Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
TK skrev:
-------------------------------------------------------
> Solklart garantifall så borra inte i den.

Man kan ju rådgöra med tillverkaren först. Om man tex fotograferar sprickorna och först så är det kanske möjligt att få ett ok på att borra. Men givetvis bör man inte borra utan att fått ok på det om man vill ta ut det på garantin.

Visa ditt rambrott
Borra? Jösses, orkar knappt kommentera, men...
Borra inte!
Om du har sådana sprickor som följer svets, är materialet troligen utmattad. Även om du borrar bort där den sista synliga delen av sprickan är, så har du mikrosprickor i materialstrukturen, ej synliga för ögat, krävs mikroskop för att se. Om du borrar så kommer garanterat ramen att fortsätta sin sprickbildning. Ett material uppvisar sprickor när den mår dåligt, en stund, ögonblicket senare kan det tvärhaverera med brott.

Om du vet någon duktig svetsfirma på just alu, åk dit och fråga. Har dom utrustning att utföra penetrantprovning, börja där, syna med förstoringsglas eller en bra kamera som kan ta bra makrokort. Men det krävs ett tränat öga för att kunna bedöma vad som ses. Det kan gå att svetsa/laga. Beroende på vilket typ av alu det är.

Säkrast är att kassera ramen. Det är bara pengar. Trasig kropp blir svårare att ersätta.

n+1 ;-)

Visa ditt rambrott
Alltså, mitt förslag att borra var inte tänkt som någon permanent lösning. Men han funderade på att åka till göteborg och köra på den som den är. Då tänkte jag att det kanske kan göra saken en gnutta bättre, från ett redan ganska dåligt utgångsläge.

Givetvis bör ramen kasseras, men under tiden kanske han vill ha något att rulla på.

Visa ditt rambrott
Gör ett försök till med min fråga:

Jag har precis spräckt min andra ram på samma ställe, precis vid slitsen i sadelröret. Första ramen byttes smidigt på garantin. Tänkte be butiken om en annan lösning än en ny likadan ram, för jag känner mig inte trygg med denna.

Är det ett rimligt önskemål?

Visa ditt rambrott
Rimligt o rimligt, är de smidiga å vill ha nöjda kunder så fixar dom det annars inte.
Tror inte du har " rätt " till det men om viljan finns så fixar det sig säkert, iaf så länge du är märkestrogen.

/T

Visa ditt rambrott
Det är väl fullt rimligt att inte känna sig trygg på cykeln efter andra gången. Vad du har rätt till är väl en helt annan sak men fråga skadar aldrig.

Visa ditt rambrott
eiskall skrev:
> Gör ett försök till med min fråga:
>
> Jag har precis spräckt min andra ram på samma
> ställe, precis vid slitsen i sadelröret. Första
> ramen byttes smidigt på garantin. Tänkte be
> butiken om en annan lösning än en ny likadan
> ram, för jag känner mig inte trygg med denna.

Har du händelsevis använt en sadelstolpe med liiiiite för liten ytterdiameter? Känns som ett konstigt ställe att få brott på annars.

> Är det ett rimligt önskemål?

Ja, det tycker jag, förutsatt att det inte är något knas med stolpen (för lite instick eller fel diameter).

Edit: Som vanligt säger en bild mer än tusen ord:-)

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Cykeln såldes med stolpen. Det är ca 40 mm till "minimum insert", dvs ca 140 mm nedstick. Sadelklämman, som också är original är alltid dragen till rätt moment, och jag väger ca 80 kg.

Första ramen högst upp, andra (som den ser ut hittills) längst ner.

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
eiskall skrev:
> Cykeln såldes med stolpen. Det är ca 40 mm till
> "minimum insert", dvs ca 140 mm nedstick.
> Sadelklämman, som också är original är alltid
> dragen till rätt moment, och jag väger ca 80 kg.

Minimum insert enligt stolpen eller enligt ramen? Tyvärr råder ofta viss förvirring på den fronten då ramtillverkaren inte behöver veta vilken stolpe som tänker monteras. Inte ens om det är samma tillverkare av ram och stolpe behöver det stämma överens.

Sitter sadelklämman så att dess öppning är åt samma håll som slitsen i ramen?

Visa ditt rambrott
Minimum insert enligt stolpen. Men det är väl typ 260 uppstick och 140 nedstick. Inget konstigt väl?

Ja, slitsen i både ram och klämma är bakåt. Det var också så den levererades, så satt den även efter första rambytet samt på tillverkarens produktbilder.

Visa ditt rambrott
eiskall skrev:
> Minimum insert enligt stolpen. Men det är väl
> typ 260 uppstick och 140 nedstick. Inget konstigt
> väl?
>
> Ja, slitsen i både ram och klämma är bakåt.
> Det var också så den levererades, så satt den
> även efter första rambytet samt på
> tillverkarens produktbilder.

Inget konstigt där, men den översta bilden ser ju helt kajko ut. Röret har alltså lyckats töja sig ordentligt trots sadelklämman! Och man ser inte ens något märke i lacken från klämman.

Det skulle kunna vara inbyggda spänningar från svetsarna vid sadelstagen. Då är det ett tillverkningsfel och om det hänt på två ramar så skulle då jag inte vilja ha en tredje av samma sort.

Visa ditt rambrott
Tror att det är lite synvilla att röret "töjt" sig. Bilden är ju tagen lite snett ovanifrån.

Ska försöka få en annan lösning än ny ram.

Visa ditt rambrott
Då har jag fått besked om att jag får en ny framtriangel av Banshee. Jag körde sista CES i Glennby på en lånad hoj och gjorde bort mig totalt. Så nu håller jag på med monsterprojektet som det blir av att byta framtriangeln. Jag har just strippat ramen och gissade vad jag hittade...

bild28.JPG

Oh yes, it´s a twofer! En andra spricka i styrhuvudet.

Jag kräver en ny runda med sympatiska kommentarer och upprättelse från min patetiska insats i Götlaborg! Jag cyklar inte alltid slowmotion med gummisidan uppåt, ibland knäcker jag min AM-ram på två olika ställen...

Visa ditt rambrott
jofahjalm skrev:
> Då har jag fått besked om att jag får en ny
> framtriangel av Banshee. Jag körde sista CES i
> Glennby på en lånad hoj och gjorde bort mig
> totalt. Så nu håller jag på med
> monsterprojektet som det blir av att byta
> framtriangeln. Jag har just strippat ramen och
> gissade vad jag hittade...
>
>
>
> Oh yes, it´s a twofer! En andra spricka i
> styrhuvudet.
>
> Jag kräver en ny runda med sympatiska kommentarer
> och upprättelse från min patetiska insats i
> Götlaborg! Jag cyklar inte alltid slowmotion med
> gummisidan uppåt, ibland knäcker jag min AM-ram
> på två olika ställen...

Jag är stolt att få berömma en sådan hårig ramdödare! Testa att cykla långsammare så kanske ramarna håller - är man stark måste man vara försiktig!

Visa ditt rambrott
Alexander_kyckling (fd xdr) skrev:
> Snyggt. Din mamma måste vara stolt!

>"Med ett fett järnrör slår man världen med häpnad"

Fast här var det väl aluminium? ;-)

Visa ditt rambrott
eiskall skrev:
> Gör ett försök till med min fråga:
>
> Jag har precis spräckt min andra ram på samma
> ställe, precis vid slitsen i sadelröret. Första
> ramen byttes smidigt på garantin. Tänkte be
> butiken om en annan lösning än en ny likadan
> ram, för jag känner mig inte trygg med denna.
>
> Är det ett rimligt önskemål?

Garantin gäller för den ramtyp du köpt. Om den så går av 100 gånger.
Men tillverkaren kan ju göra undantag. Att fråga kostar ingenting.

Visa ditt rambrott
Det sa bara pang i ett litet gupp...trodde inte att jag skulle figurera i denna tråd förrän om ett par år då cykeln fått stå ut med mer. Ja ja vi får se om det går på garantin.

Bilagor

• 20141006_202329_resized_1.jpg
    20141006_202329_resized_1.jpg
    54.9 KB · Besök: 30
Visa ditt rambrott
Verkligen ingen särskilt stygg åkning när det gick av men förmodligen så måste det fått sig en smäll tidigare, svårt att se genom skyddet som satt på. Angående den intryckta delen så kan det möjligen ha skavt där när jag rullade hem på asfalten efter en 20-25 min promenad genom skogen men det är ett konstigt ställe att få ett brott på.

Visa ditt rambrott
Kedjestaget ser ut att vara inslaget utifrån. Det är inte ett konstigt ställe att få ett brott på. Det räcker säkert att vurpa cykeln ner på sidan och träffa en sten med lite otur.

Visa ditt rambrott
Troligen så det gått till, har gjort ett par vurpor men inget allför dramatiskt men den dära oturen verkar ha varit framme. Har inte alltför stora förhoppningar om att få något på garantin, får se vad crash replacement kostar.

Visa ditt rambrott
Skrev lite om mitt missöde i maj, nu 5 månader senare svarar Bianchi i Italien - Det är inte ramens fel. Gissa om jag är besviken på "mitt" märke nu =(

För intresserade har jag skrivit en liten story om ärendet på min blogg: http://cykelbloggar.se/im-extremly-disappointed-at-bianchi/

Facit: ja köp inte en Bianchi Oltre vad du än gör!

//Fritz

Bilagor

• Bianchi Oltre Skada 1 - Fritz.JPG
    Bianchi Oltre Skada 1 - Fritz.JPG
    60.3 KB · Besök: 47
  • Bianchi Oltre Skada 2 - Fritz.JPG
    Bianchi Oltre Skada 2 - Fritz.JPG
    55.8 KB · Besök: 47
Visa ditt rambrott
fritz68x skrev:
> Skrev lite om mitt missöde i maj, nu 5 månader
> senare svarar Bianchi i Italien - Det är inte
> ramens fel. Gissa om jag är besviken på "mitt"
> märke nu =(
>
> För intresserade har jag skrivit en liten story
> om ärendet på min blogg:
> http://cykelbloggar.se/im-extremly-disappointed-at
> -bianchi/
>
> Facit: ja köp inte en Bianchi Oltre vad du än
> gör!
>
> //Fritz

Det är alltså dom som monterat vevpartiet? På ramen som dom designat? Dom menar också att det inte är deras fel att det blivit såhär?

Borde vara solklart. Konsument Europa har varit väldans hjälpsamma mot mig.

Visa ditt rambrott
Mycket tråkigt, hoppas det löser sig. Som du vet finns det ju en bra svensk koppling till märket och det skulle ju vara helt otroligt om inte du fick ordning på det här. Det är ju en solklar konstruktionsmiss som Bianchi borde var intresserade av att lösa - inte minst i good-will hänseende.

Visa ditt rambrott
fritz68x skrev:
> Skrev lite om mitt missöde i maj, nu 5 månader
> senare svarar Bianchi i Italien - Det är inte
> ramens fel. Gissa om jag är besviken på "mitt"
> märke nu =(
>
> För intresserade har jag skrivit en liten story
> om ärendet på min blogg:
> http://cykelbloggar.se/im-extremly-disappointed-at
> -bianchi/
>
> Facit: ja köp inte en Bianchi Oltre vad du än
> gör!
>
> //Fritz

Väger du jättemycket* eller är ramen gjord av mjukost?

*Du hänvisar till att Bianchi inte angivit någon maxvikt så man undrar ju...

/T

Visa ditt rambrott
Tack för de kommentarer jag fått, till T nä väger inte ett ton, men var ändå nervös att de skulle ha typ någon viktbegränsning då jag väger 90+ har ju varit med om hjul som har begränsningar på 80-85kg därav att jag kolla just detta om viktbegränsning, vilket de verifierade att de inte har.

Anmälan är inskickad till ECC nu, så nu får de ta över min fight, trist är det oavsett.

Med vänlig hälsning
Fritz

Tillbaka
Topp