Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Min andra Bird Aeris sprack för två veckor sedan men glömde posta här, så här har ni en bild på sprickan:

DSC_0048.JPG

Har redan fått ny framtriangel, men har ju en hel baksving från första ramen så kanske är läge att testa fiberfix?

Visa ditt rambrott
kcobil123 sa:
Min andra Bird Aeris sprack för två veckor sedan men glömde posta här, så här har ni en bild på sprickan:

Har redan fått ny framtriangel, men har ju en hel baksving från första ramen så kanske är läge att testa fiberfix?

Spara alla delar eller lägg på min garageuppfart? ja du är ju knappast fet men rätt så snabb på sistone. Bra support men trist att inte kunna lita på grejerna..

Visa ditt rambrott
kcobil123 sa:

Du har ju inget att förlora egentligen. Men om du behöver fiber fix vette tusan, förutom att det är smidigare att använda har jag svårt att se skillnaden mellan det och glasfiber alt kolfiber the old fashioned way.

Visa ditt rambrott
Några filmer med Raoul Luescher från http://carbonbikerepair.com.au/ i Melbourne Australien. Han verkar onekligen kunna en del om kolfiber. Finns det någon i Sverige som gör sådana ultraljudsundersökningar?

Carbon Fiber - The Truth! från Cycling Maven

Carbon Wheels - The Truth!! (Part One) och (Part Two) från Cycling Maven

Cutting Up Expensive carbon Bikes! från Shane Miller

Har en ram som möjligen är en framtida kandidat för den här tråden.

Visa ditt rambrott
Jag har reparerat ramar i runt 4-5 år nu, aldrig behövt ultraljud maskiner, man märker om det är trasigt, min hörsel är kass, det är ett faktum men det finns andra sätt att upptäcka defekter och åtgärda dessa.

Nu på sistone fick jag ett trevligt besök av en olympier där jag skall fixa hojen inför säsongen som kommer.
Det som spelar roll för min del är att inte tumma på kvaliteten och vara ärlig med vad man kan.

/Mattias

Visa ditt rambrott
Började gå igenom cykeln inför nästa säsong och stötte på det här där svingen sitter.
Första tanken är väl att det bara är färgen men ser rätt trist ut imho.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Vad tror expertisen? :)

Visa ditt rambrott
Är det kolfiber? Jag tror isf att det är stor chans att det bara är färgen. Kolfiber flexar mer än vad många lacker gör, och då får man sprickor som ser väldigt illa ut men är helt ofarliga. I andra material är väl grundregeln snarare att "spricka i lacken är alltid spricka i materialet". Med detta sagt, har du nån garanti är det ju solklar reklamation för säker kan man ju aldrig vara.

Visa ditt rambrott
Att de rören rör sig (höhö) och flexar på ett sätt som inte lacken fixar köper jag faktiskt helt och hållet. Har man sett en datorsimulering av en kolfiberram och hur den flexar blir det uppenbart. Men som sagt, säker kan man inte vara. Har du ingen garanti kvar så skulle jag köra det där till haveri iaf, så jobbigt borde inte livet bli om det går sönder. Alt slipa bort lacken och inspektera samt ev laga med kolfiber är ju ett annat alternativ. Knacka för att höra om det är trasigt tror jag blir svårt så nära stålet.

Visa ditt rambrott
Kanske inget rambrott men efter lördagens cykeltur där man satsade lite mer i en teknisk backe och hamnade snett. Trodde jag tog emot med bara mitt vänstra ben men tydligen träffade svingen stenen och gjorde märke. Fick syn på det när jag tvättade hojen senare på dagen.
Har undersökt skadan och verkar bara vara en mindre buckla, men givetvis ska jag hålla koll på sprickor om det utvecklas.

Bilagor

• IMG_0995.JPG
    IMG_0995.JPG
    201.4 KB · Besök: 98
  • IMG_0996.JPG
    IMG_0996.JPG
    117.4 KB · Besök: 97
  • IMG_0994.JPG
    IMG_0994.JPG
    230.8 KB · Besök: 107
Visa ditt rambrott
Jag hade inte varit orolig för någon av de två senaste skadorna. Har man garanti kvar kan man tests det men går det inte genom hade jag kört vidare.

Min hoj har fått några rejäla smällar och fungerar kanon.

Visa ditt rambrott
kcobil123 sa:

Det var som fan! Trodde dom var bombproof. Jaja, skönt med deras generösa ramgaranti åtminstone.

Visa ditt rambrott
Hetsjägar´n sa:
kcobil123 sa:

Det var som fan! Trodde dom var bombproof. Jaja, skönt med deras generösa ramgaranti åtminstone.

Det är väl en handfull eller så som spruckit vid det här laget?

