Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Stånkan sa:
Tack för alla svar!

Jag har varit i kontakt med On-One och visat bilder. Jag fick svaret "I would not ride the bike with a crack on the weld like that there would be to much stress on it". Då ramen är ca 3.5 år finns inte heller någon giltig garanti. Så det är antingen fixa eller skaffa nytt. Någon som vet någon som kan svetsa aluminium i Uppsala? Eller Falun? Eller Västerås? Eller kanske Stockholm?

Jag har en polare som jobbar på mekanisk verkstad och svetsar aluminium. PM:ar nummer!

Visa ditt rambrott
Stånkan sa:
Tack för alla svar!

Jag har varit i kontakt med On-One och visat bilder. Jag fick svaret "I would not ride the bike with a crack on the weld like that there would be to much stress on it". Då ramen är ca 3.5 år finns inte heller någon giltig garanti. Så det är antingen fixa eller skaffa nytt. Någon som vet någon som kan svetsa aluminium i Uppsala? Eller Falun? Eller Västerås? Eller kanske Stockholm?

En halvseriös idé: https://www.fiberfix.com/. Om nån hoj spricker för mig skulle det vara kul att testa något dylikt!

Visa ditt rambrott
Canyon nerve xc-2008
Bara fincyklad.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    159.4 KB · Besök: 128
Visa ditt rambrott
Jag vill inte strö salt i några sår, men... Svetsa i aluminium brukar gå bra, men ... Ramen brukar spricka brevid den gamla sprickan... Hoppas det går bra i alla fall, lycka till.

Visa ditt rambrott
singletrack sa:
Jag vill inte strö salt i några sår, men... Svetsa i aluminium brukar gå bra, men ... Ramen brukar spricka brevid den gamla sprickan... Hoppas det går bra i alla fall, lycka till.
ESTs lagningar med ditsvetsad förstärkning verkar hålla rätt hyfsat. De borde inte hålla alls med tanke på vad han gör med cyklarna :)

Visa ditt rambrott
Rattnalle sa:
singletrack sa:
ESTs lagningar med ditsvetsad förstärkning verkar hålla rätt hyfsat. De borde inte hålla alls med tanke på vad han gör med cyklarna :)

Det borde inte ens en hel cykel.

Visa ditt rambrott
singletrack sa:

e inga problem o svetsa i alu om man vet vad man pysslar med ;) e ju inte så att aluramar magiskt sammanfogar sig vid tillverkningen ;)

Visa ditt rambrott
darkforce sa:
singletrack sa:

e inga problem o svetsa i alu om man vet vad man pysslar med ;) e ju inte så att aluramar magiskt sammanfogar sig vid tillverkningen ;)

Det jobbiga är ju bara värmebehandlingen efter svetsningen. En cykelram är så pass stor så svårt att få plats med den i hobbyugnar.

Visa ditt rambrott
Bengt-re sa:
darkforce sa:
singletrack sa:

Det jobbiga är ju bara värmebehandlingen efter svetsningen. En cykelram är så pass stor så svårt att få plats med den i hobbyugnar.

Fast all aluminium behöver inte värmebehandlas.

Stalle

Visa ditt rambrott
Får se vad Transition säger det här gången...

chainstay_right_zoom.jpg

Crack_shock_mount_zoom.jpg

Första bilden är på kedjestaget. Fick ett nytt från Transition i våras eftersom det gamla sprack i svetsarna på samma sätt som detta.
Den andra bilen är nedre fästet till bakdämparen.

Visa ditt rambrott
Jag vet inte om jag skulle hitta såna sprickor i min hoj (ffa inte nu när man mest kör i mörker, spolar av i mörker och hänger undan i mörker). Kände du att den var paj eller såg du det först?

Visa ditt rambrott
När man hittat sprickor en gång så bli man lite paranoid och letar mer noga :)
Färgen på ramen gör det dessutom väldigt lätt att se små sprickor, hade ramen varit svart hade jag aldrig sett dem.

Har att välja mellan en Supressor från 2016 (samma hjulstorlek som nu) eller en Patrol från 2016 (ny hjulstorlek).
Kommer ta en Patrol. Även om det kommer innebära att köpa nya hjul och ny gaffel så känns det som ett bra läge att hoppa upp en hjulstorlek. I.o.m att jag får en ny ram så får jag även ny garanti tid så nu är man safe i 2 år till :)

Visa ditt rambrott
rekrevs sa:
Färgen på ramen gör det dessutom väldigt lätt att se små sprickor, hade ramen varit svart hade jag aldrig sett dem.
...

Skönt att jag har en svart Canyon då... eller hur var det nu? ;)

Visa ditt rambrott
ceel sa:
rekrevs sa:
...

Skönt att jag har en svart Canyon då... eller hur var det nu? ;)

Till tröst kan sägas att om du inte ser sprickan kommer du förr eller senare höra den. :)

Visa ditt rambrott
Fältprästen sa:
rekrevs sa:
I.o.m att jag får en ny ram så får jag även ny garanti tid så nu är man safe i 2 år till :)
Har de lovat det?
Garantin brukar väl inte förlängas i och med nya delar på garantin?

I mitt fall så var det ju inte en ny del utan en helt ny ram och ja, jag har mail där de säger att jag har två års garanti från den dagen jag får den nya ramen.

Tanken var ju först att ta en Patrol från 2016 och återanvända min gamla bakdämpare men sen fick jag reda på att jag även kunde får en Partol av 2017 års modell om jag var beredd på att putta in $300 för en ny bakdämpare (dämpare ingår inte i ramgarantin).
Men tanke på att min DebonAir har gått två säsongen och behöver både full service, packningsbyte samt nya monteringsaxlar så kändes det som en bra deal.

Jag initierade reklamationen i onsdagskväll, nya ramen skickades i fredagseftermiddag så jag borde ha den i mitten/slutet av nästa vecka. Även om kvalitén på min gamla ram kanske inte var helt hundra så levererar Transitions kundtjänst kvalitet gång på gång. Snabba på att svara på mail och allmänt trevliga att ha å göra med :)

Visa ditt rambrott
rekrevs sa:
I mitt fall så var det ju inte en ny del utan en helt ny ram och ja, jag har mail där de säger att jag har två års garanti från den dagen jag får den nya ramen.
Ja, säger de det så. Verkar ju vara ett bra företag att ha att göra med vid garantiärenden. Men man önskar ju att man inte skulle behöva gå så långt i första hand.
Jag fick också en komplett ram (exkl. gaffel och dämpare) av Canyon, men inte förlängdes garantin för det.

Visa ditt rambrott
Så var d dags igen...på den sista bilden så känner jag ngt, färgen har blivit ljusare runt denna punkten och är tyvärr sjukt svår att få med på bild.

Bilagor

• IMG_4200.JPG
    IMG_4200.JPG
    194.3 KB · Besök: 104
  • IMG_4198.JPG
    IMG_4198.JPG
    170.4 KB · Besök: 113
  • IMG_4201.JPG
    IMG_4201.JPG
    215.1 KB · Besök: 111
Visa ditt rambrott
mikipedia_ sa:
Rompa sa:
mikipedia_ sa:
Ruttet!
Är det på Epicen?

Nej, jag kör ju Kolfiber på min epic :)
Det här är min transition Bandit 29 som pajat.

Tråkigt hur som, men Transition verkar ju bra på sånna här bekymmer.

Ja jag hoppas dem löser det så smärtfritt som möjligt. Ska bli intressant att se faktiskt, jag har bara erfarenhet av specialized's service innan och den har varit toppklass!

Tillbaka
Topp