Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Får man mycket för pengarna om man får brisfälliga ramar? :)

Har bläddrat lite och ja, det är canyon som representeras. Tänkte själv köpa en sån förr, men fin hemsida räckte tyvärr inte.

Speedstern där... Ouch. Pengar för vanprydande ärr kan man alltid få, dock tar det väl 3 år(?) innan man får något.

Visa ditt rambrott
eiskall skrev:
-------------------------------------------------------
> Vernersson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tur att man varken har en Spech eller Canyon ;)
> > Har varken sett Titus eller Orange i tråden,
> > vilket torde innebära att de anekdotiskt sett
> är
> > oknäckbara :-D
>
> Yosemite!

Det stämmer, Yosemite går inte sönder, de går bara upp i rök
och upphör att existera.

/Fedde

Visa ditt rambrott
Inte mitt rambrott men Movistar hade otur på Vueltan här om dagen i en krash.
3 av 3 ramar pajjade. Märket? Ja det kan ni nog gissa.
http://www.cyclingweekly.co.uk/raci...nd-to-social-media-conspiracy-theories-190362
ScreenShot2015-09-07at20.26.46.png

Visa ditt rambrott
fredrik168 skrev:
> dnleriksson skrev:
> -----
> > I misär-tråden var det en KUK som gick
> > sönder…
>
>
> Tur att den inte gick av!

Verkligen!

Visa ditt rambrott
marran skrev:
> Ungefär samtidigt som digerdöden härjade i
> Europa knäckte en massa britter 222:or i svingen
> har jag för mig, typ rätt av.

Tur för mig att digerdöden är typ utrotad och att jag inte har en 222'a!
Var det måhända en lätt påstruken svetsande Engländare som var orsaken till detta? ;)

Iofs tror jag att min inneboende feghet gör att jag inte kommer knäcka min Orange.

Visa ditt rambrott
lundatok skrev:
> Hur ser det ut med antalet knäckta ramar mot hur
> många som sålts?

Mjo, Canyons ser man ju typ överallt så det är nog inte så konsrigt att de är överrepresenterade i knakochbrakstatistiken på happy. Om Beo inte lyckades knäcka sin så....

Visa ditt rambrott
Jag känner rätt många som kör Canyon och jag tror faktiskt inte jag vet någon som inte är bucklig eller som tidigare har varit knäckt. Det är rätt sjukt.

Visa ditt rambrott
lundatok skrev:
> Hur ser det ut med antalet knäckta ramar mot hur
> många som sålts?

När det gäller spec enduro så verkar ration vara 1:3, en såld, tre knäckta. Sen slutar goodwillen. Men det är bara som jag har hört.

Visa ditt rambrott
jofahjalm skrev:
> Jag känner rätt många som kör Canyon och jag
> tror faktiskt inte jag vet någon som inte är
> bucklig eller som tidigare har varit knäckt. Det
> är rätt sjukt.

Har du haft nån cykel som du inte bucklat eller knäckt? Tom min gamla DBS i stål från 80talet lyckades jag buckla...

Visa ditt rambrott
Jag minns när det var ära och berömmelse att knäcka en ram. Det var typ en månad sen. Nu är man en "snål fan" som bara köpt en cykel för 27'000kr exkl. skydd/utrustning.

Visa ditt rambrott
Kung_Gustaf skrev:
> Jag minns när det var ära och berömmelse att
> knäcka en ram. Det var typ en månad sen. Nu är
> man en "snål fan" som bara köpt en cykel för
> 27'000kr exkl. skydd/utrustning.

Använd stödhjul.

Visa ditt rambrott
lundatok skrev:
> Går en Canyon sönder färre gånger för att
> fler Specialized säljs? Jag fattar inte.

Det är väl samma logik som användes ovan..? Att inget vi ser vare sig i den här tråden eller på K&S är särskilt statistiskt representativt urval.

Att uttala sig statistiskt utifrån ett urval som är styrt på vissa kriterier blir definitionsmässigt fel.
Så om vi ska använda den här tråden för att avgöra ett visst fabrikats rambrottstendenser saknar vi vissa grunddata eftersom urvalet har varit cyklar med rambrott... Vi kan således inte uttala oss om helheten.
Annars skulle t.ex den här tråden antyda att alla cyklar, oavsett märke skulle få rambrott, medans den enda korrekta slutsatsen vi kan dra är att 100% av cyklar med rambrott har råkat ut för ett rambrott.
På samma sätt kan vi inte dra slutsatser om partisympatier i helhet om vårt urval är personer med sympatier för ett visst parti.

Kung_Gustafs urval skulle således antyda att inga Spech används mer än 100 mil - och baserat på det så menas nog att då är det inte konstigt att det är få rambrott som syns.
Grundtesen är förvisso riktigt formulerad, men urvalet för dåligt för att kunna förkasta eller bekräfta tesen.

För att kunna dra slutsatser i frågan behöver vi mer information. Vi behöver alltså göra ett vettigt representativt urval.
Ett sätt skulle vara att få siffror på hur många cyklar som sålts på en viss marknad och hur många reklamationer av ramar man har haft. Tveksamt om cykeltillverkarna vill skylta med det inför sina konkurrenter, men samtidigt inte helt osannolikt. En annan jämförelse skulle vara antalet rambrott per cyklad kilometer som är det Kung_Gustaf är inne på - vilken är ganska svår information att få fram, då får man nog börja göra en större studie med ett vettigt statistiskt urval av t.ex happyanvändare (om det är den kundkategorin man vill studera), eller människor i största allmänhet.

Spontant skulle jag gissa på att det inte är särskilt höga halter av rambrott oavsett tillverkare - under garantitiden. Kostnaden för reklamation är ganska hög så det skulle inte vara hållbart (pun intended) med höga reklamationshalter.

Visa ditt rambrott
larsaw skrev:
> AddeN skrev:
> -----
> > Evil är ju iofs kända just för att de
> knäcks.
>
> Gör dom?

Om dom gör? E påven katolik? Skiter björnen i skogen? Sover Dolly Parton på rygg?

:-)

Stalle

Visa ditt rambrott
Kung Stalle skrev:
> > > Evil är ju iofs kända just för att de
> > knäcks.
> >
> > Gör dom?
>
> Om dom gör? E påven katolik? Skiter björnen i
> skogen? Sover Dolly Parton på rygg?

Ok, I rest my case efter lite bild-googling...
Dock var det bara gamla Evil's i typ sunkigt aluminium, nu görs dom ju carbongifjong som ju är oförstörbart. Det har jag iaf läst på internetet ;D

Visa ditt rambrott
Hade verkligen hoppats att det skulle behöva ta mer än 5 månader innan jag behövde posta i den här tråden... Sadelstaget på min Transition Suppressor ser lite trött ut, brottet sitter precis bakom en svets vid bakbromsen.
broken_suppressor_frame.jpg

Borde inte bli några problem att lösa ett nytt sadelstag på garanti i.o.m. att ramen är mindre än ett år gammal men lik förbannat surt att vara utan cykel ett tag fram över. Speciellt eftersom jag just nu sitter i Finale Ligure och får hyra hoj de resterande 2 dagarna...

"Den är ju av, fan va kul!"

Visa ditt rambrott
Fantastisk höstcykling i Göteborg?! Jo men visst :)

Har ju min gamla HT stående i källaren så det blir till att bygga ihop den igen tills vidare. Har även jagat upp en GT Force att cykla på imorgon, får se hur bra den håller :D

Visa ditt rambrott
rekrevs skrev:
> Fantastisk höstcykling i Göteborg?! Jo men visst
> :)

Närmaste veckorna, alltså precis när du är utan cykel, skulle mycket väl kunna vara riktigt bra :)
Än så länge regnar det inte dygnet runt.

Men fan vad segt. Fem månader är ju verkligen i minsta laget.. Kanske ska stryka Transition från vill-ha listan ändå. Två års garanti och hållbarheten verkar ju sådär.

Visa ditt rambrott
Rattnalle skrev:
> rekrevs skrev:
> -----
> > Fantastisk höstcykling i Göteborg?! Jo men
> visst
> > :)
>
> Närmaste veckorna, alltså precis när du är
> utan cykel, skulle mycket väl kunna vara riktigt
> bra :)
> Än så länge regnar det inte dygnet runt.
>
>
> Men fan vad segt. Fem månader är ju verkligen i
> minsta laget.. Kanske ska stryka Transition från
> vill-ha listan ändå. Två års garanti och
> hållbarheten verkar ju sådär.

Jag lever fortfarande i tron om att Transition gör de häftigaste ramarna. Ingen rambrottstråd i världen kommer att ändra på den åsikten :)

Visa ditt rambrott
Kung_Gustaf skrev:
> Jag lever fortfarande i tron om att Transition
> gör de häftigaste ramarna. Ingen rambrottstråd
> i världen kommer att ändra på den åsikten :)

Jag tyckte Patrol var skithäftig tills jag såg att de målat årets modell reflexvästgul :)

Visa ditt rambrott
rekrevs skrev:
> Hade verkligen hoppats att det skulle behöva ta
> mer än 5 månader innan jag behövde posta i den
> här tråden... Sadelstaget på min Transition
> Suppressor ser lite trött ut, brottet sitter
> precis bakom en svets vid bakbromsen.
>
>
> Borde inte bli några problem att lösa ett nytt
> sadelstag på garanti i.o.m. att ramen är mindre
> än ett år gammal men lik förbannat surt att
> vara utan cykel ett tag fram över. Speciellt
> eftersom jag just nu sitter i Finale Ligure och
> får hyra hoj de resterande 2 dagarna...
>
> "Den är ju av, fan va kul!"
Trist. Den är ju skitsnygg.

Visa ditt rambrott
Det verkar väl främst vara deras heldämpade som går av. Eller ja, det är ifs deras heldämpade som är vanligast också. Det är nästan så att knakrate'n på Transition ör högre än på Canyon snart.

Visa ditt rambrott
Sjukt trist! Tyvärr tror jag det är risken när en liten tillverkare outsourcar till Asien. De har inte råd att beställa mer än max 1, möjligtvis 2 prototyprundor, speciellt inte med tanke på ledtider. Sen gäller det att produktionsramarna blir bra. Då ska man vara mer än lite duktig på datasimuleringar för att få till det. Och ovanpå det är ledtiderna aplånga, så man har ett stort lager av potentiellt ruttna ramar som ska säljas när problemen börjar dyka upp.

Möjlighet till att bygga prototyper in-house känns som något jag letar efter när jag tittar på ramtillverkare, då är risken mindre att man själv blir beta-testare. Å andra sidan är stora märken ofta trååååkiga och inte så innovativa tyvärr.

Visa ditt rambrott
Rattnalle skrev:
> Mer korrekt är kanske innovativa men inte alltid
> på rätt saker :-)

Typ så ja.

För att kliva on topic igen, så kan alla ramar gå sönder. Förlåt Cruxet!

P1040703.jpg

Skillnaden är hur fort man kommer på hjulen igen. Ett samtal till SCS i Sjöstan och hela kedjestag var på väg. Trots att jag bor i jävla arktis och använde bulvanfrakt + ANNAT fick jag bara 2 veckors ofrivillig lillhojcykling, hade jag bott i mellanmjölkholm hade min downtime varit mindre än en vecka. Hatten av för grum service!

Tillbaka
Topp