Visa ditt rambrott
Luthman Photography sa:
Hetsjägar´n sa:
kcobil123 sa:

Det är väl en handfull eller så som spruckit vid det här laget?
Någon länk? Jag har bara sett den här som spruckit två gånger nu. Vore ju bra att veta var jag ska titta på min :-)

Visa ditt rambrott
kievY sa:
Kanske inget rambrott men efter lördagens cykeltur där man satsade lite mer i en teknisk backe och hamnade snett. Trodde jag tog emot med bara mitt vänstra ben men tydligen träffade svingen stenen och gjorde märke. Fick syn på det när jag tvättade hojen senare på dagen.
Har undersökt skadan och verkar bara vara en mindre buckla, men givetvis ska jag hålla koll på sprickor om det utvecklas.

Fältprästen sa:
Det är alltså den övre, tryckbelastade delen av svingen, det är frågan om?

Med tanke på hur baktriangeln är uppbyggd på Anthem så kommer det nog fungera fint att köra vidare. Vill du vara på den säkra sidan så har jag för mig att Giant har någon form av crash replacement deal som gör att man kan köpa reservdel till bra pris. Kolla med Jaguarverken.

Visa ditt rambrott
KJS sa:
kievY sa:

Fältprästen sa:
Det är alltså den övre, tryckbelastade delen av svingen, det är frågan om?

Med tanke på hur baktriangeln är uppbyggd på Anthem så kommer det nog fungera fint att köra vidare. Vill du vara på den säkra sidan så har jag för mig att Giant har någon form av crash replacement deal som gör att man kan köpa reservdel till bra pris. Kolla med Jaguarverken.

Jag har suttit på engelska forum och sett folk som fått värre bucklor och kört vidare. Min buckla har inte gått igenom halva vägen godset och på så sätt tror jag det är lugnt, och som du säger fungerar Giants länkage lite annorlunda. Men jag har mailat Jaguarverken bilderna och bett de bedömma eller ge mig tips vad jag kan göra. Eftersom jag har en 2013 och om jag skulle få tag på en baktriangel så hade det varit i annan färg, men jag återkommer.

Visa ditt rambrott
Min Giant Trance sprack när jag var uppe i fjällen i sommras, började växla konstigt men eftersom det ändå var dags att campa för natten så fortsatte jag tills jag hittade en bra palts att slå upp tältet. Sen började det regna så jag sköt upp reparationen till morgonen efter. När jag kom ut såg jag att ramen hade gått av istället :/ Blev att putta några mil ut

IMG_7621.JPG

IMG_7624.JPG

Helags i bakgrunden

Tydligen rätt vanligt utmattningbrott på den här länkage delen. Fick en ny del omgående, sen visade det sig att resten av länkaget också slagit sig. Biekster ordnade så att cykeln skickades iväg till Giant som bytte hela baksvingen och satte i nya lager trots att garanti tiden gått ut.

Visa ditt rambrott
Uppdaterar angående min buckla.
Hörde av mig till Jaguarverken som sade att delen på svingen är ganska tjock där samt att det är lugnt vad de kunde se, är ingen stor kraft där jämfört med om det varit den nedersta staget.
De rekommenderade att köpa kemisk metall ifall jag vill snygga till det. Har cyklat 2 turer nu sen dess och inte upplevt något annorlunda, men får hålla koll på sprickor.

Visa ditt rambrott
Min Giant Anthem 2011 XL sprack i ramen 2013, blev erbjuden att köpa en S ram för 7000:-, lagade istället, har funkat sedan dess, se inlägg från 4 juli i år. Min rekommendation är att kolla med era försäkringsbolag, det missade jag :)

Visa ditt rambrott
Raggamuffin sa:
Började gå igenom cykeln inför nästa säsong och stötte på det här där svingen sitter.
Första tanken är väl att det bara är färgen men ser rätt trist ut imho.

Vad tror expertisen? :)

Fick aldrig något svar på hur det var ställt med ramen eller om de ens har kollat efter - men BMC gav mig en ny ram :)

Visa ditt rambrott
Så jag är ännu en gång tillbaka in denna tråd...Stumpjumper evo 2014, spricka i sadelstaget precis vid bromsfästet. Får se vad Specialized säger...Än så länge har jag haft bra erfarenhet, min kedjestag blev utbytt på ca en vecka förra året.

20170108_113404.jpg

Visa ditt rambrott
Exakt där sprack min första Enduro, 2001 års modell. Eller om det var 2002. Garantiramen sprang sadeltornet på, men den tredje höll för mig. För nästa ägare tror jag den sprack i kedjestaget, vid svetsen mot länken fram.

Visa ditt rambrott
Så vad har vi lärt oss i denna tråd? Om vi inte alla går över till DH cyklar för lugn gubbXC så kommer vi förr eller senare hamna här....Lite surt att saker som är förhoppningsvis designade och byggda för att tåla går sönder...

Tillbaka
Topp