geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad jag försöker säga är att en bottning
> innebär att man är ute i okänt territorium. I
> de flesta fall går det tydligen bra. Men det är
> inte ett normalläge.
Är ofta ute på okänt territorium i skogen, för jag kommer lätt bort. Det går också oftast bra.
Skämt åsido, så är det här en lite skrämmande, men intressant tråd.
Något som dock slår mig, som en gång i tiden byggt chopper och därmed råkat läsa på en del i SFRO:s bygghandbok, är utformningen på en del av de "förstärkningar" vissa ramar försetts med.
(SFRO har de kontakt med som bygger egna fordon, de har duktig koll på ramar om någon undrar)
Nedanstående exempel är solklara fall där "förstärkningen" leder till en mycket olämplig spänningskoncentration, där man dessutom får belastning mitt på röret, i stället för dess sidor, vilket bör eftersträvas.
Ett skolexempel på enligt expertisen väl utformade förstärkningar är de på EST:s fantastiska "Resurrection" med sina svängda ändar och anliggning mot rörets sidor:
Bara något jag reflekterat över under läsning av tråden, professionella cykeltillverkare som ibland verkar strunta helt i grundläggande rambyggeriteorier. I vissa fall är det kanske inte lika viktigt, som när man kan överdimensionera lite mer, då vikten inte spelar så stor roll. Men på en cykel där man sparar in varje möjligt gram, och som dessutom är gjord av aluminium, kan det ju uppenbarligen få förödande konsekvenser...