Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Kul att man kan glädja folk med så enkla medel?, Jesper A är bergis supertränad och flawless i det mesta han gör, keep it up å lycka till. Japp Sixten det är en 2018, vad jag vet så är 2019 helt annorlunda. Köpte mig en CS Hightower nu så länge.
 

Tomcaten

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Jag såg ut likadan som han i röd tröja på föregående sida när det hände. Jag undrade vad fan var det där och började känna på alla komponenter utan att se svingen först.
 

JesperA

Medlem
Visa ditt rambrott
PeTeR sNaBb sa:
Jesper A är bergis supertränad och flawless i det mesta han gör, keep it up å lycka till.
Japp, jag är bäst på allt såklart. Men visst, med din attityd av dina inlägg att döma så är det inte konstigt att du knäcker ramar i samma tempo som man själv knäcker kallingar.
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
ACC5BFB1-0DA8-40DC-A9E1-69D374B30126.jpeg
0B7D6846-28DB-4BB1-81B2-50CD5BF919E0.jpeg
En Nerve am med redan svetsat kedjestag efter 2 bottningar igår. Har hållit fint i ett halvår. Svetsa igen?

Känns tråkigt om jag behöver kassera ramen eftersom jag precis låtit bygga nya 26 hjul, bytt drivlina, fixat angle set, bytt bromsar, servat fjädring mm.
 

ostrand

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Nypåmtb sa:
En Nerve am med redan svetsat kedjestag efter 2 bottningar igår. Har hållit fint i ett halvår. Svetsa igen?

Känns tråkigt om jag behöver kassera ramen eftersom jag precis låtit bygga nya 26 hjul, bytt drivlina, fixat angle set, bytt bromsar, servat fjädring mm.
Om den spricker på samma ställe igen och du ändå ska igång och svetsa så kanske det är läge att svetsa på en förstärkningsplatta?
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
ostrand sa:
Nypåmtb sa:
En Nerve am med redan svetsat kedjestag efter 2 bottningar igår. Har hållit fint i ett halvår. Svetsa igen?

Känns tråkigt om jag behöver kassera ramen eftersom jag precis låtit bygga nya 26 hjul, bytt drivlina, fixat angle set, bytt bromsar, servat fjädring mm.
Om den spricker på samma ställe igen och du ändå ska igång och svetsa så kanske det är läge att svetsa på en förstärkningsplatta?
Ja annars är det nog lönlöst.
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
ostrand sa:
Nypåmtb sa:
En Nerve am med redan svetsat kedjestag efter 2 bottningar igår. Har hållit fint i ett halvår. Svetsa igen?

Känns tråkigt om jag behöver kassera ramen eftersom jag precis låtit bygga nya 26 hjul, bytt drivlina, fixat angle set, bytt bromsar, servat fjädring mm.
Om den spricker på samma ställe igen och du ändå ska igång och svetsa så kanske det är läge att svetsa på en förstärkningsplatta?
Låter klokt. Svetsar inte själv utan lämnar in. Någon ingenjör som kan tipsa om bästa stället att komplettera med en platta ??
 

plumse

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Nypåmtb sa:
ostrand sa:
Nypåmtb sa:
En Nerve am med redan svetsat kedjestag efter 2 bottningar igår. Har hållit fint i ett halvår. Svetsa igen?

Känns tråkigt om jag behöver kassera ramen eftersom jag precis låtit bygga nya 26 hjul, bytt drivlina, fixat angle set, bytt bromsar, servat fjädring mm.
Om den spricker på samma ställe igen och du ändå ska igång och svetsa så kanske det är läge att svetsa på en förstärkningsplatta?
Låter klokt. Svetsar inte själv utan lämnar in. Någon ingenjör som kan tipsa om bästa stället att komplettera med en platta ??
54e8a0075c7dbcdb19257933bc175ad6.jpg


I form av förstärkt pannben tänker jag då
 

tmalm

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Nypåmtb sa:
ostrand sa:
Nypåmtb sa:
En Nerve am med redan svetsat kedjestag efter 2 bottningar igår. Har hållit fint i ett halvår. Svetsa igen?

Känns tråkigt om jag behöver kassera ramen eftersom jag precis låtit bygga nya 26 hjul, bytt drivlina, fixat angle set, bytt bromsar, servat fjädring mm.
Om den spricker på samma ställe igen och du ändå ska igång och svetsa så kanske det är läge att svetsa på en förstärkningsplatta?
Låter klokt. Svetsar inte själv utan lämnar in. Någon ingenjör som kan tipsa om bästa stället att komplettera med en platta ??
Som ingenjör vill ja tipsa om EST,han har ju förstärkt canyons förr:-)

/T
 
Visa ditt rambrott
Det bör funderas på om vad som kostat mest, en bättre begagnad 26" fs ram eller ett svetsjobb med osäker utgång? Jag tänker att även riktigt fina 26" fs borde gå att få rätt billigt.
 

EST

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Hehe jag brukar tänka att man kan laga en gång sen har den gjort sitt speciellt en Canyon som knappt håller överhuvudtaget för att de är gjorda för att vara lätta å sälja inte för att ha kul på?
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
EST sa:
Hehe jag brukar tänka att man kan laga en gång sen har den gjort sitt speciellt en Canyon som knappt håller överhuvudtaget för att de är gjorda för att vara lätta å sälja inte för att ha kul på?
Hårda ord ?.
Du dömmer alltså ut min sminkade gris?
 

EST

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Jag skulle inte orka av 2 gånger på samma ställe...köp nåt som håller att hucka med bättre?
Eller svetsa igen men med förstärkning då.
 

42Hz

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Inget fel på svetsen, det folk brukar påpeka är att aluramar behöver värmebehandlas efter svetsning, håller det så håller det. ;)
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
LoKingAl sa:
Nypåmtb sa:
Redo för nya huck ??.
Håller tummarna för att detta håller hela sommaren.
Vad säger kunniga om svetsningen?
Ser bra ut men jag hade tittat mig runt efter ett värmeskåp så du kan normalisera metallen för bästa hållfastighet.
Berätta mer! Vet att det är 7005 alu och inte 6000-någonting som ska behöva avancerad värmebehandling.
 

Crocko

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
NLC sa:
Hur många varv gaffa rekommenderas på denna?
Ser ut som det behöver en märgskruv no pun intended, ligger en ram här med samma symptom och där gissar jag en bit 2x2 väv och sen täcka lite större område med uni väv ordentligt med press och 24h härdning.

Annars funkar nog ett varv flextape:
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Jag råkade spräcka en Orange Five. Den 21 maj fick jag för mig att tvätta cykeln, vilket man aldrig ska göra. Då hittade jag ett par sprickor:

Swingen på drivsidan
driveside_swing.jpg


Förstärkningen på nedåtröret vid styrhuvudet
downtube_headtube_brace21.jpg


Fiven hade då gått 3508 km rådjurstig enligt strava. Den har fått genomlida mycket och är fortfarande den stigcykel (eller DH) jag har haft som har klarat sig längst.

Jag kontaktade BikeScene (http://www.bikescene.co.uk/) där jag hade köpt cykel och dom ville ha lite bilder och sa att dom skulle börja fixa med det. Det var aldrig några konstigheter, men det krävdes att Orange själva utvärderade skadan.

Cykeln strippades och påbörjade postgången Jofa > Bike Scene > Halifax > Bike Scene > Jofa. Under tiden fick jag lite frågor om vad jag ville ha som lösning. Om Orange skulle bedömma ramen som skadad kunde jag antingen så samma lika tillbaka, eller välja vilken modell jag ville. Om mitt val medförde annan dämparlängde eller boosthjul skulle Orange ge ett fördelaktigt pris på de grejerna.

Eftersom Orange redan tillverkade den bästa rådjursstigcykeln 2015 och jag inte är så imponerad av utvecklingen av cyklarna sedan dess ville jag ha en ny ram av samma modell. Jag hoppades på att kunna få en Five i Joe Barnes-rosa, men var tydligt med att jag tog det som gick att få snabbast.

26 juni som det en ny ram i wasabigrönt med oranga dekaler. Att det tog en dryg månad var postgångens fel som av byråkratiska skäl måste se ut som beskriven. Postnord var självklart sämst i hanteringen i båda riktiningarna.

Här är en vidrigt ful bild på min nya. Färgen ser bra ut i verkligheten.

nya.jpg


På Bike Scene och Orange var väldigt hjälpsamma och tillmötesgående. Det var inga frågor kring om jag hade hoppat hopp högre än 60 cm, eller förslag om att jag skulle använda freeridecykel till stigcykling. Jag fick betala postgången mellan mig själv och Bike Scene åt båda hållen.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Tss, jag jobbar med kvalitet. Ett arbete som inte är dokumenterat är inte utfört. Du skulle se mig i labbrock gnällande på något som har använt en penna som inte är kvalitetsmärkt med Svenskt Arkiv ISO 11798.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
jofahjalm sa:
Tss, jag jobbar med kvalitet. Ett arbete som inte är dokumenterat är inte utfört. Du skulle se mig i labbrock gnällande på något som har använt en penna som inte är kvalitetsmärkt med Svenskt Arkiv ISO 11798.
Arbete som behöver dokumenteras är sånt arbete som ingen hade märkt av om det inte skrevs ner och dokumentationen gnuggades i ansiktet på en. Det vet jag eftersom jag ägnar mig åt sånt själv.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Upptäckte detta på min kära gambler när jag preppade inför torsdagens åkning. Får nog bli en annan hoj den dagen....fuckfuckfuckingfuck!

20190730_222632.jpg


20190730_222635.jpg
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Och två dagar senare går länkaget åt helvete på min lapierre spicy. Vaffan! Trodde denna hoj var för enduro. Pallade inte ens en dag i flottsbro när dh hojen väntar på att få svingen svetsad.. Kanske case:ade onödigt mycket idag men ändå.

20190801_142911.jpg
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Jo surt som helvete. Två av tre hojar trasiga....

Men det går nog att bara byta länkage. Med lite tur kan man rikta alu delen men den i kolfiber är definitivt skrot..
 

SkogsMTB

Medlem
Visa ditt rambrott
Valhalla_ sa:
Jo surt som helvete. Två av tre hojar trasiga....

Men det går nog att bara byta länkage. Med lite tur kan man rikta alu delen men den i kolfiber är definitivt skrot..
När något sådant händer känner man paniken, hände typ samma för mig 2 av 3 gick sönder samtidigt, bara att panikköpa ny cykel :)
 

Tomcaten

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Ingen aning att de ens kan torka ur. Ptja då kramade jag ur den ordenligt då.

Bra för då skickar jag inte skiten till Tf tune för att få ännu ett mejl som börjar "Dear Tomcaten we have some very bad news...." haha
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer