en bra grej att inte försaka.

Pallar man så är morgonpass mellan typ 04-07 riktigt fint. Det blir dessutom lättare och lättare allt eftersom barnen blir större, och då är ändå mina bara 4 och 6. Framtiden är ljus!😊

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Det är ett sundhetstecken att det inte finns så mycket tid för 3-timmarspass på helgen i kombination med barn. Man får försaka det ena eller andra, och barnen är en bra grej att inte försaka.

Pallar man så är morgonpass mellan typ 04-07 riktigt fint. Det blir dessutom lättare och lättare allt eftersom barnen blir större, och då är ändå mina bara 4 och 6. Framtiden är ljus!😊
+1! gryningspass är perfekta för lugn distans om man pallar ta sig upp. Eftersom man ska köra lugnt funkar det för mig med att vara småtrött och "vakna" på cykeln. Man ska heller inte vara rädd för att smaska in några intervaller mot slutet av distansen. Att kötta på med några intervaller efter 2+ timmar in i passet ger skönt trött ben för resten av dagen.

moros

Aktiv medlem
Visa dina Watt
+1! gryningspass är perfekta för lugn distans om man pallar ta sig upp. Eftersom man ska köra lugnt funkar det för mig med att vara småtrött och "vakna" på cykeln. Man ska heller inte vara rädd för att smaska in några intervaller mot slutet av distansen. Att kötta på med några intervaller efter 2+ timmar in i passet ger skönt trött ben för resten av dagen.

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag har kört pass i gryningen sen Le Peloton startade, det är ganska skönt att inte behöva ställa klockan på 05.00 två dagar i veckan. 🤗

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag har kört pass i gryningen sen Le Peloton startade, det är ganska skönt att inte behöva ställa klockan på 05.00 två dagar i veckan. 🤗
Precis! har du pannben till det så är det inga problem att mystrampa distans på helgmorgonen:)
Personligen hade jag aldrig pallat köra kräksintervaller som Peloton verkar bjuda frikostigt på så tidigt på morgonen medan distanslunk funkar. Sen finns ju också aspekten med när på dagen man presterar som bäst och då lägger man ju hellre nyckelpass senare på dagen medan man på distansmalandet snarare har utmaningen i att hålla nere effekten istället för att hitta varenda sista watt.

Flurken

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Hilfe.
Jag har aldrig tränat strukturerat förut. Bara cyklat lite ordentligt denna sommar. Kör nu trainerroad. Började på 2.5w/kg. Gjort base 1,2. GIck till 3w/kg. Led mig igenom Build1. Gjorde FTP-test. Stod stilla. Fattar att man kan hamna på en platå, men motivationen fick sig en rejäl törn. Tyckte sista veckan var tung, men levde på "snart ftp-test, nu jävlar".

Dagens pass var det första jag brutit (första efter ftp-test). Vad skall jag göra?

*Gå tillbaka och köra lite base någon månad?
*Köpa elcykel?
*Lida?
*Annat?
Alternativet lida sig igenom det känns det inte som om att jag har psyket just nu för. Visst, jag kan ha en liten infektion i kroppen eller något som går över.

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Hilfe.
Jag har aldrig tränat strukturerat förut. Bara cyklat lite ordentligt denna sommar. Kör nu trainerroad. Började på 2.5w/kg. Gjort base 1,2. GIck till 3w/kg. Led mig igenom Build1. Gjorde FTP-test. Stod stilla. Fattar att man kan hamna på en platå, men motivationen fick sig en rejäl törn. Tyckte sista veckan var tung, men levde på "snart ftp-test, nu jävlar".

Dagens pass var det första jag brutit (första efter ftp-test). Vad skall jag göra?

*Köpa elcykel?
*Lida?
*Annat?
Alternativet lida sig igenom det känns det inte som om att jag har psyket just nu för. Visst, jag kan ha en liten infektion i kroppen eller något som går över.
Inte stressa fram något är det första du skall göra. Det andra du skall göra är att fundera över vad du vill uppnå och vad en rimlig väg dit är, gärna med en uppskattning i tid. Det tredje du kan göra är att varje vecka se hur mycket effektiv tid du lägger i resp zon. Jag tror att många tror att de är mer effektiva än de egentligen är. Men stakar man veckovis upp och tittar på hur man disponerar sin tid är det både lättare att lägga om och parera bort misstag. Vill du göra bra ifrån dig på ftp test om 2 veckor så kör du Vo2max Max pass hela nästa vecka, 3-5 st, veckan därpå tar du 3 lugna, lätta pass, därefter vila 2 dgr och sedan bombar du på med ftp-test. Hör av dig om hur det gick 🙂

n3wton

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Hilfe.

*Köpa elcykel?
*Lida?
*Annat?
2,5 w/kg vid 80 kg är 200 watt, 3 w/kg är 240 watt. Tror det där är en ökning som man bara ser precis när man börjar köra strukturerat. Eller kanske när man lärt sig ta i lite (dvs ftpn kanske låg högre från början men det var svårt att pressa fram den). Jag har ingen bra koll egentligen då jag också nyligen börjat strukturera upp saker en aning, men bävar inför dagen då man märker att man måste kämpa extremt mycket för att faktiskt öka över tid..

Flurken

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Inte stressa fram något är det första du skall göra.
Tack.
Jag vill bara komma ut starkare i vår, har inget event eller så. Fick bara lite psykbryt då det gått så bra och sedan tvärstopp. Gör detta bara för skojs skull och för att hålla kroppen och hjärnan (sover bra) i form över vintern.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer