Visa ditt avslut på styrlinda

Lindat nerifrån. Avslut med eltejp.
Nästa gång jag lindar (på cykel) då tänkte jag testa krympslang.

IMG_4150.webp

Ja eller hur, så brukar jag med göra :) då behöver man ingen tejp alls
Samma här, så kör jag Gr3pps lindor. Eftersom ingen sax behöver klippa så kan du återanvända lindan hur länge du vill. In i tvättmaskinen i en tvättpåse så kommer den ut som ny. Dessutom kan du öva hur mycket du vill utan att lim släpper eller att du har sönder lindan. Kanonprodukt som verkligen sparar pengar. En uppsättning linda för varje cykel och aldrig mer behöva betala en LBS för att göra jobbet åt dig.

Är du extra girig och vill testa kan du köpa från andrasortimentet:

Tycker du tyg är stumt, kan du använda gel-pads.

Den enda nackdelen jag kan se, är att man måste linda riktigt hårt ifall man är känslig för att lindan rör sig något när man cyklar.

Här är det väl egentligen starten som är intressant. Eftersom det är under hoodsen. Efter sju svåra år var överdelen riktigt trött men den röda jag hade liggandes kändes bara så… röd. Så jag rev av den trasiga halvan av befintlig linda, började den röda med ett hårt överlapp mitt på som start och det verkar ju funka.
IMG_7983.webp

Bjuder på ett avskräckande exempel. Kanske reklam för cykelverkstad? Skämt åsido första gången jag byter linda, och dessutom på en trång balkong. Är bättre än orginallinda som varit på sen 2012🤣

Bilagor

• 20250904_180324.webp
    20250904_180324.webp
    145.6 KB · Besök: 126
Tycker sådan tejp lämnar en massa kladd när den suttit ett tag.
Körde med sådan ett tag men blev less på kladdet och gick tillbaka till eltejp.

Har inte märkt av nåt kladd och tejpen sitter på styrlindan, och endast minimalt om alls på styret. Så när det är dags att byta styrlinda så kasseras tejp och linda i regel och då tejpen inte fästs i styret i någon större utsträckning finns inget kladd heller.

Att fixera slangar och höljen innan man kör på med lindan görs dock med eltejp helst.

Nytt styre och styrlinda på ny cykel ikväll.

Ni som lyckas med ett bra jobb överlag (och bra avslut) - finns någon särskild video/bild-tutorial jag bör följa? Har en tendens att gå på känsla men det blir aldrig så bra.

Nytt styre och styrlinda på ny cykel ikväll.

Ni som lyckas med ett bra jobb överlag (och bra avslut) - finns någon särskild video/bild-tutorial jag bör följa? Har en tendens att gå på känsla men det blir aldrig så bra.
Park tools har bra video på sin Youtubekanal. Och bra beskrivning på son hemsida.
Dräller av lindningstips på YT mm.

Jag har börjat linda uppifrån och ned. Blir både snyggare och bättre, men tarvar möjligen en linda som inte är ”modern” och skumgummig. Har aldrig varit med om att det fransar sig i kanterna, som förståsigpåare brukar varna för. Vanligare att jag sliter ut lindan innan detta händer.

Kör nästan enbart läderlinda men har testat med Fiziks (löjligt dyra) varianter utan problem.

Problemet för mig är att den där lilla felrullningen, glipan eller vecket, som jag såg men inte brydde mig om, växer till ett höghus under handskarnas arbete.

Jag har börjat linda uppifrån och ned. Blir både snyggare och bättre, men tarvar möjligen en linda som inte är ”modern” och skumgummig. Har aldrig varit med om att det fransar sig i kanterna, som förståsigpåare brukar varna för. Vanligare att jag sliter ut lindan innan detta händer.

Kör nästan enbart läderlinda men har testat med Fiziks (löjligt dyra) varianter utan problem.
Det är nog en reminiscens från bomullslindans tid. Började man uppifrån kasade lindan ner ganska snabbt.

Tillbaka
Topp