Visa ditt rambrott

s

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Jag är oerhört nyfiken på hur man räknar ut krafterna som uppstår då dämparen bottnar!!!

Det finns uppenbarligen massor av experter på området som anser att det är trivialt, så är det för mycket att be om en matematisk beskrivning av förloppet?
 

Edman

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är oerhört nyfiken på hur man räknar ut
> krafterna som uppstår då dämparen bottnar!!!
>
> Det finns uppenbarligen massor av experter på
> området som anser att det är trivialt, så är
> det för mycket att be om en matematisk
> beskrivning av förloppet?


Är förmodligen hyfsat avancerad matematik, men det är väl knappast för mycket begärt att tillverkaren ska göra den läxan? Såpass marginal måste ju kunna finnas med tanke på det tilltänkta användningsområdet.
Har sett att till exempel Crescent på någon av sina dyrare modeller levererar cykeln med både vanlig dämpgaffel och en stel i kolfiber. Den cykeln skulle ju enligt vissas resonemang omedelbart implodera om man monterade det stela alternativet...
 
Visa ditt rambrott
Helge77 skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den där säkerhetsmarginaler ger inte bara
> > säkerhetsmarginal. I vissa fall förstör den
> > dämparens uppförande i resten av slaget
> också.
> > Beroende på hur den uppnås förstås.
> >
> >
> > En sak du utelämnar i ditt resonemang och som
> > någon ovan påpekade är att dämparen genom
> hela
> > sitt slag redan har tagit upp en väldigt stor
> del
> > av kraften. Slår det igenom väldigt hårt med
> > ett metalliskt klonk är den för mjukt ställd
> > men de genomslag som blir av att precis
> använda
> > hela slaget då och då är redan till största
> > delen dämpade.
>
> Absolut. Men du talar om henne hårfin gräns
> mellan att bottna "mjukt" och metalliskt klonk.
> Den kontrollen har inte jag i skogen kan jag lova.
> Det blir vad det blir och då har jag hellre
> marginal.
>
> Jag vet inte någon annan sport/gren där man är
> så på marginalen. När jag körde cross var man
> verkligen illa ute om man bottnade dämparen.
>
> /Helge


När körde du cross om man får fråga? Själv har jag aldrig trillat för att dämparen bottnat.
 

Boromir

Medlem
Visa ditt rambrott
Helge77 skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den där säkerhetsmarginaler ger inte bara
> > säkerhetsmarginal. I vissa fall förstör den
> > dämparens uppförande i resten av slaget
> också.
> > Beroende på hur den uppnås förstås.
> >
> >
> > En sak du utelämnar i ditt resonemang och som
> > någon ovan påpekade är att dämparen genom
> hela
> > sitt slag redan har tagit upp en väldigt stor
> del
> > av kraften. Slår det igenom väldigt hårt med
> > ett metalliskt klonk är den för mjukt ställd
> > men de genomslag som blir av att precis
> använda
> > hela slaget då och då är redan till största
> > delen dämpade.
>
> Absolut. Men du talar om henne hårfin gräns
> mellan att bottna "mjukt" och metalliskt klonk.
> Den kontrollen har inte jag i skogen kan jag lova.
> Det blir vad det blir och då har jag hellre
> marginal.
>
> Jag vet inte någon annan sport/gren där man är
> så på marginalen. När jag körde cross var man
> verkligen illa ute om man bottnade dämparen.
>
> /Helge

Jag har kört cross (MX) och snöskoter, med plattlandningar efter en 15-20 luftfärd med genomslag som följd utan att vara "illa ute".
Nu vet jag inte när Helge körde cross men om det var i krokarna när Håkan "Carla" Carlqvist åkte så var det en annan sak, då dämparna mer fjädrade än dämpade men då rör det sig kanske mest om returkicken som uppstår efter att dämparen bottnat.

I MX jagar man också vikt men kanske inte ned till sista grammet, så det går inte att dra en rak jämförelse men det är klart att ramen ska hålla för "normala" genomslag.
 
Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Belastar man en ram i en testning utan dämpare mrd stel distans får man alltid högre krafter än med dämpare. Sedan handlar det bara om hur generös man vill vara i värstafall senariot för att nå önskat vikt/styrka/pris förhållande.
 

semlan92

Ny medlem
Visa ditt rambrott
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Den bästa med den här tråden är att EST och
> hans polare klämmer fram bättre konstruktioner
> än Keith Scott på Banshee.


+1
Du gjorde min morgon efter inställd cykel tur.
 

