Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Foxis sa:
Kunde inte låta bli att leta lite, men om jag inte tittar helt galet så har Trek också indelningar av cyklar i kategorier, där dessa har olika hopp-gränser. En Superfly FS kvalar in under "Condition 3" som tillåter "Riding in Conditions 1 and 2, plus rough trails, small obstacles, and smooth technical areas. Jumps should be no more than 24” ( 61 cm)."

Gäller det även fs med sl ram i kolfiber? Isf är ju det min Lbs berättat för mig bullshit

Visa ditt rambrott
Hittade denna sida i Treks allmänna användarmanual. Jag kör på en Remedy och blev förstås nyfiken på vad de anser cykeln skall klara.Jag tolkar in min cykel under kategori 4.

trek.jpg

Visa ditt rambrott
CRF_Niklas sa:
Foxis sa:
Kunde inte låta bli att leta lite, men om jag inte tittar helt galet så har Trek också indelningar av cyklar i kategorier, där dessa har olika hopp-gränser. En Superfly FS kvalar in under "Condition 3" som tillåter "Riding in Conditions 1 and 2, plus rough trails, small obstacles, and smooth technical areas. Jumps should be no more than 24” ( 61 cm)."

Gäller det även fs med sl ram i kolfiber? Isf är ju det min Lbs berättat för mig bullshit
Verkar så.

Visa ditt rambrott
Trek borde veta bättre än att ställa upp i XC världscupen mm. med en cykel som inte är gjorde för dagens banor.
Dito för Canyon som låter Joe Barnes rejsa på en Spectral i EWS. Tänk om ramen går av, hur många miljoner kan han stämma Canyon på då?

Visa ditt rambrott
CRF_Niklas sa:

Vad jag vet, som har sålt Trek i ca 15år, så verkar det mesta som du har skrivit i tråden stämma dåligt överens med min erfarenhet av Treks garantihantering. Jag hade nog sett mig om efter en annan cykelhandlare.

Visa ditt rambrott
Rock sa:
CRF_Niklas sa:

Vad jag vet, som har sålt Trek i ca 15år, så verkar det mesta som du har skrivit i tråden stämma dåligt överens med min erfarenhet av Treks garantihantering. Jag hade nog sett mig om efter en annan cykelhandlare.

Ok ja jag har misstänkt detta då jag tyckte det kändes konstigt. Jag köpte mig en Canyon istället så nu är jag sjukt nöjd och treken får stå och samla damm i garaget :)

Visa ditt rambrott
Det konstiga är att Spectralerna verkar gå av i själva svetsen. Det tyder på att svetsen i sig är kass, eftersom svetsfogen bör vara starkare än delarna som sammanfogas.

Visa ditt rambrott
EmilEkholm sa:
"German Engineering"...

Det är vikthetsen som är boven. Hojarna väger ju nästan kilot mindre än sina konkurrenter i samma segment. Klart det blir svårt att få det att hålla då. Att sen prångla ut cyklar med 130-140 cm slaglängd som – om man läser det finstilta – i praktiken är avsedda för XC, är ju att be om problem.

Totalt sett är det nog inga problem för Canyon. Gissar att 9 av 10 Spectral-användare inte använder sina cyklar till det geometrin och slaglängden inbjuder till.

Edit: Sen kan man ju fråga sig om inte tungt sittande på sadeln över stök utsätter ramen för värre påfrestningar än om man är en duktig cyklist som droppar högt men tar upp det mesta med benen.

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Finns ju en viss risk att det kommer komma en till i samlingen här, fast jag ska fan i mig svetsa lite där innan den går av :)

Visa ditt rambrott
EST sa:
Finns ju en viss risk att det kommer komma en till i samlingen här, fast jag ska fan i mig svetsa lite där innan den går av :)

Dina rambrott räknas liksom inte riktigt ;)
Du ligger på en nyttjandegrad som enbart ett fåtal personer klarar att uppnå *S*

Det är mer sensation att dina ramar INTE går av *hehe*

Visa ditt rambrott
Vernersson sa:
EST sa:

Dina rambrott räknas liksom inte riktigt ;)
Du ligger på en nyttjandegrad som enbart ett fåtal personer klarar att uppnå *S*

Det är mer sensation att dina ramar INTE går av *hehe*

Dessutom har de ju redan gått av en gång så då räknas det inte :-)

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
EmilEkholm sa:
"German Engineering"...

Det finns väl en anledning till att de förlorade två världskrig :)

Ett land som har rest sig efter två förlorade världskrig och återigen är ett världsland är väl egentligen högst imponerande kan jag väl tycka.

Jag antar att ramarna svetsas i Kina och skeppas till Germanien.

Deras reklamationer måste vara rätt dyra så dom kanske gör något åt saken snart. Ska bli kul att se knäckta spectraler i 29" när dom ramarna inte tillverkas längre :) "Går det bra med en 650b-ram?" :D

Visa ditt rambrott
NickPick sa:
EmilEkholm sa:
"German Engineering"...

Det finns väl en anledning till att de förlorade två världskrig :)

Ett land som har rest sig efter två förlorade världskrig och återigen är ett världsland är väl egentligen högst imponerande kan jag väl tycka.

Jag antar att ramarna svetsas i Kina och skeppas till Germanien.

Deras reklamationer måste vara rätt dyra så dom kanske gör något åt saken snart. Ska bli kul att se knäckta spectraler i 29" när dom ramarna inte tillverkas längre :) "Går det bra med en 650b-ram?" :D

Äh Liteville har väl gjort 69ers förut så det är ju ett välkänt koncept i Tyskland. :)

Visa ditt rambrott
Äsch några knäckta spectral på en vecka är ju en piss i havet för canyon läste nyss att dom bygger ca 250 cyklar om dygnet i 2skift så sveriges cykel omsättning kanske dom fixar på 2 dagar..
/M

Visa ditt rambrott
Magnus.Bovall sa:
Äsch några knäckta spectral på en vecka är ju en piss i havet för canyon läste nyss att dom bygger ca 250 cyklar om dygnet i 2skift så sveriges cykel omsättning kanske dom fixar på 2 dagar..
/M

Förstör inte stämningen i tråden nu, Magnus.

Här skriver dom som köpt snålt specade "premiumcyklar" och intalar varandra att alla Canyon-cyklar går sönder, och att inga cyklar köpta i butik gör det :)

Tillbaka
Topp