Lulle

Ny medlem
Visa ditt rambrott
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är oerhört nyfiken på hur man räknar ut
> krafterna som uppstår då dämparen bottnar!!!
>
> Det finns uppenbarligen massor av experter på
> området som anser att det är trivialt, så är
> det för mycket att be om en matematisk
> beskrivning av förloppet?


Ja, att tillverkarna gör hållfberäkningar på sina ramar är ju helt orimligt med tanke på hur "lite" de brukar kosta.
 

s

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Lulle skrev:
-------------------------------------------------------
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> > Jag är oerhört nyfiken på hur man räknar ut
> > krafterna som uppstår då dämparen bottnar!!!
> >
> > Det finns uppenbarligen massor av experter på
> > området som anser att det är trivialt, så är
> > det för mycket att be om en matematisk
> > beskrivning av förloppet?
>
>
> Ja, att tillverkarna gör hållfberäkningar på
> sina ramar är ju helt orimligt med tanke på hur
> "lite" de brukar kosta.

Poängen var att om man inte känner till de ingående krafterna så hjälper inga ekvationer i världen. x förblir okänt.

Att en ram skall hålla för en lätt bottning känns som ett rimligt krav men hur hårt är det då?
En smidig 50-kilos cyklist med nära tom dämpare som bottnar innebär kanske inte riktigt samma belastning som när en 120-kilos kommer bombandes genom skogen.
 

AddeN

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Anger Trek en maxgräns i detta fall på 135 kg (var det väll?) Så antyder de att de gjort CAD beräkningar på normalt användande som håller för normalt användande med en viss marginal.
 

EST

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Jag tycker att hojar med mycket slag som är gjorda för stök ska hålla. De är ju byggda för att köra hårt. Däremot om man kört för hårt med en cross country hoj å den pajjar så är väl det kanske inte så konstigt de är ju byggda för att vara lätta å snabba. Sen är ju vissa konstruktioner väldigt konstiga på ramarna. Men om de skulle byggas för att hålla så skulle väl ingen köpa för då skulle alla gnälla över att de var fula å tunga. Kolla bara hur många som gillar finska Pole. De ser ut att vara byggda för att hålla å är låga osv design för funktion istället för konstiga magar som hänger ner eller som spez som drar kablar under ramen som är ett helt mysterium hur dumma de kan vara. Eller delade vajerhöljen bara så att det kan komma in vatten å skiten fryser. Finns massa lösningar som är helt idiotiska men folk verkar ju gilla det så...Å det säljer så...
 

theBrand

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Allt är ju relativt, och det känns ju inte orimligt att anta att en XC-fs inte tål lika mycket stryk som en AM/Enduro-moppe.

Men vad Trek säger i det här fallet är ju i princip att man inte får köra utför en trottoarkant med dämparen låst, vilket känns helt orimligt.

Generellt brukar instruktioner för hur man ska justera dämparen bak vara:

Om du aldrig nyttjar hela slaglängden (d.v.s alldrig bottnar) --> svagare fjäder och/eller mindre kompressionsdämpning.

Om du har hårda botnningar flera gånger under din normala runda (d.v.s så att det känns i kroppen)--> hårdare fjäder och/eller mer kompressionsdämpning.


Däremot brukar ju de flesta som cyklar runt på XC-FS ofta ha så lite sag (-->hårt tryck) att de aldrig nyttjar hela slaglängden, då det ger bättre trampprestanda. Och vi som mest är ute och krigar stig och letar efter justa hucks i skogen brukar kanske snarare köra med lite mindre sag (-->lägre tryck) för att få bättre utförsegenskaper.


Jag skulle tro att tillverkare räknar på en maxbelastning vid bottnad dämpare, och jo, jag tror nog att man beräknar att en FS ska tåla (iaf nästan) lika mycket vid bottnad dämpare som en HT.

(Jag har vid ett antal tillfällen landat taskigt med mina FS-hojjar och smällt rumpan i sadeln så att jag bland annat böjt sadelrailsen, ingen ram har pajat än)
 

Kid1000

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Jag tycker i motsats till Magnus Bovall att en fs ram på 2 kg exkl dämpare är tungt. Det finns som exempel landsvägsramar på 640gram och en sådan får tåla många många watt i sprinter och hårda asfaltskarvar dag ut dag in. Så jag tycker att utvecklingen går framåt.
 

marran

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Å andra sidan går de sönder om man tittar på dem lite snett. En mtb ska hålla för betydligt mer än kontrollerad input vid vevlagret och lite asfaltskarvar. I det ingår även en hel del stensprut och en och annan vurpa.
 

Fredrik80

Ny medlem
Visa ditt rambrott
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Å andra sidan går de sönder om man tittar på
> dem lite snett. En mtb ska hålla för betydligt
> mer än kontrollerad input vid vevlagret och lite
> asfaltskarvar. I det ingår även en hel del
> stensprut och en och annan vurpa.

Och glöm inte folk som ska ha 800mm styre... blir hyfsad hävstång på det jämfört med ett smalt landsvägsstyre.
 

H.

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Jag som alltid tänkt att en sak som skiljer stora tillverkare från hemmalallare är att de tidigare har riktig data att gå på när delarna ska dimensioneras.

Att ta reda på lastfallen kan ju vara ett större jobb än att dimensionera komponenterna.
 

Fältprästen

Ny medlem
Visa ditt rambrott
H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Att ta reda på lastfallen kan ju vara ett större
> jobb än att dimensionera komponenterna.

Sant. Att komma på lastfallen är ju det kluriga. Att räkna på ramen när man väl känner till dem är en baggis.
När man ser den där bilden på testriggen tidigare i tråden, så är det ju en väldig förenkling av verkligheten.
 

Fältprästen

Ny medlem
Visa ditt rambrott
hm skrev:
-------------------------------------------------------
> För att inte tala om låsbara dämpare.
> Vad ni än gör, använd inte den spaken.

Kör man låst dämpare/HT så kör man förmodligen mycket snällare än när man kör upplåst.
 

Fältprästen

Ny medlem
Visa ditt rambrott
AddeN skrev:
-------------------------------------------------------
> Anger Trek en maxgräns i detta fall på 135 kg
> (var det väll?) Så antyder de att de gjort CAD
> beräkningar på normalt användande som håller
> för normalt användande med en viss marginal.

Frågan är vad normalt användande är, och hur mycket marginalen är?
Det finns lika många svar som användare.
 

Kid1000

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Min poäng är att 0.64 kg till 2.00 kg är milsvid skillnad. Förstärkningar kostar inte 1.3 kg mer i vikt.
Sedan att man förringar landsvägsramen är vanligt när man inte vet hur en sådan får tåla. Ta gärna en titt på EN standarder och se vad de får tåla.

Som exempel kan man säga att min alu Trigger 29 ram väger 300 gram mer än en kolfiber dito, betyder det att min är tåligare, nja faktiskt inte.

Mycket handlar om layup och noggrannt utprovad design och man kan inte täcka för alla situationer en cyklist får för sig att göra, man kan inte som exempel göra en lätt ram som tål vurpor i stenkistor, det gäller oavsett alu, kolfiber eller stål eller titan för den delen.

Tunga enkla single pivot ramar håller rätt länge, kanske för att dom är tunga och enkla?
 

Shrue

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Frågan är väl hur många tillverkare som räknar med att du kör drop sittandes på sadeln. Hade personen haft all vikt på pedalerna hade detta troligtvis aldrig inträffat, vilket väl även är vad Trek säger i det här fallet?
 

marran

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Fältprästen skrev:
-------------------------------------------------------
> hm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För att inte tala om låsbara dämpare.
> > Vad ni än gör, använd inte den spaken.
>
> Kör man låst dämpare/HT så kör man
> förmodligen mycket snällare än när man kör
> upplåst.


Eller inte. Mina ben klarar inte att dämpa lika snabbt och bra som en riktig dämpare kan, så både cykeln och piloten får ta mer stryk när jag kör ht än fs. Jag klarar mig undan på lättare däck och fälgar på FS än vad jag gör på ht i alla fall
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
En bra sak med den här beefen är att det inte verkar ha gått sönder en enda ram på flera dagar. Är det utomjordiska krafter eller har alla slutat cykla. Att brotten upphört på grund av att alla nu följer tillverkarnas rekommendationer ser jag dock som uteslutet.
 

marran

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Kid1000 skrev:
-------------------------------------------------------
> Min poäng är att 0.64 kg till 2.00 kg är
> milsvid skillnad. Förstärkningar kostar inte 1.3
> kg mer i vikt.
> Sedan att man förringar landsvägsramen är
> vanligt när man inte vet hur en sådan får
> tåla. Ta gärna en titt på EN standarder och se
> vad de får tåla.
>
> Som exempel kan man säga att min alu Trigger 29
> ram väger 300 gram mer än en kolfiber dito,
> betyder det att min är tåligare, nja faktiskt
> inte.
>
> Mycket handlar om layup och noggrannt utprovad
> design och man kan inte täcka för alla
> situationer en cyklist får för sig att göra,
> man kan inte som exempel göra en lätt ram som
> tål vurpor i stenkistor, det gäller oavsett alu,
> kolfiber eller stål eller titan för den delen.
>
> Tunga enkla single pivot ramar håller rätt
> länge, kanske för att dom är tunga och enkla?

Man kan komma med hur många teoretiska resonomang man vill, men baserat på data i bl.a. den här tråden verkar mtb-ramar och framförallt heldämpade sådana snarare vara för lätta än för tunga.

Och ja, självklart går det inte att bygga något som är oförstörbart, men det är ändå skillnad på lvg där ingen köper en beg om den är klotad en endaste gång, och mtb där man ska vara bra godtrogen för att inte inse att det är mer regel än undantag att ett beg objekt har upplevt ett antal mer eller mindre våldsamma markkänningar.
 

c-oma

Ny medlem
Visa ditt rambrott
Efter de senaste sidornas läsning så känner jag att jag ska hålla mig till Specialized resten av livet. Deras garantier har varit av absoluta världsklass under de 4 år jag kört med dom. Har fått dämpare servade, skor utbytta 2 ggr, nya lager, en ny ram, ett nytt carbonhjul, nya nav, och nu sist en öhlinare till Enduron mm mm. Aldrig varit något tjafs eller snack. Allt har bara löst sig och det snabbt.
 

marr

Moderator
Forumvärd
Visa ditt rambrott
c-oma skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter de senaste sidornas läsning så känner jag
> att jag ska hålla mig till Specialized resten av
> livet. Deras garantier har varit av absoluta
> världsklass under de 4 år jag kört med dom. Har
> fått dämpare servade, skor utbytta 2 ggr, nya
> lager, en ny ram, ett nytt carbonhjul, nya nav,
> och nu sist en öhlinare till Enduron mm mm.
> Aldrig varit något tjafs eller snack. Allt har
> bara löst sig och det snabbt.

Problemet skulle väll isåfall vara att allt verkar gå sönder?
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Vernersson skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu ska jag gå till Geos försvar.
> Det kan ju vara så att han menade en bottning av
> flygplansdämpare likt denna ;)
>
>
Fan vilken kass konstruktör......
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Vernersson skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu ska jag gå till Geos försvar.
> Det kan ju vara så att han menade en bottning av
> flygplansdämpare likt denna ;)
>
>

Ja jag såg den där igår. Jäkligt dåligt att tillverkaren inte förutsåg det användningsområdet.
 

Vernersson

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Jäkligt dåligt att
> tillverkaren inte förutsåg det
> användningsområdet.


Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Fan vilken kass konstruktör......



Exakt!!!
Fullständigt uselt ju ;)
 

Fältprästen

Ny medlem
Visa ditt rambrott
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller inte. Mina ben klarar inte att dämpa lika
> snabbt och bra som en riktig dämpare kan, så
> både cykeln och piloten får ta mer stryk när
> jag kör ht än fs. Jag klarar mig undan på
> lättare däck och fälgar på FS än vad jag gör
> på ht i alla fall

Jag kanske inte skulle nämnt HT.
Vad jag menar är att man förmodligen kör lugnare/enklare när man låser dämparen än när man låser upp den. Typ att man kommer till ett enklare parti (grusväg) och låser dämparen.
 

theBrand

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Fältprästen skrev:
-------------------------------------------------------
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eller inte. Mina ben klarar inte att dämpa
> lika
> > snabbt och bra som en riktig dämpare kan, så
> > både cykeln och piloten får ta mer stryk när
> > jag kör ht än fs. Jag klarar mig undan på
> > lättare däck och fälgar på FS än vad jag
> gör
> > på ht i alla fall
>
> Jag kanske inte skulle nämnt HT.
> Vad jag menar är att man förmodligen kör
> lugnare/enklare när man låser dämparen än när
> man låser upp den. Typ att man kommer till ett
> enklare parti (grusväg) och låser dämparen.

Bara att hoppas att man inte kör i ett potthål, för då knäcker man ju garanterat ramen ;)
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
theBrand skrev:
-------------------------------------------------------
> Fältprästen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > marran skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Eller inte. Mina ben klarar inte att dämpa
> > lika
> > > snabbt och bra som en riktig dämpare kan,
> så
> > > både cykeln och piloten får ta mer stryk
> när
> > > jag kör ht än fs. Jag klarar mig undan på
> > > lättare däck och fälgar på FS än vad jag
> > gör
> > > på ht i alla fall
> >
> > Jag kanske inte skulle nämnt HT.
> > Vad jag menar är att man förmodligen kör
> > lugnare/enklare när man låser dämparen än
> när
> > man låser upp den. Typ att man kommer till ett
> > enklare parti (grusväg) och låser dämparen.
>
> Bara att hoppas att man inte kör i ett potthål,
> för då knäcker man ju garanterat ramen ;)

Eller glömmer att låsa upp igen när man kör in i skogen igen.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer